Staand galoperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Staand galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 17:13

Ik stel mijn vraag in dit forum omdat vele endurance rijders tijdens een rit wel eens staand galoperen.
Ik heb nogal wat problemen met mijn rug en momenteel is het niet mogelijk om een galop uit te zitten zonder met rugpijn van mijn paard te komen. Nu raadde iemand mij aan om te blijven rechtstaan tijdens het galoperen. Ik heb dit nog nooit geprobeerd en vraag me af of er een techniek voor bestaat?? Ik bedoel, ga je echt gewoon rechtstaan in je beugels en dan maar zien dat je je balans houdt? Of is het eerder op de bovenbenen steunen? Hoe doen jullie dit? En is het eigenlijk wel veilig? Krijg je je paard makkelijk terug in tempo? Je hebt immers je zit niet meer om mee af te remmen.

Karin92

Re: Staand galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:15

Ik heb hier geen ervaring mee,, maar volgens mij is het wel belangrijk dat je goed je balans weet te houden met je bovenbenen.

Maar ik zou gewoon zeggen probeer het eens, als je een rustig paard hebt kun je het gerust gewoon een keer uitproberen.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:17

Als ik in de bossen galopeer ga ik meestal in verlichte zit, dan hou je je evenwicht door het aansluiten van je knieën en de spieren in je bovenbenen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 17:18

In verlichte zit? Je blijft dus uit het zadel of kom je af en toe even in het zadel zoals bij draf?

Ik heb niet meteen het rustigste paard als het op galop aankomt, ze heeft nogal een hoog tempo.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:19

Kijk maar eens naar mensen die aparte kunsten kunnen op hun paard, die zie je ook vaak rechtop galoperen.
Je kunt je paard uiteraard niet meer terug rijden met je zit, maar nog wel met je benen.
Maar of het zo fijn is voor je paard en voor jezelf... betwijfel ik.

Maar wat en waar in je rug zit het?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:20

Ik heb een tijd zo last van mijn rug gehad dat normaal galopperen er niet in zat, heb toen ook staand gegaloppeerd. Nu heb ik een aantal weken bij de fysio gelopen en is alles weer zo goed als 'goed'.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:20

Is prima te doen hoor.
Tijdens een goede galop in het bos ofzo doe ik het bijna altijd, zit je niet zo te hobbelen.
Je neemt gewoon de verlichte zit, alsof je een hindernis gaat springen. Je kan je balans vinden met je bovenbenen en je knieën.
Als je je paard niet terug krijgt, ga je gewoon weer zitten en dan heb je hem zo weer terug.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 17:22

annebe schreef:
Kijk maar eens naar mensen die aparte kunsten kunnen op hun paard, die zie je ook vaak rechtop galoperen.
Je kunt je paard uiteraard niet meer terug rijden met je zit, maar nog wel met je benen.
Maar of het zo fijn is voor je paard en voor jezelf... betwijfel ik.

Maar wat en waar in je rug zit het?

Het zit in mijn bekken/lage onderrug. Wat er precies aan de hand is weten ze niet, maar er moet een ontsteking zitten (ter hoogte van het heiligbeen) die steeds opnieuw getriggerd wordt.
Ik ga ondertussen al meer dan 2 maand naar een revalidatiecentrum om mijn buik- en rugspieren te versterken en krijg daar ook kinesitherapie en rugschool. Ben er al erg bij gebaat, maar ik moet nog erg oppassen met de bewegingen die ik maak.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:26

Je kunt zelfs 'lichtrijden' in galop. Je ziet het springruiters wel eens doen tussen de hindernissen, of bij het binnenrijden van de ring, juist om dan op hun zit het paard terug te rijden. Om de andere galopsprong even zitten en dan de volgende weer meeveren in verlichte zit. Het is een heel traag tempo in vergelijking met lichtrijden in draf, dus je zal misschien even moeten wennen/oefenen, maar werkt erg goed.

Enduranceruiters rijden inderdaad wel (vooral in Duitsland schijnt het 'in' te zijn) in zweefzit. Dat is iets anders dan verlichte zit, je brengt je bovenlichaam nl niet naar voren (te veel belasting op de voorhand), maar zweeft inderdaad letterlijk boven het zadel, steunend op de bovenbenen. De ruiters uit het Midden Oosten rijden vaak in galop juist helemaal achterover geleund.

Even off topic in feite, Mandyke: is er al gekeken naar of je de ziekte van Bechterew hebt? Dat ís nl een ontsteking van je heiligenbeen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:27

ik ben geen enduranceruiter, maar het lijkt me dan dat je in verlichte zit moet.
Als je echt gaat staan, breng je het tempo terug, zo leren ze dat althans in Engeland; als je van rengalop (altijd verlichte zit) terugwil in tempo, moet je gaan staan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:29

TS rijdt geen endurance, als ik het goed begrijp. Overigens rijd je niet per se terug in zweefzit als je ontspannen je bovenbenen gebruikt voor je balans. Verlichte zit is dus niet gebruikelijk in de endurance ;)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:30

Ik zit inderdaad ook altijd in verlichte zit, tijdens een galop buiten. Hoe ziet zo'n zweefzit eruit Ibbel? Daar ben ik heel benieuwd naar!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:38

Zoals het woord al zegt, min of meer rechtop boven je zadel, losjes steunend op je bovenbenen. Je kan trouwens ook in draf in zweefzit rijden.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 17:41

Ibbel schreef:
Je kunt zelfs 'lichtrijden' in galop. Je ziet het springruiters wel eens doen tussen de hindernissen, of bij het binnenrijden van de ring, juist om dan op hun zit het paard terug te rijden. Om de andere galopsprong even zitten en dan de volgende weer meeveren in verlichte zit. Het is een heel traag tempo in vergelijking met lichtrijden in draf, dus je zal misschien even moeten wennen/oefenen, maar werkt erg goed.

Enduranceruiters rijden inderdaad wel (vooral in Duitsland schijnt het 'in' te zijn) in zweefzit. Dat is iets anders dan verlichte zit, je brengt je bovenlichaam nl niet naar voren (te veel belasting op de voorhand), maar zweeft inderdaad letterlijk boven het zadel, steunend op de bovenbenen. De ruiters uit het Midden Oosten rijden vaak in galop juist helemaal achterover geleund.

Even off topic in feite, Mandyke: is er al gekeken naar of je de ziekte van Bechterew hebt? Dat ís nl een ontsteking van je heiligenbeen.

Jaja, ze hebben me helemaal binneste buiten getrokken, door allerlei scans gehaald en bloedtesten afgenomen, maar niets gevonden van hernia's, vergroeiïngen, of reumatologische ziektes (zoals bechterew), ... Ik heb blijkbaar wel heel gevoelige spieren die snel verkrampen maar dan niet meer loslaten, dat duurt dan echt heel lang eer die spier terug stilletjes aan begint te ontspannen. Hierdoor ontstaan ontstekingen en nu zou ik er dus eentje op heel lastige plaats hebben zitten waar ik moeilijk vanaf geraak.

Maar er zijn dus nog verschillen in staand galoperen. Welke is de makkelijkste vorm om eens mee te beginnen om uit te proberen?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:46

Mandyke@ Ik geef les aan een wat oudere dame die ook snel last heeft van verkrampingen in haar onderrug en zij moet ook regelmatig naar de fysio o.d om het spul weer te laten ontspannen.
Met paardrijden ben ik haar bewust te laten worden van deze verkramping dmv wat oefeningen.
Zoals kwispelen in de verlichte zit, rug hol/bol maken en goed te blijven ademen naar deze tere plek.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:47

Even een fotootje van Nina en Rex (rijden endurance)

http://i245.photobucket.com/albums/gg55 ... p_veld.jpg

Dit geeft denk ik een beetje weer wat Ibbel bedoeld. Bij de verlichte zit zit je verder voorover.
Wat het fijnst zit moet je zelf uitvogelen, het is vooral heel belangrijk dat je je evenwicht kan bewaren. Dus niet voorover op de hals kukelen of terug in het zadel ploffen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 17:49

annebe schreef:
Mandyke@ Ik geef les aan een wat oudere dame die ook snel last heeft van verkrampingen in haar onderrug en zij moet ook regelmatig naar de fysio o.d om het spul weer te laten ontspannen.
Met paardrijden ben ik haar bewust te laten worden van deze verkramping dmv wat oefeningen.
Zoals kwispelen in de verlichte zit, rug hol/bol maken en goed te blijven ademen naar deze tere plek.

Wat bedoel je met kwispelen in de verlichte zit?

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:51

Is er al eens gedacht aan fibromyalgie (of heb je alleen pijn in je rug, want fibro zit vaak door je hele lichaam, al kunnen sommige plaatsen meer opspelen dan andere).

Ik pak ook vaak verlichte zit als hij me niet lekker laat zitten of als ik zelf vastzit (heb zelf fibro), al moet ik opleten dat ik daar dan wel goed in ontspan, anders geeft het juist weer extra klachten. Bij mij is het sleutelwoord ontspanning, want anders heb ik de dagen erna veel last.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 17:57

Ik heb pijnpunten van in mijn nek tot helemaal onderaan mijn rug, maar de pijn die ik het laatste half jaar heb ervaren heb ik nog nooit ergens anders in mijn lichaam gevoeld. Dus fibromyalgie, weet het niet, dan zou dat woord toch al eens gevallen moeten zijn door artsen de voorbij maanden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:00

uhm gewoon kwispelen met je billen alsof je een staartje hebt?!
Let daar bij wel op dat het geen pijn mag doen en jezelf niet foceerd.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 18:02

Dus 'met je kont schudden' als het ware :+
En waarvoor moet je dit doen? Om beter je balans te vinden? Beter te kunnen sturen? ... ?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:09

Ik rijd 1 van mijn merries altijd in verlichte zit als ik galopeer. Doorzitten is gewoon echt niet mogelijk bij haar (in elk geval niet met mijn rijkunsten ;) ), Juist doordat ze zo graag hard wil en haar rug wegdrukt, krijg ik haar niet gehouden als ik probeer door te zitten. Staand is dat geen probleem. Ik rijd overigens puur en alleen recreatief, dus nooit in een bak. En inderdaad dus met de knieen klemmen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:34

Mandyke schreef:
Ik heb pijnpunten van in mijn nek tot helemaal onderaan mijn rug, maar de pijn die ik het laatste half jaar heb ervaren heb ik nog nooit ergens anders in mijn lichaam gevoeld. Dus fibromyalgie, weet het niet, dan zou dat woord toch al eens gevallen moeten zijn door artsen de voorbij maanden.

Fibro wordt door veel artsen als 'niet iets echts' gezien...
Ik heb ook fibro en voornamelijk alleen pijn in mijn gehele rug, maar mn de onderrug.
Ik kan niet zweefzitten in draf of galop, moet ik mijn onderrugspieren teveel voor gebruiken...

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 00:57

Wel ik zie hier verschillende antwoorden maar ik zal proberen mijn beschrijving hoe ik het doe en voel te beschrijven.

Ik wissel heel veel af mij zal je dus heel ontspannen iet of wat achteruit zittend met losse benen en balancerend op mijn achterwerk met een heel soepele heup alsof ik in mijn luie stoel zit zien galoperen en dat kan ik uren volhouden op de meeste paarden. Dit doe ik meestal op vlakke en lange stukken.
Maar ook de verlichte zit is heel zalig om te rijden en ideaal om af te wisselen en vooral geschikt op ruwer terrein, een sprint of bij een paard dat hoog opgooit in galop.
De kunst is om dan het paard onder je te laten galoperen en zelf het gevoel hebben dat je stilstaat. Daarvoor zijn je enkel gewrichten heel belangrijk daar moet je veren, je hielen zijn het steunpunt en alles moet mooi in balans zijn boven het steunpunt. Er is een verschil tussen verlichte zit voor lange afstand en die bij het springen of de jokey houding. Voor endurance geef ik de voorkeur met de beugels op dressuur maat zo lang mogelijk bij springen en rennen is dat veel korter. De meeste endurance ruiters staan dus veel rechter zodat de knieën minder belast worden. Het is zoals skieën of skeelen over een heuvel je knieën en enkels vangen de heuvel op door je benen wat in te trekken. En vertragen is heel simpel en werkt zelfs nog beter dan met de zit en dit is iets dat je echt eens moet uittesten. Laat je hielen zakken daar moet je je gewicht verzwaren. Je kan dat testen om te zien hoe je paard reageert door verlichte zit aan te nemen en dan eerst je hielen hoger te brengen en dan weer zo diep mogelijk te laten zakken. Bij lange afstanden rij ik altijd met mijn benen zo los mogelijk, ik heb dan ook nooit last van open kieën. Ik heb zelf 3 slechte wervels die regelmatig (1 in onderug 2de tussen de schouderbladen en de 3de ergens tussen 1 en 2) in elkaar zakken en mijn nek heeft al een Whiplash en een torticollis meegemaakt en waar ik nog steeds last van heb. Daarom dat ik me concentreer op mijn hielen dat die steeds mooi onder mijn heup blijven dit het middelpunt zijn en dus voor een goede balans boven de hielen moet zitten. Als je met langere beugels rijd kan je ook je bovenlichaam mooi boven het steun- en middelpunt houden, bij korter beugels zitten de ellebogen en schouders meer naar voor zodat je dan op de manenkam of hals moet steunen met je handen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 01:05

Ik oefen de zweefzit (als dressuurruiter) quasi dagelijks, je krijgt er een prachtige beenligging en evenwichtsgevoel en losse gewrichten van!