welk ras raden jullie mij aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stronglady

welk ras raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:46

Hallo Allemaal!

Op 38-jarige leeftijd zal begin volgend jaar een lang (heel lang ;) ) gekoesterde droom van mij (hopelijk) in vervulling gaan: een eigen pony bij onze nieuwe woning! Ik heb al bijna 20 jaar niet meer gereden :x en heb last van fibromyalgie (pijn aan pezen, banden en spieren en snel moe) maar zou dit echt ontzettend graag willen!

Het idee is puur recreatief te gaan rijden, veel buitenrijden, maar dagelijks gaat waarschijnlijk niet lukken... ik hoop in ieder geval 2 tot 3 keer per week 8-) en verder gewoon lekker tutten en met de kinderen ermee bezig zijn. Ik heb een zoon van 7 (die het wel leuk vindt) en een dochter van 5 jaar (die absoluut stapel is van paarden) die dan ook (onder begeleiding natuurlijk) op de pony zouden willen/kunnen rijden.

Nu de vraag: welk ras raden jullie mij aan? Ik zou in ieder geval voor een koudbloed gaan, maar twijfel nog tussen haflinger, tinker en fjord. Zijn er mensen die vanuit hun ervaring een advies kunnen geven?
Springt er een ras uit die wat minder vaak rijden geen probleem vindt?
Vergt een tinker door zijn behang veel meer verzorging of valt dat mee?

Natuurlijk begrijp ik dat iedere pony zijn eigen karakter heeft, maar misschien valt er toch wel iets over te zeggen, ook omdat ik fibro heb en er meer mensen hier zijn die hun ervaringen kunnen delen...

Hoop op veel reacties! :P

Anoniem

Re: welk ras raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:47

Juist met jouw beperking zou ik een wat intelligenter en minder lomp paard nemen dan een fjord, haflinger of tinker... Ik zou eerder denken richting een New Forest bijvoorbeeld.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:49

Is een ijslander niks voor je? Met de tölt om je fibromyalgie te ontzien?

Een tinker vraagt - met veel behang - iets meer verzorging i.v.m. mogelijke opkomen van o.a. mok. En het wit houden van een tinker met wit vraagt ook meer tijd dan een andere kleur :P

Vind je een fries niet? Rustig, betrouwbaar en makkelijk schoon te houden hahaha

Haflingers en fjorden (vooral fjorden) kunnen nog wel eens kuren hebben, en echt kindproef vind ik fjorden niet, daar moet je echt de baas over zijn. Haflinger is dat een stuk minder :P

Stronglady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:50

uhm, ik ben 1.70m en weeg 70kg :oo , zou dat gaan?

Stronglady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:51

ow, wat zijn jullie snel, op een new forest bedoelde ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:52

Ik zou niet weten waarom niet. 70 Kilo is niet echt een megagewicht hoor ;)
Beetje stevige Forester kan jou heel makkelijk hebben.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:53

Als je een beetje een stevige new forest pony zou hebben kan dat wel. :)
Ze zijn in ieder geval over het algemeen erg rustig en zeker kindvriendelijk. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:54

En meedenkend vind ik. Stuk minder lomp en onbehouwen dan een koudbloed. Die overigens niet dom zijn hoor, maar eerder slim en da's wat anders dan intelligent soms.

Stronglady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:55

New Forest ken ik eigenlijk niet zo.... dacht dat die heel klein waren en alleen voor kinderen....
ga ik eens even over verder lezen!

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:55

Waarom neem je geen trekpaard? Die zijn zo rustig en makkelijk. Een klein kind kan er op wegrijden. Of indd een fries, 1 die al wat ouder is, zou geen jong paard nemen! Je hebt super makke te koop staan. Een trekpaard is groot maar ongelofelijk lief! en ze zijn niet allemaal groot. Ik zou geen fjord ofzo nemen, vaak zijn het sterke paarden met een dominant karakter. Niet allen, maar vaak maken 'beginners' de fout om een fjord te kiezen!

succes

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:57

ik heb veel tinkers zadelmak gemaakt, daar zou ik in jou geval voor gaan.

ik heb misschien toevallig nét al die tinkers onder mijn kont gehad die zo mak een lammetje waren, maar volgens mij zijn ze dat vrijwel allemaal.

beleren, je gooit er een zadel op, en je kunt gaan zitten.
eerste keer buiten, ze kijken nergens naar.
en voor je kids, ze vinden het heerlijk om gekroeld, gepoetst en gewassen te worden.

dat is mijn ervaring.
en qua gangen, als je ze een klein beetje voorwaarts kan rijden zitten ze ook nog eens heel fijn stil.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:58

New foresters hebben een hele fijne hoogte, vaak tussen de 1,40 en de 1,50.
Ook vind ik dat ze erg fijne gangen hebben, ze gooien over het algemeen niet heel hoog op. :) Dat kan fijn zijn als je last hebt van je gewrichten.

Trekpaarden kunnen wel ontzettend lomp zijn, heb er nooit een gereden, maar er staat er een op stal die best wel lomp kan zijn met het hoofd, en ze hebben gigasokken waar ook mok in kan ontstaan.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:04

ja maarja, ze zitten super lekker, als een huis! en dat is voor haar pezen e.d erg fijn!! En dat word ook bij friezen gezegt met die mok in de sokken.. ik heb een fries di enooit mok heeft.. dusja, dat ligt aan het paard ;)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:06

Dat klopt ook wel dat het aan het paard ligt, maar het ligt er dan ook aan hoeveel hij of zij op stal staat of buiten.
Als het paard 24/7 buiten staat is de kans denk ik toch wel groter dat het mok krijgt... iig is het behoorlijk lastig om het goed te behandelen, daar gaat veel werk in zitten.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:07

Ik zou me niet blindstaren op een bepaald ras. Ga op zoek naar een paard, en als deze je aanspreekt, kun je kijken hoe het matcht met jou en fibromyalgie.
Misschien kun je je vraag ook voorleggen in dit topic:

[MW] [Centraal] Fibromyalgie, deel 2

Medebokkers met fibromyalgie kunnen misschien ook veel vertellen over het type paard wat bij je past. :)
Succes trouwens en heel veel plezier! Niks is zo leuk als je eerste eigen paard uitkiezen. Geniet ervan en neem de tijd!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:07

mij fries ook niet ;) maar het behang van tinkers is vaak wat dikker dan dan van friezen.
Zeker als de sokken nat geworden zijn en vervolgens warm en vochtig, dan is het vaak lang leve de mok :P

(ik heb een tinker verzorgd, prachtig beest, maar mok kwam daar helaas ook de hoek om kijken)

Stronglady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 11:23

@dejavu: zou ik wel willen, maar ik heb nog niet genoeg gepost! := ben een nieuweling op het forum, al een tijdje 'stiekum' aan het meelezen en me lekker aan het voorbereiden.... :z het dromen erover is al leuk! :D

Een fjord lijkt iig af te vallen, maar hoe denken jullie over een haflinger?

Friezen en trekpaarden zijn me eigenlijk te groot... moet me er wel zeker bij voelen en ben zelf niet zo lang... ;)

New Forest ga ik zeker verder over lezen, want daar weet ik echt heel weinig van!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:28

Mijn fries is 1,54 :P ze hoeven niet zo groot te zijn.

haflingers liggen qua karakter tussen de fjorden en tinkers in, ze zijn (vaak) zachtaardig, maar kunnen ook een vreselijk eigenwijs karakter hebben, het ligt maar net aan het paard

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:35

een new forst kan best pittig zijn
ik zou eerder kijken voor een fries (moderne)
zijn heel trouw en meestal rustig ook voor kids op die van mij zit me nichtje van 2(houden me nichtje wel vast)
maar goed je moet zelf zekker weten dat je je er prettig voelt
veel succes

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:40

Zelf zou ik juist niet kijken naar een fries, daar de TS denk ik ook ''last'' heeft met opstappen en het vaak vrij hoog opgooien van de benen want niet altijd even comfortabel zit :)
Zou zelf dus gaan voor een kleiner paard/pony met vlakkere gangen :j

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:42

Ik zou n tinker of fjord doen!

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:45

tinker, haf.
Ik zou persoonlijk voor een ijslander gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:49

Kun je ook motiveren waarom? ;)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:56

Ik denk dat je eerste gedachte nog niet zo'n slechte was. Als je rustig de tijd neemt om een fijn doorgereden koudbloedje te vinden moet het best lukken. Met Tinkers heb ik geen ervaring, dus weet niet hoe dat zit, maar de hafjes worden wel steeds luxer en moderner gefokt en daarmee ook heter in het hoofd.

Bij de fjorden zou ik goed naar de bloedlijnen kijken. Bepaalde dieren staan bekend om een fel of juist rustig karakter. Bij dit ras zou een Kunar heel geschikt kunnen zijn. Zelfs de jonge Kunars zijn stikbraaf. Verder kun je kijken naar een Kventin of een Sverre. Asterix en Sebastian zijn ook fijne hengsten die over het algemeen rustige karakters doorgeven.

New Forest zou ik links laten liggen, zijn toch meer pony's geschikt voor kinderen. 70 kg is daar wel een heel gewicht voor. Als je de % regel aanhoud, 15% voor warmbloeden, 20% voor koudbloeden dan kom je op 52,5 kg uit voor een pony van 350 kg.

Zo'n koudbloed is vaak wel een knuffelkont en dus heel geschikt om lekker ook mee te tutten.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:01

Ik zou zou voor een grotere new forest gaan(dus ong. 150)
Het zijn betrouwbare en leuke ponys.