[WN] Zou het wat waard zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

El_vis

Zou het wat waard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 17:15

Gewoon uit nieuwsgierigheid ben ik een beetje aan het onderzoeken of er voor verschillende dingen plek en vraag is op de markt (paarden).
Dus de volgende vraag aan jullie: als je de kans zou krijgen een goed gefokte quarter te kopen van een NH-gerichte stal, waar het desbetreffende paard een goede basis heeft gekregen. (Dus geen stalondeugden, niet zal bokken, bijten, redelijk bom-proof is, de basis van het rijden kent, en netjes nageeflijk loopt). Ondanks dat het dier bijvoorbeeld geen wedstrijdervaring heeft, maar wel een nette, horsemanship of pleasure proef kan lopen. Zou je dan bereid zijn hiervoor extra te betalen, 'ondanks' dat het dier op een natuurlijke manier is opgevoed in plaats van op een 'normale' westernstal?

Mijn excuses, ik merk dat ik een beetje moeite heb de vraag duidelijk te formuleren. Maar samengevat dus: Zou zo'n net paard net zo veel/meer voor jullie waard zijn dan een paard met wedstrijdervaring, maar die nogal eens heftig/gevaarlijk uit de hoek kan komen?
Waarom wel/waarom niet? Wat zou er voor jullie allemaal op/aan moeten zitten?

Romkabouter

Re: Zou het wat waard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:20

Of het wel of niet NH was zou me niks uitmaken. Als het een leuk paard was zou ik het kopen, maar ik zou er geen cent meer voor betalen. Een normale westernstal gaat ook prima met paardenom. Met natuurlijk heb ik al gauw "te soft" voor ogen, omdat ik regelmatig mensen zie waarbij alles "natuurlijk" moet, maar waarbij je ziet dat het paard ze uitlacht.

Ik zou er eerder minder voor betalen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:46

Ligt volledig aan het paard en wat voor potenties dit paard heeft. NH heb ik weinig mee, ik vind het vaak te zweverig worden.

Sowieso hoef ik niet perse een paard met wedstrijdervaring en of deze nu wel of niet in de roundpenn beleerd is, maakt me niets uit.

Daarbij heb ik niet zoveel eisen wat er wel op/aan zou moeten zitten. Ik beleer zelf niet meer, omdat ik het met mijn andere baan en verdere leven niet kan riskeren om met een gebroken poot thuis te komen (uiteraard houd je dit risico altijd, maargoed, met beleren wat meer :D). Dus een paard die je in 3 gangen kan rijden, zou voor mij voldoende zijn.

Kortom: nee :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:08

El_vis schreef:
Maar samengevat dus: Zou zo'n net paard net zo veel/meer voor jullie waard zijn dan een paard met wedstrijdervaring, maar die nogal eens heftig/gevaarlijk uit de hoek kan komen?
Waarom wel/waarom niet? Wat zou er voor jullie allemaal op/aan moeten zitten?

beetje 2 extremen he vind je niet?
of NH en opgevoed paard
of wedstrijdervaring maar een onhandelbaar kreng?

beetje appels met banenen vergelijken hoor (bewust geen peren, die lijken er nog teveel op :-))

mijn voorkeur: een paard met wedstrijdPOTENTIE. opvoedinglevel afhankelijk van leeftijd en prijs.
maar over het algemeen vind ik de meeste paarden niet voldoende opgevoed :-)

dus ik zeg: 'normale' houding gehad, duidelijke concequente opvoeding en niet veel rijden (of het moet van een absolute toppro zijn maar dan is het niet meer te betalen)

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 18:32

Romkabouter, het gaat hier om het resultaat: kan het paard hetzelfde, maar is de een op een natuurlijke manier ingereden, en de ander op een 'normale'.

quarterh: nee, nee, geen onhandelbaar kreng. zoals ik al zei, heb ik een beetje moeite me formuleren. maar het idee is dus precies watje zegt, dat veel paarden niet voldoende zijn opgevoed. en de vraag is dus of je voor een wel net opgevoed paard meer zou betalen. en wat dan voor jou een net-opgevoed paard is.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:59

El_vis schreef:
Romkabouter, het gaat hier om het resultaat: kan het paard hetzelfde, maar is de een op een natuurlijke manier ingereden, en de ander op een 'normale'.

Dat snap ik, maar ik heb niet zoveel vertrouwen in de NH manier omdat ik dat vaak slecht uitgevoerd zie. Dus zou ik eerder minder geld geven, zeker niet meer.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:08

Wel of geen NH maakt me niks uit
Ik het verpeste 'normal' paarden gezien, en keurig opgevoede.
Ik heb verpeste NH-paarden gezien en keurig opgevoede. Ik zou naar het paard kijken. En ik wil er niet meer voor betalen. Een opgevoed paard is een normaal gegeven. Of hoort het te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:40

Ik zou er eerder minder voor geven. Zeker niet extra. Ik heb niet zoveel met dat hele nh-gedoe en ik denk dat vrij veel showruiters dat hebben. Wil je je richten op de recreatie-westernruiter, dan heb je misschien wel een pluspunt.

Trouwens, de meeste showpaarden zijn juist goed opgevoed. Het moet ook wel, anders zou je ze nooit goed kunnen showen.

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:56

thuis is een keer een NH meneer geweest voor een lastig paard (jaarling),
de uitleg wat hij gaf en de manier van aanpak zorgde er enkel voor dat eigenaar en paard
de NH meneer hard hebben uitgelachen :=
ik vrees ervoor dat hank er ook eens hard mee zou rammelen
mijn én zijn karakter zijn daar niet geschikt voor vrees ik (te nuchter)

dus mijn antwoord.... nee dank je!!
ik denk zowieso dat iedereen geeft aan een paard wat hij/zij het waard vindt
en ik kijk dan naar het totaalbeeld; karakter (want daar worden ze mee geboren) kleur, uitstraling, en of het klikt
van daaruit werken we dan wel verder en ieder paard heeft zijn limiet die moet je niet proberen te verleggen
ieder paard is anders

maar ik heb wel de indruk dat jij de westernruiter een beetje als beul ziet........
of ben ik mis???
ik vraag me ook af wat je bedoelt met "gevaarlijk uit de hoek komen?" denk dat menig quarter (want daar hadden we het over)
zo al niet erg gek in de kop is (er zijn natuurlijk uitzonderingen)

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:53

Op een echte westernstal wordt over het algemeen goed omgegaan met de paarden en zijn die dus ook goed opgevoed. In mijn optiek is dat de enige NH die er is. Niet de commerciele kant en als je pech hebt kan het zelfs doorslaan naar bitloos en boomloos. Of het paard daar gelukkiger van wordt!! Nee, die lachen je dan idd vaak uit.
Het heeft dus geen enkele meerwaarde voor mij als zo'n paard van een NH stal af zou komen. Moet ik waarschijnlijk dus meer tijd in gaan steken om er weer normaal mee om te gaan. Eerder minder betalen denk ik.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 21:54

HANKS_WHITE schreef:
thuis is een keer een NH meneer geweest voor een lastig paard (jaarling),
de uitleg wat hij gaf en de manier van aanpak zorgde er enkel voor dat eigenaar en paard
de NH meneer hard hebben uitgelachen :=
ik vrees ervoor dat hank er ook eens hard mee zou rammelen
mijn én zijn karakter zijn daar niet geschikt voor vrees ik (te nuchter)

dus mijn antwoord.... nee dank je!!
ik denk zowieso dat iedereen geeft aan een paard wat hij/zij het waard vindt
en ik kijk dan naar het totaalbeeld; karakter (want daar worden ze mee geboren) kleur, uitstraling, en of het klikt
van daaruit werken we dan wel verder en ieder paard heeft zijn limiet die moet je niet proberen te verleggen
ieder paard is anders

maar ik heb wel de indruk dat jij de westernruiter een beetje als beul ziet........
of ben ik mis???
ik vraag me ook af wat je bedoelt met "gevaarlijk uit de hoek komen?" denk dat menig quarter (want daar hadden we het over)
zo al niet erg gek in de kop is (er zijn natuurlijk uitzonderingen)

als beul ziet? totaal niet. ik rijd zelf ook western ;) en heb prima instructeurs gehad, en topmensen zien rijden, helemaal goed.
maar ik zie ook veel mensen die 'problemen' met hun paarden hebben, zowel in de western wereld als in de engelse. paarden die nogal eens bokken of bijten, en ik ben gewoon benieuwd hoe men daar tegenover staat als ze een nieuw paard kopen.

maar, ik vrees dat dit topic bij de meeste een beetje in het verkeerde keelgat is geschoten, dat was helemaal niet mijn bedoeling. ik probeer níet de westernwereld een klap voor zijn kop te geven, júist niet. ik ben gewoon aan het rondkijken hoe mensen tegen dit soort dingen aankijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:19

Nee. Als ik een cavia wil ga ik wel naar de dierenwinkel.
De gemiddelde quarter is al braaf en bomproof qua karakter, daar heeft het geen "NH" voor nodig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:25

Ik zou niet meer gaan betalen voor een paard dat NH is opgevoed en verder dezelfde potenties heeft dan een normaal opgevoed paard.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:53

maar ligt er ook een beetje aan wat je onder NH verstaat....
dingen als imprint training bij veulens enzo vind ik prima.
het is het overdreven geiten-wollen-sokken-gedoe (bitloos-boomloos-een tik mag niet) waar ik niks mee kan en eerder als een nadeel dan als een voordeel zou zien.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:00

Dat is geen NH

Ik denk dat daar ook gelijk het probleem zit. De term is een containerbegrip geworden. Terwijl het in oorsprong niets anders betekent dan natuurlijk in de zin van aangeboven gevoel voor omgaan met.. snappen van een diersoort. Zoals er honden zijn die nooit luisteren naar de ene persoon en de andere hoeft maar zit te zeggen en ze zitten al met een blik van "doe ik het zo goed".

Een paar mensen die 'natural' met paarden omgaan hebben daar programma's omheen gebouwd in een poging om anderen te leren hoe zij het doen (en om geld te verdienen). Sommige van die programma's zijn best leuk. Ik gebruik met veel plezier onderdelen van Parelli in mijn opvoeding/training/grondwerk. Maar niet alles. Ik heb van meer mensen dingen die ik leuk of nuttig vond gejat. Ook van boeren met jaren ervaring met paarden. Maar ik heb wel een boomzadel, ijzers als nodig is, en ze staan onder een deken en 's nachts op stal als ik dat nodig vind.

En dan heb je nog de die hard natural. Dan kom je uit bij bitloos, dekenloos, ijzerloos, brokloos, stalloos.. eigenlijk alles met het woordje loos. En dan is er mijn mijn optiek iets loos. Want dat begint op een religie te lijken.

Want het zou niets uit moeten maken, een paard opgevoed volgens een NH-methode of door een normal met paardengevoel. Maar het onderscheid wordt juist heel erg aangedikt. Flauwekul. Vind ik dan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:16

Een goed opgevoed paard kopen is natuurlijk een pre maar zie het ook maar eens goed opgevoed te houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:47

Anya schreef:
Dat is geen NH

En dan heb je nog de die hard natural. Dan kom je uit bij bitloos, dekenloos, ijzerloos, brokloos, stalloos.. eigenlijk alles met het woordje loos. En dan is er mijn mijn optiek iets loos. Want dat begint op een religie te lijken.
.

Vergeet vooral niet hersenloos :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:54

Niels schreef:
Anya schreef:
Dat is geen NH

.

Vergeet vooral niet hersenloos :D

heeeh, waarom voel ik mij aangesproken.. :+

Er is nog al wat discussie over het vroeg beleren van oa. (veel) westernpaarden.
Zouden jullie meer geld over hebben voor een paardje wat later is ingereden?
(later = langer voer/stallingskosten, voordat hij gereden wordt, dus daarom duurder)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:59

Ja. Ik wel. Ik vind namelijk dat je er pas vanaf drie rustig aan op mag gaan zitten. Ook op een quarter. Ben indertijd samen met mijn vriendin op zoek gegaan naar een paard dat niet met twee was ingereden. Viel nog niet mee.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:04

nee ik niet.
later ingereden is juist een paar jaren show weggegooit en daardoor minder waard.
als je naar echte showpaarden kijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:06

Haha, sorry brainless :(:)

Zou bij mij er heel erg vanaf hangen wat je onder inrijden verstaat. Ik zou geen paard willen die toen ie net 2 was volledig aan het werk is gezet. Wel een paard wat pas eind 2 rustig aan het werk is gezet, ik zou er dan niet meer voor geven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:16

Voor een later ingereden paard zou ik het geld wel over hebben ja :j

Voor een 'natuurlijk opgevoed' paard niet per se. Want wat is dat 'natuurlijk opgevoed' dan? Een goed opgevoed paard is ook voor mij een basisvoorwaarde.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:17

quarterH schreef:
nee ik niet.
later ingereden is juist een paar jaren show weggegooit en daardoor minder waard.
als je naar echte showpaarden kijkt.

En echte showpaarden hoeven toch niet zo lang mee 8-)

Maar laat ik in ieder geval niet op zoek zijn naar een 'echt showpaard'. Tenminste, niet naar wat jij daar volgens mij onder verstaat ;)
En dat geld verloren valt in Europa volgens mij ook reuze mee.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:22

je hoeft het ook niet met me eens te zijn hoor wendy ;-)

mijn paardje was 4 toen ik m kocht en kon nog helemaal niks. was voor mij reden om er minder voor te betalen want hij lag achter. ik heb nu dalijk nog maar 1 jaar om hem als junior uit te brengen daarna moet hij al senior en tussen de paarden die veel meer ervaring hebben als hem.
het gaat mij niet zo zeer om geld maar wel het 'zonde' en 'als hij meer training had gehad was hij hoger geindigd' principe zeg maar.
2 jarig al vol trainen hoeft van mij ook niet (maar ben er nie top tegen bij futuritys ed). maar met dik 4 jaar nog niet gereden is voor mij weer een ander uiterste....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:28

Ik denk dat het daarom ook heel erg uitmaakt wat je met een paard wilt :)
Mijn eigen paard heb ik pas met 4,5 jaar ingereden, die was er simpelweg nog niet eerder aan toe. Hij liep met zijn ontwikkeling gewoon enorm achter tov andere paarden (het is trouwens geen QPA). Ik vind dat niet erg, maar dat komt omdat ik een totaal ander doel heb met mijn paard dan jij QH.
Ik zou het leuk vinden om op termijn eens een wedstrijdje te starten, maar daar heb ik hem niet voor gekocht (en dan had ik ook een ander soort paard moeten kopen).

Dus of mensen meer willen betalen voor een paard wat niet op jonge leeftijd is ingereden lijkt me helemaal afhankelijk van wat het gebruiksdoel van het paard gaat zijn... toch?