[WN] Even de kluts kwijt geloof ik...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Even de kluts kwijt geloof ik...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 15:12

Vandaag had een stalgenootje haar eerste westrijdje op Rottemeren. Leuk, iedereen mee natuurlijk.

Maar... Daar aangekomen raakte ik geloof ik een beetje van slag... Ondertussen weet ik natuurlijk dat de inrijbak en de wedstrijdbak niet met elkaar te vergelijken zijn :Y) , maar hier dus blijkbaar wel... De inrijbak-attributen werden meegenomen naar de wedstrijdbak?
Tijdens de wedstrijd (pleasure L5) zag ik shanks voorbij komen. Okay, zal wel mogen met die nieuwe, rare ;) regelgeving zeker..? Totdat ik ze doodleuk met de shank op 2 handen zie rijden...? En dan nog mensen hoor zeggen dat dat mág??
Anyway, zal wel zo zijn...

Ik even een tostietje halen in de kantine, was toevallig de prijsuitreiking van de L4 pleasure.
Maar zie daar gewoon paarden staan in de line up met een stootteugel?

Wil niemand afkraken hoor, ook de manege of organisatie niet, maar stond daar zo met mn mond vol tanden...
Is het nou zo dat dít gewoon het wedstrijdniveau is geworden? Hadden we hier te maken met een uitzondering? Snapte er geen hol meer van...?!! Kan iemand me wat duidelijkheid verschaffen? Ik heb begrepen dat dit een WRAN show was, maar later hoorde ik weer dat het onderling was, dus dat hielp me ook niet echt verder :).

Anoniem

Re: Even de kluts kwijt geloof ik...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:33

Er is vandaag geen WRAN-show daar, dus het zal wel een onderlinge zijn waarbij ze hun eigen regels gemaakt hebben ofzo. Vreemd dat ze dan wel de levelindeling van de WRAN gebruiken.
Ik neem aan dat er geen WRAN-jury was? Want die zou de regels van de eigen organisatie moeten volgen en zou dus iedereen moeten DQ'en die er niet aan voldeed...

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:49

Wat een raar verhaal joh! :? L5 met shanks, L4 met stootteugel.........heel raar..
Ik neem aan dat dit zeker geen Wran is, maar ik vind het ook vreemd dat men bij een onderlinge wedstrijd zulke regels hanteert.....of juist NIET hanteert...het is maar hoe je het bekijkt :\
Kan me voorstellen dat je daar met je mond vol tanden stond :x

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 07:51

Ik ga hier even een reactie op geven op de topic starter.

Wij hadden gisteren onze eerste onderlingen wedstrijd op stal en daar deden ook onze manege paarden aan mee. En ik weet dat je in L5 en L4 zeker niet met een shank mag starten maar dit was voor de fun en deze topic startster was hier met 1 van haar leerlingen, omdat wij voor haar een uitzondering hadden gemaakt en zij als enigste niet klant zijnde mee mocht doen op onze wedstrijd.

Nu heb ik een beetje een wrange nasmaak want omdat zij het met de plaatsing niet eens was staat er nu ineens een stuk over wat wel en niet mag op een wedstrijd?????? Dit was gewoon en zelf georganiseerde wedstrijd met allemaal eigen klanten om ervaring op te doen!!

Na behoorlijk wat mail verkeer gehad te hebben en uitgelegd te hebben dat er in L5 ( want die vraag kreeg ik ) geen reining was omdat dit alleen maar stap en draf onderdelen zijn. Kreeg ik dus Specifiek van haar de vraag of zij met Shanks mocht rijden in de L5 pleasure en dan op 2 handen ( Daar liep haar merrie alleen goed op) en zo nog wel meerdere vreemde vragen.

Moest goed uit leggen dat de L5 reining niet bestond en zo wel meer dingen. *TurdusMerula: privé-communicatie verwijderd*

Het was voor ons gewoon een super gezellige dag met 120 starts en met onze eigen regels en dan mogen er uitzonderingen gemaakt worden.

Waarom nu ineens deze Topic : Deze persoon in kwestie was het niet eens met de plaatsing en daarom dit verhaal, en dat vind ik erg jammer. :? :? :?
Laatst bijgewerkt door TurdusMerula op 10-11-09 01:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: geen prive-comm plaatsen

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 08:16

Mayflower schreef:
Wat een raar verhaal joh! :? L5 met shanks, L4 met stootteugel.........heel raar..
Ik neem aan dat dit zeker geen Wran is, maar ik vind het ook vreemd dat men bij een onderlinge wedstrijd zulke regels hanteert.....of juist NIET hanteert...het is maar hoe je het bekijkt :\
Kan me voorstellen dat je daar met je mond vol tanden stond :x

Ja vond ik ook een raar verhaal in de eerste instantie : een meisje van 15 jaar die les krijgt en dan vraagt of zij in de L5 de reining mag starten en op 2 handen mag rijden met een shank!

Dus ja ik sta nu ook ineens met mijn mond vol tanden du ik deze topic lees en dan weet hoe de vork echt in de steel zit :? :? :?

Voor de rest is het enigst wat ik hierop nog wil zeggen is >>>> Wij gaan in alle opzichten voor het plezier en veiligheid van onze klanten en aangezien dit hun eerst wedstrijd was, zijn dus de regels aangepast omdat het toch niet officieel was en er helemaal geen ruiters van buitenaf mee zouden doen. Dit is dus voor ons gelijk een goede leer voor een volgende keer ................. Geen klanten meer van buitenaf

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:21

spiritoes schreef:
Dit is dus voor ons gelijk een goede leer voor een volgende keer ................. Geen klanten meer van buitenaf

goede keus spiritoes +:)+
<
<
<
<
<
<
<
<
<
vallen alle ongeoorloofde zaken tenminsten niet meer op ook al is het een onderlinge westrijd. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:48

Op een onderlinge wedstrijd mag de organisatie haar eigen regels bepalen. Het is immers niet onder auspiciën van een wedstrijdorganisatie, dus hoeven die regels ook niet gevolgd te worden.
Je zou dus van de "normale wedstrijdregels" af kunnen wijken om de laagdrempeligheid te vergroten zodat je werkelijk IEDEREEN een leuke wedstrijddag kunt bezorgen. (OK je kunt je afvragen of iets wat NOG laagdrempeliger is dan L5 van de WRAN uberhaupt nog iets met paardrijden te maken heeft en of je dan niet beter een theoriewedstrijd of iets met kleurplaten kan gaan doen, maar da's op zich een andere discussie)
Op zich snap ik die behoefte wel, en als ik zie dat er dan toch een 120 starts zijn op een onderlinge wedstrijd, dan zie ik ook het commerciële aantrekkelijke er wel van.

Je kunt je alleen wel afvragen of het handig is om dan bv wel het plaatje van de WRAN-levelindeling te gebruiken, want je klanten krijgen GEEN goed beeld van hun eigen niveau op deze manier. De WRAN zorgt echt voor de laagdrempeligste instap in de westernsport, en als je DIE regels nog om moet gaan buigen voor je klanten... dan geef je ze mogelijk wel een beetje een vervormd beeld van zichzelf mee denk ik.

Ik kom dat met Engelse ruiters helaas ook vaak tegen. Willen ze een buitenrit komen rijden hier in het natuurgebied, wordt er gevraagd naar het niveau, verklaren mensen vrolijk dat ze wedstrijden in het L of M rijden. Is de dag daar, deel ik de paarden in, laat ik ze opstappen en alvast even instappen in de bak, moet ik toch regelmatig nog paarden wisselen of mensen teleurstellen met de mededeling dat er bv niet gegaloppeerd gaat worden omdat ze zo verrekte slecht op hun paard hangen... Grote teleurstelling en nare discussies soms, want "thuis rijden we in het M punten hoor".... uhuuuuhhh.... En als je dan vraagt wat ze zoal moeten doen in dat M van ze dan komen we niet veel verder dan wat voltes en een gebroken lijn sturen...

Overigens moet ik wel stiekum een beetje lachen om een organisatie die zich verbaast over een vraag om reining in de L5 te mogen starten, maar vervolgens zelf paarden met een hulpteugel om in de L4 toelaat. Maar dat terzijde.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:37

Wij hebben 1 paard met een stootje mee laten lopen bij de manege klanten omdat deze merrie 19 oud is en nog steeds denkt dat ze turbo nellie moet zijn op zijn tijd. Aangezien de veiligheid en plezier naar klanten bij ons voorop staat hebben wij dit toegelaten deze ruiter reed ook niet met de eigenpaarden mee

Er is niks op wran niveau gedaan en de klanten die serieus wedstrijd plannen hebben weten ook echt wat de regels zijn en wat er van ze verlangt word. Dit was meer voor de manege klanten met een toevoeging van sommige eigen paarden. De categorieen werden ook gescheiden gehouden. Dat er in level termen gesproken werd is omdat het tegenwoordig zo genoemd word.

Verder hadden wij een super gezellige dag en heeft iedereen een keer kunnen ervaren hoe het is om alleen met je paard de ring in te moeten en wat een onderdeel rijden inhoud. Dat was onze doelstelling van deze dag NIKS MEER NIKS MINDER!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:47

spiritoes schreef:
Verder hadden wij een super gezellige dag en heeft iedereen een keer kunnen ervaren hoe het is om alleen met je paard de ring in te moeten en wat een onderdeel rijden inhoud. Dat was onze doelstelling van deze dag NIKS MEER NIKS MINDER!!!!!!

Ook niets mis mee verder hoor, en bv levelbenaming al dan niet gebruiken is een keuze. Ik denk dat je met dergelijke activiteiten zowel je klanten als instructeurs weer voeding geeft voor de lessen, waar aan te werken, hoe voor te bereiden etc.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:06

Jéétje wat een trieste commentaren zeg...Dit geloof je toch niet?

Er wordt door vele mensen keihard gewerkt om iedereen een leuke dag te bezorgen en dan krijg je dit soort verhalen. Duidelijk een geval van modder gooien. Iedereen wist dat het een onderlinge wedstrijd was en zeker bij de manege paarden zijn er inderdaad wat maatregelen getroffen om te zorgen dat het voor iedereen, zowel de kleintjes, de beginners en de wat meer gevorderden ook echt een leuke ervaring zou worden. De levelindeling was puur omdat het dan qua niveau een beetje eerlijk verdeeld was en de levelindeling van de WRAN is dan het meest duidelijk.

Natuurlijk vond ik het best jammer dat ik in de L5 veel mensen met shanks zag en ook duidelijk paarden die meer ervaren waren dan mijn baby van 3,5. Maar het was daarom alleen maar leuker om te zien dat wij zelfs in deze omstandigheden in de pleasure op de 4e plaats eindigden. We hebben een heel leuke ervaring opgedaan en veel geleerd. En dáár was het bij deze wedstrijd ook om te doen.

Wat wel opvallend is, ik heb volgens mij voornamelijk mensen van buitenaf met shanks in de L5 zien rijden?????

Volgens mij waren alle manege klanten dik tevreden met het verloop van de wedstrijd en heeft iedereen een super leuke dag gehad.

Als we toch allemaal met grote letters duidelijk willen gaan maken wat we ervan vinden... :roll:

Kom op kinders, beetje sportief blijven. Pffff.....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:06

Yv_ schreef:
Kan iemand me wat duidelijkheid verschaffen?

Dat kun je zelf ook, kijk op http://www.wransite.nl/ en dan bij Wedstrijdkalender 2009.

Dan zie je dat er dit weekend geen officiele WRAN show was en het dus onderling was. Je kan de WRAN niet aanspreken op deze wedstrijd dus.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:23

Jeetje wat een stof doet dit opwaaien zeg, bij een onderlinge wedstrijd mogen de organisatoren toch zeker zelf de regels bepalen. Als je het er niet mee eens bent ga je toch lekker weg??

Vindt dit een ontzettend raar topic geworden (of was het eigenlijk al).

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 13:30

@ Spiritoes: Nogmaals, ik ben niet degene die jij denk dat ik ben, al weet ik wel wie je bedoelt. Over gemail/gebel en weet ik voor wat voor contact er blijkbaar is geweest, heb ik totaal geen weet van... :?

Maargoed, ik heb aan verschillende mensen die dag gevraagd of het nou een WRAN wedstrijd was of een onderling, omdat ik de regelgeving gewoon niet snapte... Niemand kon mij daar enige duidelijkheid over verschaffen, vandaar dat ik gewoon een normale vraag hier op het forum stel...? Waar heb i kgezegd dat ik het niet eens was met de plaatsing? Ik had haar juist een DQ gegeven, juist omdat ze met 2 handen op een shank zat... Dat was ook gewoon mijn simpele vraag... Sinds wanneer is dit normaal/toegestaan?

Ik maak nergens iemand zwart, wat ook totaal mijn bedoeling nieteens was, ook niet top een organisatie of stal of wat dan ook. Heb gewoon een simpele vraag, als daar al nieteens meer normaal antwoord op kan worden gegeven...?

Edit: wat heeft de L5 reining hier mee te maken? Elke idioot weet toch dat dat nieteens bestaat?

@(ehhh, ik bedoel) Rom: Ik hoef de wedstrijd niet 'aan te geven' oid, ik had gewoon wat vragen mbt wat ik die dag heb gezien en niemand mij daar een normaal antwoord op kon geven.

@??: Dat het een onderlinge wedstrijd was, wist ik dus niet!! En er reden blijkbaar meer mensen van buitenaf mee, aan je post te lezen, dus hoe is daaruit dan op te maken dat het een onderlinge wedstrijd was?
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 09-11-09 13:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 13:33

spiritoes schreef:
Het was voor ons gewoon een super gezellige dag met 120 starts en met onze eigen regels en dan mogen er uitzonderingen gemaakt worden.

Hiér kan ik wat mee... Als me dan gewoon verteld was wanneer ik het vroeg, was er toch niets aan de hand geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:36

Los van de te volgen regels (onderling dus goede kans dat er bij het inschrijfformulier in de kantine oid gezegd is dat die-en-die regels gevolgd worden met uitzonderingen.... en .... oid, maar die zie je dan als bezoeker natuurlijk niet) moet het makkelijk te zien zijn geweest of het een WRANwedstrijd was of niet. Voor een WRANwedstrijd zijn federatie-startnummers nodig.
Aangezien dit een onderlinge was, zijn de federatienummers vast niet gebruikt want een groot deel van de ruiters zal geen startlicensie hebben. Grote kans dus dat de startnummers 1 tm ... gebruikt zijn dus, en je geen nummers boven de 100 gezien hebt, laat staan boven de 1000.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 13:52

Dus ik begrijp goed dat als ik als bakrandridder ergens op een wedstrijd sta te kijken en ik alleen lage nummers zie (bijv. dus 1 t/m ...), dat het dan onderling is? Dat wist ik niet, had een hoop gedoe bespaard geloof ik als ik dat had geweten, of... als iemand me gewoon antwoord had kunnen geven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:01

Schoot me ook pas net onder m'n haar.
Kijk voor de grap maar eens naar fototopics van WRANwedstrijden, daar zie je al viercijferige nummers, omdat er al zoveel uitgegeven zijn inmiddels.

Ik neem aan dat op onderlinge wedstrijden (waar nummers voor gedrukt worden oid) er gewoon vanaf 1 genummerd wordt. Maar dan zul je nooit in een pleasureclass de startnummers 356, 1094, 1632, 421, 1217, 119 en 974 bij elkaar zien rijden. Of ze moeten wel héél vrolijk zijn geweest in het toekennen van hun nummers :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:15

Mensen op shank in de L5 zien rijden is ook een goede indicatie dat het geen WRAN show is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:17

Iets zegt me dat onze juries ook ietwat verbaasd zouden zijn als er eentje met stootteugel om binnen zou komen :j

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 14:28

Ok, thanks Sonja.

Nou, maar is mijn verbaasde reactie dan overdreven als ik op een wedstrijd kom en eerst hoor dat het wran is en later weer dat het onderling is?? Krijg namelijk wel de indruk dat ik over the top verbaasd was als ik zo alle bovenstaande reacties lees?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:30

Nee, ik zou ook verbaasd zijn. En al helemaal als ik beginners op shanks zag rijden, en nog op 2 handjes ook. En bij het zien van hulpteugels was er waarschijnlijk net als in een stipfiguur een groot vraagteken boven m'n hoofd verschenen.
Ik SNAP ook wel dat een onderlinge organisatie het toelaat, alleen ik VIND er ook wel wat van...

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:31

Om even alleen voor mezelf te spreken, mijn felle reactie was niet naar aanleiding van TS, maar het bericht van Piggeljay. Dus Yv_ ; nee, ik vind het niet vreemd dat je verbaasd was ;)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:49

Ik zou het ook vreemd vinden, maar misschien had je die ruiters gewoon moeten vragen waarom ze al bijv met shanks op twee handen in de L5 reden of met die stootteugel. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:41

Het is ten eerste heel leuk dat een stal voor eigen klanten een wedstrijdje heeft. Niet iedereen heeft ambitie voor meer en vind dat net leuk en gezellig. Ook is het soms even proeven van iets wat later ooit meer kan worden en niet slecht natuurlijk.

Als je levels gaat geven, mag dat best, want het is je eigen wedstrijd en goed om mensen ongeveer in te delen. Alleen............L5 is beginners en daar hoor je nooit met shank te rijden. Daar is een beginner nooit klaar voor. OOk in de les moet je beginnen op trens.

Nooit het paard de schuld gaan geven, want dan is het paard gewoon heel slecht gereden dat dat niet eens meer mogelijk is. Aan een stal dus de taak om ook de lespaarden bij te houden.

Stootteugels vind ik ook geen bijzet, omdat een paard te vlug is. Daar is echt wel een andere oplossing voor en anders moet dat paard niet door een beginner gereden en gestart worden. Het is gewoon niet anders.

Overigens zie je het vaak dat met name lespaarden altijd met shanks gereden worden door iedereen en ook door beginners op 2 handen. Met shanks mag je best met 2 handen trainen, mits je weet wat je aan het doen bent en het niet alleen als rem of vlug oplosmiddel ziet. Dan heeft het geen nut meer en is het paard er al dood op.

Maar het zal echt wel een gezellige dag zijn geweest en idd onderling houden is soms beter. Gewoon leuk voor de eigen klanten.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:10

Yv_ schreef:
Dus ik begrijp goed dat als ik als bakrandridder ergens op een wedstrijd sta te kijken en ik alleen lage nummers zie (bijv. dus 1 t/m ...), dat het dan onderling is? Dat wist ik niet, had een hoop gedoe bespaard geloof ik als ik dat had geweten, of... als iemand me gewoon antwoord had kunnen geven :)

Als je dan toch niet weet hoe en wat de regels zijn op een simpele onderlinge wedstrijd is????

Dan had je in een ander topic onze manege ook niet in een verkeerd daglicht moeten zetten. Want we maakte er gewoon een gezellige dag van.