Welke vooropleiding voor IPG?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariekie1986

Welke vooropleiding voor IPG?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 22:02

Graag zou ik de opleiding Instructeur Paardrijden Gehandicapten willen volgen.
Ik heb dit jaar de opleiding sociaal pedagogisch hulpverlener afgerond.
Nu zou ik graag mijn hobby (paarden) en mijn werk (mensen met een beperking) willen combineren, daarom leek het mij mooi om de opleiding IPG te volgen. Ik heb al enige ervaring met het les geven aan mensen met een beperking, omdat ik dit tijdens mijn stage op een zorgboerderij heb kunnen oefenen. Nou belde ik vandaag met de FPG en kwam ik erachter dat ik de opleiding niet zomaar mag volgen maar hiervoor eerst nog een cursus moet volgen. Ze noemde de commandantencursus of Kandidaat instructeur ORUN (1e fase en hoger).
Ik heb een beetje uitgezocht wat die cursussen voor IPG inhouden maar als ik dat wil gaan volgen wordt het nog knap lastig voor mij.
Aangezien je voor kandidaat instructeur ORUN (1e fase en hoger) wedstrijdervaring moet hebben, wat ik niet heb. Wel is het voordeel van deze opleiding dat het in de buurt is. En van de commandantencursus heb ik het probleem dat het zo ver weg is en ik dan geen paard kan meenemen. Aangezien ik geen eigen paard heb, mijn verzorgpaard zou ik eventueel wel kunnen meenemen maar ik heb geen trailer en geen trailer rijbewijs. Ik weet dus niet zo goed wat ik het beste kan doen.

Wat denken jullie dat ik het beste kan gaan doen? Zijn er mensen die de opleiding IPG hebben gevolgd? En kan dit naast werken? Ook ben ik benieuwd of er nog meer zijn die dezelfde achtergrond hebben?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:52

Ik had dit jaar graag de opleiding van de FPG gevolgd, maar ben niet toegelaten. Er waren teveel inschrijvingen en dan tellen de pre's zwaarder (één daarvan is dat je in de zorg ervaring hebt, maar arts zijn telt daarin blijkbaar niet mee ;) )

Ik denk dat de opleiding behoorlijk zwaar is naast een baan. Je moet 12 of 13 keer naar Arnhem toe, 200 uur stage lopen op minimaal 2 bedrijven (kan vaak alleen overdag) en diverse praktijkopdrachten maken.

Dit jaar kon ik dat wel inpassen in mijn werk/opleiding, maar de komende 3 jaar gaat het mij zeker niet lukken om de opleiding te doen. Ik ben dus op zoek naar een andere mogelijkheid om toch wat extra scholing op dit gebied te krijgen.

Als vooropleiding kun je ORUN doen (minimaal niveau 2 en volgens mij alleen de variant met eigen rijden waarvoor je dus minimaal L+1 moet zijn) of de commandantencursus van de FPG. Andere opties zijn er bij mijn weten niet.
Vraag is of je al die poespas en kosten er voor over hebt om een opleiding te volgen waarvan je niet eens zeker weet of je uiteindelijk wel toegelaten wordt.

mariekie1986

Re: Welke vooropleiding voor IPG?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 22:37

Wat raar ja dat ze er zo moeilijk over doen. Je zou toch denken dat ze graag meer instructrices voor paardrijden met gehandicapten willen hebben, op deze manier wordt dat lastig. Ik denk dat ik eerst maar eens ga kijken of ik een basis opleiding als instructrice kan volgen.
Bedankt voor je reactie!

Esmefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:02

dit is intresant ik wil dit later zelf ook gaan doen .

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:15

In mijn cursusbrochure staat de commandantencursus FPG in Harskamp aangeduid als vooropleiding voor de instructeurscursus (wedstrijdervaring niet vereist) en als alternatief een opleiding bij het NHB of kandidaat instructeurscursus nivo 2. Er staat deze informatielink bij: www.verenigingfpg.nl

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:48

Wil je per se met gehandicaptenwerken of ook wel op een andere manier je opleiding combineren met de hulp die paarden kunnen bieden aan mensen? Dan zijn er ook andere opleidingen mogelijk, vaak wel particulier van opzet. Je kunt dan wel goed bekijken wat je eigenlijk wilt. www.hulpverleningspraktijkdevrijeteugel.nl

mariekie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 22:49

Hoi,
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb er over nagedacht en heb van meerdere mensen gehoord dat ik net zo goed de basis opleiding paardrijinstructrice kan volgen en dat, dat ook al voldoende is om als paardrij instructrice aan het werk te kunnen binnen de gehandicapten zorg.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:19

Ik weet niet welke basisopleiding je dan bedoelt, maar met de reguliere ORUN-opleidingen ben je absoluut niet bevoegd om gehandicapten te begeleiden. Anders had ik echt al die moeite niet gedaan om toegelaten te worden tot die cursus (en waren vele anderen er ook zeker niet aan begonnen).

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:23

Volgens de cursusbrochure kan dat wel. Bovendien zitten er 2 personen bij mij in de cursus die op een manege voor gehandicapten werken en bewust voor de gewone orunopleiding hebben gekozen. Die hadden zich van te voren ook goed geinformeerd en hoorden dat dit papiertje voldoende was om goed verzekerd te zijn ongeacht wat voor personen er op de paarden waarmee zij les geven kruipen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:29

Mijn bronnen vermelden toch hele andere gegevens. Ik durf het dus absoluut niet aan om gehandicaptenlessen te gaan geven, want ik kom er nooit mee weg als ik zeg dat ik dat niet wist.

Leuk detail om te weten is dat je met ORUN 2 eigenlijk hoe dan ook niet zelfstandig les mag geven. Na het behalen van het diploma ben je bevoegd om onder toezicht van een volledig gediplomeerd instructeur les te geven tot L-niveau :+

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:44

Om de opleiding IPG in te komen moet je echt commandanten hebben of instructeur 2..
Maar misschien nemen sommige maneges wel gewoon mensen aan die alleen basisinstructeur hebben?
Als je MMI opleiding (manege medewerker instructie) van de FNRS doet of hebt gedaan, kan je via de FNRS een aanvulling doen van 4 dagen voor als je mensen met een beperking in je les erbij hebt rijden.

Lijkt me nogal een verschil met de opleiding bij de IPG die een jaar duurt en heel intensief is.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:46

Ja, dat is eigenlijk heel krom. Want die opleiding doen de meesten alleen maar om weer in orde te zijn. Maar als de verzekeringsmaatschappijen er genoegen mee nemen is het in orde. Als je erg intensief lesgeeft kun je dat beter nog eens apart op papier laten vastleggen.
Er moet een compleet bevoegd instructeur op het terrein aanwezig zijn officieel.
En het lesgeefnivo zal uiteindelijk niet van je diploma afhangen, maar meer van wedstrijdervaring ed. Op laag nivo lopen ruiters meer risico, omdat die nog niet altijd een stevige zit en juiste reflexen hebben.

In die FNRS opleidingen heb ik me nooit verdiept, apart dat je daar in een paar dagen dezelfde bevoegdheden kunt halen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:47

Maar bij die opleiding van de FNRS staat ook heel duidelijk dat het bedoeld is om inzicht te krijgen in de lichtere stoornissen (zoals slechtziend/slechthorend/ADHD) om daar in de reguliere lessen beter mee om te leren gaan en dat je voor het werk in de gehandicaptenrichting alsnog de opleiding van de FPG dient te volgen.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 00:03

Ja dat is zo. Je wordt er geen instructrice paardrijden gehadicapten mee. Ik kwam erop uit omdat ik uitgebreid heb zitten zoeken naar opleidingen in deze richting.
Omdat ik verpleegkundige ben met als diff. psychiatrie en gehandicaptenzorg, en ook werk als zodanig, leek het me zo leuk om ook paardrijlessen te kunnen geven aan deze doelgroep.

Ik krijg die vooropleiding niet geregeld. Want welke gek brengt mij met geschikt paard, (wat ik ook niet heb) nou elke keer naar Harskamp om daar drie uur te gaan staan wachten en vervolgens mij weer terug te brengen.. }>

MeCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:19

Hallo,

Vorig jaar heb ik FPG commandanten cursus in Harskamp gevolgd.
Ik mocht toen een paard van mijn manege lenen voor de lessen en examen.
Het is wel een gedoe om daar iedere week op een woensdagavond heen te gaan.
Deze heb ik gehaald en ben toen doorgestroomd voor de IPG cursus.
1x in de 2 a 3 weken moesten wij naar Arnhem. De IPG cursus vond ik zelf leuker om te
volgen dan de commandanten cursus.
Het is meer gericht op het echt paardrijden voor mensen met een beperking.
Afgelopen Mei/Juni heb ik hier mijn diploma voor.

Succes allemaal wat jullie keuze is...

dorientje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:58

Ik heb de commandantencursus bij de FPG in Arnhem gevolgd.
Dit was 1x in de week een avond.
De opleiding tot FPG-instructrice heb ik nog niet gevolgd omdat je dan op 2 verschillende bedrijven moet stage lopen. Daarnaast werk ik ook nog in de gehandicaptenzorg, dus dat was voor mij niet te combineren.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:52

Ik volg momenteel de IPG-cursus. Ik heb hiervoor de ORUN niveau 2 gedaan. Ik kan je verzekeren dat de ORUN geen goede vooropleiding is voor het geven van paardrijlessen op een verantwoordelijke, veilige en professionele wijze aan een ruiter met een handicap! Bij de meeste ruiters kom je er niet mee om aan te geven dat ze recht moeten gaan zitten en dat ze stelling moeten vragen etc. etc. Het doel kan dan wel "leren paardrijden" zijn, maar dit bereik je bij een ruiter met een handicap op een gehele andere wijze. Niet alleen om aan te kunnen sluiten op de mogelijkheden en de beperkingen, maar ook is het belangrijk je er bewust van te zijn dat het niet altijd een "normale manier" van lesgeven is om daarmee de veiligheid ook hoog in het vaandel te laten staan.

In principe is het zo dat er géén lessen gegeven mogen worden zonder IPG diploma. Maar juist misschien wel vanwege de schaarste aan opgeleidde IPG'ers en dat een diploma niet altijd alles zegt (ervaring telt namelijk natuurlijk ook zwaar) over je professionele wijze van werken, dat er op sommige plekken wel een uitzondering wordt gemaakt. Maar de vraag is: "wil je zelf dat risico nemen?" Zo gauw jij in de baan staat, ben jij wel verantwoordelijk voor je ruiter.

Ik studeer ook iets dergelijks (pedagogiek) en doe de IPG-cursus als vrije minor en ben daarna ook klaar. Dit is absoluut een mooie achtergrondbasis, maar het verteld mij niet welke veiligheidseisen ik in acht moet nemen, welk speciaal harnachement ik in kan zetten of wanneer er een contra-indicatie heerst en iemand door zijn beperking niet mag paardrijden.

Misschien kan je kijken of je de ORUN niveau 1 mag doen, dat is zonder rijden. Dus dan hoef je geen paard mee te nemen. Er is namelijk geloof ik ook nog een soort extra examendag waarin enkel je rijden wordt beoordeelt, alvorens je aangenomen kan worden voor de IPG. Maar dat zou je even na moeten vragen, want dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Bel Dieuwke Papma (FPG) hier eens over. Door overleg komen er misschien wel opties.

Anders zou je misschien eens kunnen kijken naar de opleiding tot Equitherapeut. Al is dat ook wel erg ver weg.

Succes! En als je vragen hebt, geef je maar een gil :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:12

Het blijft jammer dat de FPG zo weinig onderneemt om die schaarste van instructeurs op te lossen (bijvoorbeeld door de opleiding toegankelijker te maken.)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:14

Of door mensen die graag willen en aan alle eisen voldoen de mogelijkheid geven om deel te nemen :+

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:15

PolosportJ schreef:
Ik kan je verzekeren dat de ORUN geen goede vooropleiding is voor het geven van paardrijlessen op een verantwoordelijke, veilige en professionele wijze aan een ruiter met een handicap!

Toch wel een beetje absurd eigenlijk dat dat dan één van de gevraagde vooropleidingen is. Is de commandantenopleiding dan wel beter aansluitend? Iemand die dat weet? Jammer dat ze de commandanten alleen nog maar in Harskamp doen en niet meer in Arnhem..

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:09

reiziger schreef:
PolosportJ schreef:
Ik kan je verzekeren dat de ORUN geen goede vooropleiding is voor het geven van paardrijlessen op een verantwoordelijke, veilige en professionele wijze aan een ruiter met een handicap!

Toch wel een beetje absurd eigenlijk dat dat dan één van de gevraagde vooropleidingen is. Is de commandantenopleiding dan wel beter aansluitend? Iemand die dat weet? Jammer dat ze de commandanten alleen nog maar in Harskamp doen en niet meer in Arnhem..

Nee, sorry ik bedoel dat de ORUN opzichzelf niet voldoende is om les te geven aan ruiters met een handicap. Dus dat je minstens IPG moet hebben als het gaat om achtergrondkennis. ORUN is wel een prima VOOR opleiding evenals de commandantencursus.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:16

ts: ik heb hetzelfde probleem. Om die reden begin ik volgende week zondag met mijn eerste officiele wedstrijd tussen de paarden met mijn ijslander. Doel is L1 met winstpunt en daarna de orun niveau2.
Mijn vraag: je hebt nu ook orun niveau 2 in 2 varianten: met en zonder eigen rijden. Dat eigen rijden daar zie ik wel tegenop omdat ik al 4 jaar alleen op mijn eigen ijslander rijd en niet meteen super handig ben op alle andere paarden.
Daar zou ik dan echt aan moeten werken terwijl ik liever de variant zonder eigen rijden zou volgen omdat ik daarna de ipg wil gaan doen. Daar kan ik gerust goed genoeg voor rijden vind ik zelf.
LIever was ik de commandantenopleiding gaan doen maar mijn paard is niet hoog genoeg en ik durf niet elke week op pad met het paard van een ander.

wie heeft antwoord op mijn vraag?

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:27

Voor Orun 2 met rijden heb je ook een paard van 1.60m nodig.

Orun 2 zonder rijden is wat vroeger basisinstructrice was. Die basisinstructrice was voorheen niet genoeg als vooropleiding. Dat heb ik een keer nagevraagd bij de FPG. Misschien zijn ze intussen van gedachten veranderd..Denk het niet, maar bel of mail de FPG en je weet het zeker.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:41

Ik zou voor alle info over de FPG cursus Dieuwke Papma bellen. Dan weet je alles wat je wil weten.
Een vriendin van mij geeft de Commandantencursus en zit ook bij de FPG cursus.
Ik heb geregeld bij de toelating gezetten en daar zakken er altijd al aardig wat. Bij de toelating wordt vooral gekeken naar het rijniveau. Ik ik heb echt vaak met verbazing zitten kijken hoe mensen daar reden. Er wordt, vind ik, te makkelijk over de toelating gedacht. Je moet echt wel iets leuks kunnen laten zien op alle 3 de paarden. Het is namelijk de bedoeling dat je straks dan ook de paarden van de manege waar je werkt ook kan trainen op dressuur niveau.
De FPG cursus vindt ik best wel pittig. Het kost je aardig wat tijd. Kwa stage enz. Ik heb mijn twijfels of je ook zonder FPG diploma mensen met een beperking les mag geven. Tijdens de FPG wordt je bijvoorbeeld geleerd waar je op moet letten op welk paard je voor welke ruiter kan zetten. Want je kan echt niet elk paard inzetten voor 1 ruiter. De ene ruiter moet een smal paard de ander een brede en de beweging van het paard moet bij de ruiter passen.
Je moet het 1 en andere over de beperkingen weten. Wat ik al zei ik vind de FPG cursus pittig.
Met de Commandanten moet je 10 keer van de 20 avonden een paard meenemen. Vroeger kon je op die stal ook een paard huren, die van mij was namelijk vaak de klos. Maar ik weet niet of dat nu nog steeds is. Volgens mij niet.
Dit jaar gaat de Commandanten niet door omdat er maar een stuk of 3 waren toegelaten en dat is te weinig om dan een hele accomodatie daarvoor af te huren.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:42

Ik heb net even opgezocht en een eis is idd dat je je kandidaats instructeursopleiding ORUN 1e fase of hoger of commandantencursus FPG moet hebben.
Volgens mij staat de kandidaats instructeursopleiding ORUN 1e fase gelijk aan de ORUN niveau 2 MET rijden. Maar dat weet ik niet 100 procent zeker. Toen ik de fase 2 met rijden deed heb ik ook nagevraagd of ik me wel op kon geven voor de IPG als ik niet voor mijn rijden zou slagen en toen zeiden ze bij de KNHS dat het niveau voor het rijden om door te stromen naar de IPG niet zo heel erg hoog ligt. Dus als ik zou zakken ze nog naar mijn cijfers zouden kijken of dat voldoende was om alsnog door te stromen naar de IPG. Uiterlijk ben ik gewoon geslaagd en heb ik dus helaas geen idee of dat ook daadwerkelijk zo gaat. Maar ik weet wel dat je gewoon contact op moet nemen met de FPG. Want volgens mij staan ze voor best veel dingen open, wanneer dit goede instructeurs opleverd :)