[SGW] SGW rijden, hoe reageert je familie/naasten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

SGW rijden, hoe reageert je familie/naasten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 10:15

Eigelijk is de titel al duidelijk, wat vinden jullie ouders/partner van het feit dat jullie SGW rijden?

Vinden ze het gevaarlijk, eng, willen ze liever niet dat je het doet, of zijn ze juist heel enthousiast?

Ik ben van plan een nieuw paard te kopen met wat ervaring in het cross werk, omdat ik heel
graag SGW wil rijden. Heel leuk paard gevonden wat te koop staat, alleen wordt mijn moeder nu benauwd.
Die vind het maar een enge bedoeling (eigelijk heeft ze zowieso het liefst dat ik stop met rijden)...

Ik ben oud en wijs genoeg om mijn eigen beslissingen te maken, en dit is graag wat ik wil...maar het is wel lastig om mijn moeder te overtuigen dat het allemaal wel 'meevalt'.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:19

Mijn moeder heeft een aversie tegen paarden sinds ik als 8jarig meisje mijn heup gebroken heb met paardrijden. Ik weet niet hoe oud je bent? Maar als mijn ouders mij nu gaan vertellen (ik ben 26) wat ik wel en niet mag ;(

Ik rijd trouwens ook SGW. Ik was met mijn vorige paard M startgerechtigd. Ik heb nu een nieuw jong paard. Ik doe lekker waar ik zelf zin in heb. Mijn instructeur is ook niet gecharmeerd van het crossen. Zolang je goede (cross) begeleiding hebt en je naar hen luistert, is er naar mijn idee niets aan de hand!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:20

Mijn vader vraagt altijd of ik wel voorzichtig doe... die vind 't eigenlijk niks, maar aangezien 't paard in mijn eigendom is, heeft ie er niks over te zeggen. :Y) Moet ik er wel bij zeggen dat ik naar mijn idee redelijk kan inschatten of iets vertrouwd is, of juist niet... anders was ik er zelf ook niet aan begonnen.
Moeders heeft geen duidelijke mening, partner vind 't stoer.

Wat je zou kunnen doen is je moeder (neem aan dat je daar van afhankelijk bent qua aanschaf paard en vervoer?) eens mee te nemen naar een crossles op beginnend niveau om haar te laten zien dat het heel mooi opgebouwd wordt. Tegenwoordig worden er steeds meer voorzorgsmaatregelen genomen om de veiligheid van ruiter en paard te waarborgen.

Je geeft al aan een ervaren crosspaard te willen. Niks mooier dan op zo'n manier te beginnen met SGW toch? :D
Laatst bijgewerkt door Puera op 12-02-10 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 10:21

Dan kunnen we elkaar de hand schudden, mijn moeder heeft het ook helemaal gehad met de paarden sinds ik mijn rug heb gebroken (toen was ik 15).

Ik ben nu trouwens 25, en laat me niet weerhouden door mijn moeder hoor, maar ik vind het ook niet fijn als ze er een rotgevoel bij heeft.

Yucca

Re: SGW rijden, hoe reageert je familie/naasten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 10:24

Puera: Qua aanschaf/stalling/voer ben ik inderdaad afhankelijk van mijn ouders, misschien dat ik een deel meebetaal in de aanschaf. (paard komt trouwens aan huis, dus stallingskosten zijn niet echt van toepassing).

Qua vervoer, ik rijd zelf met de trailer, en als ik op concours zou gaan zou waarschijnlijk een vriendin meegaan ivm het bedrijf van mijn ouders (horeca).

Wellicht wel een goed idee om moeders een keertje mee te nemen naar een training!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:26

Mijn moeder steekt gewoon haar kop in 't zand. Waar niet over gesproken wordt, is er niet.
Ik heb trouwens alles zelf bekostigd (paard, trailer en auto) en ik woon 100km bij mijn ouders vandaan.

Heb je al een paard op het oog?

Maartje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:28

Ik ben in het ziekenhuis beland met een op 3 plaatsen gebroken arm toen ik 15 was nadat ik van een paard van een kennis was gevallen, nu ben ik 26 maar mijn ouders hebben er geen enkel probleem mee, ze vinden mijn paard zelfs leuk volgens mij ze komen regelmatig langs om foto's te maken. Ik heb nog nooit een naar woord gehoord over paarden van ze, alleen een beetje flauwe opmerkingen van mijn vader "kijk je uit dta je niks breekt" ofzo

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 10:29

Ik woon 5 KM van mijn ouders vandaam, dus tja :+
Ach mijn moeder gaat het me niet verbieden, dat zou ze echt niet doen.

Euhm ja, ik heb al wat op het oog, eigenlijk iets boven het budget dat we hebben, maargoed, wellicht is er nog over te praten. Paard is L SGW, M springen, L2-dressuur, 10 jaar oude merrie, ga er waarschijnlijk morgen kijken, dus verder weet ik niet of de klik er is, afwachten dus!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:31

Spannend!! Tip, bel even de KNHS om die standen te verifieren.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:34

Mijn vriend en vader vinden het "gaaf" :')
En mijn moeder vind het levensgevaarlijk.

Ouders zijn gescheiden. Ach, mijn moeder durft nog niet eens een paar aan te raken of dichtbij te komen.. :D Maar ze komt wel altijd trouw naar wedstrijden, kijken met een afstand vind ze wel leuk :)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:36

Cross wordt vaak geassocieerd met snelheid en roekeloosheid... denk dat daar de grootste misverstanden vandaan komen.

Probeer je moeder te introduceren in het SGW door te gaan kijken bij een les zoals ik net al suggereerde, maar ook bv. bij een SGW. Vaak als mensen zich een beeld erbij kunnen vormen, vinden ze het nog leuk ook!

Positief aan het paard wat je op het oog hebt is dat die ervaren is... in theorie ook een stuk vertrouwder dan een paard was daarin nog helemaal groen is. Dat kun je ook als argument gebruiken. ;)

Succes morgen!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:04

Voor mijn moeder/familie is het een redelijk ver van hun bed gebeuren. Mijn moeder is een keer komen kijken naar een cross en ze vond het spannend, maar niet eng.

Mijn man is mijn grootste fan. Hij gaat altijd mee, naar elke training en naar elke wedstrijd (springen, dressuur en SGW). Hij is heel trots als ik goed heb gesprongen en nog trotser als ik goed heb gecrosst! Hij zal me ook nooit verbieden om te crossen. Hij vind het altijd wel spannend als ik de cross in moet en zegt altijd "hou je hoofd er bij en doe voorzichtig". Maar dat lijkt me logisch.
Ik heb al best een paar keer een flinke klapper gemaakt tijdens de cross en hij heeft het ook een paar keer zien gebeuren of horen omroepen "val van nr ..". Dat is voor hem geen reden om het eng te gaan vinden of om liever te willen dat ik niet meer cross. Ik kan ook van mijn fiets pleuren.
Nou heb ik zelf al een aantal jaren ervaring en heb met mijn vorige paard M gecrosst, dus hij weet dat ik niet onbezonnen, maar heel serieus met de sport bezig ben, dus hij vertrouwt er op dat ik altijd mijn gezonde verstand gebruik. Het is nl ook wel eens voorgekomen dat ik me niet helemaal fit voelde of dat ik de cross niet zag zitten en dan start ik dus gewoon niet.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:02

Mijn ouders hebben mij zelf enthousiaist gemaakt voor de sport en ik weet zeker dat mijn vader het heel erg jammer zou vinden als ik zou stoppen met crossen. Toen ik 2,5 jaar geleden twee vervelende vallen had meegemaakt en zelf het vertrouwen helemaal kwijt was heeft hij er voor gezorgd dat ik weer met vertrouwen de cross kan rijden, er is dus niemand enthousiaster dan mijn vader. :D
Moeder vind het ook erg leuk maar kan lichamelijk niet meer zo veel. Opvallend is dat ze wel mee naar de crossen blijft gaan. Ze heeft er een paar dagen bijkomen voor over om een dagje of weekend mee te gaan naar een cross. Zegt genoeg lijkt me. Het scheelt wel dat mijn ouders zelf ook altijd gecrosst hebben.
Mijn vriend weet niet beter. Toen we elf jaar geleden een relatie kregen crosste ik al. Hij vind het wel best. Zij gaat niet graag mee, voelt zich een beetje een 'sta in de weg' omdat mijn familie er helemaal in zit en hij er dan een beetje buiten staat, komt eigenlijk alleen kijken bij grotere/ belangrijkere wedstrijden of als het in de buurt is. Hij komt dan ook zelfstandig zodat hij er niet steeds 'tussen' zit en kan gaan als de cross klaar is.
Sinds ik 2 keer uit het ziekenhuis heb gebeld na een ernstge val wil hij wel dat ik zsm na de cross even bel of ik veilig door de finish ben.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:10

Gelukkig staat mijn familie helaaml achter mijn eventing ambities! Bij de ponyclub ben ik er enthousiast voor gemaakt door de clubinstructeur. Doordat we met de hele club naar SGW wedstrijden gingen weten mijn ouders ook niet anders! Voorwaarde van mijn vader is wel altijd geweest dat zowel ik als mijn pony en later paarden alleen goed en veilig beschermd de cross in mogen. (ik had bv al lang een bodyprotector voordat dit verplicht werd)

Mijn moeder is helemaal met mij meegegroeid en gaat altijd met veel plezier me naar de wedstrijden! Natuurlijk is ze wel zenuwachtig als ik in de cross zit, maar dat zijn alle moeders. Vader komt af en toe kijken maar helpt verder niet. Mijn vriend is gelukkig ook helemaal gek van eventing! Wanneer hij niet hoeft te werken gaat hij gezellig mee op wedstijd en is ook een super groom! Hij is gelukkig ook opgegroeid met paarden en doordat wij de paarden bij ons thuis hebben staan weet hij er ook alles van. Zelf heeft hij met mijn oude paard ook al weer wat crossen gereden en hij is ook besmet ;)

Ik ben 2 1/2 jaar geleden tijdens een training ongelukkig gevallen waarbij ik mijn rug heb gebroken, gelukkig ben ik er niet bang van geworden en vinden mijn ouders en vriend het ook nog steeds een leuke sport. Vorig jaar ben ik een keer gevallen en dan probeer ik wel direct via de hinderniscontroleur door te geven dat er met mij niks aan de hand is, want na mijn ongeluk weet ik dat mijn moeder wel wat harder schrikt als ik val en heeeeel graag wil weten dat het goede met me gaat!

sfranken schreef:
Sinds ik 2 keer uit het ziekenhuis heb gebeld na een ernstge val wil hij wel dat ik zsm na de cross even bel of ik veilig door de finish ben.

Dit is ook heel herkenbaar! Ik moet ook altijd even bellen zodra ik over de finish kom :D
Wel grapig vorig jaar was ik in frankrijk en belde direct na de finish mijn vriendje, hij had alles via internet gevold en wist dus al hoe het was gegaan! Hij kon mij zelfs al vertellen hoeveel tijdfouten ik had voordat ze het daar hadden omgeroepen ;)

Al met al ben ik dus erg blij met mijn zeer enthousiaste familie!!!!!

Mijn schoonfamilie vind het trouwens maar helemaal niks...........

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:17

Mijn vader gaat altijd mee naar wedstijden, die vindt eventing helemaal geweldig (dan wel alleen als ik het doe, de rest niet echt :=).
Mijn moeder gaat naar sgw's ook vaak mee, die durft alleen niet te kijken :+ Ook niet bij gewoon springen trouwens. Ze was altijd helemaal opgelucht als we veilig over de finish waren := Maar er is eigenlijk nooit een discussie geweest of ik wel mocht.

Met mijn jonge paard vind mijn moeder het ook wel wat spannend omdat die nog wel wat schrikkerig is en soms idioot hoog springt, maar zodra ze ziet dat ik erom kan lachen valt het alweer wat mee :)

Mijn twee opa's vinden het ook hartstikke gaaf, maar mijn oma's hoeven er ook niks van te weten haha :=

Ik ben trouwens 18 ;)

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:30

Mijn moeder gaat altijd mee, die vind het hartstikke leuk. Alleen is ze wel altijd in spanning als ik aan het crossen ben en dus 'uit het zicht'. Maar zoals eerder gezegd, zo zijn alle moeders denk ik.
Mijn vader wil geen hele dag mee, die verveelt zich in de tussentijd. Hij komt soms wel even kijken (als het niet te ver weg is natuurlijk) alleen voor het springen en crossen, omdat dat maar een half uur tussen zit. Kan het filmen ook beter aan hem overlaten, mijn moeder is een beetje een prutser daarin. Zo zijn de taken mooi verdeeld :)

Vriend en schoonfamilie vinden het allemaal wel prima dacht ik. Mijn vriend heeft liever dat ik cross dan dat ik zo'n dressuurmuts ben die niks durft. Maar hij gaat zelf ook niet mee omdat zulke dagen hem ook te lang duren. Bij een gewoon springparcoursje wil hij nog wel eens mee gaan. Volgens mij heb ik niks te klagen wat betreft familie!

Inkie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:38

Hoi

Ik heb zelf een dochter die nog redelijk jong is en wil crossen, dat was even slikken voor moeders! Zelf ben ik een echte dressuurprikker dus je snapt m al, het scheelt wel al dat ik paarden gewend ben dus ik kan redelijk inschatten wat goed te doen is en wanneer het onverantwoordelijk wordt.
Ik hou haar niet tegen en zorg er zelf voor dat alles veilig en onder goede begeleiding verloopt.
Als ik het "spannend" vind worden loop ik gewoon even weg en ben later wel hartstikke trots dat ze t toch maar even flikt!
Dus zoals al eerder is voorgesteld, neem dr een keer mee en benadruk dat je veiligheid in hoog vaandel hebt staan en als ze merkt dat je er echt plezier in hebt moet dat voldoende zijn om je moeder over de streep te krijgen.

Succes!

Sabertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:29

Mijn moeder heeft mij nog steeds niet zien crossen. Heb afgelopen jaar een paar keer gevraagd of ze kwam kijken bij de trainingen, maar het kwam er steeds niet van. Bij mijn eerste oefencross afgelopen jaar durfde ze volgens mij niet goed, want ze mist normaal gesproken geen enkele dressuur of springwedstrijd van mij. In januari zou ik in Wanroij de indoorcross rijden en zou ze eindelijk mee gaan, helaas zat het weer toen niet mee, maar ze is wel mee geweest naar dressuur en springen toen.
Mijn vader vind het leuk dat ik paardrij, maar verder gaat hij niet overal mee heen om te kijken. Als hij een keer mee moet omdat de eigenaar van mijn paard niet mee kan gaat hij gewoon mee en vind hij het ook erg leuk. Hij was wel bij mijn eerste oefencross en vond het leuk om me te zien crossen.
Mijn vriend vind het erger dat ik spring dan dat ik cross. Dat komt waarschijnlijk omdat hij komt kijken met springen het altijd iets minder gaat. Hij is wel eens bij de training komen kijken en vond dat er allemaal veel relaxter uitzien. Dus hij heeft liever dat ik ga crossen dan ga springen.
Zelf heb ik nu ook wel veel plezier in het crossen gekregen, alleen kan ik helaas niet te ver weg, dus zijn er niet heel veel wedstrijden voor mij in zo´n seizoen.

Veel succes bij het kijken naar het paardje!

patsmu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:27

Ons mam heeft vroeger zelf ook op landelijki niveau sgw gereden. Dus die heeft ons alle 3 ermee aangestoken...
Als de werkzaamheden het thuis toe laten gaat ze mee of ze komt kijken. Ze vind het helemaal geweldig. Ze traint soms ook wel eens mee als we ergens gaan trainen dat ze dan een paard los rijdt en wat sprongen maakt.
Pap vind het ook heel leuk, maar kan vanwege het bedrijf bijna nooit mee op wedstrijd. Als het in de buurt is Ysselsteyn, Castenray en zelfs op het EK in Minderhout en Hooge Miedre 97 dan komt ie wel kijken. Die vind de cros leuker als springen en dressuur.
Hij wil wel altijd alles weten hoe de reis ging en hoe het daar is enzo. Dus belt wel elke dag.
Vriend vind het het ook leuk, maar kan niet vaak mee vanwege de zaak. Wel heeft ie ons vorig jaar even na Frankijk gebracht en is toen weer na huis gegaan 3 dagen gewerkt en toe weer terug gekomen de avond voor de cros dag. Dus vind het toch wel leuk stiekem...
Mijn schoonfamilie vind het ook leuk, komen geregeld een x kijken en nemen dan dochter lief mee.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:35

Toen ik met mijn huidig paard begon zei ik tegen mijn pa: ik moet nog wel even een bodyptotector kopen, want dat heb ik nodig bij de SGW.
Pa: hoezo SGW, dat dacht ik niet!
Ik: Dat dacht ik wel!

Wel dus, nu vindt mijn pa het hartstikke mooi.
Mijn ma vindt het eng. Maar zegt er verder niet zoveel over.

Ik was toen ongeveer 19.

suikermeisjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:42

Mijn vriend vind het niets en eng
mijn ex vond het ook maar niets xD
maar die hebben pech ik doe het gewoon
mijn vader bemoeit zich nergens mee met de paarden die leeft daar helemaal buiten om.
mijn moeder vind het ook maar eng, en ik ben van haar afhankelijk wil ik dat gaan doen.
maar ze zegt ik kijk gewoon niet je doet het maar komt toch wel goed
moet wel altijd met springen (gewone losse hindernissen) mijn bodyprotector aan. Maar ze betaald wel die trainingen die ik wil rijden ;)

ze vindt het enger als ik in mijn eentje de straat op ga met mijn B-ponytje. Die heeft 1x gesteigerd en viel boven op mij. toen had ik mijn spieren gescheurd in mijn rug.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:32

Ik ben alweer wat ouder; ik heb me niet druk hoeven (kunnen) maken over mijn ouders. Mijn partner was van meet af mijn groom en toeziend oog en mijn jongste dochter crosst zelf ook. Ze vonden het wel eng toen ze na een val tijdens een training alleen mijn benen uit een greppel omhoog zagen steken maar ook daarvan zijn ze niet negatiever naar de sport gaan kijken. Verder varieert het in mijn persoonlijke omgeving van medecrossers tot mensen die er niet aan moeten denken zèlf dat te doen.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:39

Toen ik van Ermelo terugkwam en mn fotos liet zien van het crossen vonden ze het heel gaaf. Dus gelijk wat trainingen bij Fried van Stiphout ingeschreven en mam was helemaal enthousiast.
Nu zit ze altijd enthousiast tegen andere te vertellen hoe leuk ze het wel niet vind dat dochters crosst :)).

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:02

Mijn ouders vinden het wel leuk maar spannend (altijd al), ook een dressuurwedstrijdje vinden ze spannend..... En mijn man vind paarden maar niks, dus maakt niet uit wat ik doe....

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:42

Mijn moeder vindt de B/L leuk maar daar boven niet. Volgens haar mag ik pas M crossen als ik minimaal M spr met wp ben en dan nog zal zij het niet fijn vinden. Zij heeft wel de pech dat ik graag Z wil worden. Mijn vader vindt het prima. Mijn moeder gaat mee en mijn vader blijft thuis al wil hij in westerbork wel komen kijken en als een uitslag heel lang duurt dan komt hij rustig het paard ophalen. Hij vindt het verder wel leuk maar het duurt hem te lang.
Mijn broertje had een superpony voor de cross maar die mocht ik niet starten want dat vond hij zielig :D .