Paardrijles ideetjes gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JustMe89

Paardrijles ideetjes gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 21:31

Hoop dat dit hier op zijn plaats staat...

Even schetsen: ik geef les aan twee meisjes (eentje van 8 die het volgens mij enkel doet omdat haar zus het doet en dus weinig interesse toont tenzij ze echt beetje mag spelen en eentje van 10 die naar autisme nijgt maar het momenteel echt zeer zeer goed doet)

Zoek voor beiden ideeën. Is niet de bedoeling dat ze het super gaan doen, wil er gewoon voor zorgen dat ze zich echt kunnen ontspannen als ze komen.

Alvast bedankt!

EvaPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:44

ze kunen misschien een beetje ontspannen als ze bijv. een uur rijden dat je dan een half uur zorgt dat ze veel leren zeg maar en dat andere half uur ( als een soort beloning ) doen wat ze leuk vinden bijv. een beetje springen , spelletje,s doen , ponyvoetbal ,etc.

fleurpony

Re: Paardrijles ideetjes gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:23

misschien is het leuk om een voltige lesje te doen?

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:29

Je zou ze ook een Bixie proefje kunnen laten doen, daar zitten leuke dingen tussen als slalom enz.

JustMe89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 11:01

vanmeekeren schreef:
Je zou ze ook een Bixie proefje kunnen laten doen, daar zitten leuke dingen tussen als slalom enz.

Een Bixie proefje?

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:16

Het Bixie proevenboekje is te bestellen via een rijvereniging of rechtstreeks. Het zijn proefjes voor beginnende kinderen. Er zijn ook officiele wedstrijden van, waar de kinderen stempels kunnen halen bij wijze van winstpunten.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:23

Wij deden met de kinderen die het een beetje spannend vonden ook spelletjes. Gaan ze net wat relaxeter op hun paard zitten. Wij bouwden een soort parcoursje met cavalleties om tussendoor te sturen en pylonnen om omheen te sturen. Aan het einde een emmer waar zij een borstel ofzo in moesten gooien, daarna terug galloperen. Bij de grotere meiden, moesten ze nog afstappen om dan over een cavalletie te lopen, zoals je op een eventwichtsbalk loopt, met het paard aan de hand uiteraard!! Werden ze bloed fanatiek van!! Erg leuk!

zambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:06

een poestsles?
Voltige?
Stoelendans met paard? ( met hulp )

JustMe89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 16:05

Heel veel leuke ideetjes, maar jammergenoeg heel veel die ik al heb gedaan... Schrik hebben ze ook absoluut niet. Na het vallen vorige keer van de oudste heb ik paar 'knoeilessen' ingelast: beetje spelen met hun paard op basis van voltige, ook lessen naast het paard hebben ze gehad toen pony net z'n vaccins had gehad. Poetsen doen ze altijd zelf met een beetje hulp, hier is les: paard halen, kuisen, opzadelen, rijden, naverzorgen en weer naar de stal of de weide brengen. Vaak ook nog even helpen stal uitmesten...

Ga dat Bixie-ding is opzoeken

demi88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:25

voltige is inderdaad een optie, vooral voor kleine kinderen is het vaak belangrijk dat ze bezig gehouden worden, dus leuke spelletjes zoals een springlesje, poetsles etc.

Booo_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:08

misschien leuk om een keer te voltigeren

Booo_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:09

of lekker buiten ritje aan de hand

ponyrijder3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:38

Een voltige lesje lijkt me erg leuk, maar ook meer de behendigheidsspelletjes, slalommen, misschien een doolhofje van balkjes maken om doorheen te sturen, als je een paardenvoetbal hebt is het altijd leuk om ze daar even mee te laten voetballen, het is een idee om elke les te zorgen dat ze blijven leren, maar dat er wel steeds een ander "thema" in de les zit, zodat paardrijden een uitdagende en afwisselende sport blijft. ;)

Luucz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:42

voltige, misschien een buitenritje, leren vlechten? zolang er maar veel afwisseling is :P

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:30

Spelletjes

xxiloveyouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:17

als ze van spelen houden, zou spelletjes een leuk idee zijn!
paardenvoetbal ofzo!
daar kan je je bij uitleven.
of je kan ook voltige doen.
of zet parasolen neer, boompjes planten, en laat ze er overal tussendoor rijden enzovoort!
succes, bericht me andersmaaar .(pb)

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:44

ik zou mis. een keer grondwerk doen!
als het lieve brave pony's zijn kan je ze laten zien hoe een pony je volgt als ie je vertrouwd.
heb ik ook geleerd toen ik net begon.
ik was daarna heeeel fanatiek met vertrouwen winnen en mijn best doen.

DaanBanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:49

Heel veel afwisselen!

DaanBanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:49

springen, dressuur.. voltige, spelletjes

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:07

Op onze manege deden we 1 keer per maand stoelendans met de ponys en paarden. Stoelendans houd in dat je moet stappen,draven of galloperen en als de instructeur 'ja' zegt dat je zo snel mogelijk je pony naar een stoel of kegel stuurt. Als je er bent dan stap je van je pony en gaat op de stoel zitten. Dit vond ik altijd erg leuk.

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:37

bij ons was er een juf (x'D) die altijd veel spelletjes deed,elke keer aan 't eind van de les schipper mag ik over varen, ik & een paar vriendinnen hielpen dan vaak, omdat het nog maar kindjes van 5/6/7 jaar waren, we hebben ook een paar keer de stoelen dans gedaan, en elke week deed ze met een van haar lessen wel voltige. Ze is nu weg omdat ze ging bevallen ;)
Gewoon veel afwisselen, misschien balkjes draven met ze, of een keertje zonder zadel.

abdcefblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:53

X_Biekeh_X schreef:
Op onze manege deden we 1 keer per maand stoelendans met de ponys en paarden. Stoelendans houd in dat je moet stappen,draven of galloperen en als de instructeur 'ja' zegt dat je zo snel mogelijk je pony naar een stoel of kegel stuurt. Als je er bent dan stap je van je pony en gaat op de stoel zitten. Dit vond ik altijd erg leuk.

Hier is ook een "makkelijkere" versie van, zonder het afstappen. Ik ben nogal klein, maar rijdt vaak op een paard van 1.76. Hierbij is afstappen + opstappen veel gedoe. Je kunt dan gewoon de stoelen vervangen door pionnen en beide meisjes een zweep geven. Als jij "JA" zegt, moeten zij zo snel mogelijk naar de pion om hun zweep erin te steken. :)

frmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:07

Stoelendans, groot succes, elke keer weer !

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:04

Eierrace
Trail parcours (uit de western) dus: slalom, L vorm achteruit, Hekje (longeerlijn aan twee paaltjes), zeiltje op de grond waar ze overheen moeten lopen.
Of barrelrace (3 tonnen in de bak waar ze zo snel mogelijk om heen moeten racen (an in stap draf of galop))
En kinderen vinden het ook altijd prachtig als ze zonder zadel mogen rijden.

CharlotteCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:23

Spelletjes, wedstrijdjes (ik werd iig heel fanatiek van), een rondje stappen, een rondje draven en een rondje galopperen tegen elkaar, zonder zadel en met halster en twee halstertouwtjes, zonder zadel en hoofdstel.
Maar ik weet ook niet wat hun niveau is en hoe braaf de pony's zijn, want voor schriktraining (met paraplu's/enge dingen) heb je wel een beetje goede zit nodig om er niet bij elke renpartij er van af te vallen..

En kan je niet aan hun vragen, wat ze leuk vinden om de volgende les te oefenen? of dat je hun zelf een lesje laat indelen? Maar ik heb eigenlijk geen idee of kinderen dat op die leeftijd al kunnen verzinnen/bepalen.

Wel goed/leuk dat je je zo inzet voor die kinderen! :) Succes ermee!