Welke paardenrassen zijn 'het best'geschikt voor endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silenmaup

Welke paardenrassen zijn 'het best'geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:13

De vraag zegt het al.
Welke paarden zijn door hun bouw/karakter bijzonder geschikt voor endurance?
Volgens de info zijn ze vaak niet groter dan 1.55 a 1.60.
Kwam zelf uit op de amerikaanse draver en de shagya arabier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:25

Ik denk dat je er geen ras aan moet koppelen maar het per paard moet bekijken. Maar doorgaans zijn arabieren, Dravers, NRPS enz. De toch meer slanke rassen. Redelijk geschikt

Fjorden friezen enz. Zijn zoals je ook begrijpt vaak minder geschikt.

Maar er was ooit een rassen lijst door iemand samen gesteld met "favoriete". Ik heb alleen geen idee waar deze lijst staat.

edit: gevonden! [TEN] Informatie met betrekking tot endurance

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:31

Arabier ;) toch wel het meest geschikt. Daarna anglo arabier, en andere kruisingen met arabier.
Maar ook dravers doen het goed. Kijk anders eens in een uitslagenlijst van een wedstrijd, welke rassen er bovenaan staan

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:21

Bekijk het inderdaad per paard.
De meeste arabieren hebben toch grote neusgaten waardoor ze zich beter koel kunnen dan een paard met kleinere neusgaten. Bovendien liggen bij koudbloeden (denk aan fjorden, halflingers, tinkers etc) de bloedvaten en spieren onder een dikkere laag huid, waardoor ze hun warmte minder goed kwijt kunnen. Ik weet niet waarom je deze vraag stelt, maar als je de zoekfunctie gebruikt, zijn er een hele hoop topics over de aanschaf van een endurancepaard en waar je daarbij op moet letten.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:25

Er is daar al heel wat over geschreven en zelfs ooit al een artikel in een tijdschrift "de toptien beste rassen voor endurance". Alle volbloedtypes stonden aan de top dus ook alles wat je op de renbaan tegenkomt. En dan alle looplustige paarden die een matig tot hoger tempo lang kunnen aanhouden. En een goede opbouwende training zonder het paard te gaan overtrainen. Eens de conditie goed is opgebouwd moet je die enkel nog onderhouden na enkele weken of maanden rust is dat snel weer opgebouwd. Koudbloedige types scoren veel minder op hoger niveau zij halen de minium snelheid meestel niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:47

Inn schreef:
Er is daar al heel wat over geschreven en zelfs ooit al een artikel in een tijdschrift "de toptien beste rassen voor endurance". Alle volbloedtypes stonden aan de top dus ook alles wat je op de renbaan tegenkomt. En dan alle looplustige paarden die een matig tot hoger tempo lang kunnen aanhouden. En een goede opbouwende training zonder het paard te gaan overtrainen. Eens de conditie goed is opgebouwd moet je die enkel nog onderhouden na enkele weken of maanden rust is dat snel weer opgebouwd. Koudbloedige types scoren veel minder op hoger niveau zij halen de minium snelheid meestel niet.

Die lijst staat in mijn link

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 18:23

:o Ja ik heb die link niet bekeken omdat ik het meeste wel denk te kennen. ;)

gupje

Re: Welke paardenrassen zijn 'het best'geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 18:30

Hoi,,

Ik ben het helemaal eens met de rassen van hierboven en dat je inderdaad ook naar het paardje zelf moet kijken!!
Ik ben ondertussen een paar maandjes aan het trainen met mijn fjordenmerrie..en die legt echt met een gemak een afstand van 25 km af dravend (uiteraard stappen er tussendoor).

Ben super trots op haar..en hoop volgend jaar mijn eerste endurance wedstrijd te rijden

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:06

gupje schreef:
Hoi,,

Ik ben het helemaal eens met de rassen van hierboven en dat je inderdaad ook naar het paardje zelf moet kijken!!
Ik ben ondertussen een paar maandjes aan het trainen met mijn fjordenmerrie..en die legt echt met een gemak een afstand van 25 km af dravend (uiteraard stappen er tussendoor).

Ben super trots op haar..en hoop volgend jaar mijn eerste endurance wedstrijd te rijden

Super voor je Fjordje maar weet je ook in hoeveel tijd je dat hebt afgelegd? Tussen 20 en 30km zit je nog op het recreatieve niveau en ik denk dat de vraag vooral bedoeld is om hoger te geraken. Veel paarden kunnen wel een laag balkje springen of een B dressuurproef rijden maar al minder 1,20m of een M -proef en enkel de beste gaan over 1,40m of rijden ZZ dus ook zo voor endurance de 100km tot 160km is ook niet te bereiken voor ieder paard en/of ruiter.

zonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:07

Ik heb weleens gehoord dat een arabier wat is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:08

Akhal Teke's zijn er ook erg geschikt voor.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:12

Mindfields schreef:

Toch zijn er niet zo veel in de Benelux die in de endurance zitten bij mijn weten.

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:12

Inn schreef:
gupje schreef:
Hoi,,

Super voor je Fjordje maar weet je ook in hoeveel tijd je dat hebt afgelegd? Tussen 20 en 30km zit je nog op het recreatieve niveau en ik denk dat de vraag vooral bedoeld is om hoger te geraken. Veel paarden kunnen wel een laag balkje springen of een B dressuurproef rijden maar al minder 1,20m of een M -proef en enkel de beste gaan over 1,40m of rijden ZZ dus ook zo voor endurance de 100km tot 160km is ook niet te bereiken voor ieder paard en/of ruiter.

Ja dat weet ik.. Maar ik vertel toch ook dat we aan het trainen zijn!! We willen volgend jaar meedoen voor het eerst en als het ons bevalt en goed gaat willen we er echt voor gaan.. en om ff verder te gaan.. je hoeft niet gelijk ons af te kraken :+ Mijn fjord is L dressuur stratgerechtigd en springt 85 cm...
dus wat ik wil zeggen,,, kwa ras maakt het echt niet veel uit..

Tuurlijk zijn er rassen die er kwa lichaamsbouw en kracht beter zijn voor dit werk.. maar dat betekent niet dat elk ander ras daar niet aan kan tippen!!!!

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:14

ik zeg toch ook niet dat fjorden er het best voor zijn!!!

Wil alleen meedelen dat fjordjes het ook kunnen..en ik ben er trots op :D
Wij willen niet eens als eerste zijn en de snelste tijd zetten..wij doen het omdat we er plezier in hebben..
Laatst bijgewerkt door gupje op 23-06-10 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:14

Trakehner x volbloed.

zonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:18

Ik zou zeggen iedergeval volbloed.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:19

Veel stappen vroeg of laat van hun Fjord of Haflinger over op Arabische of Engelse volbloed als de endurance-microbe hen te pakken heeft omdat ze niet op tijd binnen kunnen geraken op de +100km wedstrijden. Ook vrienden van mij zijn overgestapt naar meer bloedpaarden. Een fjord hoe leuk hij ook is zal zelden een podiumplaats kunnen behalen op topsportniveau. Maar het is misschien wel een uitdaging om het tegendeel te bewijzen. ;)

zonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:20

Ja daar heb je wel gelijk in.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:20

Bramasole schreef:
Trakehner x volbloed.

Mijn BWP merrie is (was) heel goed in endurance haar vader was Trakhener. Ze is nu 17 jaar 10 jaar endurance en heel wat gewonnen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:23

Inn schreef:
Mindfields schreef:

Toch zijn er niet zo veel in de Benelux die in de endurance zitten bij mijn weten.

Nee maar er zijn dan ook uberhaupt niet zoveel Akhal Teke's in de Benelux :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:24

Gupje, ik denk ook niet dat Inn je wilt afkraken. Endurance tot een km of 40/50 is voor veel paarden wel haalbaar. Net als B/L dressuur. Maakt het paard nog geen perfect endurance paard. Veel paarden kunnen in de basis mee komen, en dat is prima (mijn paard kan door gezondheidsproblemen ook niet meer hoger dan klasse II gezond uit lopen) Wil je echt hoog komen in de endurance, en daar ga ik vanuit aan gezien er gevraagt wordt naar goede rassen voor de endurance, zul je meer moeten kunnen dan 20-25 km draven. Met training kun je ver komen, maar aanleg, bouw en karakter hebben paarden nodig om in de top van de sport terecht te komen (ook dressuur, springen ect.)

Voor de top van endurance zijn de rassen uit de link van nini_roosje geschikt. Een fjord is door zijn bouw gewoon flink in zijn nadeel in de hogere klassen. Betekent niet dat het gelijk een slecht paard is en niks kan. Maar het gaat hier niet om de basissport, dat kan elk gezond paard nl, hoger komen er meer eisen bij die sommige rassen wel en andere niet hebben. Maar aan de andere kant, wat Inn ook weer zegt, regels zijn er om gebroken te worden. Een uitdaging is het ook om met een paard wat niet aan de eisen voldoet hoog te eindigen op echt lange afstanden. :D

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:25

Inn schreef:
Bramasole schreef:
Trakehner x volbloed.

Mijn BWP merrie is (was) heel goed in endurance haar vader was Trakhener. Ze is nu 17 jaar 10 jaar endurance en heel wat gewonnen.

Trakehners zijn niet moe te krijgen en behoorlijk heet i.c.m. volbloed. Je hebt er even werk aan maar als het goed zit, heb je ook een maatje voor het leven.

Minfields gefeliciteerd!
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 23-06-10 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:33

Hoe test je een goed endurance paard?
Hieronder 2 punten waar je paard moet aan voldoen

Na en tijdens je rit kijk je hoe snel hij recupereert dus hoe snel de hartslag daalt. Dat moet binnen enkele minuten onder de 56bpm zijn dus ook na een galop.
Hoeveel is de behaalde gemiddelde snelheid. Moet minstens 10 zijn maar beter nog 12km/uur.
En dat is enkel nog maar om uit te rijden, niet om te winnen want dan moet je paard tegenwoordig al tussen de 15km of zelfs rond de 20km per uur kunnen lopen op de langere afstanden. Tot en met 60km mag je nog niet sneller dan 15km/u rijden.
Voldoet je paard daaraan kan je spreken over een GOED endurance paard en dat was volgens mij de vraag van dit topic welk ras is het BEST geschikt. ;)

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:46

@ Bramasole Ik heb met haar vorig jaar op 16jarige leefdtijd nog de zwaarste 100km wedstrijd in België uitgereden. Ze mag 120km starten en dit had ik veel vroeger moeten doen met haar maar de overstap naar internationaal durfde ik lang niet te doen. Nu heb ik er 4 op stal staan die internationaal (+ 100km) mogen lopen maar enkel met de twee Arbische volbloeden wil ik dat nog doen. Die merrie haar vader is Balzflug zal echter altijd mijn favoriet blijven want zij zou elke topsport aangekunnen hebben zo'n veelzijdig paard vind ik nooit meer. Prachtige gangen en nog goed springen ook weigerd nooit, maar moet na elke sprong wel goed terug genomen worden. Maar ze is en blijft een heel moeilijke felle vos die zelfs vorig jaar ook nog na een uur galop training nog even snel was in een individuele tijdrit als een fris juist warmgelopen volbloed die voor de renbaan getraind werd. Volgende maand rijd ik een 120km met mijn 7 jarige Arabische merrie, wat gangen betrefd veel minder vermoeiend dan een warmbloed. Ze was inderdaad niet moe te krijgen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:45

Fjorden en IJslanders kunnen wel in klasse IV en zelfs CEI lopen, maar dat is meer uitzondering dan regel. Het betekent heel hard en juist trainen en een heel goed management op de wedstrijden.