koudbloed of warmbloed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

koudbloed of warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 21:38

Wat vinden jullie als je met een beperking paardrijdt? Ik heb altijd warmbloedjes gereden en ben zo'n 1,5 jaar geleden overgestapt op een haflinger. Omdat ik dacht dat hij veel rustiger, bedaarder en beter hanteerbaar zou zijn. Nu is hij een schat, maar hij is veel minder gevoelig dan mijn voormalige warmbloedjes. Ik merk dat vooral als er iets spannends is. Als ik met mijn warmbloedjes iets spannends meemaakte reageerden ze heel erg op mijn ontspanning en kreeg ik altijd weer ontspanning terug als ik het wilde. Bij mijn haflinger bepaalt hij veel meer wanneer hij zich weer rustig gaat voelen / hij zich weer met mij bezig wil gaan houden :+ ;)
Wat hebben julie liever een warmbloed of een koudbloed als je rijdt?

truus1970

Re: koudbloed of warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:42

doe mij een fjord. heerlijke paarden

Tam78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:20

Er is mij aangeraden om voor een koudbloed te gaan, maar ook omdat ik vanwege mijn handicap een klein en sterk paardje zoek.. Ik ben zelf helemaal weg van Fjorden en Tinkers.. Een haflinger werdt mij weer afgeraden maar waarom begreep ik ook niet helemaal.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 07:39

Ik heb ook altijd warmbloedpaarden gereden en toen ik vorig jaar voor een eigen paard ging kijken moest het een koudbloed worden en het liefst een haflinger.
En dat is het geworden. :D

Mijn haf is juist veel gevoeliger dan de meeste warmbloeden die ik heb gereden. Wel wat nuchterder in zijn hoofd, maar qua karakter veel sensibeler, snel onzeker en snel gespannen.
Uiteraard ook ondeugend, eigenwijs en sterk.
Ik heb ook heel wat met hem te stellen gehad.

Maar nu is hij wel fijn. En omdat zijn gangen een stuk comfortabeler zijn kan ik het rijden langer volhouden en heb ik bijna geen pijn als ik afstap.
Overigens ook dankzij een heel fijn zadel.

Geisli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:04

Ik vind IJslanders heerlijk rijden, het zijn eigenlijk koudbloeden, alleen ze kunnen heel heet en gevoelig zijn.

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:29

Ik heb zelf een autistische stoornis en rijd op een Haflinger. Ik kan er goed mee uit de voeten, hij is in het begin wel wat onstuimig geweest en werd onrustig van mijn onrust, maar dat is hij nu gewend en hij reageert daar op door juist heel rustig te blijven en rekening met mij te houden. Als ik van slag ben is hij super braaf en voorzichtig, ben ik stabiel, dan heeft hij leuke streken en probeert me een beetje uit te dagen. Fantastisch dus. Een heel eerlijk paardje dus!!!

Booo_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:47

ik heb een haflinger die heel erg lief is en altijd ontspannen is nog nooit echt geschrokken enz

Tictac_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:18

Het ligt er natuurlijk aan wat je gewend bent want ik vind ze allebei wel goed maar het ligt natuurlijk ook een beetje aan het karakter van het paard. Ik vind ze allebei goed kunnen :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:21

ik vind het alle 2 wel oke, al heb ik het niet zo op elk raspaard... niet dat ik ze niet leuk kan vinden!

koudbloedjes hebben hun leuke dingen en minderleuke dingen net als warm of volbloedjes :)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:46

Mij maakt het niet zo veel uit, verschilt bij mij echt per paard, en niet per soort...

Makkie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:12

Koudbloeden vind ik echt supergaaf!

Maar verschilt per paard, ik vind warmbloeden ok superpaarden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:14

Ik begin langzaam maar zeker ook naar de koudbloeden te neigen...

We hebben een drumhorse is die superrelaxed is en ik heb een haflinger x paint......
Mijn Arabmerrie is naar mijn smaak eigenlijk te heet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:18

Ik vind het moeilijk.. Ik heb nu twee volbloed paarden en die zijn weliswaar wel eens te snel voor mij. Maar aan de andere kant zijn ze ook weer heel licht te rijden en super gevoelig voor elke hulp.

Als ik op een koudbloed rijd dan heb ik wel het gevoel dat ik heel hard moet werken.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 07:27

Ik ben echt helemaal fan van de warmbloeden! Ik heb zelf een arabiertje van 2,5 die ik zadelmak ga maken over een jaar. Ik heb ook een kruising andalusier x kwpn.
Ik kan ze wel aan, ik hou juist van pit. Ik kan er niet tegen als ik op een sloom paard zit :P . Al moet ik zeggen dat de tinker van mijn moeder ook een vlugge is hoor ;) .

steffjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:07

doe mij maar een koudbloed!

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 07:52

Tja, ik vind dit opzich een best moeilijke vraag,
Mij maakt het opzich niet uit, een warmbloed die wel eens lekker uit zijn stekker kan gaan vind ik opzich heerlijk, maar de coolheid die een Haflinger of Fjord of wat dan ook vind ik ook super. Ik denk dat ik dan toch maar voor een warmbloed ga, omdat ik die eenmaal heel mijn leven al gereden heb, en ik ooit misschien nog wel de sport inga, voor de lol natuurlijk. En dan heb ik liever een paardje dat wat slanker gebouwd is.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 08:03

Friezen zijn ook warmbloeden met - over het algemeen - een heerlijk karakter. Maar toch zeker niet zo druk als de 'gemiddelde' warmbloed (al bevestigd de uitzondering de regel). Doe mij die maar ;)

Luucz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:09

een haflinger lijkt me het beste ;) toppaarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:13

FJORD koudbloed dus :j ik vind de meeste warmbloeden van die aanstellers, schrikken van niks enzo...nee ik men een koudbloedpaard mens :P

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:24

Veel koudbloeden zijn prachtige paarden en heel lief, maar wat omgang betreft heb ik toch liever een warmbloed.
Meeste koudbloeden zijn naar mijn ervaringen of stronteigenwijs of mega lomp en dat werkt niet voor mij, dan verlies ik m'n geduld.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:24

Cinnepin schreef:
FJORD koudbloed dus :j ik vind de meeste warmbloeden van die aanstellers, schrikken van niks enzo...nee ik men een koudbloedpaard mens :P

Ja dat aanstellen klopt ook wel, dat vind ik dan weer een nadeel. Maar ach ze hebben allemaal hun leuke en minder leuke kanten :P

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:22

Heb allebei, een haflinger en een frans volbloed, 2 uiterste kan je wel zeggen.
Allebei hebben ze zo hun voor en nadelen wbt temprament/conditie/sensibel/ectect. maar hoewel ik mega gek ben op mijn haflinger en daar enkele jaren geleden ook bewust voor gekozen heb (uit praktische overwegingen) gaat mijn voorkeur toch uit naar een warmbloed.
Een gevoelig paardje die wat hoger in het bloed staat past toch beter bij me en voel ik me fijner bij, omdat ik een mega gevoelsmens ben is juist een paard wat daar meer op reageert voor mij pretigger.
Maar goed je hebt waarschijnlijk ook haflingers die wat sensibele zijn, maar die heb ik dan weer niet......wat niet wil zeggen dat haflinger lomp/bot en stug zijn...helemaal niet overgens, maar toch is het anders.
Als ik ooit in de verre toekomst een ander paardje zou kopen ga ik waarschijnlijk voor een arabier...met de arabieren die ik ooit gereden heb was er gelijk een klik ..ja die hebben wel wat met name het karakter is voor mij de doorslag bij dit ras.

miesemau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:41

Warmbloed!!
hahah

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 06:04

miesemau schreef:
Warmbloed!!
hahah

Heel mooi beargumenteerd :j ik denk dat je gelijk hebt, mij heb je in ieder geval overtuigd! :+

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 06:17

koudbloed. heb eigelijk altijd fjordjes gehad en denk dat het daar ook mn hele leven bij zal blijven heeeeerlijk rustige (wel sterke ) paardjes :) vaak ook makkelijk in omgang in mijn evaringen. kruizingen (bijv draver x haflinger) vind ik ook fijne paarden