Ooit echt gestart...nooit meer kennismakingsklasse?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Ooit echt gestart...nooit meer kennismakingsklasse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 16:33

Ben ooit 'echt' endurance gestart maar na zware blessures (van mezelf) er dus drie jaar uit geweest. Nu gaat het er zowaar op lijken dat ik toch weer een keer een klasse I kan gaan rijden. Het liefst zou ik dit jaar nog een keertje starten en het liefst dan de kennismakingsklasse, omdat je dan net 1 km/uur minder snel hoeft te gaan. Het gaat mij echt om het uittesten van mezelf, niet van het paard waar ik het mee zou doen. Die loopt dat op haar slofjes.

Wie weet of je uberhaupt wel weer in de kennismakingsklasse mag als je ooit echt geklasseerd bent geweest? Kon in de reglementen op www.deronline.nl niets over vinden.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:36

Helaas, ik zit met hetzelfde probleem, zou dit jaar heel graag 1 rit willen rijden om te zien of het weer wil, maar dan moet je echt weer lid worden en een startkaart aanvragen. Erg jammer...................

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:38

Volgens mij als ju nu geen lid ben van de der/kev kun je gewoon kennismaking starten. (weet dit niet zeker, maar dat dacht ik)
Maar als je het toch voor jezelf doet kun je als je toch klasse 1 wil starten ook hc starten of ervoor kiezen gewoon de snelheid niet te halen waardoor je niet geklasseerd wordt.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:41

Je mag gewoon niet starten............... anders kan iedereen wel gaan meerijden door een mooi uitgezet parcours.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:50

linky schreef:
Je mag gewoon niet starten............... anders kan iedereen wel gaan meerijden door een mooi uitgezet parcours.

deze opmerking snap ik echt helemaal niet..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 17:06

Citaat:

Ik denk dat bedoeld wordt dat je als je geen startkaart hebt of niet via de kennismakingsklasse rijdt, je het parcours niet mag rijden (wat overigens vrijwel niet te controleren is maar dat is een hele andere discussie). Maar het gaat mij niet om 'het parcours te rijden' , kan ik zelf ook wel 30 km uitzetten en daar gaan rijden of een oude routekaart pakken. Het gaat me om weer een keer te starten, al dan niet in kennismakingsklasse, incl alle controles en alles wat erbij hoort. Ik kan dan kijken of het mezelf allemaal lukt (wat ik natuurlijk vooraf ook test door wel een paar flinke ritten te maken) en of het ook iets is voor het paard. Het zou prettig zijn als dat gewoon in de kennismakingsklasse kan, want dat scheelt aanschaf van startkaart.

Citaat:
Helaas, ik zit met hetzelfde probleem, zou dit jaar heel graag 1 rit willen rijden om te zien of het weer wil, maar dan moet je echt weer lid worden en een startkaart aanvragen. Erg jammer...................

Had jij dat al uitgezocht en klopt dat inderdaad?

En weet anders iemand of als je een endurance startkaart hebt met een paard, je met dat paard ook mendurance kunt starten? Of heb je dan twee verschillende startkaarten nodig?

Asciugamano

Re: Ooit echt gestart...nooit meer kennismakingsklasse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:31

Volgens mij zijn de regels m.b.t. de kennismakingsklasse nog steeds hetzelfde en mag iedereen die geen lid is, maximaal 1x per jaar en maximaal 3x een kennismakingsrit rijden alvorens lid te moeten worden.
Dus de vraag is; ben je lid en hoeveel/wanneer heb je kennismakingsritten gestart?
Geen lid meer? Dan kun je dus gewoon starten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 19:41

Ik ben dus net weer lid geworden :+ Niet zo slim dus.
Naja, als we dan starten telt het wel mee...

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:45

Als je eenmaal gestart bent in klasse I, mag je, als je uitgeschreven geweest bent, niet weer in de kennismakingsklasse starten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 19:50

Citaat:
Als je eenmaal gestart bent in klasse I, mag je, als je uitgeschreven geweest bent, niet weer in de kennismakingsklasse starten.

Ik heb dat nergens in de reglementen gelezen. Het is wel iets wat ik altijd heb gedacht. Maar goed, maakt nu toch niet meer uit.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:00

Is ook niet waar.
Of er wordt niet goed op gelet want ik ken minstens 1 iemand die een aantal jaren lid was, op een gegeven moment had opgezegd, een paar jaar later weer kennismakingsklasses heeft gereden en vervolgens opnieuw lid is geworden.

Het is een regel dat je, om in te kunnen schrijven in die klasse, geen lid mag wezen. Of je dat nu wel of niet geweest bent, doet er niet toe.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:20

gekopieerd uit het disciplinereglement van deronline.nl
Kennismakingsklasse:
Voor de Kennismakingsklasse gelden dezelfde bepalingen als voor klasse I met uitzondering
van de volgende punten:
a. Leden van de KNHS Endurancevereniging zijn uitgesloten van deelname.
b. Deelnemers dienen voorafgaand aan de wedstrijd een dagstartkaart bij de
KNHS aan te vragen.
c. De minimale snelheid bedraagt gemiddeld 8 km per uur.
d. De maximale snelheid bedraagt gemiddeld 12 km per uur.
e. Indien niet aan bovengenoemde snelheden wordt voldaan volgt uitsluiting.
f. Een deelnemer mag drie keer uitkomen in deze klasse met een maximum van
éénmaal per wedstrijdseizoen.
g. Als er twee klasse I-afstanden tijdens één wedstrijd georganiseerd worden moet
de Kennismakingsklasse verreden worden over de kortste klasse I-afstand.

er staat niks over dat als je ooit (dus nu niet) lid was dat je niet mag starten.
je kan dus starten als je
- geen lid bent van de knsh endurance vereniging
- geen 3 kennismakingswedstrijden hebt gereden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 20:46

Duidelijk mensen, duidelijk :j en thanks :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:54

Dit jaar is het zelfs nog zo veranderd dat je drie kennismakingsritten in 1 jaar mag doen, maar je mag nog steeds geen lid zijn van de KEV, voorheen de DER.
Het maakt dus niet uit of je lid geweest bent en nu niet om kennismakingsklasse te mogen starten, maar als je momenteel lid bent, mag je geen kennismakingsklasse starten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:01

Voorheen was het in elk geval zo dat je geen KK mocht starten als je lid was geweest...
Vriendin van me moest perse voor wanroij (laatste wedstrijd van seizoen) lid worden om die te mogen rijden terwijl het al een paar jaar geleden was dat ze lid was.

Tip, start initiatie in belgie!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:13

griebels schreef:
Voorheen was het in elk geval zo dat je geen KK mocht starten als je lid was geweest...
Vriendin van me moest perse voor wanroij (laatste wedstrijd van seizoen) lid worden om die te mogen rijden terwijl het al een paar jaar geleden was dat ze lid was.

Dat klopt niet, dan heeft ze zich door iemand iets laten wijsmaken. ;) Het enige dat geldt is of je op het moment van de wedstrijd lid bent van de KEV of niet. Niet of je dat ooit geweest bent, of of je ooit een startkaart hebt gehad, of wat dan ook.

@ sflj: Er is wel degelijk iets veranderd, want in 2010 mag je 3 kennismakingsklasses rijden. :) In 2011 wordt het weer anders, omdat de KNHS nu "impulsrubrieken" heeft en daar gaat de KM ook onder vallen. Je moet dan lid zijn van de KNHS.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 14:59

@Nina dan staat dat nog niet goed in de reglementen die op de http://www.deronline.nl staan. Daar staat dat je maar een keer een KM mag rijden, en dan maximaal 3 in totaal (dus 3x 1x per jaar starten).

Nu zou ik niet weten waarom je 3x KM rijdt in een jaar maar goed.... ;)

Ben nu toch al lid dus het maakt niet meer uit. Lid van de KNHS was ik al ivm koetsiersbewijs/recreatielidmaatschap. Maar voor anderen is dit wel belangrijke info. Het lijkt me heerlijk weer te starten!!
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 02-06-10 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:01

Nina_rex schreef:
Het enige dat geldt is of je op het moment van de wedstrijd lid bent van de KEV of niet. Niet of je dat ooit geweest bent, of of je ooit een startkaart hebt gehad, of wat dan ook.

Zo heb ik het idd ook begrepen.

En bij twijfel: even mailen naar het secretariaat van de KEV. Mailadres is te vinden op www.deronline.nl.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:47

VanHuisUit schreef:
@Nina dan staat dat nog niet goed in de reglementen die op de http://www.deronline.nl staan. Daar staat dat je maar een keer een KM mag rijden, en dan maximaal 3 in totaal (dus 3x 1x per jaar starten).

Nu zou ik niet weten waarom je 3x KM rijdt in een jaar maar goed.... ;)

Nou, dat komt omdat de KNHS besloten heeft dat de Endurance reglementen pas per 2011 veranderd mogen worden en omdat de KNHS tegelijkertijd dit voorjaar heeft besloten om meer "zieltjes" te winnen door de stimulanswedstrijden. Er moest bij de endurance ook zoiets gedaan worden, dus vandaar dat de KNHS besloten heeft het naar drie keer per jaar op te trekken. Volgend jaar moet je dan dus lid worden van de KNHS voor de stimulanswedstrijden. Ik zie het voordeel ook niet helemaal om drie keer in een jaar km-klasse te mogen starten, maar ik weet wel dat vroeger die regel er ook is geweest.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:36

Klopt, het is iets nieuws van de KNHS, net vorige maand ingevoerd.
Ik zou het wel een voordeel vinden als mensen zonder meteen een duur lidmaatschap en een startkaart te moeten aanschaffen, een discipline kunnen uitproberen. Ik zou het ook ene voordeel vinden als je met een willekeurig lidmaatschap en een gecombineerde startkaart endurance zou mogen rijden. Dan zouden denk ik meer mensen an en toe eens een wedstrijdje meepikken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:52

Nina_rex schreef:
griebels schreef:

Dat klopt niet, dan heeft ze zich door iemand iets laten wijsmaken. ;) Het enige dat geldt is of je op het moment van de wedstrijd lid bent van de KEV of niet. Niet of je dat ooit geweest bent, of of je ooit een startkaart hebt gehad, of wat dan ook.

Dat heeft ze zich dan in 2008 door de KNHS zelf laten wijsmaken...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 07:32

Zelf de reglementen goed lezen, en niemand kan je meer iets wijsmaken. ;)

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:23

ik ben ook lid geweest en heb m'n lidmaatschap ook opgezegd omdat ik dacht dat we nooit meer endurance konden rijden.
vorig jaar heb ik Katwijk ook meegereden met de kennismakingsklasse en ik heb geen problemen er mee gehad, dus het mag gewoon.
Dit jaar ga ik wateren mee rijden, mocht het allemaal goed gaan word ik misschien wel weer lid

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:58

Als je geen lid meer bent, mag het. (heb vorig jaar lidmaatschap opgezegd.)
Ik ben het ook aan het overwegen, of eerst een keer kmk (oke, heet nu impuls, rotnaam...)
Of meteen startkaart aanvragen en klasse I gaan starten. Twijfel nog. (wordt najaar of pas volgend jaar)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:05

Volgend jaar verandert het waarschijnlijk met de KMK. Dan moet je lid worden van de KNHS voor Eur 14,50 ( prijs van dit jaar voor dressuurimpuls) om KMK klasse te starten, net zoals het nu met de impulsrubrieken voor dressuur gaat.
Voor endurance was een uitzondering gemaakt voor dit jaar, maar dat zal volgend jaar niet meer aan de orde zijn vermoed ik.