[WN] hoe je eerste wedstrijd voorbereiden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

che_gizmo

hoe je eerste wedstrijd voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 18:58

ik doe de 31 mee met mijn pony.. Dit wordt zijn, (en ook mijn) eerste wedstrijd.
Ik heb me ingeschreven voor trail L5 en de pleasure L5
en dan de barrelrace..
Hoe zou ik me hier het beste op kunnen voorbereiden.?

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:09

Ten eerste pas inschrijven als je denkt dat jullie er klaar voor zijn. :D

Ten tweede, trainen, trainen en nog eens trainen. Verder zou ik me verdiepen in de geldende regels. Beetje rondvragen.
Nu is OG een oefenwedstrijd, dus je leert daar al behoorlijk want dat is het idee achter een oefenwedstrijd imo.

Anyway, succes! Je start in de trail tegen mijn dochter ;) en in de pleasure tegen de dochter van mijn vriendin met mijn pony. Ik zelf start trail L4 en L3.

lover111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:13

wat ik dus begrijp is dat je western rijd. de dag ervoor je paard wassen poetsen vlechten(weet niet of dat moet met western) ect. en op laten drogen met zweetdeken op. en de dag zelf nog goed poetsen en eventueel nog de uitgevallen knotjes/vlechtjes over doen. en natuurlijk je zelf ook!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:25

Nicole85

Re: hoe je eerste wedstrijd voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:03

Naast trainen overdenk ik ook alles heel veel als voorbereiding :o
Ik heb nu de proef ontvangen voor de 31e en in mijn gedachte draai ik een filmpje af.. wat doe ik bij welke pion? Welk been leg ik aan etc etc..

En dan nog kan je zó goed voorbereid zijn en alles fout gaan :D

Succes!

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:09

Op internet het regelboek van de wran opzoeken en inlezen in de reglementen van de L5 en de onderdelen die je rijdt. Dan weet je ongeveer wat je kan verwachten. Let op geldige optoming en kleding.

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 00:40

Owkee, heel erg bedankt..
Hij is nog niet zolang geleden ingereden en vind alles nog een beetje spannend soms. En ik zelf natuurlijk ook..
De proef heb ik al 10 keer doorgelezen.
Maar ik ben echt benieuwd hoe hij het allemaal vind:D

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 10:09

weet iemand wat ik nu met zijn manen moet doen? Want ik wordt er niet echt wijzer van;)
gewoon los of vlechten?

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:14

Buitenzorg schreef:
Vlechten mag, MOET niet.

Wat je zelf wil. Mag allebei.
Beter verzorgd los dan onverzorgd gevlochten...

Ik doe altijd iets met een vlecht, hengstenvlecht, knotjes een keer gedaan (geen succes met lange manen! :D ) of gewoon lange vlechten.
Als je de manen los laat, zorg dan wel dat ze schoon zijn!

Ik heb een haf met uiteraard witte manen en die zijn niet altijd even schoon. Met dit weer ga ik ze niet met koud water wassen, dus beetje CB erin en vlechten maar, dan zie je die vlekken ook niet ;)

Wat heb je voor paardje?

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:41

Mijn tip: Geniet ervan, doe niks, ook in je voorbereidingen, wat gehaast moet. Heb er gewoon plezier in. Als je tijd te kort komt dan lekker zonder vlechtjes bijvoorbeeld. En op de dag zelf tijdens het inrijden zorgen dat hij heel goed soepel is en dat hij in zo'n nieuwe omgeving gewoon heel goed op jou let. Dus veel sturen en dergelijken. En zorg dat zijn eerste wedstrijd een positieve ervaring is, dus veel belonen, lekker wat roggebrood geven, dat soort dingen. Hij moet de wedstrijden net zo leuk gaan vinden als jij!! Dus verwacht niet dat alles perfect gaat en maak het hem vooral leuk!

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:58

De pleasure look zijn geen vlechtjes maar tig staartjes naast elkaar, vlak liggend en helemaal op gelijke lengte geknipt. Erg veel werk, maar wel mooi, de hals komt mooi uit.
Succes.

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:16

owkee bedankt:) Ik heb een appaloosa welshje.. wit met zwarte stippen dus;)
Hij heeft alleen niet zulke hele lange manen. Ze komen net niet onder zijn hals vandaan. Maar mischien maak ik wel een hengstenvlecht. Maar die gaan er ook zo snel weer uit bij mij:)
Nadeel is dat hij dus wit is, en momenteel geel.. en met dit weer is wassen echt geen doen volgens mij

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:28

Als je niet kan wassen probeer dan de gele vlekken eruit te halen met cowboy magic oid.

Bij gelijke prestatie wordt een niet (of minder) verzorgde combinatie doorgaans lager geplaatst.

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 21:33

owkee, nou, ik zal hem proberen zo wit mogelijk te krijgen;)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:43

Wat ik zelf graag doe bij een jong paard met weinig wedstrijd ervaring is ruim op tijd op het terrein aanwezig zijn.
Zo heeft je paard genoeg tijd om aan de drukte en andere omstandigheden te wennen.
Als je de mogelijkheid hebt, er al een keer gewoon gaan rijden zodat de bak niet vreemd is dat scheelt ook al heel wat.
Ik zou er geen vlechten in maken als ik jouw was. ;)

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 19:17

owkee, ik moet zowieso in de ochtend starten, dus ik kan er wel eerder zijn en dan is het mischien nog niet zo druk ook;)
En geen vlechten? Maar ziet het er dan niet heel onverzorgd uit alsof het lijkt dat ik nogeneens de moeite heb gedaan?

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:32

Ik weet niet of de manen van jouw paard netjes aan één kant liggen, zoniet dan kun je nu alvast beginnen om de manen nat naar één kant in te vlechten zodat de manen naar één kant blijven hangen.
Dan kijk je naar de lengte, als je ze niet te kort wilt hebben zorg er dan voor, dat er niet te groot verschil in lengte is, en natuurlijk moeten ze goed schoon zijn en goed gekamd en dan is het al heel wat ;) .
En hengstenvlecht lijkt mooi maar blijft zo lastig goed zitten en dan erger jij je er alleen maar aan.
Kleine vlechtjes zie je eigenlijk niet bij de western. ;)

Tario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:41

Ooo spannend, eind maart heb ik ook mijn eerste wedstrijdjes!!
Ik ga dan de reining en de pleasure starten!

Ik denk dat je vooral rustig moet blijven, en je niet zo druk moet maken met de spanningejn enzo!
Verder is het je paard de dag van te voren lekker poetsen, en de dag zelf de laatste beetjes!

De manen kun je voor de pleasure en de trail op 10 cm knippen, dit hoort zo, maar ik weet niet wat voorn paardje je hebt en hoe de manen zijn! Maar ik vind hoe langer, hoe losser het mooiste!
Heel veel succes!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:01

@Tario, waar ga jij starten? Niet nieuwsgierig hoor! :D

En manen op 10 cm... ik vind het bij een QH wel aardig staan die pleasure staartjes, maar ik heb zelf een haflinger en ik denk dat ik ten eerste gruwelijke ruzie krijg als ik zn manen afknip :P en ten tweede een haf met pleasure staartjes... :n :P

che_gizmo schreef:
En geen vlechten? Maar ziet het er dan niet heel onverzorgd uit alsof het lijkt dat ik nogeneens de moeite heb gedaan?

Zoals ik al eerder schreef in dit topic, beter verzorgde loshangende manen dan een onverzorgde, lelijke of uitgezakte vlecht...

L5 is een instaplevel en bovendien is het een oefenwedstrijd, dus gewoon doen waarbij jij vindt dat je paardje er het netste uitziet (of dat nu vlechten of losse manen is), je hanarchement ontstoffen en even afnemen met een doekje (invetten kan ook, maar dat zou ik niet de dag van te voren doen :D ), zorg dat je kleding schoon en heel is, geen strontvlekken op je paard of laarzen (dat laatste zie ik ook nog wel eens voorbij komen ;) ) en lachen! :D

Oh en nog een leuke, die zie ik ook wel eens voorbijkomen, een te korte broek! :D Zorg dat de onderkant van je broek, als je op je paard zit, aansluit met de wreef van je voet. Dus eigenlijk moet je wedstrijdbroek 1 lengtemaat langer zijn dan je normaal draagt.

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 10:46

owkee, ik zal even kijken of mn broek dan goed is;)
Mijn zadel is btw van kunstof. Sommige vlakken zijn maar van leer.
Het is namelijk heel moeilijk om een passend westernzadel te vinden voor een kleine welsh.. en waar mijn kont dan ook nog inpast:P
Dus ik hoop niet dat dat heel erg is? Want het valt niet heel erg op ofzo

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:00

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 20:42

owkee:D gelukkig!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:53

Citaat:
@Buitenzorg; Oh en nog een leuke, die zie ik ook wel eens voorbijkomen, een te korte broek! :D Zorg dat de onderkant van je broek, als je op je paard zit, aansluit met de wreef van je voet. Dus eigenlijk moet je wedstrijdbroek 1 lengtemaat langer zijn dan je normaal draagt.

Dit is echt een goede tip, die inderdaad vaak vergeten wordt. :j +:)+

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:15

Doe gewoon zoals anders, ook met je paard. Is hij niet helemaal spierwit, laat het zo. Is hij gewoon om met losse manen te lopen laat ze dan los, enz.
Tracht om eens te gaan rijden of toch zeker zelf eens te gaan kijken op de locatie van je wedstrijd zo weet je waar zich alles bevind : parking, piste, inrijpiste, waterkraan, enz.
Trek je niets aan van het resultaat, dit is bijkomstig, je moet dit zien als een training voor jou en je paard : leren op wedstrijd gaan.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:42

en vooral, vergeet niet te genieten.

ikzelf zou de manen trouwens los laten.
er werd aangegeven eerder dat in de pleasure de manen op 10 MOETEN, maar dat MOET natuurlijk niet. (is gewenst, maar IK vind het niet mooi, dus zou ik het ook niet doen)

lach, geniet en maak je niet druk.