[WN] Cuttin-working cow les en wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

racinggirl

Cuttin-working cow les en wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 14:45

Hoi,

Weet iemand misschien waar je les kunt krijgen?? Cutting of working cow horse. :D

En is er ook een organisatie voor wedstrijden, ik kwam namelijk wel een cuttingbond tegen op google maar daar is volgens mij al heel lang niets aan de site gedaan ;)

Alle tips en info is welkom :D ook via pb

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:13

Wendy v Osch, Paul Derrez?

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:18

Ik geloof dat er één keer in de maand (?) een clinic is bij Reigershof in Oud-Gastel.

crow

Re: Cuttin-working cow les en wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:38

Wij hebben inderdaad maandelijks clinics in working cowhorse, teampenning en basic. Als het programma het toelaat (groepsclinics gaan voor) kun je ook inschrijven voor een privé clinic cutting of working cowhorse.
4 april en 16 mei zijn er weer clinics. Als je wilt kan ik je voor 4 arpril nog inboeken voor een working cowhorse clinic, er is een uitvaller!! Dan wel graag snel laten weten want dan moet ik het programma wat aanpassen, de clinic duur verlengen en dus iedereen op tijd op de hoogte brengen. De kosten zijn 55 euro.
Lokatie manege Reigershof, Oud Gastel.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:18

Wij lessen Bij Leo Schouwenberg, dit is net over de grens in duitsland op een 20 min afstand van Venlo richting Nijmegen.
Hier word meerdere avonden aan de machine lesgegeven en minimaal elke maand met koeien geoefend.

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:42

Geeft Leo weer les dan :?

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 10:44

Dankje allemaal :D

En wedstrijden, mogen daar ook niet quarters aan mee doen dat jullie weten?? heb een arabje ;)

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:56

De wedstrijden die de DTA uitschrijft (teampenning, cattlepenning, maar ook soms cutting en working cowhorse) staat open voor alle rassen.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 11:11

Thnx :D ;)

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:25

op de A OK Livestock Ranch in Makkinga
er zijn daar koeien aanwezig en je kan er elke dag terecht zowel privé als met een groep.
even een afspraak maken en er wordt ruimte voor je gemaakt.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 15:18

piggeljay schreef:
er zijn daar koeien aanwezig en je kan er elke dag terecht zowel privé als met een groep.

Dankje :D ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:39

Jinks schreef:
Wij lessen Bij Leo Schouwenberg, dit is net over de grens in duitsland op een 20 min afstand van Venlo richting Nijmegen.
Hier word meerdere avonden aan de machine lesgegeven en minimaal elke maand met koeien geoefend.

Wil toch eventjes reageren:
Weet je wat voor een stress het voor de koeien/vaarzen is, cutting en working cow horse??
Die snappen er echt helemaal niets van. Opgesloten in een binnenmanege, en dan gescheiden worden
van de kudde etc.
Dat niemand dit zielig vindt!!
En ja, ik spreek uit ervaring. Dit moest echt verboden worden.
Dit soort dingen kunnen alleen op een echte ranch, als het je brood is om met koeien te werken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:50

:?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:11

piggeljay schreef:

Bij de AOK is echt een aanrader :j leuke mensen, met respect en oog voor de paarden en koeien :)

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:18

Johanna59 schreef:
Jinks schreef:

Weet je wat voor een stress het voor de koeien/vaarzen is, cutting en working cow horse??
Die snappen er echt helemaal niets van. Opgesloten in een binnenmanege, en dan gescheiden worden
van de kudde etc.
Dit soort dingen kunnen alleen op een echte ranch, als het je brood is om met koeien te werken.

Als je gaat trainen met vee , bij mensen die knowhow hebben van vee, valt dat allemaal wel wat mee!
Vind de reactie erg overtrokken!!!!
Als je zo gaat beginnen kan ik wel 100 dingen opnoemen die ik veel zieliger vind
Om te beginnen een paard berijden!!!!!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:52

Weet je niet wat je wil Chan? :P :+

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 18:55

TiaraBungy schreef:
Weet je niet wat je wil Chan? :P :+

Haha jawel maar wil dit ook en de basis heeft hij nu *D :D ;)

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 18:58

van de kudde etc.
Dit soort dingen kunnen alleen op een echte ranch, als het je brood is om met koeien te werken.[/quote]

Vindt je reaktie ook iets overtrokken, vind een goede cutter juist onwijs gaaf en mooi om tezien <3

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:18

ik werk zelf met koeien en daarom praat ik misschien een beetje in mijn eigen straatje.
het enigste wat ik over Johanna haar reactie wil zeggen.
wanneer het echt zielig voor de koeien zou zijn zouden we het echt niet doen, perslot van rekening ben ik veehoudster en ik het rosékalveren, stress zou de vlees productie enstig schaden dus als we dat gemerkt zou hebben zouden we er niet eens aan begonnen zijn.
sterker nog de stiertjes in de stal beginnen zelf al te loeien zodra ze merken dat ze de hal in mogen.
ze vinden het werkelijk een feestje om mee te mogen doen.
waar ik wel een kanttekening bij wil plaatsen is. de lesgever moet weten waar hij of zij mee bezig is en altijd de koeien voor de ruiter laten gaan.
zodra een ruiter te fanatiek wordt moet hij of zij niet bang zijn de ruiter ter orde te roepen.
we doen dit nu 10 jaar en in die 10 jaar hebben we nog geen enkel stiertje gezien die van stress over het hek of balustrade zien klimmen.
maar om er over te kunnen oordelen moet je het eerst zelf zien of zelf eens meegedaan hebben

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:49

Bij ons, western ranch de heibocht te Hoogeloon wordt ook regelmatig cow-horse les gegeven, we hebben eigen koeien.
je kunt zowel bij ons terecht voor een prive- maar ook voor een groepsles.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 19:52

dankje ;)

Ben is ff aan het kijken wat het makkelijkst is aan te rijden voor ons, woon namelijk bij Rotterdam.
We vinden het trouwens niet erg om een stukje te rijden hoor ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:53

Wij hebben bij ons ook een aantal koeien en stieren die gebruikt worden voor het cow-work. Bij ons lopen de koeien ook al loeiend binnen en beginnen al vanzelf de piste rond te crossen, naar de pen en zo verder.
De jongste koeien die er bij zijn, vinden het helemaaal geweldig, lekker rondcrossen.
Gescheiden van kudde, voor hoelang, vaak maar enkele seconden, maximum anderhalve minuut, er gebeuren wel ergere dingen.
Zoals iemand hier boven al zei, kom eerst even meedoen en oordeel dan.
Verder ga ik volledig akkoord met pigglejay, je kan alles op een foute manier doen, de ruiters moeten respect blijven hebben voor koeien.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:13

Daarom zijn de clinics bij de diverse aanbieders ook zo goed. Het is geen potje raggen achter een koe. Er komt veel techniek bij kijken en je leert juist hoeveel, of hoe weinig druk je op een koe moet zetten om er mee te werken en ook in de wedstrijden wordt elk ruw gedrag ten opzichte van de koe direct afgestraft.

en@ racinggirl, het is super leuk om erbij te doen. Ik doe dit met Crow nu een jaar of 2/3 en daarnaast ook nog steeds de trail, pleasure, horsemanship en reining en het grote voordeel van het koeien werk is dat hij er nog soepeler mee geworden is. Vindt er verder geen enkel nadeel van.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:45

piggeljay schreef:
ik werk zelf met koeien en daarom praat ik misschien een beetje in mijn eigen straatje.
het enigste wat ik over Johanna haar reactie wil zeggen.
wanneer het echt zielig voor de koeien zou zijn zouden we het echt niet doen, perslot van rekening ben ik veehoudster en ik het rosékalveren, stress zou de vlees productie enstig schaden dus als we dat gemerkt zou hebben zouden we er niet eens aan begonnen zijn.
sterker nog de stiertjes in de stal beginnen zelf al te loeien zodra ze merken dat ze de hal in mogen.
ze vinden het werkelijk een feestje om mee te mogen doen.
waar ik wel een kanttekening bij wil plaatsen is. de lesgever moet weten waar hij of zij mee bezig is en altijd de koeien voor de ruiter laten gaan.
zodra een ruiter te fanatiek wordt moet hij of zij niet bang zijn de ruiter ter orde te roepen.
we doen dit nu 10 jaar en in die 10 jaar hebben we nog geen enkel stiertje gezien die van stress over het hek of balustrade zien klimmen.
maar om er over te kunnen oordelen moet je het eerst zelf zien of zelf eens meegedaan hebben

Dat klopt. Zei ik ook al, dat ik uit ervaring sprak.
Het zorgt wél voor veel stress.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:06

ik vind het een beetje een rare reactie.
ik denk dat koeien liever een paar rondjes door een bak heen rennen dan dat ze allemaal op elkaar staan in een stal.
en gescheiden worden van de kudde, voor hoe lang?
2 minuten? en ze kunnen de kudde aan de andere kant zien staan.
de koeien waar ik mee heb gewerkt vonden het leuk en maakten er gewoon een spelletje van met de paarden.
na een tijdje liepen ze zélf van de kudde weg om vervolgens tegenover een paard te gaan staan, beetje uitdagen.

er zijn veel dingen zielig, maar working cowhorse/teampenning/cutting vind ik heeeeeeeeeeeeel erg meevallen hoor..