[WN] Sariyah (pinto arab) onder het zadel (let niet op ruiter ^^)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tweety_be

Sariyah (pinto arab) onder het zadel (let niet op ruiter ^^)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 20:43

Ik denk dat dit de alleereerste keer is dat ik foto's plaats van mij en mijn bontje tijdens het rijden... Even wat uitleg.

We zijn pas sinds vorig jaar overgeschakeld naar western, zowel voor mij als mijn paard is dit nieuw, 2 leken bijeen dus. We hebben nu ongeveer 20 lesjes gehad. We zijn beiden van nul begonnen en rijden voornamelijk recreatief. Mijn paard doet het best goed, maar aan mij is nog veel werk :o whaha. Vooral mijn houding is een ramp :x

Foto's zijn gemaakt op 24 maart 2010 tijdens een vrij ritje in de bak. Foto's zijn gemaakt door mijn stiefzusje die nog nooit eerder met mijn camera had gewerkt, verwacht dus geen super kwaliteit ;) Merkte ook op dat er vooral foto's zijn van linksom rijden, maar heb wel degelijk op beide kanten evenveel gereden hoor, is dus toevallig.

Was hier maanden geleden dat we les hadden (dat is dus te zien :o), door het slechte weer was het er nog niet van gekomen.
We hebben sinds vorige week terug les. Heb mijn lesgeefster gevraagd echt goed op mijn zit en houding te letten en te corrigeren waar nodig. Zodra het eens past, zal ik lesgeefster es vragen om foto's te maken, dat zal alvast een veel fijner beeld geven dan deze. Nu zijn we vooral bezig rust en ontspanning in mijn paard te krijgen (en mij deftig te leren zitten whaha). Op deze foto's is daar duidelijk nog werk aan. Maar toch wou ik ze even delen om zo ook mijn eigen vorderingen op te volgen.

Let dus AUB niet te veel op mij, want het is gewoon té erg voor woorden :x Wou eerst foto's plaatsen van 'hoe het niet moet' want die zijn nog erger whahahaha :+ Maar dat vond ik er een beetje over gaan...
Owh ja, wij rijden voorlopig met 'engelse' teugels omdat ik dus nog geen westernteugels heb, moet ik dringend es aanschaffen!
Ik wil er ook nog even bij vermelden dat de piste momenteel best zwaar ligt, is nu schelpenzand en moet nog andere laag overheen.

Een reactie zou fijn zijn, commentaar en kritiek mag zeker, maar liefst opbouwend, dank je wel.

1. Even rustig instappen aan lang teugeltje, dit is waarschijnlijk de meest deftige foto whaha.
Afbeelding

2. Hier begint het al mis te lopen :x
Afbeelding

3. Beetje wazig en ja ik rijd dus licht. Met de lessen zijn we dit aan het afbouwen nu
Afbeelding

4. Paard is al moe ;) haha
Afbeelding

5. Wat jammer toch van mijn handen...
Afbeelding

6. Jammer dat Saartje er net niet helemaal opstaat.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Drafje
Afbeelding

11. Waar gaan mijn benen naartoe :oo
Afbeelding

12. Lekker uitstappen
Afbeelding

13. Nog even blokje om
Deze vond ik gewoon grappig haha, mijn kop is hilarisch en Saartje vond de fotograaf best spannend zo buiten ;)
Afbeelding

Eigen opmerkingen:
- beugels zijn te lang, moeten paar gaten korter maar moet ik even wat gaatjes laten bijmaken
- hierdoor zijn mijn hakken veel te hoog, die moeten echt lager
- tenen meer naar binnen en hakken dus naar buiten, denk dat mijn benen dan ook minder gaan 'wapperen'
- handen hoger houden en niet op zadel laten steunen + dichter bij elkaar houden
- vooruit kijken en niet naar beneden of opzij
- recht zitten, niet voorover of achterover leunen of opzij gaan hangen
- geen te holle of te bolle rug en schouders naar achteren
- etc.

Nog iemand iets opgevallen? Whahaha. Ik weet het, er is nog véél werk aan! Ben dan ook van plan aantal goede zitlessen te volgen en te blijven lessen uiteraard.

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:48

Wauw, wat heb jij een mooi paard onder je kont!
Ook je saddle pad ben ik helemaal gek op :9 !

ik heb (nog) niet echt veel verstand van western, maar ik vind het er op foto 8 bijvoorbeeld heel netjes uitzien :) !

Kaspar

Re: Sariyah (pinto arab) onder het zadel (let niet op ruiter ^^)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:54

Alle begin is moeilijk. Gewoon lekker blijven oefenen en lessen. Jullie komen er wel hoor.

Alleen die rijlaarzen kunnen echt niet hoor ;)

MisterJac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:58

erg leuk paard, dat western zal zijn kont goed doen! ;) Lekker zo doorgaan!

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:01

en de rijbroek ook niet hahaha lekker een spijkerbroek aandoen zit je ook lekkerder

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:01

Leuke foto's :)

Ik denk dat ik je paard toch mooier vind als ie dressuurmatig bereden wordt :P

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:04

zijn jullie een sloot aan het maken :+ (zie hoefslag)

verder heb ik niet echt verstand van western, maar vind het er wel vriendelijk uitzien,
zou hem alleen wat actiever gaan rijden vind het er nogal slapjes, niet actief uitzien.

succes met de lessen

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 21:12

Bedankt voor de antwoorden :D

Whaha, ik heb toch gezegd, niet op de ruiter letten. Ik ben op dat vlak nog te 'engels' :+ Maar jullie hebben zeker gelijk, daar moet verandering in komen! Die laarzen kwijtraken is geen probleem, spijkerbroek is wat anders, dat vind ik namelijk niet zo comfortabel rijden :? Zit waarschijnlijk gewoon tussen men 2 oren hoor :o

Ja, die kont daar moet echt wat aan gedaan worden haha. Op dat vlak zal het western haar inderdaad goed doen ;) Alleen moet ik echt wat vaker gaan trainen dan...

Owh, ja dat is dus probleem met de piste. Die ligt gewoon te zwaar en dan krijg je dus die 'sloot' in de hoefslag. Dat is ook de reden waarom het er zo 'slapjes' uitziet, denk ik, mijn paard moet echt 'ploegen' door dat zand. Ik weet het, niet zo goed, daarom rijden we vooral ook veel buiten op de harde ondergrond en dan gaat ze wèl actief hoor ;) Zijn ook beetje momentopnames denk ik, want mijn lesgeefster heeft er nog niet echt een opmerking over gegeven...

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:15

Whaaa helemaal top paard toch ;)

Ach paar kleine schoonheids foutjes in het rijden nou en ;)
het begin is er:)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:21

Ik vind het er helemaal niet zo slecht uit zien.
Maar ik denk dat de beugels juist niet te lang zijn maar eerder te kort.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:24

mooi paard!
Maar wat een zware bak zeg...ik zou er doodmoe van worden als ik paard was!
Van western heb ik geen verstand...mag je niet lichtrijden bij western? Dat wist ik niet..

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:30

tuurlijk mag je lichtrijden alleen op wedstrijd dus niet behalve bij het onderdeel hunter verder zit je eigenlijk altijd door maar het is de bedoeling dat ze natuurlijk heel langzaam gaat joggen (draven) en dan kan het echt goddelijk lekker zitten

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 21:40

Bedankt weer voor de antwoorden :D Het is wel fijn om wat feedback te krijgen.

Beugels te kort :? Waarom denk je dat? Mijn lesgeefster zit steeds te klagen dat mijn beugels te lang zijn en ik zo onmogelijk mijn hakken naar beneden kan drukken haha.

De bak is idd zwaar, ik train er ook niet langer in dan een half uur per week en ik probeer niet te zware dingen te doen. Ik hoop dat die andere laag er snel komt!

Ik ben nu inderdaad aan het leren dat als ik doorzit, mijn paard langzaam moet lopen en lekker ontspannen. Zodra ik ga lichtrijden, moet er meer actie in. Ongelooflijk hoe snel mijn paard dat doorheeft! Op dat vlak leert ze best snel hoor :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:43

Ik vind het rijden er nog niet zo verkeerd uitzien ( maar heb weinig verstand van western rijden..... dus hier heb je misschien dan niet zo veel aan, maar ik vind het geheel er vriendelijk en ontspannen uit zien vind ik het belangrijkst.). Waarom ik dan toch reageer is het volgende: de bak ziet er uit als een echte "pezenbreker" ( ik weet niet of het echt zo erg is als het op de foto's er uit zien, maar toch..) En ik weet hoe moeilijk het is als dit de enige accomodatie is die je hebt, maar kun je totdat de bak aangepast is misschien in de wei rijden of zo? Want, nogmaals ik wil niet zeuren, maar ik zou in een dergelijke bak niet durven rijden, zou bang zijn voor (pees)blessures. Lekker buiten oefenen en daarmee je paard heel houden is mijn advies!

Edit: zie net je berichtje hierboven.... Als het maar een half uur per week is: kan dan half uur dan ook ergens anders?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:44

Hahahaha jouw kop hahaha, wat een leuke paard heb je onder je kont.

Allegandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:46

Ik vind het er persoonlijk niet heel slecht uitzien hoor :)
Saar ziet er trouwens op en top uit :j
Blijven lessen en blijven oefenen, komt het allemaal goed :)

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:46

Ach ziet er prima uit hoor, je bent lekker aan t lessen zo te horen dus lekker zo door gaan. el heel groot paardje of ben jij zo klein? Ik vind je echt heel grappig kijken op foto 11!!! Zeggen mensen tegen jou ook altijd, "paardrijden is leuk hoor" omdat je gecontentreerd kijkt en dat wordt opgevat als boos kijken?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:48

Hahaha je outfit :D .. Ziet er leuk uit!! Veel plezier samen, moet vast goedkomen!! Jullie hebben er lol in!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:53

leuk paard, nu zelf nog wat vriendelijker kijken dan komt het vast goed

edit: aangepast opmerkingen over de zware bak zijn al gemaakt

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 21:57

Bedankt voor je reactie riagr. Ik probeer in harmonie met mijn paard te rijden, vriendelijk en ontspannen is dan ook een vereiste! Al gaat dat niet altijd even lekker :o Maar ja, daarom volgen we ook les hè :D
Ik geef je 100% gelijk wat betreft de bak. Ik ben dan ook erg voorzichtig hierin, want de gezondheid van mijn paard staat altijd op de 1ste plaats!
Op de wei rijden is helaas geen optie, die ligt meestal te glad. En het is vrij omslachtig met zo een kudde paarden haha. Wel probeer ik zoveel mogelijk naar buiten te gaan. Ik ga na het rijden ook altijd buiten uitstappen. En ik probeer het rijden in de bak tot een minimum te beperken. Ik denk dat ik max. 1 of 2 keer in de maand er gebruik van maak en niet langer dan een half uur. Ik doe ook geen zware oefeningen of wat dan ook, beetje loswerken, vooral in stap en beetje draf, galop zelden (moet ze veel te veel kracht achter zetten dan).

@ Rebel_Gloe, dank je wel :) Uiteraard ga ik zeker blijven lessen! Alleen in de winter was dat wat moeilijker door het weer enzo... Mijn paard is ongeveer 1m60, niet zo groot dus. En zelf ben ik ook ongeveer 1m60, dus ja, ik zou niet weten hoe het komt dat het zo uit proportie lijkt dan haha :+
En ja, als ik geconcentreerd ben, kijk ik blijkbaar erg boos :o haha. Ik vind paardrijden nochtans het leuskte dat er is :D

@ Alex, bedankt voor je antwoord meid :D Tja, ik twijfel soms nogal sterk aan mezelf en men rijkunsten, mss een beetje té zelfs. Maar hey, we proberen er aan te werken hè ;)

@ WolinLotte, ja mijn outfit daar zwijgen we over :+ hihi. Volgende keer zorg ik voor cowboyboots, jeans en een hoed of andere cap :P

@ garny95, bedankt. Ik heb ook paar foto's waar ik echt lachend op men paard zit, mss had ik hier best ook zo 1 geplaatst haha ;) Tja, zoals ik al zei, als ik me concentreer, kijk ik blijkbaar nogal boos, al ben ik dat helemaal niet hoor!

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:58

Nou meid niet zo onzeker over jezelf, we zijn allemaal eens begonnen hoor! Leuk paard, zit er arabisch bloed in? Vader of moeders kant?
Eèn kleine opmerking, op èèn van de foto's denk ik te zien dat je je linkerheup intrekt; maar foto's zijn maar een moment opname hè, dus misschien ging je net even verzitten *D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:17

erg gaaf paard :~

ik vind je bovenhouding ook niet zo slecht hoor
verder hou je je handen mooi in het verlengde van je teugels naar de mond van je paard dus ook dat vind ik niet zo verkeerd
natuurlijk moet je geen piano spelen of ze op het zadel leggen
je handen hoeven ook niet zo dicht bij elkaar als in de dressuur, gaat ook bijna niet met zo'n knop er tussen
wat mij opvalt is wat meer kin omhoog en probeer je hakken onder je zitbeenknobbels te krijgen
de houding in dressuur en western verschilt niet zoveel
nu zit je af en toe teveel in stoelzit, dan zul je ook merken dat je beugels echt niet korter hoeven

veel succes verder

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 04:58

Je hoeft jezelf echt niet zo te verdedigen hoor. Het ziet er erg netjes uit!

Alleen je materialen moet nog een en ander aan veranderen. Beginnend met de bak inderdaad. Ik zou daar persoonlijk helemaal niet in willen trainen. En lose de rijbroek en rijlaarzen :P

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:29

Hey Carmen! Ik vind je houding hier wel netjes op, proberen hier een gewoonte van te maken (het is goei die dat zegt ;) ). Die piste ziet er idd loodzwaar uit, geen wonder dat je niet deftig kan rijden. Goed verzamelen etc is al zwaar voor een paard en dan zeker in zo'n bak. Voor de rest vind ik het er echt niet slecht uitzien!
Ik zal je eens moeten meenemen naar een westernshop, een deftig outfitje aanpassen ;) . Met jeans rijden kan heel goed meevallen of heel hard tegenslagen dat hangt echt van merk tot merk. Maar dat zien we wel weer als het zover is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:33

KIJK hier kan ik nou van genieten!!!!!!! LOL met je knol en de knol heeft ook lol! Super ga vooral zo door. Het plezier straalt er af en de ongedwongenheid ook. Jij maakt mijn dag weer goed. :)

De details komen wel joh, gewoon zo ongedwongen en losjes blijven rijden en je lesjes blijven nemen en nooit het plezier verliezen wat je nu met je paard hebt.

Dank u voor dit topic, toch nog ruiters die lekker relaxed rondrijden en hun paard loslaten aan de voorkant.