voeding en endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gaellehtc

voeding en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 16:57

Een 'absolute beginner' in endurance zijnde, was mijn voornemen om 2 mei j.l. in Stekenen een rit mee te rijden. Helaas door het slechte weer hebben we besloten niet te gaan (hele jonge paarden).

Nu was er een topic over deze rit en ik heb gereageerd. Aan het eind ging de topic over voeding en endurance. Nu weet ik redelijk veel over voeding en training, maar ervaringen die uit het veld komen , zijn natuurlijk veel waardevoller dan 'wat' kennis.

Nu leg ik hier de vraag: wat te voeren bij wat langduriger prestatie en welke training? Als mensen niet alles willen vertellen, zijn er altijd wel algemene regels, waarden e.d. te geven.

Dus mensen met ervaring wilt u a.u.b. reageren en mij leren of bevestigen wat ik al wist. Als het niet voor mij is dan voor de nog wat minder ervaren rijders die het beste met hun paard voorhebben...

Ibbel

Re: voeding en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:00

Bedoel je tijdens een wedstrijd of tijdens de training?

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 17:05

Eigenlijk beide

Het lijkt mij ook heel nuttig te weten om verantwoord naar zo'n rit toe te werken.
Heb zelf een aantal paarden met stofwisselingsproblemen en ik kan me goed voorstellen, dat paarden/pony's zeker tijdens langere ritten tegen 'problemen' aanlopen.

Wil alles leren...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:53

Meeste ruiters voeren veel vetten en veel ruwvoer, en weinig krachtvoer. Mijn paarden krijgen tot en met klasse II geen brok, hooguit een handje muesli.

Tijdens wedstrijd probeer je de darmen zo goed mogelijk aan de gang te houden, maar als je 8 uur aan het rijden bent is dat natuurlijk maar beperkt mogelijk. Dus je biedt dan dingen als muesli en wortelen aan, naast gras of hooi, net wat je paard graag eet. En bietenpulp is ook een handig voer, als je paard het eet, ruwvoer, energie en water in één...
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 11-05-10 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:57

Voor klasse I hoef je geen gekke dingen te doen hoor, 's morgens gewoon voeren, als je snel start na aankomst zou ik hgeen hooinet in de trailer doen. Je moet niet starten met een volle maag met hooi.
Neem lekkers mee en water van thuis, sommige paarden drinken geen "vreemd" water. Wortels voor op de PA, appels zijn ook lekker.
Na de wedstrijd lekker een bakje krachtvoer en een hooinet voor onderweg.
Voor de langere afstanden leer je tijdens de wedstrijden wel, je praat daar met allemaal Endurance rijders!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:09

linky schreef:
als je snel start na aankomst zou ik hgeen hooinet in de trailer doen. Je moet niet starten met een volle maag met hooi.

Dat is onzin. Een paard is erop gebouwd te lopen met voer in z'n maag en darmen. Het is geen mens, die met een volle maag problemen krijgt.
Vuistregel: ruwvoer, ruwvoer, ruwvoer, zo veel mogelijk. Dáár loopt je paard op. Dus gewoon 's ochtends dat hooinet vullen, anders heb je nog kans dat de keurende DA's al beginnen met verminderde darmgeluiden te noteren...

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:13

Voeding hangt van paard tot paard af en ook van het aantal arbeidsuren. Eigenlijk zou je een VEP berekening moeten uitvoeren daar bestaan pc programma's voor.
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... oeding.cgi
Ook dit is een nuttige site om voer te vergelijken en tips naargelang de discipline.
http://www.voervergelijk.nl/informatie- ... /endurance
Ik heb verschillende paarden in training die verschillende voeding krijgen. Eén rijd er op spelt met haver + supplementen van vit E enz. De andere op topsportkruidenmengeling + spelt. De endurance paarden krijgen ook een beetje Build&Glow van Dodson & Horrell bij. Als ze magerder worden ook olie (zonnebloem , mais of andere ) als je olie geeft is het ook aangeraden om vit E bij te geven.
Ik hoop dat je hier al wat aan hebt, ikzelf vind het niet gemakkelijk maar ik kijk altijd naar mijn paarden en indien nodig pas ik de voeding aan. De eerste jaren waren ze op het einde van het wedstrijdseizoen mager, nu heb ik dat probleem minder.

Ruwvoer naar behoefte en die van mij verkiezen op wedstrijd ruwvoer boven krachtvoer.
Ze krijgen ook nog wortelen en/of biet of - pulp

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:46

ik heb nu verleden jaar voor t eerst endurance van stekene gereden en dit jaar er goed voor getraind maar helaas door t slechte weer hem niet gereden.
Niks bijzonders gevoerd.
Hij krijgt s ochtends handje muesli en s avonds,verder heel de dag weidegang en veel hooi.
Hij ziet er prima uit en valt niet af en is ook niet te dik.
DEnk dat je zelf moet kijken naar je paard wat ie nodig heeft.
Als je serieuze endurances gaat rijden wordt t wel ander verhaal maar daar heb ik geen verstand van.IK doe de 28 km en na wat goede training kan ieder paard dat wel lopen hoor.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:06

Ibbel, dat was het advies van de dierenarts die mijn paard (goed)keurde; vlak voor de start (want dat zei ik) geen hooi meer voeren........ hooguit wat licht verteerbaars dat niet te veel vulling in neemt. De beste man keurt al jaren Endurance dus ik ben er van uit gegaan dat hij weet wat hij zegt.
's Morgens thuis lekker veel hooi, op pad met een volle maag en als ik laat start krijgt ze wel een hooinet. Anders niet. Ik doe het nu zo en heb idd. geen te hoge hartslag meer bij de PA en de finish. Daarvoor altijd 62-64.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 19:10

Voeren jullie olie omdat een kleine hoeveelheid veel calorieen levert? Een langzaam vrijkomende energiebron is? En hoeveel geven jullie dan?
Waarom vit E bijvoeren als je olie geeft?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:25

Vit E zorgt ervoor dat olie minder snel denatureert. Het is een natuurlijk antioxidant.
Olie wordt door een paard goed verdragen, geeft veel energie, en idd langzaam. Hoeveelheid: tot 300 ml per dag kan makkelijk.

@Linky: ik heb er nog nooit van gehoord. Krachtvoer moet je niet een uur voor de start geven, (maar het kan wel vlak voor de doorstart in een vetgate, omdat het dan meteen benut wordt), maar geen hooi geven voor een wedstrijd... Ik heb er nog nooit van gehoord dat dat iets toevoegt. Misschien specifiek voor jouw paard wel, maar in het algemeen niet.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 00:54

Nooit ineens veel olie geven de eerste dagen wat minder, ineens teveel als ze het niet gewoon zijn zou wel eens diaree kunnen geven. Voor de 30 en zelfs tot en met 60km hoef je niet te veel aan je voeding te veranderen.
Tijdens de wedstrijd moet je toch tussen twee ronden wat voeren anders heb je te weinig darmgeluid bij de vetgate. Hooi, gras wortelen of wat krachtvoer datgene wat je paard op dat moment het liefst eet dat verschilt van paard tot paard. Ik heb er die tijdens de wedstrijd nat eten (slobber bietenpulp) weigeren en zelfs ruwvoer verkiezen boven krachtvoer. Veel ruiters geven ook zout of elektrolyten aan hun paarden tegen uitdroging maar ik doe dat de laatste jaren niet meer of heel weinig. Als ze niet goed drinken is het geven van elektolyten zelfs slechter.
Ook honing en energie-boosters worden wel eens gegeven alsook Traumeel bij zware wedstrijden.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:00

Ibbel schreef:
@Linky: ik heb er nog nooit van gehoord. Krachtvoer moet je niet een uur voor de start geven, (maar het kan wel vlak voor de doorstart in een vetgate, omdat het dan meteen benut wordt), maar geen hooi geven voor een wedstrijd... Ik heb er nog nooit van gehoord dat dat iets toevoegt. Misschien specifiek voor jouw paard wel, maar in het algemeen niet.

Heb ik ook nog nooit van gehoord, eerder het tegenovergestelde. :) Het is juist positief als de darmen zo goed mogelijk gevuld zijn met ruwvoer voordat je start. Dan blijven de darmen goed aan de gang, en bovendien houdt die ruwvoervulling vocht vast waardoor dat beter opgenomen kan worden door de darmen.
Sowieso zijn gevulde darmen de normale, ideale, meest gezonde toestand voor een paard.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 09:28

Weer iets nieuws geleerd: hooi / ruwvoer houdt langer vocht vast? Omdat het droge stof is? Kan je dat uitleggen hoe dat werkt?
Wordt er op darmgeluiden gecontroleerd vanwege koliek (neem ik aan)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:57

In de vetgate laat ik het helemaal aan Anouar over. Ik zet een hele buffet klaar, meusli, slobber, brok, wortels, hooi, voordroog, luzerne, water en vers gras.
In de eerste vergate eet hij wortels, in de tweede vetgate gaat hij over op het krachtvoer, vanaf de derde vetgate of na de finish eet hij ruwvoer (meestal het droge hooi)
Onder normale omstandigheden. In Uddel vorig jaar (verschrikkelijk warm weer) at hij alleen maar ruwvoer (om meer vocht vast te kunnen houden??) en bij koud weer eet hij meer slobber (omdat vocht vasthouden minder belangrijk is??)

Thuis is hij daaraantegen verschrikkelijk moeilijk met eten. Hij eet dan heel weinig. Op het moment gaat het aardig. Hij staat dag en nacht in kniehoog gras, daarnaast krijgt hij 2 scheppen Havens Sportbrok, 1 schep Pavo kruidenmelange (bevat veel vet) en een scheut olie.

Nieuw experiment is een halfje krachtvoer vlak voor de training (tijdens het opzadelen). Mijn gedachte was dat hij dat dan kan verbranden in plaats van z'n schaarse lichaamsvet. Ik moet nog zien wat voor effect het heeft.

Jewel daaraantegen wordt al dik van gebakken lucht. Die krijgt twee keer per dag een halfje sportbrok en staat in een kort gegeten weitje.

Wat betreft het ruwvoer. Sinds ik redelijk fanatiek aan het wielrennen ben let ik zelf ook erg op mijn eten. Ik merk dat als ik te veel vezels eet vlak voor het fietsen ik totaal niet vooruit te branden ben. Gewoon geen kracht in m'n benen. Als ik twee uur van te voren een vezelrijke maaltijd eet (havermoutpap is mijn favoriet) en dan een uur en een half uur van te voren nog wat lichte (koolhydraatrijke) dingen het het beste gaat.
Geen idee of dit bij paarden ook van toepassing kan zijn.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:26

Ik ben klasse I ruiter en ik geef voor mijn wedstrijd zo veel mogelijk hooi of gras.

Een paar dagen voor de wedstrijd voer ik het krachtvoer op van een halve schep sportmusli naar een hele schep.

Verder voer ik niks bij qua vitamines, kruiden of olie etc. Mijn paard zet enorm aan van olie. Heb ooit subli EM gevoerd, ik begreep toen nog niet zo goed wat het deed voor een paard, maar ik vond hem wel ontzettend dik. Krachtvoer en hooi wat verminderd, maar er kwam geen verandering in zijn omvang. Tótdat ik stopte met de EM.
Dus EM/olie bewaar ik voor de hogere klasse.

Ik laat wel iedere 3 maanden een check-up doen bij mijn homeopaat/dierenarts op bloed en eventuele tekorten qua vitaminen/mineralen of andere scheve verhoudingen in het bloed. Zo kan ik samenspraak met de homeopaat/DA die tekorten gericht aanvullen.

Bij de nakeuring heb ik dit jaar mijn paard ook laten kiezen: slobber, hooi, wortels en appels staan klaar voor hem.
Toch pakt hij tot nu toe (twee wedstrijden) naar het hooi.
Als hij dan gekeurd is, wilde hij standaard de slobber :+

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:38

Even vergeten, er is nog een reden waarom het juist goed is als maag en darmen gevuld zijn met ruwvoer (o.a. ook gehoord tijdens een clinic van oud-wereldkampioene Valery Kanavy): het maagzuur in de paardenmaag klotst, als de maag leeg is, door de hele maag heen. Vooral in draf en al helemaal in galop natuurlijk. Het bovenste gedeelte van de maag is daar helemaal niet op berekend, omdat van nature de maag en darmen dus altijd gevuld zijn, en in het wild galopperen paarden nooit zoveel en zolang als tijdens een endurancetraining of -wedstrijd. Zonder die vulling van vezels loopt het paard dus veel meer risico op maagzweren.
In de darmen zit dan wel geen maagzuur, maar bijv. de gal druppelt bij paarden rechtsreeks in de darm, ze hebben geen galblaas zoals wij. Als de darmen leeg zijn komt dat gal dus direct in de darm terecht.

Lenneke_ schreef:
Wat betreft het ruwvoer. Sinds ik redelijk fanatiek aan het wielrennen ben let ik zelf ook erg op mijn eten. Ik merk dat als ik te veel vezels eet vlak voor het fietsen ik totaal niet vooruit te branden ben. Gewoon geen kracht in m'n benen. Als ik twee uur van te voren een vezelrijke maaltijd eet (havermoutpap is mijn favoriet) en dan een uur en een half uur van te voren nog wat lichte (koolhydraatrijke) dingen het het beste gaat.
Geen idee of dit bij paarden ook van toepassing kan zijn.

Paarden hebben een totaal andere spijsvertering dan mensen, dus die vergelijking gaat niet zomaar op. :n Voor mensen zijn vezels slechts "vulling"; goed om de darmen een beetje meer te laten werken, maar we verteren ze verder nauwelijks en het is zeker geen energiebron voor ons. Vezelrijk eten vlak voor het sporten is dus niet echt aan te raden, zo verspillen je darmen energie en het levert niks op.
Voor paarden daarentegen zijn vezels de voornaamste voedingsbron, ze kunnen ze prima verteren en ze halen er ook veel energie uit. Mensen kunnen aan de andere kant heel goed overweg met koolhydraten en ook wel vetten, terwijl voor paarden de vluchtige vetzuren uit vezels de primaire energiebron zijn, met koolhydraten kunnen ze een stuk minder goed overweg. Natuurlijk kunnen die als energiebron dienen, maar je moet daarbij erg opletten met de hoeveelheid in relatie tot de hoeveelheid werk.

Bij Dravers en renpaarden heerste lang de opvatting dat de buik zo leeg mogelijk moest zijn voor het rennen, ze kregen dan heel weinig ruwvoer in de nacht daarvoor, en vaak ook daarbuiten. Daar komt men steeds meer van terug, omdat dat gewicht nauwelijks invloed blijkt te hebben en het gevaarlijk is om weinig ruwvoer te geven (maagzweren etc.).

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:47

Ik lees dat veel mensen olie voeren, wat voor olie geven jullie dan (lijnzaad of iets anders)?

Ik heb er trouwens ook nog nooit van gehoord dat je een paard voor het rijden geen hooi meer moet laten eten.. dat zou ik dus ook nooit doen! Mijn paard geeft zelf wel aan of hij wil eten of niet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:58

Ik geef gewoon zonnebloemolie, kost niets en werkt perfect.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:04

Die van mij is momenteel aan de dunne kant (nou ja nu perfect maar hij mag niet dunner) en die krijgt momenteel van alles...

Als basis per dag 1 schep sportmuesli (de Corn van Marstall), 1 maatbeker subli EM en een volledig supplement. Dit meng ik dan momenteel met geweekte maisbrok, bietenpulp of slobber. Bij elkaar iets meer dan een halve emmer vol.

En een paar keer in de week zet ik voor `s morgens een emmer geweekte lucernebrok en bietenpulp klaar. We hebben nogal arm ruwvoer dus hij kan wat extra's gebruiken.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:47

Ik geef ook Subli EM (tegenwoordig 3-6-9 geloof ik) i.p.v. olie, hiervan is de balans vet-VitE al goed en het is een smakelijk, handig product waar je maar weinig van hoeft te geven.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:07

Smakelijk verschillen de meningen over :+ Anouar eet z'n voer echt niet, al zit er maar één korrel EM over.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:17

Ik vind voeding ook moeilijk, ik rij nu mijn derde seizoen (max 30km) maar voel me toch ook nog een beginner op veel vlakken, het is echt zoeken en een weg vinden in de endurance op vlak van training, wedstrijd, voeding, etc.
Ik dacht dat ik mijn Quarter speciale voeding moest geven en ging over op Endurix maar dit was idd niet nodig.
Hij krijgt gewoon zijn krachtvoer van Cavalor (tradition) en maïsvlokken om wat bij te zetten. Ook olie geef ik bij maar van de vitamine E wist ik niet! Hij is moeilijk 'vet' te houden en na een rit van slechts 30km zie ik dat dit toch al wat van hem vergt. Ik probeer naar mijn paard te kijken en daar pas ik de voeding op aan maar ik hou ook rekening met de tips/ervaringen van anderen die ik lees op forums: extra ruwvoer voor een wedstrijd is mij ook gezegd geworden. Ook geen snelle suikers vlak voor een vetgate geven was een tip.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:40

Dat ruwvoer voor die van mij van belang is heeft laatst Kootwijk wel bewezen.
Avond ervoor voor het eerst geen nieuwe baal stro in de stal gedaan, maar maar 2 plakjes.
Kreeg op de nakeuring voor het eerst het commentaar dat hij moest gaan eten om dat darmgeluiden wat minder werden.

Dus thuisgekomen dacht ik terug, wat was anders gegaan, tja enige wat anders was was het stro.
Dus de avond voor Zelhem gaat er bij mij weer een baal stro in, kan hij zich lekker vol knabbelen met allerlei sprietjes die zich ertussen bevinden en dan hopelijk weer een perfecte vetkaart aan het eind van de wedstrijd :D

Die van mij krijgt verder 3 x dgs 1/2 schep sportmuesli vermengd met 2/3 schep luzerne.
Hiermee doet hij het goed en is vol energie.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:52

Hier een geinteresseerd meelezende endurance-leek van de oude stempel. ;)
Vroeger werd er bij mij ingestampt; na het voeren mag je een paard minstens een uur niet rijden, hij moet eerst alles verteren. Als je direct na het voeren gaat rijden, heb je kans op bv koliek. :oo Hier lees ik nu dat het juist beter is om eerst te voeren voor het rijden? Kan dat echt? Direct voor het rijden een plak hooi naar binnen, bv tijdens het opzadelen?
Ik geef wel eens een plukje hooi voor het rijden, maar dan doe ik bewust heel rustig aan... :? Gaan jullie me nu vertellen dat ik me dus al 30 jaar gedraag als een dinosaurus? := :D