Inschrijving Dutch Mountains Endurance geopend!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_rex

Inschrijving Dutch Mountains Endurance geopend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 18:00

Vanaf vandaag kun je je inschrijven voor Dutch Mountains Endurance, dat 15 mei alweer voor de 4e keer plaatsvindt in het Zuid-Limburgse Banholt. We weten dat veel mensen accomodatie in de buurt zoeken voor een paar dagen, en nu de wedstrijd in een vakantieperiode valt (Hemelvaart/meivakantie) is het wel aan te raden op tijd op zoek te gaan naar iets.

Inschrijven bij voorkeur via het webformulier op deronline.nl . Gebruik vervolgens het inschrijfformulier op onze site om ons door te geven of je wil kamperen, of je wil meedoen aan de BBQ etc.

Mensen die de kennismakingsklasse willen starten of als beginner in de klasse 1 meedoen, raden we aan om volgende week zondag (28 feb.) naar de informatiemiddag te komen in Banholt. Daar wordt vanalles verteld over endurance, o.a. hoe je de voorbereiding aanpakt en wat je op de wedstrijddag kan verwachten, en een stukje praktijk over de veterinaire keuringen. Graag even aanmelden via dutchmountains@mail.com . :)

Afbeelding

Aelin

Re: Inschrijving Dutch Mountains Endurance geopend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:30

ik ben nu bezig met inschrijven.

Een vraagje mag je met touwhalster starten?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 09:42

Ja, dat mag. :j In de reglementen staat dat je optoming veilig en paardvriendelijk moet zijn, meer niet.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:47

ik heb hem verzonden! de inschrijving!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 12:27

Hij is binnen zag ik, leuk! +:)+ Je krijgt nog een bevestigingsmail zodra mijn moeder de inschrijving heeft verwerkt.

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:35

Ik heb me ook ingeschreven, dit keer klasse 2!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:36

pff ik had hier graag aan mee willen doen.
Helaas 2 dagen voor mijn examens en ik durf het dus echt niet aan.
Of deze wel maar Zelhem niet.
Wat vinden jullie om aan te raden Zelhem of Banholt.
Waar Moet je geweest zijn??

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 07:57

ik zeg zelf banholt maar zelhem is ook wel gezllig met de achterhoekse paardendagen

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:02

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:16

Ga dit jaar waarschijnlijk mee groomen, dan kan ik eens kijken hoe steil die afdalingen zijn.
Heb zelf een probleem met afdalingen, paard is niet zo zuinig op zijn voorbenen en heb zelf hoogtevrees, geen handige combi.
Dus eerst maar eens zien of het wat is voordat ik daar ga rijden, dus ik kies dit jaar Zelhem, misschien volgend jaar Banholt?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 13:50

Veel mensen zijn in het begin wat bang voor de heuvels, maar na 3 jaar DME en heel veel trainingsritten sta ik altijd weer verbaasd hoe handig de "polderpaarden" zijn in de heuvels! Dat is echt zo leuk om te zien, de paarden vinden het zelf ook heel leuk en door de afwisseling bergop-bergaf is het een stuk minder vermoeiend dan de meeste mensen vrezen.
Er zitten ook geen echt steile afdalingen in eigenlijk, het gaat allemaal vrij geleidelijk. En wat ik in het begin wel eens deed is gewoon even afstappen en ernaast lopen, om het je paard wat gemakkelijker te maken. :)*

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:05

Hoe zit het eigenlijk met door die rivier heen gaan.
gaan de meeste paarden daar gewoon in of valt dat heel erg tegen.
De ene keer gaat die van mij er namelijk gewoon door en de andere keer heeft hij zoiets van doe het lekker zelf.
Ik snap dat je dat ook moet oefenen maar dan nog.
Ik zit echt te twijfelen tussen Banholt en Zelhem.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:10

Alle paarden gaan daar (misschien na een kleine aarzeling) gewoon doorheen. Rivier is echt teveel eer voor de Gulp, beek is meer de goede term. De overgangen zijn ook heel geleidelijk en het is niet diep. Ik vond op youtube een filmpje waar je er een heel goede indruk van krijgt:

http://www.youtube.com/watch?v=XtQuGtrIPjw

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 14:59

Wat een leuk filmpje Esther! :D Ik zie allemaal bekende gezichten langskomen. En dat tweespan haha, die hoorden niet bij de wedstrijd natuurlijk. Die paardjes gaan gewoon lekker staan drinken, super.

En inderdaad, in alle jaren en bij alle trainingsritten is er nog geen enkel paard geweest dat er niet doorheen wilde. Ook niet de paarden waarvan de ruiters vooraf zeiden "hij gaat er écht niet in hoor!" :D Soms heb je even wat geduld of overtuiging nodig, maar ze gaan er allemaal netjes doorheen. :)
Er staan bij de waterovergangen ook nog ervaren helpers die je paard als je dat wil kunnen begeleiden. Zelf ben ik de eerste keer gewoon even afgestapt en voor mijn paard uit het water in gelopen, maar dan heb je wel natte voeten natuurlijk. :))

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:11

Dit jaar de 90km in de planning. Spannend!

Nina, houden bij jullie de Cera's goed bij het naar beneden draven? Vorig jaar was er bij Bliksem na de 60km niet veel meer van over en waren ze voor zelfs wat naar achteren verschoven. Maar toen had hij er ook wel al een trainingsweekend met 70km in die omgeving opzitten en de 62km van Kootwijk als wedstrijd...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:46

Ik denk toch dat ik voor deze wedstrijd ga.
De omgeving spreekt mij veeel meer aan eigenlijk.
En ik vindt het ook wel iets hebben door het beekje en heuveltje op heuveltje af.
Maar het duurt nog even, eerst de andere 2 wedstrijden goed doorkomen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 16:06

Djilna schreef:
Nina, houden bij jullie de Cera's goed bij het naar beneden draven?

Nooit problemen mee eigenlijk. Ik laat er bij Rex en Bucks wel altijd de zijlippen aanzitten. Maar bij Rambo worden die er afgeknipt en daar verschuift eigenlijk ook niks (en dat met 650 kg paard :D ). Nu zetten alledrie onze "kunststofpaarden" :+ hun voeten wel redelijk van boven naar beneden neer, niet schuivend naar voren. Maar dat doen ze bergaf volgens mij sowieso niet.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:09

Die van mij staat op stalen profieltjes, zou dat problemen opleveren??

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 16:12

Je bedoelt widiapuntjes of iets dergelijks? Heeft het paard van mijn moeder ook, geen probleem. :) Sommige mensen zeggen dat het overbelasting geeft op harde, stroeve ondergrond zoals asfalt. Maar ik ken ook iemand die in de Eiffel woont en het al jaren gebruikt bij al haar paarden, nooit problemen mee.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:15

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 16:20

Ah oké. Lijkt me geen probleem, deze zijn lichter en door de doorlopende groef heb je meer grip, alleen maar positief. Ze slijten wel wat sneller neem ik aan, maar daar zul je zelf het beste rekening mee kunnen houden als je ze altijd gebruikt.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:27

Hij heeft ze inmiddels 3 jaar onder en ze slijten inderdaad wel redelijk snel,maar gewone ijzers zijn vindt ik zwaar en hebben weinig grip.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:03

Nina_rex schreef:
Nooit problemen mee eigenlijk. Ik laat er bij Rex en Bucks wel altijd de zijlippen aanzitten. Maar bij Rambo worden die er afgeknipt en daar verschuift eigenlijk ook niks (en dat met 650 kg paard :D ). Nu zetten alledrie onze "kunststofpaarden" :+ hun voeten wel redelijk van boven naar beneden neer, niet schuivend naar voren. Maar dat doen ze bergaf volgens mij sowieso niet.

Ik heb de zijlippen ook altijd, maar die hebben praktisch geen werkzaamheid :+ Bij Bliksem waren ze echt half onder zijn voeten verdwenen en dus 1 platgetrapte zijlip en 1 was gewoon weggesleten. Dus blijkbaar loopt Bliksem bergaf toch anders dan jullie paarden, heb er nl normaal gesproken helemaal geen last van :=

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:11

Stomme vraag misschien, maar is er bij endurance ook een minimum leeftijd? HEb zelf nooit endurance gereden, maar het lijkt me wel eens leuk om te doen..Vroeg me dit oppeens af...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:41

beccy schreef:
Stomme vraag misschien, maar is er bij endurance ook een minimum leeftijd?

Ja, 7 jaar. :D Als je onder de 14 bent moet je wel begeleid worden door iemand van 18 of ouder, die dus de hele wedstrijd bij jou moet rijden.
Voor de paarden geldt dat ze minimaal 4 moeten zijn om in klasse 1 of kennismaking te mogen meedoen.