[WN] Gedrag Quarter.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Gedrag Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 23:59

Hoi,

Ik ben wat aan het rondneuzen naar een heel rustig betrouwbaar paardje.

Nu is me te gehore gekomen dat een Quarter vaak koel in het hoofd is.

Is er iemand die me meer over hen kan vertellen?

Mocht het hier niet goed staan dan verplaats het maar.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 00:46

PB maar even met @quarterH, zij kan je alles vertellen. :D :))

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:48

_O-

ik vind het een fabeltje hoor...je hebt er coole bij maar ook hete, ik heb een hele hete gehad, en toevallig heb ik nu wel een coole.
Gewoon op je gemak rond gaan kijken, en kijken wat je er mee wilt, succes!!

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:52

net wat smax zegt, ze kunnen cool zin maar er zijn ook hele hete.
maar over het algemeen zijn ze vrij cool goed gaan kijken en vergelijken.
het er nu 3 en ze zijn alle 3 totaal verschillend en dan verschild het ook nog eens of je ermee aan het werk bent of dat ze in het land lopen in de kudde. De meest coole met rijden en die is echt superbraaf is het haantje in de kudde.

Mijn vriendin heeft een merrie...nou dat is een hete hoor die kan flikvlak dubbele salto achterwaards in een seconde :-)

Kirrr

Re: Gedrag Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:56

Ik heb ook een hete quarter, wel is het vaak eigen aan quarters dat ze snel terug kalm worden, ze kunnen van heel hevig en in actie zijn, snel terug naar rustig ergens met hun hoofdje naar beneden staan te soezen. Maar dit geldt ook niet voor elke quarter.
Maar als je wat naar de bloedlijnen kijkt, kom je vaak wel rustige quarters tegen.
Maar als ik jou uitleg lees, denk ik direct aan een Fjord of zulk soort paard. Die zijn vaak koel en betrouwbaar.
Succes met je zoektocht nog in elk geval

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:04

Die van mij is ook erg cool 8-)
Dat ze dat niet allemaal zijn lijkt me logisch, dus goed zoeken blijft belangrijk. ;)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:11

Wij hebben er hier een kleine 40 staan, en die zijn a l l e m a a l koel. *D
Als het goed is horen ze dat ook te zijn...
(je kunt natuurlijk ieder paard gek krijgen en het ligt er ook wel aan waarvoor en hoe ze gefokt worden)
Maar als je al met goede ouders begint, dan moet het gek gaan wil je er heethoofden uit krijgen. ;)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 10:12

Dank jullie.

Ik zal zeker nog eens heel goed rondkijken en heel goed de tijd voor nemen..

Het is nog heel onzeker wat ik ooit weer zou kunnen, voordeel is dus dat ik de tijd heb.

Meer tips is altijd welkom.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 08:51

De mijne is niet zo'n coole...

Hij is wel altijd snel weer rustig te krijgen, maar soms wandel ik met een snurkende springende zeehond over het terrein...

Dan zie je ook heel goed dat er veel arabisch bloed achter zit bij sommige quarters.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:22

Tja, het is net als bij mensen: je hebt drukke en rustige :D Maar dat geldt toch voor alle rassen? Je hebt ook rustige Arabieren en drukke Haflingers, maw je kunt ze niet allemaal over 1 kam scheren.
Je zult toch elk paard zelf moeten ondervinden, ongeacht ras. Het is puur een kwestie van individueel karakter.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:54

Wat is cool...
De mijne kan zich enormmmm opwinden en helemaal in de stress raken van niks maar ook weer enorm relaxed zijn.
Dus de basis van een Quarter is relaxed en het karakter geeft of je een rustige of stresser hebt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:02

Eenmaal een quarter en je wil niks anders meer :D
Ik niet tenminste!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:09

Het hangt sterk van de bloedlijnen en fokrichting af; een cutting gefokte quarter zal veel heter dan bijv. een pleasure gefokte quarter.
Mijn cutting gefokte Paint met veel quarter bloed is een echte heethoofd bijv.
Dus rond informeren, bij jezelfd te raden gaan wat voor type paard je wil, wat je er mee wil gaan doen.
Als je een rustig paard zoekt moet je cutting lijnen waarschijnlijk buiten beschouwing laten en bijv. op zoek gaan naar een meer pleasure gefokt paard, maar uiteindelijk zal je het karakter per paard moeten beoordelen.
Overigens zijn Q/P vaak wel veel cooler dan andere rassen, maar sommige kunnen met rijden toch flink heet worden.

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:07

storrum schreef:
Wij hebben er hier een kleine 40 staan, en die zijn a l l e m a a l koel. *D
Als het goed is horen ze dat ook te zijn...
(je kunt natuurlijk ieder paard gek krijgen en het ligt er ook wel aan waarvoor en hoe ze gefokt worden)
Maar als je al met goede ouders begint, dan moet het gek gaan wil je er heethoofden uit krijgen. ;)

ben ik met je eens 8-)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:09

ik reed een bij een vriendin een quarter, in de bak lekker koel maar buiten o zo heet!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:43

ElCid schreef:
Het hangt sterk van de bloedlijnen en fokrichting af; een cutting gefokte quarter zal veel heter dan bijv. een pleasure gefokte quarter.

En een goede opvoeding speelt ook een heeeeeele grote rol.

Beam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:45

op mijn vorige stage stonden 2 quaters.. 1 hengst en 1 merrie geloof ik:P maar allebei waren ze erg rustig en stonden gewoon tussen de andere paarden :D dus ik heb er wel goede ervaringen mee, met die paarden ;)

_Evelyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:45

Naast mijn Quarter merrie kan een bom ontploffen en toch is het ook een werklustig paard. Ik wil geen ander paard meer ! (ze komt van de Blacks ranch in Belgie- moet je maar es kijkje gaan nemen)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 15:24

Dank jullie voor jullie reacties!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:21

mijntes is absoluut niet cool... hittepetit... maar ze kan wel af en toe heel cool staan. maar een draak is het.. en absoluut geen beginnerspaard..

dus het kan dan wel een Quarter zijn, zegt helemaal niets.

moet wel zeggen, misschien komt het omdat het heel veel TB bloed in zit...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:12

x
Laatst bijgewerkt door quarterH op 17-03-10 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:15

Wauw, dat zou het zijn :O
Geen papier wil niet zeggen dat paps en mams geen Quarter zijn, zoals bij Paintless het geval is.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:47

Wij hebben op dit moment drie quarters en één paint (met een quarter moeder ;) ), .
We hebben altijd kwpn ers en aan verwante soorten gehad en bereden, en ik wil je onze ervaring daarmee wel delen. :)

Wat ons gewoon opvalt als je een quarter vergelijken zou met een kwpn er (ruim gezien) is dat ze over het algemeen snelle leerders zijn,
dat ze vaak wel cooler zijn naar de omgeving toe, daarmee bedoel ik, dat ze voor dingen waar een ander paard zich erg druk over kan maken(bijv een vlag, lawaai, drukte,plastic enz) een quarter er sneller rustiger onder blijft, maar het zijn ook wel binnenvetters.

En je moet niet vergeten, het is en blijft een dier, met zijn eigen karakter en goede en minder goede kanten. Er is geen dier gelijk. ;)

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:38

Nou wij hebben een quarter die echt kan ontploffen als het hem te moeilijk wordt!!! Hij kan dus weinig druk aan wat betreft werken. Ook is hij absoluut niet bom-proof!!!

Je moet wel een beetje op de bloedlijn letten, want de bloedlijn van onze quarter staat er toch wel een beetje om bekent dat het geen makkelijke paarden zijn.....we kennen zijn volle zus en een half zus....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:27

Wat een rotpaarden eigenlijk :\