[WN] foto's onderlinge wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ivaan

foto's onderlinge wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 20:50

hallo allemaal
ik heb een vraag zouden jullie mij kunne beordelen op deze foto's .
en als er verbeter puntjes zijn het gewoon zeggen ?

want dan weet ik waar ik aan moet werken
het is een onderlinge pleasure wedstrijd l5
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

alvast bedankt

HumbleTalent

Re: foto's onderlinge wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:56

Handen dichterbij elkaar.. teugels in een nette brugvorm.. handen voor je houden.. tenen naar binnen.. voor je kijken..

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:56

Bij nader inzien, gezien je bitvoering: op 1 hand rijden of terug naar de snaffle.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:38

HumbleTalent schreef:
Bij nader inzien, gezien je bitvoering: op 1 hand rijden of terug naar de snaffle.

pff net op tijd hersteld }>
Voor de rest geen commentaar.(heeft weinig nut)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:39

Ik vraag me de bitkeuze ook wel af .... voor de rest ga ik mee met de eerste (+de 2de) reactie.

Je paard staat wel super met het blanket!

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:33

Eens met de eerste reactie.
Vooral op de tweede foto trek je erg met je handen naar je lichaam toe. Probeer je armen meer te strekken en dus voor je zadel te houden. Wil je een ophouding maken, of hem wat terug nemen, til dan je handen op. Zo blijven je handen op dezelfde hoogte ten opzichte van de hals en neem je de teugels mee naar boven. Daardoor kan je paard zijn schouders beter optillen en krult hij niet alleen in zijn hals, waardoor hij anders alleen maar verkort in de hals.
Handen ook meer bij elkaar houden, dan sluit je je paard mooier tussen beide teugels.

Verder ben ik het ermee eens dat je op twee handen beter, zeker in de basisklassen lekker op een snaffletje kan rijden.

Succes!

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:44

Is t een onderlinge of een wran wedstrijd?? Anyway, ik ben het wel eens met het commentaar. Je kunt mooi van de foto's van op zij zien hoe je zit nu is. Je moet er vanuit gaan dat als je een correcte houding aan neemt er drie elementen op 1 lijn zitten: je schouders, je kont en je hakken. Je zou hier als het ware een rechte lijn door kunnen zien naar beneden. Bij die lijn moeten je ellebogen niet achter die lijn komen. Als je je teugels voor de knop houdt en dat als regel houdt dan zit je in ieder geval niet verkeerd.

Ik weet verder niet hoever je qua rijden bent, maar zie 3 foto's waarop je op alledrie je handen erg breed houdt, totdat je teugelgebruik tip top in orde is zou ik zoiezo nog niet op een shank (scharen) bit gaan rijden maar er een gewoon snaffletje in hangen. En als jij en je paard er aan toe zijn zou je het op een shank kunnen proberen maar weet dan wel hoe je hem moet gebruiken en rij dan ook op 1 hand he ;)

dit is een voorbeeld van een naar mijn mening echt correcte houding:
Afbeelding

als iemand het er niet mee eens is zeg het dan gerust

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:00

Rebel_Gloe schreef:
je schouders, je kont en je hakken.

Eens met je tekst, alleen zou ik beter zeggen: schouders, heupen, hakken. Dan krijg je een betere lijn ;)

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:08

ja heupen misschien heupen....kont....iets dat daar ongeveer zit:P

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:42

Wat kan ik nog toevoegen? Je tenen naar binnen zou ik aan werken, ik heb echt wel een slechtere houding gezien dan dit, maar het kan nooit kwaad eraan blijven te werken. Concentreer je ook op je handen, je armen zijn te wijd en er zit teveel knik in je elleboog. Dat laatste waarschijnlijk ook omdat je teugelvoering te lang is. Door je ellebogen te knikken zoek je contact en dat zie je in foto twee, daar moeten je ellebogen achter je lichaam komen om contact te krijgen.

Ik krijg het idee dat je een L1 ruiter `nadoet`terwijl je naar eigen zeggen een L5 ruiter bent. Dat is geen beschuldiging hoor, ik probeer je te laten loslaten welk beeld je van western ruiters hebt.

Over het bit is ook al gezegd dat je liever een snaffle zou pakken. Wat de reden ook is dat je een shank gebruikt (en je gebruik is an sich niet slecht), het is altijd een rijtechnische reden. Ik rij zelf altijd met snaf en zonder spoor en pak alleen de shank en spoor erbij als ik wedstrijden rij. Zo controleer ik mezelf op eventuele foutjes die erin zluipen als ik `makkelijk`met shank rij.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:05

Wat past je blouse mooi bij je blanket! ziet er keurig uit!

ik ben het eens met het bit. of gewoon snaffeltje en op 2 handen rijden (mijn voorkeur) of op shank verder rijden maar dan op 1 hand. (aangezien je nog L5 start is dit niet nodig.)

Ik zou op foto 2 meer nageven. je paardje loopt in de hals nu wat opgekropt ws omdat jij je handen "vastzet" op je bovenbeen, zo lijkt het.
Je paard mag sowieso meer de achterhand eronder zetten.
en als ik foto 1 bekijk denk ik , goed de hoeken door. Niet enorm afsnijden tenzij je hier aan het inhalen bent...

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:20

Wil even zeggen dat het commentaar dat gegeven is ik daar niet aan kan toevoegen.
Alles is al gezegd.
Wil wel even erbij vragen waarom je met shanks rijd, je bent duidelijk nog niet ver genoeg.

Je hebt wel een onwijs leuk peerdje onder je kont zeg!

@Rebel_Gloe
Ik vind haar benen tever naar voren.
Ze mogen nog wel iets naar achteren.

Breeze96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:08

idd begin weer met trens ;)
verder tenen naar binnen en kijken waar je heen gaat.
Rij je ook wedstrijden?
zoja in de wran hoef je pas in de L3 op 1 hand.
als je daar nog niet in zit zou ik langzamer hand met goede hulp naar die 1 hand toe werken.
@Rebel_Gloe helemaal mee eens!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:19

Breeze96 schreef:
zoja in de wran hoef je pas in de L3 op 1 hand.

L3 mag je ook nog op snaffle rijden ;) Je mag in dat level kiezen, of shank met 1 hand, of snaffle, ongeacht de leeftijd van je paard. Pas in L2 en hoger moet je met een 6-jarig (of ouder) paard op 1 hand.

Aan de binnenbakkleur te zien was t in Bleiswijk? Zeker op de onderlinge dan? Want een shank in L5 mag niet op een officiele wedstrijd ;)
Qua bit sluit ik me aan bij de rest. :D

Verder waag ik me niet aan beoordelingen vanaf een foto :D . Maar vind idd ook dat je blanket en blouse super bij elkaar passen!

Ohja, enne lachen :D Dat vergeet ik ook altijd! :P

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 08:54

waarom leest niemand duidelijk?
TS geeft duidelijk aan dat het onderling is :+

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:09

Zack schreef:
waarom leest niemand duidelijk?
TS geeft duidelijk aan dat het onderling is :+

Dat neemt niet weg dat ik -en andere plaatsters- hun vraagtekens zetten bij de combinatie rijden met shank en starten in de L5 :D

Ik start juist de onderlinge om te leren, en juist dat je dus L5 en L4 niet op shank mag starten leer je dan ;)
Het was van mij uit verder geen "berisping" oid :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:13

Hihih die vraagtekens zijn bij mij ook erg groot hoor :D

Maar doelde niet op jou hoor!
Weet je toch? :P

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:42

Ik heb wel goed gelezen, heb me alleen verbaasd over het feit dat een onderlinge wedstrijd is opgedeeld in 5 nivo's en er startnummers worden uitgedeeld. Wij kennen hier niet zulke grote onderlinge namelijk:)

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:58

alle nuttig commentaar is gegeven dus het enigste dat ik eraan toevoegen wil is dat ik het een knap hafje vindt ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:53

Jongens, de discussie over de teugelvoering is al eens gevoerd over dezelfde wedstrijd, wat aardig uit de hand liep ;)...

Ben het eens met het bovenstaande :j.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:25

Wat mijn opvalt is dat je inderdaad je handen te ver uit elkaar heb. En je steek je benen heel erg uit naar buiten, probeer relaxt op het paardje te zitten:)

kiaraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:47

Ik heb daar ook een keer een wedstrijd gezien, wanneer was je daar :P misschien heb ik je wel gezien!

ivaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 11:52

hallo ,
even ook voor de duidelijkheid , dit was een onderlingewedstrijdje ,en me eerste .
ik ben ong een jaar bezig om mijn paardje van een hittepetit om te toveren naar een rustig geconteroleerd wedsterpaard :D
daar was ik eigenlijk zelf ook een beetje aan het kijken hoe of at ik allemaal moet doen met me houding en haar lopen .

dus vandaar.
en het bitje . geef ik jullie gelijk hoor .
maar ze was toen nog heel erg hard in haar mond waardoor je haar niet kon houden .
dus vandaar dat wij hadden gekozen om rustig met een kleine ophouding te rijden .
maar nu rij ik gewoon weer met een gewoon bitje want nu reageerd ze veel beter .

maar bedankt voor de tips :D

Suflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:07

Geen commentaar maar vind het wel een mooie haf. Gek op haffie;s in de westernsport!

ivaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 18:13

Ik móet wel zeggen dat ik zelf een reining ruiter ben , en ik haar ook voor de reining aan het trainen ben :)