[WN] [RT] hals strekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

[RT] hals strekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 17:37

Ik zit met een probleempje...
Sinds deze zomer strekt montana hare nek soms tot bijna helemaal tegen de grond...
Je zou zegge, ooh da's goed, een ontspannen houding, maar dit is daar niet mee te vergelijken. Haar neusje raakt echt bijna de grond.

In de zomer heeft ze dit een aantal keer gedaan, en dan deed ze het weer een hele tijd niet.

Nu, vorige week begon ze er weer mee...en gisteren opnieuw. "Oppakken" heeft niet echt zin, want ze trekt de teugels uit je handen.

Haar tanden zijn een 3tal weken geleden juist gedaan,dus daar kan de oorzaak niet meteen liggen..

Iemand een idee waardoor ze dit doet ??
Kan het kwaad, of moet ik er toch eens een dierenarts bij halen?
Verder doet ze dit ook niet constant en merk ik niets "anders" aan haar.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door TurdusMerula op 02-02-10 02:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 17:46

(ik zit te kort met mijn beugels,maar stond nog op zus haar beenlengte)
Afbeelding

Sann_e

Re: hals strekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:52

Dit willen we graag zien he als ze niet op de voorhand gaan lopen!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 18:00

???

Ik zie dit toch liever niet. Oogt helemaal niet natuurlijk en ontspannen. Ze doet dit ook niet altijd, daarom dat ik me afvraag of er misschien iets anders aan de hand is? Of er misschien ervaringen of tips zijn. Op de momenten dat ze dit doet, trekt ze de teugels uit mijn handen (en ik heb echt geen druk op mijn teugels staan)

ter vergelijking met andere foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Het voelt ook niet "normaal" aan als ze zo naar beneden gaat.. Ze doet die zowel in stap als in draf, en reageert overigens wel op neck-reining, dus in dat opzicht ben ik wel positief, alleen vind ik het super raar dat ze echt zo laag gaat...Ik heb dan altijd het gevoel of ze wilt gaan rollen.

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:08

Nou Sanne dit willen we toch niet zien!!!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 18:10

Ze is ook helemaal gezond verklaard door de dierenarts, dus nu weet ik niet of ik dit "probleem" rijtechnisch eerder moet aanpakken, of toch nog een keertje beroep moet doen op de dierenarts.

Het heeft overigens ook niets te maken met stof..

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:42

Misschien wat meer been geven op het moment dat ze omlaag gaat. Zelf vind ik dit er ook niet echt ontspannen uitzien. Lijkt er meer op dat ze een gespannen poging doet haar nek 'langer' te willen maken zodat ze helemaal bij de grond kan, en ze duikelt er ook héél erg van op de voorhand.
Mijn tip been geven als ze dit doet.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 18:51

Dat doe ik, maar "madame" trekt nadien de teugels weer uit mijn handen. Ik ga het even aanzien, en nog even doorzetten, maar als het niet betert zal ik de dierenarts maar even bellen.

Zou het misschien met hengstigheid te maken kunnen hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:53

Voorwaarts oplossen, en hoe hard het ook klinkt, als 'ie probeert de teugels uit je handen te trekken; laat 'm z'n mond maar stoten. Dit is drammen, niet nagefelijk lopen. Dus ruimte tot waar 'ie mag en daarna is de hand 'hard' (denk aan bijzetteugel-effect) en het been zegt 'nee niks, til me op, maak je rug rond, en naar voren met die hap'.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:55

Je zegt dat oppakken geen zin heeft, maar je hebt haar ook op 1 hand. Misschien beter idee om haar op 2 te pakken en haar wel op te pakken als ze zo zakt. En zoals eerder gezegt is goed je been erbij houden.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:19

Sonja schreef:
Voorwaarts oplossen, en hoe hard het ook klinkt, als 'ie probeert de teugels uit je handen te trekken; laat 'm z'n mond maar stoten. Dit is drammen, niet nagefelijk lopen. Dus ruimte tot waar 'ie mag en daarna is de hand 'hard' (denk aan bijzetteugel-effect) en het been zegt 'nee niks, til me op, maak je rug rond, en naar voren met die hap'.

Helemaal mee eens. :D
Het paard waar ik nu op rijd wilde dit ook graag doen maar dan vooral als je een overgang wilde rijden of bij de stop.
Bij de clinic van Ricky Young vertelde zij ook, dat je dit niet moet toestaan.
We dachten eerst, "ach een jong paard hij zoekt zijn balans nog" , maar ik doe dit nu heel consequent en bij de overgangen doet hij het eigenlijk helemaal niet meer,alleen bij de stop probeert hij nog wel eens.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 20:00

Oke, zullen we doen.

Alvast bedankt!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:02

Wordt ook een gewoonte denk ik als ze eenmaal doorhebben dat ze tot zover de teugels uit je handen kunnen trekken. Heb je voorheen altijd je teugels losgegooit als je klaar was? Dan heb je er weleens tussen zitten die dat uitproberen om onder werk vandaan te komen. Probeer idd eens een tijdje been eraan te houden en wat nageeflijker uit te stappen, dus werkend. Je kan dan altijd nog aan de hand uitstappen dat ze wel vrij is. Kijk eens wat ze dan evt doet aan de hand.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:58

mijn mening ( en meer dan mijn mening kan ik niet geven )
lijkt het er op dat ze onder de verzameling uit wil komen, dus in mijn ogen oppakkenn,.. constant tegen dat muurtje van je bit aan laten lopen, ... maar zodra ze ook maar een beetje laat merken dat ze het begrijpt en in de goede frame gaat lopen wel gelijk weer loslaten,.. anders hou je een paardje wat constant in het bit wil hangen.
succes voor de rest is het wel een heel mooi paardje hoor :)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 18:36

Hihi, bedankt :-)!

Oke, ik ga het niet meer toelaten en ze wat actiever zetten als ze het toch wilt proberen.

Ik hoop het snel opgelost te krijgen :-)!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:53

Sonja schreef:

Goed zo!!!!
Dit is het enige juiste antwoord.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 07:51

RT--> WN-AM

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:45

mijn merrie deed dit aan de longeerlijn. in zowel stap, draf of galop.

vraag me nu af of dat hetzelfde was. vond het ook niet ontspannen ogen en alsof ze elk moment kon gaan liggen. (vanuit galop, doet ze vaker, maar dan is ze los)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:50

Ik weet niet of jouw paardje het om dezelfde reden doet maar die van mij probeerde dat soms ook om aan de mest op de grond te kunnen ruiken.
Ik rij hem dan voorwaarts en laat de teugels voor wat ze zijn. Dan loopt ie maar even met zijn hoofd de lucht in, als ie maar doorloopt.
Het heeft even geduurd maar nu probeert hij het niet meer en loopt hij normaal door.

Succes!

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:19

Ha!
Toch zou ik, voordat ik dingen ging forceren, eens heel goed kijken of het zadel nog goed past, de singel niet te strak zit. Ik weet het, het klinkt idioot...maar Moon deed ineens hetzelfde toen ik de singel een keer te strak omdeed (hij was een kilo'tje aangekomen en ik deed 'm automatisch in hetzelfde gaatje). Of hij nou "buikpijn" kreeg of dat hij daardoor last kreeg van druk op zijn rug...geen idee...maar ik deed de singel losser en het probleem was weg. Soms zijn het echt kleine dingetjes...maar als je paardje dit nog niet eerder heeft gedaan, en zomaar ineens wel...dat zet mij dan aan het denken.
Als het inderdaad een soort "ontwijken van" zou zijn...laat haar eens iets harder lopen zonder in de teugels te gaan hangen, meestal tillen ze dan hun hoofd wat op, ga meer circels rijden, hoofd naar binnen en buiten vragen...
Je lost zaken niet op door te vechten en aan de teugels te gaan trekken...het verzet wordt dan alleen maar groter...maar dat is mijn "bescheiden" mening...
In ieder geval succes!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 13:45

Ja...ik weet het niet goed... Deze zomer heeft ze het een paar keer gedaan, dan een hele tijd weer niet... En nu sinds twee weken weer wel.

Heb mijn singel wel moeten aanpassen, omdat ze wat slanker was geworden, maar heb zo eentje met rek en singel hangt eigelijk na het rijden altijd heel los.

Ik ga een paar opties uitproberen (nl, voorwaarts rijden en wel ruimte geven met teugels maar enkel tot waar ik wil)

Het zadel heb ik nog maar sinds vorige zomer, paardje is al 14 jaar... Maar ik kan altijd eens laten nakijken, dan is dat ook uitgesloten.

Vandemaand is er ook vastgesteld dat ze twee wolfstandjes heeft (1 grote en 1 kleine). Deze gaan er binnekort uit! Kunnen die tandjes misschien dit gedrag uitlokken? Of zal de tijd dat moeten uitwijzen?
Ze is in ieder geval niet zo simpel in de mond (daarom dat die tandjes er ook nog uitgaan!)

Het rare aan heel het verhaal is dat ze dit dus helemaal niet frequent doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:50

Wolfstandjes kunnen er zéker mee te maken hebben :j

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:53

JAZEKER! Vooral als het bit er de hele tijd tegenaan tikt/drukt...pijn in de mond zou ik ook ontwijken...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:16

Kijken of het bitloos dan ook gebeurd.....

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 14:20

Ja, bitloos doet ze het ook.

Is het mogelijk dat mijn sidepull en hackamore op de plaats komt waar die wolfstande zitten waardoor dit pijn kan geven?

(ik weet het niet he,ik ben maar dingen aan het opsommen om te kijken in welke volgorde ik mijn lijstje moet opsommen om dingen uit te sluiten)