Aangezien mijn crosscarriere met Havan veel te vroeg is afgelopen, plaats ik met heimwee deze foto's.
Een korte situatieschets:
Havan is een 19-jarige dravers merrie. Toen ik haar kocht was ik me niet bewust van haar leeftijd, noch van haar draversorigine.
Ze diende oorspronkelijk als kortstondig vervangpaardje maar het klikte zo goed tussen ons dat we er samen voor gegaan zijn.
We hebben een heel jaar communautaire eventing gereden (België) en Havan was klaar voor het nationaal. Ondertussen nam ze alle B hindernissen en de meeste L-sprongen. We zagen 2010 dus goed zitten

Maar haar leeftijd en fysieke toestand beslisten daar anders over. Op onze laatste wedstrijd in Arendonk kon Havan niet meer 'galopperen', ze deed alles in kruisgalop of in draf. Het zat goed mis. Desondanks eindigden we toch als 6e, ja Havan laat mij nooit in de steek zélf met pijn bleef ze alles geven. Na een beurt bij de osteopaat voelde ze zich veel beter in de rug, maar haar benen waren moe. Op alle 4 de benen had ze vocht staan en de kogel vooraan stond warm. Na een tweetal weken rust bleek de kogel vooraan erg gevoelig te blijven door artrose (Havan is een wever en hoewel ze bij mij steeds op de weide stond, heb ik geen idee waar ze de vorige 18 jaar van haar leven heeft doorgebracht). Ik kreeg een duidelijke waarschuwing van de osteo: dit paard MOET het NU rustig aan doen als ik niet wou dat ze mank zou vallen. Goodbye crosscarriere, goodbye nationaal...
Dat was moeilijk, wat zou ik nu doen. Havan weg doen en een ander paardje kopen? Dagen nagedacht... Ik kon Havan niet weg doen, dan deed ik haar nog liever naar de slacht want een leven zoals ik haar vond bij de handelaar (verwaarloost, graatmager met schurft en een longontsteking vast gebonden in een sliet) wil ik haar nooit meer aandoen.
Maar de ideale oplossing is gevonden: Havan is verhuurd en wordt 2 tot 3x in de week licht recreatief een half uurtje bereden
en ik... ik start met een nieuw paardje 
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11. [

12.

13.

We stonden 9/10 keer geklasseerd in de top 10. Niet slecht voor een bejaarde dravers merrie van 1000€ hé
Ik ben super trots op haar en zo dankbaar voor dat prachtige jaar, hopelijk mag ze nog lang genieten op m'n weitje samen met haar huurder
Bedankt voor het kijken