Wat doe jij tijdens het winterseizoen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Wat doe jij tijdens het winterseizoen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 17:54

Hallo,
Ik vroeg me af wat jullie deden tijdens de winterstop!
Ik ga zelf wel nog vaak wandelen maar voor de rest rij ik enkel wat dressuur wedstrijdjes en spring ik wel eens af en toe een wedstrijdje.
Jij ?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:55

Tot nu toe tijdens het winterseizoen altijd wel een of meer trailclinics meegepikt. Verder lekker buitenritten maken zonder de trainingsdrang, dat begint dan zo eind januari/begin februari weer. En natuurlijk wat dressuurwerk om het paard soepel te houden. Maar de echte duurtraining staat dan op een laag pitje. :j

fannetje

Re: Wat doe jij tijdens het winterseizoen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:02

wat dressuur en longeren.
En natuurlijk als het weer toelaat naar buiten in het weekend.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:00

wel de conditie een beetje op peil houden zo lang het wil. en wat meer dressuur doen. en een poging tot springen.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:27

Dromen van het komende endurance seizoen ;-) Voor de rest buitenritten, wat springen en losmakende oefeningen..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:39

Ik train door (afbouwend) tot het buiten vriest, dan gaat hij alleen nog maar in de bak aan het werk. Zodra het weer weer beter is ga ik langzaam aan weer aan het werk buiten. In de zomermaand augustus doe ik normaal gesproken niet veel (behalve dit jaar) omdat IK niet zo goed tegen de hitte kan. Dus dan heeft hij ook weer min of meer vakantie.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:27

Ik rij gewoon lekker door, zoveel het weer en de uren daglicht het toelaten! :) Vorst en sneeuw zijn niet zo'n probleem (kunststofbeslag), maar als het echt guur en nat is laat ik mijn paard wel wat sneller staan hoor... ;) We hebben wel een binnenbak vlakbij, ik hoop dat ik daar deze winter eens wat meer uurtjes in ga doorbrengen (vergeet het vaak, of als het te mooi weer is blijf ik liever buiten :o ).

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:25

Ik rijd zo'n 2 dagen per week een rondje buiten om, verder een keertje naar de bak en verder doen we niet al te veel.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:29

ik zorg of probeer di en vr rust te geven of aan het halster longeren. za,zo,ma rij ik lekker buiten in het duin. woe en do in de bak dressuurmatig en zo nu en dan een sprongetje. we hebben wel licht in de bak (alleen een buitenbak) daarom sring ik niet vaak, vind dat een beetje eng altijd.
zo doe ik het. ik moet met m`n nieuwe pony m`n eerste wedstrijd nog rijden!

canonball

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 01:11

Na het seizoen krijgt Shab van mij lekker even een rust periode :Z ( 1.5 mnd), dat houdt in lekker weide gang en af en toe mee langs de fiets.
Daarna pak ik ze dressuur matig weer rustig op, veel afwisseling in het werk longe rustdag los in de bak ( spelen ) en dan mijn vaste zondag morgen ritjes weer in de bossen.
En naarmate het seizoen dan weer naderd gaat de trainings druk omhoog.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 01:31

Ik zou volgend jaar graag met endurance gaan beginnen, dus conditietraining :)! En afwisseling natuurlijk, dressuur houden we ook bij.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 01:40

eehm, gewoon precies hetzelfde als in de zomer, enkel zonder de weidegang. En natuurlijk geen buitenritten. Maar verder precies dezelfde dressuur en springtraining als in het zomerseizoen hoor :D

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 07:09

Ik heb het gevoel dat niet alle reacties van mensen zijn die endurance rijden..
Ik ben komende winter van plan juist weer te gaan trainen, frankie staat nu al een maand stil i.v.m. droes op stal en daardoor heb ik geen rijbak. Dus zodra we weer wat mogen doen gaan we lekker weer beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 07:25

De komende maanden blijven we rijden zoals we nu al doen. Twee keer een ritje buiten en een keer longeren of dressuurles.

Paard heeft 1,5 maand terug metaboleproblemen gehad en na een maand stil te hebben gestaan zijn we nu rustig bezig zodat hij zichzelf niet kan overlopen. Rond januari gaan we weer trainen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 07:25

biancavos schreef:
Ik heb het gevoel dat niet alle reacties van mensen zijn die endurance rijden..

Inderdaad... hoezo "en natuurlijk geen buitenritten" in de winter?! :') :D

En weidegang vind ik ook in de winter heel belangrijk, overdag hebben ze hun grote wei met nu nog veel gras (gespaard), 's nachts staan ze in de buitenbak, de wei achter het huis wordt gespaard in de winter. Het komt ook wel eens voor dat het langere tijd nat weer is, dan staan ze helaas dag en nacht op het zand, wel met lekker veel ruwvoer. Maar als het even gaat gaan ze gewoon de wei op!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:26

Ik probeer 2 a 3 keer per week door te mennen (mendurance) maar dan maak ik rondjes van circa 10 km (het is nogal koud op de kar en ik wil de pony's goed droog weer thuis afleveren) Verder longeer ik wat. Eigenlijk veranderd er niet veel tov de zomer alleen zijn mijn rondjes korter en ga ik vaker in enkelspan op pad omdat ik dan sneller weg ben.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:44

In principe doe ik alles gewoon zoals ook in het zomerseizoen (zonder weidegang dan weliswaar).
Maar dit jaar gaat het anders... mijn merrie is namelijk drachtig, dus vanaf het winterseizoen gaan we rustig aan doen...
Zowiezo niet meer springen... Dressuur zolang het nog gaat.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:36

hier lopen ze ook overdag buiten op de wei.
als het te nat is op een verharde paddock idd met voldoende ruwvoer.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:47

Na de laatste wedstrijd (kl III in Wanroij) een paar weekjes vrij (2 of 3) en dan een tijdje wat meer dressuurmatig aan het werk, afgewisseld met rustige buitenritjes ter ontspanning en LSD. En dan jan/feb de echte trainingen weer oppakken voor de start in maart 2010 van het volgende seizoen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 06:38

Anouar krijgt minimaal een maand vrij, beetje afhankelijk van het afgelopen seizoen.
Afhankelijk van hoe vroeg het seizoen voor ons weer begint en met welke afstanden we starten pak ik de training weer wat vroeger of later op. In de tussentijd rijden we lekker wat recreatief. Ook wel eens lekker, in het bos rijden zonder dat je dingen 'moet'

Afgelopen seizoen raakte hij helaas kreupel aan het eind van het seizoen, waardoor hij nu al twee maanden niets heeft gedaan. Begin november ga ik de training weer oppakken omdat we al heel vroeg in het komende seizoen een klasse 4 willen rijden.

's Winters heeft hij geen ijzers, dus sneeuw is geen probleem, alleen maar leuk.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:12

Wij blijven gewoon twee keer in de week lessen (dressuur/springen) waarna in het weekend de afstands- en duurtraining volgt. Hoe ik het deze winter precies ga aanpakken, weet ik nog niet goed, maar ik wil wel in goede conditie volgend seizoen aan de start komen.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:25

Aangezien ik na een jaar bevallings- en zwangerschapsverlof terug rustig wil starten in maart zal ik deze winter net moeten doortrainen ipv het rustig aan te doen zoals andere winters..paard heeft een jaar ook niets meer gedaan buiten af en toe wat longeerwerk. (persoonlijke en bewuste keuze om geen bijrijder te nemen terwijl ik niet kon rijden )
Dus: longeren, in bak rijden en boswandelingen om samen terug in 'conditie en vorm' te komen...hopelijk zal het een zachte winter worden :o

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:13

lekkere buitenritten maken, kan oplopen tot zo'n 2 uur zo lang het weer het toelaat en indien voldoende tijd. verder veel dressuur en longeren (aan dubbele longe), zolang buitenbak het toelaat en als dat niet meer gaat aan de dubbele lijnen naar buiten (ong. 25 minuten)terwijl ik erachter loop, blijven ze buitenmak van en is goed voor degene die erachter loopt.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 10:38

Smoske schreef:
Aangezien ik na een jaar bevallings- en zwangerschapsverlof terug rustig wil starten in maart zal ik deze winter net moeten doortrainen ipv het rustig aan te doen zoals andere winters..paard heeft een jaar ook niets meer gedaan buiten af en toe wat longeerwerk. (persoonlijke en bewuste keuze om geen bijrijder te nemen terwijl ik niet kon rijden )
Dus: longeren, in bak rijden en boswandelingen om samen terug in 'conditie en vorm' te komen...hopelijk zal het een zachte winter worden :o

Dit is precies mijn verhaal :D
Wij gaan dus nu ook juist weer opbouwen en dan verschijnen we in april hopelijk weer aan de start. Duimen voor een zachte winter inderdaad! 8-)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:54

Ik rij/train deze winter ook gewoon lekker door. In het weekend train ik in het duin of op het strand, door de weeks lekker 1 a 2 dagen dressuren en 2 dagen in het donker naar buiten (asfalt) met de kerstverlichting aan :D en dan nog 1 x longeren. Ik rij ongeveer om de dag. Overdag staat hij lekker op het land met zijn vriendjes (kan bij ons het hele jaar door ivm zandgrond).

Het afgelopen seizoen heb ik ook weinig gedaan omdat mijn paard een blessure heeft gehad en daarna wat zadelprobleme gehad. Inmiddels is hij weer helemaal in topvorm en ben ik hem weer aan het klaarstomen voor volgend seizoen :)