[WN] zwaar zadel, wat is nou dé techniek om erop te krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annne

zwaar zadel, wat is nou dé techniek om erop te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 11:14

sinds een half jaar heb ik naast mijn heerlijke lichte dressuurzadel ook een westernzadel
om lekker mee in het bos te rijden.
Er is iemand bij mij komen passen, ik heb ermee gereden en gekocht...
maar dus zonder het zelf erop en eraf te halen :+ :+ :+

het zadel zit heerlijk en ligt prima maar is dus pretty zwaar. :(
Ik moet nu telkens als ik ga rijden eerst een krukje naast mijn paard zetten en dan bovenop 'laten vallen' zeg maar.
Maar dat vind ik vrij irritant.. hebben jullie hier een oplossing voor?

Ik ben aan t overwegen om er nog een 'western style achtig lichter zadel' bij te kopen, maar ja
dat is eigenlijk ook onzin en een goed passend zadel vind je niet zosnel...
Laatst bijgewerkt door Annne op 26-01-10 11:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Klaasje

Re: zadel loeizwaar, wat is nou dé techniek om erop te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:18

Je kan het zadel er ook opzwiepen in bijv. ¼ draai. Zorg wel dat je het zadel opvangt voor het op de rug terechtkomt.

Popstra

Re: zwaar zadel, wat is nou dé techniek om erop te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:50

ik til me ook een breuk maar het is even wennen en dan krijg je de slag vanzelf te pakken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:54

Ik heb zelf een vrij zwaar VZH zadel. Ik ben zelf 159 en mijn paard is 160 of iets hoger (miss nog gegroeid).
Het is een Fries die snel bang is bij iets op zijn rug leggen. Men vermoedt dat het bij de vorige eigenaar altijd erg abrupt of ruw gebeurd is.
Kortom ik leg altijd eerst het dekje los op zijn rug en daarvan gaat ie al stuiteren soms. (inmiddels alleen nog een pasje naar voren met een heel strakke rug)
Ik kan het dus echt niet maken om mijn zadel erop te zwiepen/ laten vallen etc.
Dus ik ben gewoon gaan gewicht heffen met dat ding, spieren opbouwen of in elk geval de kracht om het zadel op te tillen en dan rustig te laten zakken, ver boven mijn eigen lengte dus. Dat was mijn oplossing...

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:56

Heb hetzelfde probleem. Dat erop zwieren gaat niet lukken want mijn paard is iets groter dan de gemiddelde Quarter. Als ik ga zwieren, zwier ik mijn zadel tegen haar kont, wat ze me waarschijnlijk niet in dank afneemt :o
Ik til het zadel helemaal boven mijn hoofd, ga langs mijn paard staan, en laat het dan zachtjes op haar rug zakken.
Erg goed voor je spierballen, dat dan weer wel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:00

Ik zet 'm op mijn heup en zwaai 'm er dan op. Overigens doe ik wel even de beugel van de andere kant om de zadelknop als ik dat doe, zodat m'n paard niet die beugel tegen z'n schouder krijgt. Dat vind ik altijd zo onsympathiek tov het paard als dat gedaan wordt...

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 12:00

tja, mijn paard is 1,68.. misschien toch maar een stukje been afhakken ben ik bang ;)
of dus als een malle naar de sportschool, want het zadel boven mijn hoofd tillen kunnen mijn krielkip-arpjes nog lang niet aan!

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 12:03

Sonja schreef:
Ik zet 'm op mijn heup en zwaai 'm er dan op. Overigens doe ik wel even de beugel van de andere kant om de zadelknop als ik dat doe, zodat m'n paard niet die beugel tegen z'n schouder krijgt. Dat vind ik altijd zo onsympathiek tov het paard als dat gedaan wordt...

Ja, dat van die beugel aan de knop doe ik ook zowie zo altijd al!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:06

het is inderdaad een kwestie van puppie-power maar ook techniek

ik leg het zadel er altijd op vanaf de rechterkant
aan die kant hangt de singel en anders ligt hij maar in de weg
de stijgbeugel van de linkerkant hang ik over de knop(bij een zwaar zadel)

dan is het een kwestie van opgooien tot op hoogte, opvangen en voorzichtig neerleggen
ga met je gezicht richting paardenkont staan als je opgooit, dan schrikt je paard minder omdat je er zelf voor staat
je kunt het zadel op je bovenbeen laten rusten en die gebruiken om de zwiep hoger te maken

ik heb een ropingzadel wat met singel er aan enz rond de 25 kilo weegt en zelfs hoogzwanger kreeg ik dat nog op mijn paard
en die knol had ook altijd de neiging om een stapje opzij te zetten dus dat calculeerde ik al in
gelukkig was hij wel maar 1.56 en ik 1.70

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:08

Hihi, ja natuurlijk eerst beugel om de knop, anders sla ik haar met de beugel van de wereld in plaats van het zadel tegen de kont te zwieren :')
Mijn paard is 1,63, dus ik moet ook best een end omhoog met dat zadel, maar het gaat naarmate je het meer doet en dus spietjes kweekt, een stuk makkelijker.
Eerst zelf met zadel en al op een krukje stappen lijkt me erg onhandig, vooral als je op stal opzadeld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:27

Takeltje bouwen dan maar :)
Zadel ophijsen, paard er onder zetten en zadel laten zakken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:34

ik zwaai m ook in 3/4 draai zonder beugel op te steken, kwestie van timing en veel oefenen. Eerst wel met beugel opsteken oefenen want inderdaad als je de slag nog niet te pakken hebt is het onbeleefd/vervelend voor je paard.
Heb je echt geen spierkracht voor nodig want ik heb een kapotte linkerschouder en mij lukt het ook en mijn zadel is ook geen lichte. Het gaat om de zwaai.

Ik sta voor mijn paard met mn zadel in mn handen, linkerhand voorkant boom en rechterhand achterkant zadel. Ik sta met mn gezicht naar mn paard en ik draai mn zadel dan naar achteren (met klok mee) en tegelijk dat ik weer terugdraai zwaai ik m omhoog om m dan precies op zn plek zachtjes te laten zakken zonder de beugel te laten butsen.
Ik adem in op moment van draaien en adem uit op moment van laten zakken.

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:38

DubbelDun schreef:
Takeltje bouwen dan maar :)
Zadel ophijsen, paard er onder zetten en zadel laten zakken.

Goed idee!

_O- _O- _O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:42

Nu is mijn zadel niet zo zwaar (hooguit 10 tot 15 kilo), maar ik zwiep em ook gewoon erop. Met de beugel los. En paardlief ook los :P Gewoon flink zwiepen, dan zweeft die beugel netjes op z'n plek :+ En mijn zadel vang ik niet op, dat ploft gewoon neer :+ Mijn paard reageert daar niet op. Maar het scheelt misschien wel dat t boomloos is, en dus zachter van onderen dan zo'n houten boom.
Als ik het zadel langzaam liet zakken dan ging hij juist altijd weglopen..

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:43

Zadel-drive in uitgraven ;) ? Kun je ook gelijk relaxed opstappen :) .

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 13:55

tja, misschien moet ik de zwiep-techniek meer gaan oefenen, die had ik eigenlijk al afgeschreven. :)
Want als ik het nu probeer kom ik tot halverwegen haar rug, en dan dondert die irritante pad er meteen weer af als ik m dan verder wil duwen.
Kan je eigenlijk ook het pad en de zadel er tegelijk op proberen te slingeren? of ligt je pad dan zowiezo niet goed?

enne, dubbeldun.. waar koop je zo'n takeltje?? ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:18

iets hoger zwaaien, door je draai groter te maken waardoor je meer vaart krijgt :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:24

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:37

Of je leert je paard liggen op commando :')

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:13

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:30

Ik gebruik dezelfde manier als meerdere hier :+. Gewoon vanaf de linkerkant, iets omhoog zwiepen en opvangen. Rechterbeugel om de knop, singel op de zitting gelegd. Nu is mijn poown ook maar 1.47, maar met mijn 1.60 is dat hoog zat :=

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:53

Haha wat een bekend probleem! Mijn zadel weegt ook 15 kilo :) Ik leg de singel op de stalrand, doe de rechterbeugel over de zadelknop, geef een enorme zwieper (en heb het zadel vast aan de cheyenne rol en net onder de fork) en net als het zadel op de rug belandt, vang ik hem met mijn gewicht op.
En daarna eventjes uitpuffen omdat het zo zwaar was. En dan weer verder :)

SantasRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:34

een vriend nemen???

nee ff serieus, ik heb er tot nu toe nog geen problemen gehad om zware zadels erop te zwiepen, beugel doe ik om de knop. vanaf de heup zwiep ik hem omhoog en boven het paard vang ik hem weer op en laat hem dan zakken.

Fox4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:48

http://www.youtube.com/watch?v=lBJaHeossfI
bij dit filpje houden ze het zadel net wat anders vast. voelt in het begin wat onwennig, maar ik vind zelf dat het uiteindelijk makkelijker gaat, zeker ook bij grote paarden

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:52

Ik gebruik mijn heup om de zwiep mee aan te zetten. En ik krijg mijn zadel van rond de 20 kg op mijn paard van 1.80 daarmee. Het vergt geen kracht (heb ik niet). Je moet de techniek gewoon even hebben.