[SGW] SGW met tinker? Ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een tinker net zo goed een SGW lopen dan andere paarden?

Ja, als je hem goed traint
37 (49%)
Ja, vast wel
10 (13%)
Nee, daar zijn ze te lomp voor
5 (6%)
Misschien, niet alle tinkers
23 (30%)

Totaal aantal stemmen: 75

marsyl

SGW met tinker? Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 12:56

Hoi! Ik weet niet of dit de juiste plek is!?
Al ongeveer 5 jaar zit ik een beetje te dubben wat ik wil. Ik heb verschillende wedstrijden dressuur gereden, endurance, thuis sprongetjes gemaakt(want op wedstrijd vond ik dat wat eng). Maar eigenlijk het allerliefste wou ik crossen..Ik ben al heel vaak meegeweest en heb toen veel meegeholpen dus ik weet wel hoe het allemaal in z'n werk gaat. Thuis heb ik een eigen pony, alleen hij is bang voor alles..Ik hoef niet te proberen om ergens anders een parcoursje van 30 cm te gaan springen want ik weet toch dat hij dat doodeng vind..Daardoor ga ik het ook doodeng vinden. Ik vind het súperleuk om thuis lekker te oefenen met springen, maar meestal bij 60-70cm vind ik het wel spannend worden. Vooral omdat ik bang ben dat hij niet goed uitkomt. Nu staat hij helaas stil vanwege een peesblessure.

Nu hebben we thuis ook een hele lieve tinkermerrie van 9 jaar jong. Mijn zusje heeft er altijd op gereden. Maar is 2 jaar geleden gestopt. Ik heb er af en toe ook wel eens op gereden. En heeft samen met mij ook een endurance goed uitgereden. Ze vind het leuk om te springen. Maar nu is mijn vraag, kun je met een tinker ook een SGW rijden? Ik ben van plan met haar te gaan starten om conditie op te bouwen. Om oefenspringwedstrijden te gaan rijden en om te oefenen in Ysselsteyn(waar jaarlijks een SGW gehouden wordt). Maar heeft iemand tips om niet meer zo bang te zijn? Ik wil zo graag een keer op wedstrijd springen, maar is dit haalbaar met een tinker?
Hier een foto van haar, ze zit hier wel in wintervacht! Ze is dus absoloot niet fors!
Afbeelding
Bedankt voor het lezen! Graag een berichtje terug! :)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:01

Natuurlijk kan dit met een tinker! Dat zijn van die vooroordelen waar je niet naar moet luisteren. Ik heb zelf ook een haf. En ik heb al heel vaak gehoord dat mijn hafje voor de kar moet, omdat dat altijd zo is met een haf :roll: Nou dacht het mooi niet!
Er zit hier ook iemand op bokt, ben even haar naam kwijt. Maar die heeft een tinker, Bonny en daar rijdt ze ook gewoon SGW mee!

Neem anders les, en bouw dan rustig op. Ga eerst gewoon laag springen, om vertrouwen te krijgen. Dan zet je een paar hindernissen in de bak en ga je gewoon steeds allemaal parcourtjes rijden, dan leer je vanzelf hoe je netjes moet aanrijden.
Neem de tijd :)

edit: Ik heb even voor je gezocht, ze heet MelanieB
[SPR-ITP] Tinker Bonny springt weer hoog! (1.35!) Dit is een topic van haar :)

marsyl

Re: SGW met tinker? Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 13:04

Dankje! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:06

Als jij dat wil en de pony kan fatsoenlijk springen dan zie ik geen reden waarom niet? ;)

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:11

Tuurlijk kun je SGW rijden met een tinker!! En om niet meer zo bang te zijn is er maar 1 oplossing, thuis en op andere plaatsen super veel oefenen zodat je vrijer wordt met springen en dan overwin je je angst vanzelf!

Ook die dingen die ze zeggen over dressuurpaard of springpaard, ik vind altijd het is maar net hoe je je paard dingen leert en wat het paard leuk vindt. Dan kan het nog wel een afstamming zijn van een dressuurpaard of al Z dressuur gelopen hebben, als ze springen en crossen leuk vinden waarom zou je het dan niet gaan doen?

Je weet wie het voorbeeld was, op 11jarige leeftijd SGW paard geworden. Dus waarom zou je tinker het dan niet kunnen?

Geloof in jezelf Marsyl!

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 13:13

Dankjewel voor jullie leuke berichtjes! :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:20

Mijn tinker is helemaal gek op springen, en springt ook met gemak een hindernis van 1.30
Maar ik ken ook een tinker die helemaal niet van springen houdt, en die zelfs sprongetjes van 50 cm liever niet neemt.
Dus ik zou het gewoon proberen, kijk of jullie er allebei lol in hebben, en dan merk je vanzelf wel of het wat wordt :D
Lichamelijk kunnen ze het in ieder geval makkelijk hebben, ook de zwaardere types :)

vbl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:48

kan hoor zie wel vaker tinkers

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 14:58

Zara springt graag, dat vind ze leuk! Ik heb
er weer vertrouwen in! Vanmiddag eens
proberen hoe ze het oppakt als ze vanuit galop
moet springen. ;)

Tiloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:27

Ik kan geen reden bedenken waarom dit niet zou kunnen.
Als jullie er beiden plezier in hebben.. Lekker gaan doen dan!
Succes!

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 18:55

Ik ben net klaar met rijden en heb 70cm gesprongen, vanuit galop, mét een zeiltje eronder! :))
Heerlijk! :)

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:05

Zie je wel dat het helemaal niet zo eng is, als je meteen zeiltje eronder legt is dat toch een blijk van vertrouwen.

Wordt startkaart aanvragen dus :P

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:07

gewoon doen joh!!
en als je wilt weten of het wat voor je is, kan je misschien een keer een tripalon proberen?
Als je dan niet durft, kun je overal gewoon langs, en is sowieso heel erg gezellig

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 06:50

WD --> SGW

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:35

denk er wel om dat je zelf wel eerst moet dressuren en springen voordat je SGW mag starten he.. (dus eerst winstp rijden om te mogen springen of je moet deze hebben met een andere pony/paard. Maar voor het springen moet je zobiezo dan met deze eerst een winstpunt hebben voordat je op sgw wedstrijden mag)

maar met een tinker moet het zeker lukken hoor.. je ziet ze wel eens in de crossen. en zeker die van melanie kan het ook super dus waarom deze niet.. zeker proberen :D oefencrossje/tripalon/lessen

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:56

Wat leuk!

Ik heb zelf ook een tinker waarmee ik cross, en tot nu toe foutloos en in de prijzen!
Kijk maar eens in m'n profiel, vind je veel foto's van de sgw :)

Gewoon lekker gaan trainen!
Let wel idd, je moet een punt in het springen, en dressuur hebben voordat je officieel sgw mag starten.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:57

Waarom zou het niet kunnen :P?

Welke provincie woon je?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:01

Afbeelding
Dit is mn tinker op de 1e hindernis van de SGW in Texel, waar we 5e werden, met 5 seconde te snel van de optimale tijd :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:18

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 18:50

Ik raak niet uitgelezen op bokt en andere sites over SGW. Mijn hart maakt een sprongetje als ik die foto's zie. Géweldig. Nu het herfstvakantie is heb ik alle tijd om Zara klaar te stomen :). Heb mam al overtuigd dat we deze winter gaan oefenspringen en een keer in Ysselsteyn gaan oefenen. Kan dus al niet meer wachten! :D
Ben wel elke keer bang dat ik een gewoon parcour niet dúrf te springen. Eerder ben ik altijd bang geweest om 90-95cm te springen..Maar ik probeer me daar overheen te zetten omdat ik het gewoon moet oefenen en niet in één keer een parcours van 90-95 te springen. Dat is gewoon onrealistisch. Dus heb mezelf voorgenomen om te oefenen en erin te groeien. Ik ben alleen aan het bedenken dat áls het zover is, welke SGW ik als eerste kan rijden? Ik denk Castenray, das lekker in de buurt..
En Yvonneke, jij bent verplicht mee te gaan! :D
Bedankt voor alle leuke reactie's! :)
XxDamelzaxX; ik woon in Limburg

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:09

Super :)
Ik vond Heino een hele makkelijke cross, denk dat dat wel leuk is om te beginnen, alleen wel irritant, boscross.
Als je nog iets wilt weten staat mn inbox open voor nog een tinkercrosser :D

Marsafuba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:34

Ik cross ook met mijn tinker Bart. Zit nu op L+2. Hij doet het erg goed. Tuurlijk kunnen tinkers crossen, veel mensen geloven er niet in, maar als je bijv. ook Melanie kijkt of Amber Bree met Wizzard, die tinkers kunnen ook crossen. Mijn instructrice werkt bij de KNHS en ze zei me laatst dat er maar 3 tinkers crossen, dus er is altijd plek vrij voor nog een tinkercrosser!

SGW Diepenheim 2009
Afbeelding

Ja, ik weet het m'n hand, maar hij sprong ineens heel onverwachts hoog!
Afbeelding

En ja hoor, springen lukt ook wel met je tink. Ik zit nu met mijn tinker (E-pony) ook bij de L+2 te springen (gelijk een wp bij eerste L wedstrijd). Als je tink het maar leuk vind en als je maar goed traint, dan komt alles goed!
Afbeelding
Afbeelding

Gewoon lekker crossen joh, en wat maakt het uit als het de eerste keren niet goed gaat, als je er maar lol in hebt!
Laatst bijgewerkt door Marsafuba op 28-10-09 20:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:36

Ja joh, gewoon doen!
Geweldig toch! :D

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:34

Ja je weet het, kom maar een keer oefenen met springen, parcoursje staat hier nog steeds ;)
Ik ga me ook weer richten op SGW, met Swat. Ben van plan in Castenray te rijden in mei.

Bart is een leuke zeg! Als hij t kan kan Zara het ook, vooral omdat jij er zo enthousiast over bent, overwin je angst en maak lol!

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 14:08

Ja ik ben zeker van plan een keer te komen Yvonne! :))
Deze vakantie heb ik lekker conditie training gedaan, zodat ze eerst wat beter in conditie is;)
Ook al mee naar de ponyclub geweest enzo.

Ja ik hoorde van mam dat je met Swatje aan de slag bent gegaan. Leuk! :))