[WN] Manegepaardje Red @ wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mikk_

Manegepaardje Red @ wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 20:23

Halloo :-)

Zondag 1 november had ik mijn eerste westernwedstrijdje op de manege. Ik heb alleen pleasure meegedaan. Het ging best wel goed, ik was gedeeld 6e.
Sinds Juli rijd ik western bij manege Dorst en ik vind het leuker dan dressuur, dat was niks voor mij.
Ik reed op Red, een manegepaardje.
Red is eigelijk een dressuurpaardje, maar sinds eind augsutus mag ik er in de les op rijden, en op vrijdag mag ik op hem vrijrijden om te oefenen. Hij loopt nog niet zoveel western en hij (en ik ook) moeten nog veel leren. Maar wss ga ik vanaf volgende week weer op een ander paardje lessen, zodat ik als ik verder ben weer op Red kan.
Red heeft altijd al last gehad van zijn rug, en heeft moeite om zijn ahcterhand goed te gebruiken, sinds dat hij western loopt is hij al veel losser geworden en loopt hij al beter dus dat is goed, ook vindt hij western veel leuker.

Ons struikelpunt:
De galop, Red springt vaak verkeerd aan en wilt dan onder mij uitrennen
de ontspanning, dat gaat al veel beter dan eerst maar hij moet nog veel lager en ontspannender lopen.

Commentaar heel erg graag, daar kan ik alleen maar van leren!

Afbeelding
Opstappen en beugels goed doen enzo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En als laatste, een foto waar Red met zijn typische Redhoofdje opstaat

20 december heb ik weer wedstrijd dus dat is wel leeuk! :-)

Liesjeloef

Re: Manegepaardje Red @ wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:26

Mik :+: Leuke foto's. Commentaar, tsja, ik ken niet veel van Western hé..

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:27

Mik :D
Ziet er echt leuk uit en jullie passen ook goed bij elkaar vind ik :)
Commentaar kan ik niet geven want heb totaal geen verstand van western ;)

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:32

Leuke fotos hoor!! En je hebt een heel leuk hoofdstel!

Citaat:
Hij loopt nog niet zoveel western en hij (en ik ook) moeten nog veel leren.

Mag ik dan misschien vragen waarom je met een shanks rijdt? Moest dat van je instructie? Zo ja, met welk opzet dan?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:33

Ik weet ook niet veel van western. Ik dacht trouwens altijd dat ook bij western de bitten met echte hefboomwerking pas kwamen wanneer je wat verder bent in de opleiding (en met een hand rijd). Zie toch dat bij dit beginnende westernpaard er een vrij heftig bit in hangt. Heeft dit nog een speciale reden of was dit alleen bij de wedstrijd oid??

(Niet dat ik vind dat je er misbruik van maakt oid ik vroeg me het gewoon af omdat je zelf aangeeft dat jullie allebij igg in de western nogal onervaren zijn)

EDIT: Elliebelle was me voor.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:18

Ziet er leuk uit maar ik zou je instructeur vragen of je met een bitje mag rijden zonder hefboom (snaffle). Een shank is echt pas als zowel ruiter als paard al goed western kunnen rijden (Vergelijkbaar met de stang en trens bij de dressuur).

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:06

Ik zou persoonlijk de handen iets dichter bij elkaar gaan doen ivm de neckreining waar je toch naar toe werkt om uiteindelijk op 1 hand te gaan rijden.
En ga ontspannend zitten heb het idee of zit je een beetje teveel naar voren dat zie ik aan jou handen die erg naar achter gaan.
Verder ziet het er netjes uit.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:22

pfffffff dat gedoe altijd over een bit....
kun je zien wat er in de mond zit dan? misschien is het wel dubbelgebroken ofzo en daarmee veel milder dan vele snaffles.

apart hoe er altijd welk een paar meteen op de kast zitten als er een foto van een 'beginner' ofzo met shanks geplaatst wordt.....

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 05:29

Ja die shanks vielen mij ook wel op als je nog niet veel van WN afweet, misschien moet je gewoon op een Snaffle rijden.
En ik zou hem graag wat meer onder de loodlijn zien lopen,

en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik van manege dorst niet zon hoge pet op heb...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 05:52

Ziet er leuk uit zeg!! :)
Gewoon er lekker van genieten. :j

Ik ben ook over op de western en ik rijd ook gewoon met zulke bitten.

Ik rijd met dit: http://i48.tinypic.com/b4t003.jpg

Maar aangezien ze gewoon les krijgt wordt het gebruik ervan heus wel in de gaten gehouden. ;)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 06:06

Leuke foto's, ik zou wel liever zien dat je je handen minder breed zet. (Als je toch een tip wilt hebben ;) )

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 08:26

Over het bit; Mijn instructeur heeft gezegd dat ik dit bit moest gebruiken, ik heb daar verder ook niet zoveel over te zggen omdat het niet mijn iegen paardje is.

Ik zal meer op mijn handen gaan letten, dat ze niet zo breed staan, dankjewelvoor de tip!

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:24

quarterH schreef:
pfffffff dat gedoe altijd over een bit....
kun je zien wat er in de mond zit dan? misschien is het wel dubbelgebroken ofzo en daarmee veel milder dan vele snaffles.

Amen..

Je moet gewoon je handen normaal gebruiken en dat maakt niet uit welk bit je er nou in hangt. Met je handen zoveel mogelijk van het bit afblijven! en dat geldt voor elk bit..

Wel vraag ik me af of je een paard goed de western manieren aan kan leren als je er beginnende westernruiters opzet en hem met een shank gaat rijden.. maar goed dat is aan de eigenaar zelf.. Het lijkt mij nu gewoon in westerntuigage rijden..

@Bellatrix, jij rijdt daar met 1 van de meest zachte shanks die er zijn die is niet te vergelijken met de lange shanks waar TS mee rijdt heur :Y)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:22

leuke combi zijn jullie mik!
gefeliciteerd met je gedeelde 6e plaats :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:27

Leuke foto's en het ziet er hartstikke netjes uit! En over die shanks, ik zie liever een lekker ontspannen paard aan een los teugeltje zoals op deze foto's dan iemand die met veel te korte teugels op een shank rijd ;)

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 13:11

Tk en Miss Montana; Dankjewel :-)
Ht; In de inleiding staat dat ik vanaf volgende week op andere ga, omdat ik het dan beter leer en Red ook.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:24

Leuke foto's Mik! :D

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:23

Mikk_ schreef:
Tk en Miss Montana; Dankjewel :-)
Ht; In de inleiding staat dat ik vanaf volgende week op andere ga, omdat ik het dan beter leer en Red ook.

Uit je profiel en inleiding dacht ik begrepen te hebben dat hij de rest van de week dressuurlessen loopt..

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 18:29

Hij loopt 2 uur in de week dressuur, en daarnaast 1 uur western met mij, en meestal 1 of 2 uur met de mede-eigenaar. Als ik er niet meer op ga rijden loopt hij nog wel western, maar ook nog een beetje dressuur

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:32

Reddie :+:
Ziet er goed uit hoor! Kan niet echt commentaar geven want weet niet zoveel van western af :P

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 07:28

Op manege dorst zo te zien :D?
Is altijd wel gezellie daar, volgens mij zie ik ook hasta op de achter grond lopen kan dat? dat is familie van mijn paardje present.
Het zijn altijd leuke wedstrijden daar in dorst heb er zelf ook een paar keer aan meegedaan toen dat nog ging met mijn paarden

Ik wens je er heel veel plezier ;)

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 11:12

Ja klopt, manege Dorst.
Het paardje op de achtergrond is niet Hästa, maar Roos. Hästa is wel echt heel lief!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:51

Ziet er netjes uit hoor, enigste opmerking die ik heb is dat je handen wat dichterbij elkaar mogen.
Voor de rest ziet het er ontspannen uit, hoewel.......je mag op sommige foto's wel wat vrolijker kijken hoor ;)

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 12:53

Dankjewel,
Vanmiddag en morgen en zodnag ga ik weer rijden, dan ga ik echt letten op mijn handen.
En, ik ben altijd nogal geconcentreerd, en dan kijk ik altijd beetje vaag :P

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:49

Leuke foto's Mik!!! Red blijft een leuk paard om te zien, zeker in westernoutfit!