Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Inn schreef:Er is daar al heel wat over geschreven en zelfs ooit al een artikel in een tijdschrift "de toptien beste rassen voor endurance". Alle volbloedtypes stonden aan de top dus ook alles wat je op de renbaan tegenkomt. En dan alle looplustige paarden die een matig tot hoger tempo lang kunnen aanhouden. En een goede opbouwende training zonder het paard te gaan overtrainen. Eens de conditie goed is opgebouwd moet je die enkel nog onderhouden na enkele weken of maanden rust is dat snel weer opgebouwd. Koudbloedige types scoren veel minder op hoger niveau zij halen de minium snelheid meestel niet.
gupje schreef:Hoi,,
Ik ben het helemaal eens met de rassen van hierboven en dat je inderdaad ook naar het paardje zelf moet kijken!!
Ik ben ondertussen een paar maandjes aan het trainen met mijn fjordenmerrie..en die legt echt met een gemak een afstand van 25 km af dravend (uiteraard stappen er tussendoor).
Ben super trots op haar..en hoop volgend jaar mijn eerste endurance wedstrijd te rijden
Inn schreef:gupje schreef:Hoi,,
Ik ben het helemaal eens met de rassen van hierboven en dat je inderdaad ook naar het paardje zelf moet kijken!!
Ik ben ondertussen een paar maandjes aan het trainen met mijn fjordenmerrie..en die legt echt met een gemak een afstand van 25 km af dravend (uiteraard stappen er tussendoor).
Ben super trots op haar..en hoop volgend jaar mijn eerste endurance wedstrijd te rijden
Super voor je Fjordje maar weet je ook in hoeveel tijd je dat hebt afgelegd? Tussen 20 en 30km zit je nog op het recreatieve niveau en ik denk dat de vraag vooral bedoeld is om hoger te geraken. Veel paarden kunnen wel een laag balkje springen of een B dressuurproef rijden maar al minder 1,20m of een M -proef en enkel de beste gaan over 1,40m of rijden ZZ dus ook zo voor endurance de 100km tot 160km is ook niet te bereiken voor ieder paard en/of ruiter.
Mijn fjord is L dressuur stratgerechtigd en springt 85 cm...
Inn schreef:Bramasole schreef:Trakehner x volbloed.
Mijn BWP merrie is (was) heel goed in endurance haar vader was Trakhener. Ze is nu 17 jaar 10 jaar endurance en heel wat gewonnen.