Ik kom er zelf nl soms niet uit, en het is zo jammer om die leerzame boeken/dvd's niet volledig te begrijpen
Dus weet je een bepaald woord bv: Yield = nageven dan zijn er vast medebokkers erg blij mee als je ze met ons wil delen. Ik iig wel
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Dus weet je een bepaald woord bv: Yield = nageven dan zijn er vast medebokkers erg blij mee als je ze met ons wil delen. Ik iig wel
troi schreef:Even een aantal gekopieerd uit het vorige topic, aangeleverd door de mede-bokkers (en soms een beetje aangevuld):
Jog is draf, gekenmerkt door een relatief laag tempo en hoge verzameling.
Een snellere draf wordt de trot genoemd.
Lope is galop, gekenmerkt door een relatief laag tempo en hoge verzameling.
Een snellere galop wordt de canter genoemd.
Als ik iets verkeerd heb gekopieerd/aangevuld hoor ik het graag
Funnygirl schreef:Side pass is als het paard puur zijwaarts gaat. Hier zit geen voorwaartse beweging in in de vorm van naar voren gaan. Halfpass is voorwaarts zijwaarts met stelling en laterale buiging naar de kant waar je naar toe gaat.
@ miryamk: yield is meer dan nageven. Als je een legyield hebt, wil dat zeggen dat je paard voor de druk van je been aan de kant gaat. Hij geeft inderdaad op druk, maar dan van het been.
rina schreef:troi schreef:Even een aantal gekopieerd uit het vorige topic, aangeleverd door de mede-bokkers (en soms een beetje aangevuld):
Jog is draf, gekenmerkt door een relatief laag tempo en hoge verzameling.
Een snellere draf wordt de trot genoemd.
Lope is galop, gekenmerkt door een relatief laag tempo en hoge verzameling.
Een snellere galop wordt de canter genoemd.
Als ik iets verkeerd heb gekopieerd/aangevuld hoor ik het graag
Kleine verbetering![]()
Jog is idd een verzamelde draf, maar een snellere draf is een extended Jog (in de westernklasses). De Trot wordt alleen in de Engelse klasses gebruikt (Hunter ed). En de Canter is ook van de engelse klasse.
HumbleTalent schreef:Leadchange:galopwissel
Simple leadchange:galopwissel waarbij eerst terug naar de draf gevraagt wordt en binnen 3(?) passen moet worden aangegalopeerd in de goede galop.
Seabiscuit62 schreef:Funnygirl schreef:Side pass is als het paard puur zijwaarts gaat. Hier zit geen voorwaartse beweging in in de vorm van naar voren gaan. Halfpass is voorwaarts zijwaarts met stelling en laterale buiging naar de kant waar je naar toe gaat.
@ miryamk: yield is meer dan nageven. Als je een legyield hebt, wil dat zeggen dat je paard voor de druk van je been aan de kant gaat. Hij geeft inderdaad op druk, maar dan van het been.
Wat betreft de legyield komt je uitleg in de buurt,maar niet meer dan dat.
Wat betreft de sidepass en halfpass komen we weer in het grappige.
Sidepass als manoeuvre in bv een trailclass is inderdaad puur zijwaarts gaan
Sidepass in de training is weer iets anders.
De uitleg van de halfpass is maar voor de helft compleet
MissFreubel schreef:Een reverse is een 180 graden van hand veranderen, maar hoeveel ruimte mag je daar eigenlijk voor nemen. Zijn daar ook regels voor?