Tips gevraagd voor hulpmiddel vinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Tips gevraagd voor hulpmiddel vinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 14:07

Hallo!

Ik ben serieus opzoek naar tips om een hulpmiddel te maken voor mijn (pas geleden gebroken) vinger.
Het zit nl zo:
Onlangs heb ik mijn ringvinger behoorlijk gebroken. Nu ben ik uit het gips maar het is nog gevoelig en ik krijg hem niet recht en gebogen een beetje.
Zie foto's:
In rust:
http://www.mijnalbum.nl/foto-QJIUSNS3.jpg
Als ze allemaal recht staan:
http://www.mijnalbum.nl/foto-NN6PIG3I.jpg
Als ik ringvinger buig:
http://www.mijnalbum.nl/foto-FAS7IBVW.jpg
Zoals je kan zien, blijft ringvinger grootgedeelte kaarsrecht staan en doet niet wat ik wil.

Nu had ik voor het rijden, een gipse malletje gemaakt met daarin mijn ringvinger en middelvinger.
Om in de bossen te rijden, ging dit goed maar voor in de bak is het niets.
Het doet zeer, buigt niet mee en kruipt omhoog.

Van de verzekering krijg ik niets vergoed en omdat er toch een jaar voor staat, voordat de ringvinger weer goed komt (als hij dat ooit wordt), wil ik graag iets verzinnen, zodat ik ook mijn paard dressuurmatig in de bak kan rijden (met 2 handen). Ik heb ook dispensatie vd KNHS gekregen om met hulpmiddel te rijden, met m'n teugels niet tussen de juiste vingers; dus daar ben ik heel blij mee!

Dus nu mijn vraag:
Is er iemand die tips heeft?
het zou dus gaan om iets ter versteviging maar wat ook flexibel is en zacht!
Dus als je enig idee hebt voor materiaal oid, meld het!!!

Ik hoop dat jullie mee willen denken!
En als dit hier niet thuishoort, sorry....

x_Quinta_x

Re: Tips gevraagd voor hulpmiddel vinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:11

Misschien kan 'buddytaping' zoals dat medisch heet iets helpen? Dit is eigenlijk dat je je middelvinger en je ringvinger tegen elkaar plakt met een pleister-plakband. Zo gaat je ringvinger goed mee met je middelvinger. Of lijkt jou dit niets?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:14

Ik heb wel eens gezien dat iemand 2 ijslolliestokjes mee had getaped. Verder weet ik niet zo gauw iets, misschien je malletje met iets zachts bekleden? Heel veel succes trouwens. het lijkt me echt rot.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:14

Dat is best een goed idee denk ik :j
Een vriendin van me had dat een tijdje geleden,
lijkt me een prima oplossing voor jou, dan kan je naar believen je vingers weer buigen of strekken :)

Edit;
Ik bedoel de eerste reactie :)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:23

@ Evelienepien/ Wat zegt de dokter eigenlijk van die rooie bobbel op je ringvinger. Normaal als een lidmaat pas uit de gips is, is hij wat dunner (spieratrofie) omdat het lange tijd geen beweging kon hebben, maar op jouw vinger zit een bobbel.
Misschien kan je ook met ijs leggen de zwelling verminderen en ondervind je zo minder hinder met het plooien van je vinger?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 14:27

x_Quinta_x schreef:
Misschien kan 'buddytaping' zoals dat medisch heet iets helpen? Dit is eigenlijk dat je je middelvinger en je ringvinger tegen elkaar plakt met een pleister-plakband. Zo gaat je ringvinger goed mee met je middelvinger. Of lijkt jou dit niets?

Dit had ik al geprobeerd alleen dan is het niet "stevig" genoeg. Als ik dan per ongeluk z'n hals aanraak, dan is het erg pijnlijk. Vandaar dat ik die gipse mal had gemaakt! maar ja, dat is weer te hard.

Kim90: In de mal heb ik al een dikke sok of verband of watten geplaatst voor de zachtheid maar dan nog werkt dat niet...
Ijslolliestokjes :n

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 14:30

x_Quinta_x schreef:
@ Evelienepien/ Wat zegt de dokter eigenlijk van die rooie bobbel op je ringvinger. Normaal als een lidmaat pas uit de gips is, is hij wat dunner (spieratrofie) omdat het lange tijd geen beweging kon hebben, maar op jouw vinger zit een bobbel.
Misschien kan je ook met ijs leggen de zwelling verminderen en ondervind je zo minder hinder met het plooien van je vinger?

Deze foto's zijn van 2 weken geleden. Omdat ik zelf ook schrok van hoe ik eruit kwam, heb ik gevraagd naar dystrofie maar dat ws het niet. Ook heb ik inmiddels echo's gehad voor de pezen en die waren ook goed. Dus alles is "goed".
De zwelling is nu iets minder als op de foto maar zit ernog. Dit is littekenweefsel / inkapselingsvorming volgens de arts en zou met de tijd beter motten worden (of niet) . Ik heb nu ook 2 x per week fysio en buigen naar beneden gaat iets beter als op foto. Maar strekken niet en pijnlijk is ie ook nog.
Dus geduld .... en vandaar mijn vraag ...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:32

Je kunt hetzelfde spul gebruiken alswaar ze tegenwoordig verband mee aftapen.Dat is een goedje wat zelf aan elkaar kleeft.Erg handig,heb ik ook een tijd mee gereden toen mijn vinger aan gort was :+
Dit was mijn middelvinger :P ...

Ik had dit tape wat dunner gemaakt zodat het makkelijk te omwikkelen was...je kunt het om een brace-je wikkelen of je andere vinger vastbinden,evt een stukje om je hand zodat het niet kan schuiven ;)
Gebruik wel wat watten zodat het niet knelt...
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=395
Hier zie je dat spul...hier in het geel maar het is verkrijgbaar in vele kleuren.

Een goede oefening voor de bandjes in je vinger (als het bot genezen is),is een potlood met je vingers over de palm van je hand rollen.In het begin gaat dat heel lastig maar omdat het zo'n eenvoudige oefening is kun je heb eigenlijk de hele dag zo af en toe even doen.
Beter dan enkel 1x in de week fysio,overleg maar even met je peut ;)

Beterschap en succes!!
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 29-11-09 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:33

Kun je geen spalkje krijgen via je chirurg? Er zijn speciale spalken voor alleen vingers :j
Over die dystrofie, ik loop er nu ook mee in ernstige mate. Chirurgen mogen het niet meteen PD noemen als het uit het gips komt, maar bij mij was het eigenlijk meteen al duidelijk alleen gaven ze het niet meteen de naam PD, dat kwampas na 2 maanden.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:33

Misschien moet je eens naar een orthopedist-winkel gaan of (in Belgie heet dat) de 'thuiszorgwinkel'. In die 2 winkels hebben ze heel wat hulpmiddelmateriaal van ortheses tot noem maar op... Zo'n orthese bij de orthopedist laten maken kost niet veel. Op een kwartie heb je een op maak gemaakt exemplaar en het materiaal is ook niet zo duur. En de orhtopedist kan er ook een maken gecombineerd met neopreen (zoals in peesjes) van maken.
Dit is een ideetje waarmee je misschien verder kunt. Toch maak ik me wat zorgen of jouw vinger wel echt genezen (bot aaneengegroeid) is? Omdat het nog pijn doet en vanwege de rode bobbel?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:36

Vergeet dat laatste van dat genezen ja of nee. De dokter zal wel gelijk hebben. Ik was nog aan het typen en daarvoor zijn jullie berichten gekomen. :)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:39

Ik heb even wat gegoogled en op dit webadres:

http://www.sprofit.be/producten.php?sca_id=8
heb je vanalles om je vinger goed te spalken.

Vooral de : Sof stretch finger extension splints, is misschie wat voor jou? dan kun je je vinger wel buigen, alleen wordt ie daarna weer automatisch gestrekt geduwd.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:53

@ Kim: ik denk eerder dat die spalk de vinger belet te buigen. En TS zoekt een spalk die kan helpen om paard te rijden (buigen), toch TS?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:56

x_Quinta_x schreef:
@ Kim: ik denk eerder dat die spalk de vinger belet te buigen. En TS zoekt een spalk die kan helpen om paard te rijden (buigen), toch TS?

volgens mij houdt dat ding je vinger recht, maar kun je hem onder wat meer druk juist wel buigen, maarja de uitleg bij het product is nogal vaag.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:00

Maar de vinger zo gewoon buigen vond TS moeilijk, dus ik vrees dat met weerstand van deze spalk het buigen nog moeilijker zal zijn.
(@ TS wat zegt eigenlijk jouw fysio ervan dat je als het ware je vinger in een statische positie wil zetten? Mag dat al? Veroorzaakt dat geen contracturen dan?)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 17:03

x_Quinta_x schreef:
(@ TS wat zegt eigenlijk jouw fysio ervan dat je als het ware je vinger in een statische positie wil zetten? Mag dat al? Veroorzaakt dat geen contracturen dan?)

Voor het paardrijden vindt hij dat geen probleem :n ; dat is niet iedere dag en bij wijze van spreken maar 1 uur per keer. Voor de rest mag ik idd geen hulpmiddel omdat zoiets het genezingsproces zou belemmeren en ik voel mijn (pijn)grens dan niet.
Wat zijn contracturen?

Kim90: ik heb net idd de site bekeken; ze hebben wel veel opdat gebied :j . Raar want ik ben idd bij thuiszorgwinkel geweest en die hadden maar 1 vinger ding waar ik niets aan had.

Zelf denk ik nu (na jullie ideën te hebben gelezen) dat ik morgen eens even ga kijken naar dat vetwrap bij de DA.
Iedereen in ieder geval: hartstikke bedankt voor jullie meedenken _/-\o_

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 18:10

Nou, heb de vetwrap geprobeerd maar ook dat wordt 'm niet :( . Evenals een elastische bandage voor het boksen :n . Begin eigenlijk te bedenken dat dressuur gewoon nog te vroeg is voor mijn vinger :o

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:12

Dat zou zomaar kunnen :j Neem eens contact op met een revalidatie arts, die kunnen speciale vingerspalkjes voorschrijven. Die zet hem dan voor je recht.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:19

Die buddy straps op de site die net genoemd zijn niets voor je?
Dan steekt je ringvinger niet zo uit en is de kans dat je hem stoot veel kleiner?

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:24

Ik eb ook een buddy gehad, dat was van een soort klitteband. Nu heb ik een hard plastic spalkje aangemeten gekregen door een revalidatiearts. Vind het echt niks...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:32

Ik heb ook mn ringvinger gebroken gehad en met rijden is dat inderdaad zeer k.lote in het begin. Die van mij kwam ook schots en scheef het gips uit, maar is wel vrij mooi bijgetrokken. Met strekken zie je er meer niks van en met buigen trekt hij nog wel scheef weg. Heb er verder ook geen last meer van, behalve als ik er echt kracht mee moet zetten, met aansingelen ofzo..
Ik heb mijn vinger met rijden uiteindelijk toch met buddy-taping gefixt. Maar dan iets anders.. Zit niet lekker, maar maakt het wel minder gevoelig. Ik tapete mijn vinger in gebogen stand vast en dan met mijn pink en mijn middelvinger een beetje óver mn ringvinger heen.

Succes er mee, en rust blijft de beste therapie he ;)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 19:37

Lotte1990: zou je misschien een foto willen plaatsen hier van je ingetapte vingers?
En waar hield jij de teugel dan vast?
Chocobroodje: heb je dan geen verwijsbrief oid vd huisarts nodig (voor revalidatiearts)? HA redeneert nl. zo; als jij iets kan vinden om iets te laten maken, dan krijg je verwijsbrief.

Ik heb inmiddels al veel geprobeerd (gips, tape, vetwrap, elastiche bandage, zonder, spalkje) maar aangezien hij al gewoon gevoelig is (dus als ik niets doe), heb ik dus echt het vermoeden dan dressuren ff nog niet te doen is. Want dan gebruik ik toch ff iets van kracht (ookal zit hij ingetapt oid; dat automatisme van mee bewegen zit er bij mij standaard in :+ ) en dat doet zeer. En paardlief heeft dat vlekkeloos in de gaten want hij "zit / pakt" nu "toevallig" links vast :( Maakt niet uit met / zonder bit; hij voelt gewoon dat ik van die hand niet optimaal gebruik kan maken dus maakt hij zich daar sterker. En dat rijdt niet echt fijn :(:)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:16

Ja je hebt wel een doorverwijzing nodig, maar je kunt ook eerst eens bellen ter informatie. Ik krijg binnekort ook een nieuwe spalk voor mijn rechterarm. Deze kan enkel door een revalidatiearts worden voorgeschreven anders worden ze niet eens vergoed. Zou gewoon morgen eens even bellen, denk dat je er wel wat aan hebt. Anders kunnen ze je misschien op een andere manier helpen. Of met 1 hand rijden doe ik nu ook ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:19

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:15

Jaha, ik heb de oplossing voor mij gevonden *D . Ik baalde er zo van dat ik niets gevonden kreeg en toen dacht ik: Waarom niet de elastische (boks) bandage EN vetwrap? En laat dat dus geweldig werken :)* Heb heerlijk gedressuurd, pown was wel druk en vlug maar helemaal geen last gehad van vinger tijdens het rijden *\o/*
Dank jullie wel voor jullie tips want door jullie hulp ben ik op dit idee gekomen +:)+