[WN] Tips voor beginnende wedstrijd reiners, deel 4 van 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Westex

Tips voor beginnende wedstrijd reiners, deel 4 van 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 17:39

Beste Bokkers,

De eerste 3 delen van deze nu al klassieke (of was het kolderieke) reeks “Tips voor beginnende wedstrijd reiners” kenden een bepaalde opbouw. Deel 1 en 2 waren toegankelijk voor normale mensen die leuk willen (wedstrijd) rijden. Deel 3 werd al wat fanatieker en dit laatste deel 4 is voor de hard core prestatief ingestelde reiner die vooral wil winnen.

Dus hoor je bij de “meedoen is belangrijker dan winnen” of “het is maar een spelletje” types; lees dan vooral niet verder. Beschouw je jezelf als een sociaal persoon die het beste voor heeft met anderen; lees vooral niet verder.

OK. Je leest toch weer verder. Kijk nu in de spiegel, wees volslagen eerlijk ten opzichte van jezelf en je moet wel constateren dat wat je ziet een fanaticus is die perse wil winnen. Dus vanaf hier gaat het niet meer over de technische kant van reining, niet meer over fair play maar alleen nog maar over zo hoog mogelijk in die uitslagenlijst eindigen en wel bij voorkeur op 1!

Deel 4 “The Inner Game of Reining” oftewel “Hoe word ik een winnaar?”

Bij de Rookie en GAG waren er in 2009 regelmatig tegen de 60 starts per klasse. Toch kan er maar 1 winnen. Denk eens aan de USA Futurity met vele honderden deelnemers. Ook daar kan er maar 1 winnen. Hoe is het dan toch mogelijk dat het altijd dezelfden zijn die boven komen drijven? Shawn Flarida won de USA Futurity 5 maal met 5 verschillende paarden. Puur talent? Nee! Talent en goede paarden is niet genoeg. Shawn is een winnaar. Hij weet niet alleen hoe hij zelf moet winnen maar hij weet ook hoe je anderen laat verliezen. En dat is een spel wat je met jezelf en je tegenstanders speelt. Een spel wat zich afspeelt tussen je eigen oren en de oren van je tegenstanders. Ik noem dit spel “The Inner Game of Reining”. Lets play!

Tip 4 aan de beginner: The Inner Game. Voor de wedstrijd hebben alle deelnemers al een soort klassement in hun hoofd. Ik zal een schaatsvoorbeeld (lekker veilig) gebruiken om aan te geven hoe dit werkt. Op de 5 kilometer heren heeft Sven Kramer voor de wedstrijd een klassement in zijn hoofd. In dat klassement staat hijzelf op 1. De competitie heeft voor de race ook een klassement in hun hoofd. En of het nu Carl Verheijen, de Noor Bokko of de Italiaan Fabris is, ze hebben allemaal ook Sven Kramer op 1 in het klassement in hun hoofd. Vervolgens begint de race. Wat iedereen verwacht dat er zal gaan gebeuren gebeurd hoogstwaarschijnlijk dus ook. Stel dat Bokko een hele goede dag heeft en een zeer scherpe tijd neerzet. Dan zou hij normaal gesproken met die tijd kunnen winnen. Maar Sven heeft zichzelf boven Bokko geklasseerd dus hij gaat nog harder rijden tot hij uiteindelijk toch weer wint. Iedereen maakt deze rijtjes. De conclusie is onontkoombaar: Om te winnen moet je in je eigen hoofd op 1 staan en je moet in de hoofden van je tegenstanders boven hen staan!
UP me! Stijgen in het klassement in je eigen hoofd is geen kwestie van een knop omzetten. Het begint al met je goalsetting. Niet voor niets moeten je doelen ook realistisch zijn. Ik kan mij nu wel voornemen de FEI CRI te winnen maar ik kan mijzelf nooit zo voor de gek houden dat ik mijzelf ook daadwerkelijk op 1 zet in dat klassement. Maar voor de Rookie 2 is dat een ander verhaal. Door mentale inprenting zet ik mijzelf op 1 in dat klassement. Ik doe dat door mijzelf steeds weer een aantal zaken voor te houden. Bijvoorbeeld: Ik heb het beste paard. Oli en Ed hebben 72+ scores met A Stylish Gallo gereden. Met een 71 win ik al de Rookie 2. Of: ik rijd pas 3 jaar. Vorig jaar won ik al de Rookie 1 met een 70,5. Ik heb hard getraind en rijd nu veel beter dan vorig jaar. Dus kan het niet anders dan dat ik ook de Rookie 2 ga winnen met 71 en hogere scores. Ook hier geldt weer dat ik deze redeneringen deel met anderen. Bij voorkeur met jaknikkers en bewonderaars.
Down you! In je eigen hoofd op 1 staan is maar de helft van het verhaal. Je wilt ook bereiken dat je tegenstanders jou op 1 zetten. Als ik bij de Rookie 2 kom opdagen dan moeten de anderen denken: HP doet mee, dus wij rijden om de 2e plaats. En hoe bereik je dat? Het antwoord is Mental Warfare. Vertel je directe concurrenten in feite steeds hetzelfde verhaal wat je jezelf verteld hebt. Leg ze geduldig uit hoe en waarom jouw paard veel beter is. Leg in detail uit hoeveel je getraind hebt en hoe goed dat ging. Vertel over meterslange stops vanuit handgalop, spins sneller dan het licht en rollbacks van 540 graden zolang je maar bereikt dat je tegenstander het steeds logischer zal gaan vinden dat jij van hem / haar wint.
• Gedraag je als een winnaar. Straal dat onoverwinnelijke uit. Nooit onsportief of neerbuigend maar wel altijd zelfbewust en overtuigd van je potentie om te winnen. Have fun and be cool. Het gaat om de wedstrijd. Dat is waar je voor gewerkt en getraind hebt dus het minste wat je kunt doen is ervan genieten. Door dat uit te stralen sta je sterker. In 2008 kon ik nog geen meter rijden of zitten maar ik reed elke proef met een grote overwinnaargrijns. Ik voelde me ook winnaar omdat ik bezig was mijn eigen doelen te realiseren.
Accepteer tegenslagen en nederlagen. Winnen zonder te verliezen is onmogelijk. Accepteer nederlagen. Feliciteer de winnaar en deel in hun vreugde. Nooit neerbuigend, altijd oprecht. Ga altijd in de line up staan en klap voor de winnaar. Ze hebben even tijdelijk jouw plekje ingepikt en dat is ze van harte gegund. Volgende keer ik weer.
Vier je overwinningen. Toon oprecht je vreugde en je passie maar nooit neerbuigend. Betrek zo veel mogelijk iedereen die daar zin in heeft bij je overwinning. Deel de eer met je paard en je team. Doe nooit alsof je de overwinning vanzelfsprekend vindt.
• Wees altijd een ambassadeur voor de sport. Op toernooi, of aan het trainen thuis, of als bakrandhanger bij een wedstrijd waar je zelf niet aan mee doet, of als Bokker; probeer altijd positief met de sport en het winnen bezig te zijn. Winnaars zijn positief en niet bang om te delen. Maak tijd voor anderen. Niet alleen voor die gekende prof maar ook voor die beginner die met een te laag budget het onmogelijke wil realiseren. Of voor die reining fan die waarschijnlijk zelf nooit een paard zal bezitten. Wij zijn bevoorrecht. Waar je dat voorrecht kunt delen vind ik dat je dat moet doen. Dat maakt je ook een winnaar.

Tot zo ver. Ik vond het erg leuk om deze reeks te schrijven. Ik heb geprobeerd dat met humor te doen maar alle tips zijn serieus. Ik ben blij verrast over de positieve reacties tot nu toe en stel deze zeer op prijs. Ik hoop oprecht dat jullie als beginnende wedstrijd reiners er wat aan zullen hebben.

Ik blog ook wel eens op Hyves. In het wedstrijdseizoen blog ik over de reining toernooien. Op dit moment ben ik bezig met een blog over “De Brede Mannen Club”. Voor wie nog de illusie heeft dat ik enigszins normaal ben :+ raad ik deze blog zeker aan; http://astylishgallo.hyves.nl/?ref=sr
Op de Hyves pagina zie je de blogs rechts onder aan. Je hoeft geen Hyves lid te zijn om deze blogs te lezen.

CU All op de toernooien.
Liv to the Max!

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:20

HA, zal ik dan maar als reining fanaticus en hopeloos verdoemd Triple W Talent als eerste reageren?

Het werken in een team waarbij er twee altijd willen winnen is niet even rooskleurig. Ook dit jaar gaan wij weer een gezonde strijd tegemoed. Ik weet namelijk 100% zeker dat ik Westex dit jaar ga verslaan in de Rookie. Ik ben een betere ruiter en heb een goed paard. Dit zou geen complicaties moeten geven, maar wat Westex hier niet verteld is dat hij de overtuiging heeft dat een echte winnaar niet tegen zijn verlies kan. Dit resulteert in mensen die dagen niet te genieten zijn. Ik voorzie een gespannen strijd op de zaterdag waarbij we in dezelfde klasse strijden.

Tot op heden heeft Westex mij, ondanks mijn grotere talent en kwaliteit, altijd verslagen. (afgezien van een verdwaalde horsemanship proef). Dit kwam door te weinig picturen. Ik weet altijd exact hoe mijn proef eruit gaat zien. De proef die mij mijn bronze medaille op het NK opleverde wist ik al weken van te voren, maar ik had niet gewerkt aan de ranking. Dit jaar gaat dat anders.

Zie hier mijn eerste publieke stap.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:46

weer een geweldig en zeer herkenbaar stuk.Helaas mis ik stukje dat jullie ook outside the box moeten denken.Allemaal leuk en aardig dat triple w team,maar door onkunde heb ik dit jaar mijn Ec kwalificatie gemist.Dit ga ik goed maken door dit jaar de rookie 1 en 2 op mijn naam te schrijven.Een paard met een score van 72 is leuk,maar Lena heeft al meerdere malen een 74,5 neer gezet en ik rij al veel langer dan jullie.Maar om plaats 2 en 3 mogen jullie vechten hoor :D

Anoniem

Re: Tips voor beginnende wedstrijd reiners, deel 4 van 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:30

Euh, Ingrid, allemaal leuk en aardig, maar het is toch algemeen bekend dat ík al nummer 1 ga worden??

HP, leuk stuk en zeker weer leerzaam! :j

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:45

Heb alle 4 delen gelezen, reageer wel pas nu. Ik rij nu al wel reining, maar nog zeer amateuristisch, maar wil in de toekomst hier zeker in verder, dus heb met veel plezier gelezen. En er ook de nodige tips uitgehaald, voor mijn barrelrace competitie, zeker uit dit deel. Ben nu nog veel zelfzekerder om diegene die altijd net een 100ste van een seconde sneller is op belangrijke competities, dit jaar volledig te overtreffen en ook eens op nummer 1 te staan!
Dus bedankt voor de nuttige berichten ;)

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:52

Ik hoop dit jaar Roshni eindelijk ook te kunnen starten. Dus watch out, we're coming! Het duurt misschien nog even, maar we zullen ons best doen

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:36

haha leuk stuk.
maar jongens, jullie weten toch.
i'm baaack!
en ready to win....
dus ga maar vast het stof van mn slidingstops happen zou ik zeggen :-)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:33

Leuk :j

En ik heb jullie allebei al een keer verslagen. Ik zie geen problemen meer :D

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:14

weer een goed stuk geschreven Westex :)

en ja ook dit jaar komt er weer een combi bij :D and ready to win!! 8-)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:47

mooi stuk!

weet gelijk waar het bij mij mis gaat
ik gun die fanatieke ruiter (die toch niet tegen zijn verlies kan ;) ) van harte de eerste prijs
mijn hoogste prijs is altijd het maximale presteren wat mijn paard en ik op dat moment kunnen en het genieten daarvan

ik wens ieder heel veel succes met zijn doelen dit jaar en mag de beste winnen!

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:08

Romkabouter schreef:
Leuk :j

En ik heb jullie allebei al een keer verslagen. Ik zie geen problemen meer :D

1x verslaan telt niet. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Ik mis eigenlijk het stuk over het hitman verhaal, maar mischien is het handig enige team secrets te behouden. Zeker nu bijzonder veel mensen denken te kunnen winnen.. illusies.. illusies.. _O-

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:30

Ik heb nog maar 1 keer tegen jullie gereden, dus ik zeg 100% winst 8-)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:52

Ik zou zeggen... Stoppen op je hoogtepunt..! ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:03

Je wordt al bang merk ik :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:32

En geloof vooral in jezelf :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:34

Hm, de enige keer dat ik tegen jullie allemaal (Ht, Catalyst, RK en westex volgens mij ook) reed, eindigde ik boven jullie :P

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:57

Mooie stukken westex!

't is maar goed dat jullie allemaal reining rijden... dat scheelt jullie verliezen van een appaloosa B-)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:53

XxNadiehxX schreef:
Mooie stukken westex!

't is maar goed dat jullie allemaal reining rijden... dat scheelt jullie verliezen van een appaloosa B-)

Yeah like that would ever happen :Y)

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:53

rapido schreef:
En geloof vooral in jezelf :j

Ik geloof vooral in Niels en Ingrid geloof ik:)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:55

Ik voorzie allemaal winnaars! :D Dat gaat een spektakel worden dit jaar *\o/*

Leuk gedaan deze serie Westex! Jammer dat het afgelopen is ;) Succes met je ambities te verwezelijken! Het is je van harte gegund :j

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:12

Niks afgelopen.Je moet ook je doelen kunnen bijschaven.Dat word dus ook een deel 5.Ben heel beneiuwd naar het hitman verhaal......
Rebel-gloe...thanx...maar niels kun je schrappen hoor.Vorig jaar reed ik nog niet voor het echie..Lena had net een veulen gehad..nu ga ik hem met minstens 2 punten verschil verslaan!!

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:59

HumbleTalent schreef:
XxNadiehxX schreef:
Mooie stukken westex!

Yeah like that would ever happen :Y)

you are placed second in my list lady :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:00

En ook hier een bookmark. Hoop dat er meer volgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:14

catalyst1 schreef:
Niks afgelopen.Je moet ook je doelen kunnen bijschaven.Dat word dus ook een deel 5.Ben heel beneiuwd naar het hitman verhaal......
Rebel-gloe...thanx...maar [***] kun je schrappen hoor.Vorig jaar reed ik nog niet voor het echie..Lena had net een veulen gehad..nu ga ik hem met minstens 2 punten verschil verslaan!!

Ja, en Bo was toen net in zijn midlife-crisis, daar is ie nu overheen dus kan ie aan het echte werk 8-)

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:02

Als jij nu eens stukken gaat schrijven voor een clubblad dan wordt ik zeker lid.
Leuk gedaan een plezier om te lezen.
Deed me een beetje aan de iski stukken denken daar kon je ook naar uitkijken.