Dolfijnentherapie versus paarden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BeeMed

Dolfijnentherapie versus paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:07

Onlangs zag ik weer een oproep of er mensen waren die een kindje wilde sponseren zodat het dolfijnentherapie kan volgen. Dolfijnen therapie is erg duur, het kost de ouders ongeveer 2000 euro.

Elke keer als ik zo iets zie vraag ik me af, zou je iets vergelijksbaars ook met (mini)paarden kunnen doen? Er is al wel paardrijden voor gehandicapten, maar volgens niet een therapie met paarden die vergelijkbaar is met de dolfijntherapie. (of wel?)

Kortom ik vraag me af: tellen mensen nou niet heel veel geld neer voor iets dat misschien ook met paarden of andere dieren kan. En dan waarschijnlijk veel goedkoper. Wat is jullie mening hierover?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 00:12

knuffeldier schreef:
Onlangs zag ik weer een oproep of er mensen waren die een kindje wilde sponseren zodat het dolfijnentherapie kan volgen. Dolfijnen therapie is erg duur, het kost de ouders ongeveer 2000 euro.

Elke keer als ik zo iets zie vraag ik me af, zou je iets vergelijksbaars ook met (mini)paarden kunnen doen? Er is al wel paardrijden voor gehandicapten, maar volgens niet een therapie met paarden die vergelijkbaar is met de dolfijntherapie. (of wel?)

Kortom ik vraag me af: tellen mensen nou niet heel veel geld neer voor iets dat misschien ook met paarden of andere dieren kan. En dan waarschijnlijk veel goedkoper. Wat is jullie mening hierover?

Mijn mening is dat het therapieen zijn waarvan de werkzaamheid dermate twijfelachtig is dat het dergelijke uitgaven niet rechtvaardigd. Noch met dolfijnen noch met paarden.

Truf

Re: Dolfijnentherapie versus paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:27

Twijfelachtig? Er zijn wetenschappelijke studies die het positieve effect aantonen.
In vergelijking met 'traditionele' therapie, zeg maar het praten met een psycholoog of psychiater, heeft de therapie met dieren een groter effect. Het dier is een soort ijsbreker, waardoor de cliënt vaak makkelijker praat en zeker het paard heel sterk reageert op de gemoedstoestand van de cliënt.
Daarbij lokken dieren tal van reacties uit en stimuleren de cliënt enorm.

Of een dolfijn een grotere invloed heeft dan andere dieren, durf ik niet te zeggen. Hangt waarschijnlijk ook heel erg af van de doelgroep en de (on)mogelijkheden van de doelgroep.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:37

Truf schreef:
Twijfelachtig? Er zijn wetenschappelijke studies die het positieve effect aantonen.
.

Welke, en vooral hoe uitgevoerd? Dit soort therapieen is zeer moeilijk goed te onderzoeken, dwz met wetenschappelijke methodologische methoden. Hoe maak je bv een controlegroep,meestal is de onderzocht populatie (véél) te klein, de effectbeoordeling subjectief.
Derhalve op zijn best twijfelachtig.

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:51

Ik kan het zeker met je eens zijn dat het lastig te onderzoeken is, maar de artikelen die ik gelezen heb, worden vaak 2 groepen gebruikt. De ene groep krijgt de 'traditionele' therapie en de andere groep therapie met dieren. Na een bepaalde tijd wordt gekeken hoe de cliënten vooruit zijn gegaan. Bij de onderzoeken waar ik over gelezen heb, zijn de cliënten die AAT hebben gevolgd meer vooruit gegaan.

Ja, de onderzoekspopulatie mag vaak klein zijn, maar als er uit diverse onderzoeken een vergelijkbaar resultaat komt, durf ik de aanname wel te doen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:38

Truf schreef:
Ik kan het zeker met je eens zijn dat het lastig te onderzoeken is, maar de artikelen die ik gelezen heb, worden vaak 2 groepen gebruikt. De ene groep krijgt de 'traditionele' therapie en de andere groep therapie met dieren. Na een bepaalde tijd wordt gekeken hoe de cliënten vooruit zijn gegaan. Bij de onderzoeken waar ik over gelezen heb, zijn de cliënten die AAT hebben gevolgd meer vooruit gegaan.

Ja, de onderzoekspopulatie mag vaak klein zijn, maar als er uit diverse onderzoeken een vergelijkbaar resultaat komt, durf ik de aanname wel te doen.

Mag je durven, maar maakt de beantwording van de hypothese niet meer valide. Geen controlegroep ("geen therapie"). Dubbelblind is een onmogelijkheid. Zeer subjective beoordeling ("vooruitgaan van patienten, hoe objectiveer je zoiets), en niet verwonderlijk,een veel te kleine onderzoekspopulatie.
Dergelijk opgezette onderzoeken leveren geen valide data, kunnen eigenlijk zó de prullebak in.

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:18

In principe zijn alle 'gedragsobservaties' subjectief, maar dat betekend niet dat alles gelijk van tafel geveegd kan worden. Bij onderzoek naar gedrag heb je altijd de geijkte discussiepunten van gelijke omstandigheden, ontwikkeling en interpretatie.

Ik vind het vrij kort door de bocht om te zeggen, er zijn discutabele punten in het onderzoek, dus kan het zo van tafel. Aan de validiteit kan zeker getwijfeld worden bij bepaalde onderzoeken, maar om alle onderzoeken zo van tafel te vegen, nee.

Gamble82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:21

Het lijkt mij dat deze mensen een PGB (persoongebonden budget) krijgen toch? Mogen ze deze niet gebruiken voor de dolfijnentherapie?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:25

Gamble82 schreef:
Het lijkt mij dat deze mensen een PGB (persoongebonden budget) krijgen toch? Mogen ze deze niet gebruiken voor de dolfijnentherapie?

Precies, mijn idee!
Maar: volgens mij zijn er veel "bedrijven/mensen" die misbruik maken van het pgb, en afhankelijk van wat je ervoor krijgt vind ik 2000 euro voor dolfijnentherapie erg duur.

myssy_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:31

een soort van animal asisted therapy(hypo therapy) bestaat al wel.....

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:14

knuffeldier schreef:

Er bestaat al wel therapie met paarden. (iets anders dan paardrijden voor gehandicapten.)
Google maar eens op Equitherapie ;) (Of EAT)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:39

Kuggur schreef:
Welke, en vooral hoe uitgevoerd? Dit soort therapieen is zeer moeilijk goed te onderzoeken, dwz met wetenschappelijke methodologische methoden. Hoe maak je bv een controlegroep,meestal is de onderzocht populatie (véél) te klein, de effectbeoordeling subjectief. Derhalve op zijn best twijfelachtig.

Maar dan zou je toch nooit kunnen komen tot een therapievorm whatsoever? Je moet ergens beginnen tenslotte. Bovendien zijn sommige problemen zo gecompliceerd dat je nooit een toereikende controlegroep op kunt stellen - moet je dan maar niks doen? Er zijn bijvoorbeeld zelfdzame genetische afwijkingen, met misschien 50 bekende ziektegevallen in de westerse wereld. Een deugdelijk wetenschappelijk middel kun je niet leveren, want er zijn simpelweg te weinig mensen met hetzelfde probleem. Dus dan laten we die aan hun lot over en hebben ze geen recht om te proberen er iets van te maken, alleen maar omdat het niet wetenschappelijk te bewijzen is dat ze zich beter voelen?
Kille, enge wereld.

Welke uitgaven bedoel je trouwens? Ik krijg nog geen fysiotherapie vergoed, dus ik betwijfel dat dolfijnentherapie wel in het basispakket zit :) Wat mensen verder kiezen om hun geld aan uit te geven dat lijkt mij een typisch voorbeeld van eigen keuze.

En vergeet niet dat meer dan welk ander effect dan ook, het placebo-effect boven alle twijfel verheven is :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:32

Shadow0 schreef:
Maar dan zou je toch nooit kunnen komen tot een therapievorm whatsoever? Je moet ergens beginnen tenslotte. Bovendien zijn sommige problemen zo gecompliceerd dat je nooit een toereikende controlegroep op kunt stellen - moet je dan maar niks doen? Er zijn bijvoorbeeld zelfdzame genetische afwijkingen, met misschien 50 bekende ziektegevallen in de westerse wereld. Een deugdelijk wetenschappelijk middel kun je niet leveren, want er zijn simpelweg te weinig mensen met hetzelfde probleem. Dus dan laten we die aan hun lot over en hebben ze geen recht om te proberen er iets van te maken, alleen maar omdat het niet wetenschappelijk te bewijzen is dat ze zich beter voelen?
Kille, enge wereld.

In mijn opinie niet helemaal vergelijkbaar. Wat je hierboven schetst is dan ook niet mijn zienswijze (extrapoleren van standpunten naar een extreem is flauwe retoriek Shadow0...)

Shadow0 schreef:
Welke uitgaven bedoel je trouwens? Ik krijg nog geen fysiotherapie vergoed, dus ik betwijfel dat dolfijnentherapie wel in het basispakket zit :) Wat mensen verder kiezen om hun geld aan uit te geven dat lijkt mij een typisch voorbeeld van eigen keuze.

Tuurlijk, zolang er niet bij het rijk wordt aangeklopt maakt het mij niet uit voor wat voor kwakzalverij mensen hun geld willen uitgeven . Maar als ze misleidt worden door pseudowetenschappelijk "onderzoek" is dat natuurlijk wél laakbaar.

Shadow0 schreef:
En vergeet niet dat meer dan welk ander effect dan ook, het placebo-effect boven alle twijfel verheven is :)

UIteraard en dat effect speelt ook een rol bij therapievormen waar een goede wetenschappelijke basis voor is. Maar als je een therapievorm aanbiedt die per patient duizenden euro´s kost, dan moet je (weer naar mijn bescheiden mening) met een betere onderbouwing komen dan "placebo effect"...!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:15

Kuggur, je hebt gelijk dat dit soort dingen moeilijk te onderzoeken zijn. Dat geldt echter voor alle vormen van geestelijke therapie. Bewijs maar eens dat psychotherapie werkt, of cognitieve gedragstherapie - dat kun je ook alleen door de vooruitgang van de patiënten te beoordelen, dus ook dat is subjectief. De bezwaren waar je tegenaan loopt bij het onderzoeken van dolfijnentherapie, die kom je ook tegen bij het onderzoeken van meer traditionele therapie-soorten.

Ik geef je groot gelijk dat je kritisch bent. Zelf heb ik genoeg gezien van en gelezen over deze therapievormen om in de werking ervan te geloven, maar ik kan me best voorstellen dat je niet zomaar wilt aannemen dat het werkt. Ik vraag me alleen wel af hoe je dan tegenover andere vormen van therapie staat, aangezien het altijd een beetje touchy-feely is en je ook maar net moet geloven dat die andere vormen wél wat uit doen. Voor de meeste therapieën is ook niet echt veel bewijs, juist om de redenen die jij noemt (controlegroep moeilijk samen te stellen, placebo-effect niet uit te sluiten, etc.).

Overigens kost een uurtje bij een psychotherapeut ook al snel 100 euro, dus als je dan een week lang een halve dag behandeld wordt zit je ook aan die 2000. Wel vind ik dat ouders dit maar zelf moeten bekostigen, of in elk geval uit een vastgesteld zorgbudget waarbij ze dan de bovengemiddelde kosten zelf aanvullen. Of iemand zijn PGB uitgeeft aan SoVa-training, psycho-educatie of dolfijnentherapie moet hij wat mij betreft zelf weten als die vormen allemaal even goed aansluiten bij zijn problematiek. Is degene die hij kiest echter significant duurder dan de even effectieve alternatieven, dan vind ik het persoonlijk wel zo eerlijk als hij dat verschil ook zelf betaalt.

PonyLovert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:18

Truf schreef:
In vergelijking met 'traditionele' therapie, zeg maar het praten met een psycholoog of psychiater, heeft de therapie met dieren een groter effect. Het dier is een soort ijsbreker, waardoor de cliënt vaak makkelijker praat en zeker het paard heel sterk reageert op de gemoedstoestand van de cliënt.
Daarbij lokken dieren tal van reacties uit en stimuleren de cliënt enorm.

Of een dolfijn een grotere invloed heeft dan andere dieren, durf ik niet te zeggen. Hangt waarschijnlijk ook heel erg af van de doelgroep en de (on)mogelijkheden van de doelgroep.

Bij mij idem maar ik denk wel dat het niet uitmaakt welk dier dus ik denk dat paarden effectief ook zullen helpen

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:23

Ik denk dat elke therapie op elk mens/kind anders uitwerkt en dat er dus geen goed of fout is. Dat is afhankelijk van de persoon zelf.

Dolfijnen zijn in staat op door mensen heen te kijken en hebben een intellegentie die veel wetenschappers helaas nog steeds onderschatten. Ze reageren heel anders op autistise kinderen dan op *gewone* mensen. Dat de teraphie zo duur is vind ik niet gek, het houden van een dolfijn is vele malen duurder dan het houden van een paard, nog niet te spreken over de aanschaf kosten (150.000 dollar) en alle uren en uren trainingen die erin gaan zitten.

edit: een dolfijn is moeilijker te trainen dan een paard simpel weg omdat je die niet even laat wenen aan een halster waardoor je hem vast kunt houden, dolfijnen zwemmen gewoon weg! ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:50

Een ander aspect van dolfijnen therapie is inderdaad dat je er dolfijnen voor in gevangenschap moet houden. Iets waar ik om voor de hand liggende redenen sterk op tegen ben.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 07:49

Dat vind ik altijd moeilijk, in hoeverre mag je het welzijn van het dier beperken om dat van de mens te verbeteren. Dat is een vraag die bij paardrijden natuurlijk ook al omhoog komt, in hoeverre is dat nou eigenlijk leuk voor een paard? Van dolfijnen weet ik niet genoeg om te kunnen inschatten hoe zij de gevangenschap ervaren, ik denk dan (heel naïef misschien) dat ze niet mee zouden werken als ze het niet leuk zouden vinden, maar het is wel iets om serieus rekening mee te houden bij alle vormen van therapie met dieren.

Ik las een tijdje terug iets in de krant over deze manege: http://www.ebonyhorseclub.org.uk/
Ik vind het een fantastisch initiatief voor de kinderen, maar ik plaats wel mijn twijfels bij een inner city riding school; hoe zit het met paardenwelzijn? Ze willen in die rijschool wel een paddock maken, maar weilanden zijn in de stad natuurlijk niet haalbaar en ik vind weidegang wel een must.
Toch vind ik het een bijzonder project voor de kinderen, en het is natuurlijk een afweging van belangen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:50

Wel om te beginnen is een dolfijn een niet-gedomesticeerd dier. De omstandigheden waaronder dit dier gehouden wordt kunnen zijn natuurlijke behoeften in de verste verte niet benaderen. Ik vind het in geval van dolfijnen niet een "moeilijke" vraag.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:56

@kugger: wat voor ervaring heb je dan zelf met dolfijnen? Een gemiddeld paard komt ook niet aan zijn natuurlijke behoefte, ik zie de paarden hier geen 20 km per dag af leggen, in kuddes leven of veel gevarierde grassen eten. Immers slaan we ook ijzers onder paarden. Ik denk dat 80 procent van de paarden hier ook in DE VERSTE VERTE niet aan zijn natuurlijke behoeften komt.

De dolfijnen die ik ken (en waar ik mee gewerkt heb) zijn wel degelijk gelukkig op de plek waar ze nu zijn er er word ook 200 procent ingezet door de trainers (en eigenaren) om dit zo te houden. Ik weet dat dat lang niet overal zo is, ik heb ook anders meegemaakt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:15

Ik hoef geen persoonlijke ervaring met dolfijnen te hebben om de discrepantie te beoordelen tussen de leefomstandigheden van wilde dolfijnen (heb het overigens wél, ze zwemmen geregeld aan ons keukenvenster voorbij), en hun in gevangenschap levende soortgenoten. Wat betreft paardenhouderij, daar neem ik volle verantwoording voor de paarden die ik zelf houdt.
Onder het houden van gedomesticeerde dieren komen inderdaad misstanden voor. Maar je kunt niet de ene misstand met de andere rechtvaardigen. Dan zou je uitkomen op drogredenaties als "er zijn legbattarijkippen, dus ik mag dolfijnen in een bassin houden...."

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:43

Ik snap je punt, Kuggur, maar ik vind dat de omstandigheden bij paarden ook nogal verschillen tussen natuurlijk en in gevangenschap. Toch denk ik dat veel paarden prima tevreden zijn met hun leventje in gevangenschap, en ik weet zelf niet genoeg van dolfijnen om te kunnen beoordelen of die dat misschien ook zijn. Natuurlijk zie ik ook wel dat een dolfijn in gevangenschap anders leeft dan een dolfijn in het wild, maar hoe die dolfijn dat verschil ervaart kan ik niet beoordelen. Misschien vinden ze het wel heerlijk om dat werk te doen, weet ik veel.

Ik vind inderdaad ook dat je de ene misstand niet mag gebruiken om de andere goed te keuren, maar of het houden van dolfijnen een misstand is kun je niet beoordelen zonder er veel vanaf te weten. Een dolfijn een keer voorbij zien zwemmen, ook al is het uit je keukenraam, telt voor mij niet als je er heel goed in verdiepen. Vandaar dat ik er liever niet zomaar uitspraken over doe.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:02

@nimue: dat heb je heel mooi verwoord. De dolfijnen die ik ken en waar ik mee gewerkt heb zijn wel degelijk gelukkig.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:45

Tsja, ik zou het eigenlijk niet zo goed weten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:00

Urko schreef:
@nimue: dat heb je heel mooi verwoord. De dolfijnen die ik ken en waar ik mee gewerkt heb zijn wel degelijk gelukkig.

Dat hebben ze je zelf verteld neem ik aan...Ze zijn natuurlijk ook zó gelukkig dat ze zich voortplanten... :n Net zo oud (ze zouden eigenlijk zelfs ouder moeten worden...)worden dan in de natuur... :n , Je houdt jezelf voor de gek....