[WN] Hulp, tips, kritiek,... nodig (spins en stops)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Hulp, tips, kritiek,... nodig (spins en stops)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 21:13

Hallo,

ik heb vandaag mijn spins en stops eens gefilmd en ik wil deze eens op bokt plaatsen en hopelijk zo nog heel wat kritiek (opbouwende dan, waar ik dus iets mee ben) en tips te krijgen.
Even kort iets over ons, als je tussen mijn berichten gaat kijken vind je nog wel heel wat topics van ons, ik rij heel veel verschillende dingen met washaki, maar vooral barrelrace en reining. Sommige tijdens train ik meer barrelrace (voor wedstrijden enzo), als er wat minder barrelracewedstrijden zijn, dan doen we graag wat aan reining. Heb vorig jaar ook een wedstrijd in het azelhof mee gereden, we hopen er zo dit jaar ook nog wel eentje te doen.
Maar ze is dus een 7 jarige merrie, de mama is quarter, maar de papa niet. Ik rij haar al sinds ze 4 is, ze was enkel zadelmak toen ik haar begon te rijden. Maar het is pas sinds de lente-zomer dat we echt wat aan het trainen gegaan zijn.
We trainen op vlak van reining eigenlijk helemaal niet wedstrijd gericht, proberen gewoon alle oefeningen juist uit te voeren.

Ik heb 2 trainers, eentje meer allaround en de andere een echte reiner, dus ik krijg ook daar heel veel tips, hulp van, heb ook vaak genoeg les.
Maar dat wilt niet zeggen dat ik van hier uit gaan tips of andere meningen of visies kan gebruiken.

Ik heb een filmpje van een paar stops en eentje van 3 spinnetjes.

De stops zijn naar mijn gevoel redelijk goed, ooh trouwens, je zal het misschien niet goed zien, maar ze heeft skidboots aan ter bescherming van de achterpoten en ze heeft ook babyplates onder. Ik heb zelf de filmpjes bekeken en ze zijn redelijk donker, maar ik stop dus absoluut niet op teugeldruk, enkel het woordje Woow, zonder ook maar iets te trekken. Dit is ook niet nodig want ze stopt echt elke keer op stem en zit. In de rundown komt haar hoofd nog wel af en toe omhoog, dus dat is zeker een werkpunt. Heel soms durft ze er ook eens vandoor schieten, dit zie je bij de 2de stop gebeuren in het filmpje. Vraag me dan ook af hoe jullie dit aanpakken als je paard er vandoor rent.... Want dit is natuurlijk absoluut niet de bedoeling. Naar mijn idee is de laatste stop de beste, die voelde ook het beste aan.
Het is eigenlijk ook de eerste keer dat ik mijn stops echt film, dus hier en daar ook confronterend.

http://www.youtube.com/watch?v=vAB88qn5ZN4

Dan de spins, dat is een ander verhaal, ze heeft eigenlijk vanaf het begin weinig tot geen problemen gehad met de voorkant, het overzetten ed, maar de achterhand is een ander verhaal. Ze spint nog steeds op het 'foute' been, ook na 100de manieren geprobeert te hebben om dit op te lossen, ook met mijn trainer erop doet ze dit nog steeds. We hopen ook dat ze op een dag, zelf het andere been gaat nemen, maar tot nu toe nog niet gebeurt. Ja ziet ook dat ze netjes blijft staan op dat 'foute' been. Ik stuur haar ook op 2 handen en hou haar neus beneden en ook naar de kant waartoe we spinnen, zo uitgelegd door mijn trainer. Maar heb ook alle andere dingen geprobeert, mijn gewicht helemaal verleggen, neus de andere kant op, versnellen, heel traag, ook tal van oefeningen, die ik zelfs niet meer kan opnoemen. Maar je zal zelf zien hoe ze spint op het filmpje, de spins naar rechts zijn stukken beter dan die naar links, dat zie je ook duidelijk.
Dus mensen die nog ideeën hebben om dat been toch goed te krijgen, altijd welkom.

http://www.youtube.com/watch?v=mZtaJbVSe-I

Ik denk dat ik voor de rest niets vergeten ben, als er nog vragen zijn, stel ze gerust, ik wil altijd verder uitleggen waarom ik iets op een bepaalde manier doe of net niet doe.
Aahja, het bit is een simpel snaffltje, daar reageert ze naar mijn gevoel nog altijd super op.

Alle andere kritiek, tips zijn ook welkom, maar hou het vriendelijk aub.

mirandavb

Re: Hulp, tips, kritiek,... nodig (spins en stops)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:33

Misschien een tip voor het spinnen. Hele kleine rondjes draven, zo klein mogelijk zodat ze echt moet werken en haar binnen achterbeen er goed onder moet zetten. En dan vanuit die draf stilstaan en gelijk de spin inzetten. Ik denk niet dat je veel aan die voorkant moet zitten!! En probeer met stoppen wat meer je handen neer te leggen, en een paar keer gelijk achterwaarts gaan als je stop niet zo best is. Voorderest ziet er goed uit, je gaat zeker de goede kant op. Alleen nog de puntjes op de i zetten. succes

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 21:34

mirandavb schreef:
Misschien een tip voor het spinnen. Hele kleine rondjes draven, zo klein mogelijk zodat ze echt moet werken en haar binnen achterbeen er goed onder moet zetten. En dan vanuit die draf stilstaan en gelijk de spin inzetten. Ik denk niet dat je veel aan die voorkant moet zitten!! En probeer met stoppen wat meer je handen neer te leggen, en een paar keer gelijk achterwaarts gaan als je stop niet zo best is. Voorderest ziet er goed uit, je gaat zeker de goede kant op. Alleen nog de puntjes op de i zetten. succes

Kleine rondjes draven doe ik wel vaak, maar heb nog nooit daar de spin aan gekoppeld, ga dat zeker eens proberen. Bedoel je dat ik teveel aan de voorkant zit of ?
Mijn handen meer neerleggen ? Meer naar beneden toe of ?
Bedankt in elk geval !

mirandavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:36

Ja, inderdaad. Leg ze maar als het ware voor je zadel neer. En met spinnen alleen aangeven en niet teveel vragen. Succes ermee. Laat maar weten of je er wat aan hebt gehad.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:39

Ik heb ook altijd gehoord van dan de spin aan cirkeltjes in draf te koppelen...Het 'nadeel' daarvan is (wat ik vaak heb gezien) is dat de spin dan meer "hopperig" oogt.

Voor de rest; ik zou het niet beter kunnen hoor :-)!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 21:40

mirandavb schreef:
Ja, inderdaad. Leg ze maar als het ware voor je zadel neer. En met spinnen alleen aangeven en niet teveel vragen. Succes ermee. Laat maar weten of je er wat aan hebt gehad.

Oké ga ik zeker proberen, zit nu wel in de examen periode, dus kan nog even duren voordat ik het kan testen ;)

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:42

Als ze zo gaat schieten, moet je haar oppakken en weer loslaten.. Alleen als ze gaat schieten, even 'terugzetten' en gelijk weer los.. Laat haar die fouten maken, zodat je haar daar weer van kan laten leren..;)
De spins ga ik nu bekijken..

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:47

Met spinnen zou ik idd eerst kleine cirkeltjes draven met neusje erin en als je voelt dat ze erin wil draaien draai je haar erin. Laat voor los, alleen heel even aangeven maar daarna gelijk weer los. Zorg dat ze goed/scherp op je been reageerd, want ze laat haar schouder wat achter zegmaar.. Hou haar goed recht en zet haar een keer flink door. Klikje, reageert ze niet, been! Vaak als je wat meer door gaat draaien gaan ze meer hun balans proberen te zoeken en vaak komen ze dan op het goede been..
Zorg ook dat ze na een kwartspin gelijk al wat gaat versnellen, dan heb je sneller effect ;) Maar zorg iig dat ze goed recht blijft, anders blijft haar schouder achter en is het moeilijk om haar heup goed neer te zetten..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 21:48

TiaraBungy schreef:
Als ze zo gaat schieten, moet je haar oppakken en weer loslaten.. Alleen als ze gaat schieten, even 'terugzetten' en gelijk weer los.. Laat haar die fouten maken, zodat je haar daar weer van kan laten leren..;)
De spins ga ik nu bekijken..

Dat doe ik nu, behalve op het filmpje niet, omdat ik ook wel eens wou zien, hoe dat dat er net uit zag.
Maar wist niet ofdat er nog een betere manier was.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:50

Tja, ik zou het eerst met 'terugzetten' proberen, anders heb ik nog wel een andere oefening voor je..
Maar je hebt meerdere dingen, ligt eraan of je paard compleet onbereikbaar wordt ofniet..;) Reageert ze dan nog wel gewoon op je bit?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 21:53

TiaraBungy schreef:
Tja, ik zou het eerst met 'terugzetten' proberen, anders heb ik nog wel een andere oefening voor je..
Maar je hebt meerdere dingen, ligt eraan of je paard compleet onbereikbaar wordt ofniet..;) Reageert ze dan nog wel gewoon op je bit?

Washaki is eigenlijk een paard dat altijd blijft luisteren, dus als ik trek zal ze ook reageren, maar ik voel dan gewoon dat het absoluuut tegen haar zin is. Je snapt wel wat ik bedoel denk tussen je paar dat luistert omdat het zelf wil of omdat het het maar gewoon doet omdat je het vraagt maar eigenlijk niet met volle 'goesting'.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:03

Ja snap 'm.. Ze moet dus leren ontspannen op haar runs.. Dat leer je alleen door heeeeeel veel rechte lijnen te rijden, gewoon alles rustig aan.. Tussendoor soms een stopje..
Kijk en sommige paarden hebben dat nou eenmaal. Die van mij wil ook alleen maar rennen, maar dat mag ze niet. Vind ze dat leuk? Nee. Maar ze moet er maar mee dealen :+ We doen ook dingen die zij leuk vind en ik niet..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 22:05

TiaraBungy schreef:
Ja snap 'm.. Ze moet dus leren ontspannen op haar runs.. Dat leer je alleen door heeeeeel veel rechte lijnen te rijden, gewoon alles rustig aan.. Tussendoor soms een stopje..
Kijk en sommige paarden hebben dat nou eenmaal. Die van mij wil ook alleen maar rennen, maar dat mag ze niet. Vind ze dat leuk? Nee. Maar ze moet er maar mee dealen :+ We doen ook dingen die zij leuk vind en ik niet..

Jaa ik probeer er echt zoveel mogelijk te rijden, op een onverwachte plaatsen stoppen, nooit elke keer dezelfde plaats nemen. En het gaat al een stuk beter, maar we hebben nog veel werk. Ik voel inderdaad nog veel spanning op die rechte lijnen, maar als ik nu bijvoorbeeld een diagonaal rij dan is ze zo ontspannen, die stops zijn dan ook een stuk beter, maar ze moet het inderdaad gewoon leren.
Gewoon volhouden dus.
Verder nog commentaar op de stops zelf, afgezien van de rundown?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:11

Ja, en desnoods op je runs klopjes op haar kont geven, met stem belonen enz.. Stel haar op haar gemak, laat merken dat ze gewoon kan ontspannen.. Gaat wel goed komen met jullie! :)
Stops zie ik niet zo goed, ik ga nog een keer kijken..;)

Edit: Kan het niet helemaal goed zien, maar in het begin lijkt ze wat haar balans te zoeken en te 'kruipen' van achter.. Als je stop niet goed is, zet haar met je been naar achter. Zo leert ze meer zakken van achter. Op sommige momenten loopt ze net het laatste stukje er een beetje uit, maar dat wordt een kwestie van voelen. Misschien moet je haar soms een beetje 'helpen' in de stop door een klein beetje druk op je teugels te geven. Maar ziet er eigenlijk wel goed uit, alleen ze mag wat meer zakken nog van achter..;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 22:25

TiaraBungy schreef:
Ja, en desnoods op je runs klopjes op haar kont geven, met stem belonen enz.. Stel haar op haar gemak, laat merken dat ze gewoon kan ontspannen.. Gaat wel goed komen met jullie! :)
Stops zie ik niet zo goed, ik ga nog een keer kijken..;)

Edit: Kan het niet helemaal goed zien, maar in het begin lijkt ze wat haar balans te zoeken en te 'kruipen' van achter.. Als je stop niet goed is, zet haar met je been naar achter. Zo leert ze meer zakken van achter. Op sommige momenten loopt ze net het laatste stukje er een beetje uit, maar dat wordt een kwestie van voelen. Misschien moet je haar soms een beetje 'helpen' in de stop door een klein beetje druk op je teugels te geven. Maar ziet er eigenlijk wel goed uit, alleen ze mag wat meer zakken nog van achter..;)

Ik had ook het idee dat ze nog wat meer moet zakken en wat kan ik daar net voor doen ?
wat bedoel je met haar met mijn been naar achter zetten ? In backup bedoel je dan ?
En bedankt al voor alle uitleg

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:31

Meer laten zakken gaat toch vaak door gelijk (!) achteruit na je stop of een beetje 'helpen' in de stop dmv teugeldruk.
Met benen in je backup bedoel ik dat je haar niet achteruit moet 'trekken' om het maar even zo te zeggen.. Daarvan gaan ze laten opkroppen in de stop..;)
Dus gewoon stoppen, achteruit, stoppen, achteruit.. Als dat niet helpt, wat helpen dmv je handen een klein beetje optillen of juist naar beneden, ligt eraan hoe ze reageert..;)
Wie heb je als reinertrainer? Mag ook via PB natuurlijk ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 22:35

TiaraBungy schreef:
Meer laten zakken gaat toch vaak door gelijk (!) achteruit na je stop of een beetje 'helpen' in de stop dmv teugeldruk.
Met benen in je backup bedoel ik dat je haar niet achteruit moet 'trekken' om het maar even zo te zeggen.. Daarvan gaan ze laten opkroppen in de stop..;)
Dus gewoon stoppen, achteruit, stoppen, achteruit.. Als dat niet helpt, wat helpen dmv je handen een klein beetje optillen of juist naar beneden, ligt eraan hoe ze reageert..;)
Wie heb je als reinertrainer? Mag ook via PB natuurlijk ;)

Ga nog vaker op de back-up werken dan, die gaat voornamelijk op mijn benen hoor. Ga terug vaker back-ups doen na stops, eigenlijk de laatste tijd niet vaak gedaan. Heb al pb gestuurd trouwens. Gr

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:43

Ik zou met je spins iets meer op je eigen gewichts verplaatsing proberen te letten, want wat ik zo zie is dat je zelf teveel gewicht aan de buitenkant zet waardoor je paardje automatisch meer onder jou gewicht kruipt en daardoor het buitenbeen laat staan ipv het binnenbeen. Daarbij zal ze meer snelheid moeten krijgen, en losser laten aan de voorkant.

Wat bij mij goed werkt zijn IN /UITJES ( Inspinnen 1 a 2 keer....... eruit en weer inspinnen.)

:-) succes ;-)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 22:50

spiritoes schreef:
Ik zou met je spins iets meer op je eigen gewichts verplaatsing proberen te letten, want wat ik zo zie is dat je zelf teveel gewicht aan de buitenkant zet waardoor je paardje automatisch meer onder jou gewicht kruipt en daardoor het buitenbeen laat staan ipv het binnenbeen. Daarbij zal ze meer snelheid moeten krijgen, en losser laten aan de voorkant.

Wat bij mij goed werkt zijn IN /UITJES ( Inspinnen 1 a 2 keer....... eruit en weer inspinnen.)

:-) succes ;-)

Heb ook al hele weken gespind/gespint :+ , terwijl mijn gewicht echt helemaal binnenkant lag, maar nog steeds geen verandering. Maar had inderdaad hier wel wat meer gewicht naar binnen mogen hebben, ligt nu nogal ver naar buiten. Ga er op letten. Ik vraag nu helemaal nog geen snelheid omdat ik het gevoel heb dat de basis eerst beter moet. Ik hou haar absoluut niet tegen aan de buitenkant, vraag alleen actief ruggebruik en hoofd binnenkant. Maar zal volgende keer echt eens los proberen vanvoor.
Ik doe ook heel veel in en uitjes, en ondertussen ook eens wisselen van kant, maar ze blijft telkens het foute been nemen. Maar ga dit zeker blijven proberen.
Bedankt!!

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:18

Misschien een beetje offtopic: Ik veronderstel dat je paard plates op heeft? Laat je er andere ijzers op leggen om te barrel racen of hou je de plates?
Mijn barrelpaard heeft altijd gewone ijzers op, maar ik wil ook terug wat de reining met hem oppakken, dus vandaar mijn vraag.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 23:43

Jaycee_ schreef:
Misschien een beetje offtopic: Ik veronderstel dat je paard plates op heeft? Laat je er andere ijzers op leggen om te barrel racen of hou je de plates?
Mijn barrelpaard heeft altijd gewone ijzers op, maar ik wil ook terug wat de reining met hem oppakken, dus vandaar mijn vraag.

De mijne heeft babyplates eronder, had ik ook ergens in mijn uitleg staan :P .
Ik hou die er gewoon altijd onder, mijn paard slide evengoed rond de barrels, dus de plates komen nog van pas, ook aan het einde, zet ze flink haar achterhand eronder, dus dus plates zijn alleen maar goed.
Mijn paard heeft er althans geen problemen mee, om te barrelen met slides, is ook een kwestie van uitproberen denk ik.
Als we in de zomer vaak op verplaatsing gaan en op een soort grasgrond moeten barrelen, dan gaan er gewone ijzers onder, maar als het gewoon zand is verander ik niet.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:39

Oei, had erover gelezen :o
Barrelen op gras doe ik niet, dus ik ga toch eens babyplates overwegen. Bedankt voor de uitleg.
Er zijn er trouwens niet veel die het je kunnen nadoen, barrelen én een goeie reiningproef rijden met hetzelfde paard :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 01:18

Jaycee_ schreef:
Oei, had erover gelezen :o
Barrelen op gras doe ik niet, dus ik ga toch eens babyplates overwegen. Bedankt voor de uitleg.
Er zijn er trouwens niet veel die het je kunnen nadoen, barrelen én een goeie reiningproef rijden met hetzelfde paard :)

Ik ondervind echt weinig problemen, snap ook niet goed waar de problemen dan zitten.
Neckreining heb je voor beiden nodig, snel minderen en even snel vertrekken ook, dat de achterhand goed werkt is ook alleen maar een voordeel. Reiningpaarden zijn vaak ook echt krachtige paarden en zonder kracht rij je nooit een goed barrel parcour.
De eerste wedstrijd in azelhof, reining dan, ondervond ik maar 1 probleem. Binnnekomen in de piste en in het midden halthouden,dat ging even goed, maar toen werd ze zo hevig, ben maar snel vertrokken. Was de eerste keer dat ze in zo'n grote piste alleen in het midden stond, met publiek,muziek en geroep, dus ik denk dat ze automatisch aan barrelrace dacht. Maar verder geen probleem.
Mijn paard ziet barrelen ook echt als spelen, maar ze blijft wel luisteren en reining meer als echte training denk ik. Vaak wordt er gezegd van verschillende bitten te gebruiken om het verschil duidelijk te maken, maar ik rij beiden gewoon op snaffle.
Ben blij dat wij dit kunnen combineren, zou geen enkel van de 2 willen opgeven.
Als hier mensen zitten die echt meegemaakt hebben dat ze problemen ondervonden met de combinatie reining barrelrace, gelieve dit even toe te lichten, ben er wel benieuwd naar.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:38

heb eerst even het filmpje van de stops bekeken
ik vind dat je bovenlichaam niet lekker meegaat
ik zie persoonlijk liever dat je je rug wat rond maakt, neus boven de knop maar wel diep in het zadel
leuke oefening om dat te leren is stoppen met één hand tegen de knop geduwd, zo duw je jezelf in het zadel en blijf je wel met je neus boven de knop
nu blijf je erg rechtop en geraak je ook af en toe naar achteren
bedenk dat je paard in principe jouw houding overneemt en hij moet juist niet met een rechte strakke rug stoppen maar zich rond maken, geef dus het voorbeeld!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:55

spins , in mijn ogen doe je veel fout

ten eerste is het beter om je binnenhand omhoog te doen, nu valt hij de spin in over de binnenschouder
hij moet met rechte schouders de spin in lopen, niet vallen
ook de binnenhand maar iets van de hals af, je opent, maar je moet het niet weggooien

dan je binnenbeen, die zou ik graag lang naar beneden willen zien en iets van je paard af
je opent de weg naar de spin
mocht hij weer over de schouder vallen dan uit de spin stappen en opnieuw beginnen

je buitenbeen ligt te ver naar voren
wil jij het achterbeen activeren tot stappen moet je die wel aandrijven, nu drijf je het voorbeen
houdt het lichaam iets rechter en leg je been lang en duidelijk een stuk naar achteren
drijf ook met je kuit en gebruik niet je sporen!!! bump desnoods in regelmaat met je buitenbeen(kuit, geen spoor)

de hulpen van de spin zijn in mijn ogen
recht op je paard zitten, binnenteugel iets van de hals bij het begin van de spin
binnenbeen lang en iets van je paard af
buitenbeen iets naar achteren en drijven
als het paard eenmaal spint, handen terug naar basisstand en minder drijven, laat hem rustig en constant rondgaan

nog een oefeningetje om je paard op het goede been te leren draaien is rechtuit stappen en op het moment dat het binnenachterbeen onder je paard stapt gelijk een 90° draai maken

volgens mij kan je paard dan niet anders als op het binnenbeen spinnen