[WN] rechtzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

rechtzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 12:02

Hallo,

Met rijden op de rechterhand zit ik teveel met mijn gewicht op links, probeer dit te verbeteren maar vind dit enorm moelijk, iemand tips of oefeneningen om hieraan te werken?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:09

Stijgbeugels uit bijvoorbeeld.

mystery1980

Re: rechtzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 12:11

met stijgbeugels uit, zit ik nog steeds scheef
Heb ook het gevoel dat ik rechtzit, maar als ik foto's zie, zie je heel duidelijk dat ik scheef zit.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:19

Je kunt dat zelfde probleem hebben met te ver naar voren zitten. Je denkt dat je recht zit maar is het niet. Je gaat dus overdreven "naar achter zitten" voor jouw gevoel, maar eigenlijk zit je dan recht. Na een tijdje wen je daaraan. Misschien dus ook eens "overdreven" naar rechts gaan hangen, je achterste overdreven rechts op het zadel plaatsen?
Als je dan toch te veel naar rechts gaat hangen, zal je ook zien dat je paard hierop reageert door mee naar rechts te gaan (naar binnen vallen in dit geval). Dan zit je dus wel degelijk te ver naar rechts. Wel oppassen als je probeert rechter te zitten dat je alsnog niet je bekken in rare richting kantel, in jouw geval zal je bv wel je bovenlichaam recht brengen, maar je heupen kunnen alsnog naar links wijzen.
Probeer mooi gelijke druk op de stijgbeugels en je zitbeenknobbels te houden en mooi recht te zitten, . Wat ook kan helpen als hulpmiddel is je jas en de ritssluiting in het oog houden. Zolang de richtsluiting op dezelfde hoogte zit als je horn, zit je recht. Wel je jas dan rechthangen hé :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:22

Die tip met die jas is goed, die wil ik wel eens uitproberen al is het nu geen weer voor een jas. :+
Ik vind het ook erg moeilijk. Als mijn instructrice er bij is en me corrigeert weet ik weer een tijdje hoe het voelt om recht te zitten. Maar als ik dan alleen oefen ga ik toch weer twijfelen.

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:14

Goed rechtzitten op beide knobbels -is ook belangrijk om paard recht tussen de benen te laten lopen.
Probeer je binnenbeen lang te maken en je binnenschouder misschien iets naar voren te brengen (dan ga je automatisch een betere houding aannemen )

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:22

Is je paard niet gewoon heel erg rechtsgebogen?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:23

Ik heb hier bewust niet gezegd dat ze haar binnenhand naar boven moet doen, omdat ze eigenlijk al te veel naar buiten zit (links op de rechterkant). Als ze dan nog eens haar binnenhand naar boven zou doen, is het risico nog groter dat ze nog meer naar links zou zitten. ;)

Het paard zal waarschijnlijk ook moeilijker lopen op de rechterhand, maar dat kan je alleen maar goed krijgen door die kant zeker zo goed te trainen. Als je dan verkeerd zit, dat zal het paard niet helpen natuurlijk.

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:44

Ik had het over de binnenschouder, niet over de hand.
Als je je schouder iets naar voren brengt dan ga je automatisch je binnenbeen iets langer maken.
Het is moeilijk in woorden uit te leggen uiteraard...het zit hem gewoon in de subtiliteit van je balans.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:53

Rijd je op een of twee handen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:56

Ik zou eerlijk gezegd eerst de oorzaak willen weten voor we gaan brainstormen over oplossingen...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:58

Is je paard links of rechts?
En jijzelf?

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:59

Herkenbaar probleem, ik heb het alleen op de linkerhand.. Grr maar er valt aan te werken. Ik heb zitles (aanrader), maar ben zoals Sonja aangeeft ook wel eens aan het denken of er misschien een andere oorzaak is dan scheef zitten, misschien ben ik zelf wel scheef? Maar waar kun je dan het beste terecht?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:03

Lastig beoordelen zonder het te zien. Heb je geen foto van jezelf op je paard vanaf de achterkant geschoten? Dat zou enorm helpen! Anders is het maar gissen...

Ilja000

@Maureen_85: bij de fysio.

TurdusMerula

maureen_85 schreef:
Herkenbaar probleem, ik heb het alleen op de linkerhand.. Grr maar er valt aan te werken. Ik heb zitles (aanrader), maar ben zoals Sonja aangeeft ook wel eens aan het denken of er misschien een andere oorzaak is dan scheef zitten, misschien ben ik zelf wel scheef? Maar waar kun je dan het beste terecht?

Ik ben zelf ook scheef, en het wordt de laatste tijd er bepaald niet beter op.
Ik ga er binnenkort voor naar de fysio, en het paard krijgt ook een fysio op bezoek.

Zitlessen zijn altijd goed. :)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 15:06

paard is idd rechtsgebogen, rechts is ook mijn moeilijke kant.
ik rij afwisseld op 1 of op 2 handen
Zitlessen doe ik al, deze tips zijn vooral voor het zelf oefenen.
Paard is al bij de osteopaat geweest en ik moet binnenkort naar de fysio
de tip van de schouder draaien is wel een goede, denk dat ik hem wel begrijp, ga het uitproberen thanks.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:08

Er zijn maar weinig mensen die zo'n ernstige vorm van aangeboren scheefheid hebben dat je daarmee je paard echt in de weg zit, dan had je dit bij andere activiteiten in je dagelijks leven echt wel gemerkt. Bijna niemand is 100% recht.

Voor de meeste ruiters geldt hetzelfde als voor paarden: je belast je lichaam scheef doordat je jezelf een verkeerde manier van bewegen hebt aangeleerd.

Iemand die echt structureel scheef zit en die je op een zadelbok zet, gaat op dezelfde manier zitten als op z'n paard.

In het gros van de gevallen waar mensen structureel meer gewicht op 1 zitbeenknobbel zetten, spannen ze ook teveel met de spieren en en rondop dat gebied. Daardoor blijf je jezelf in die houding trekken. Je gaat dat in veel gevallen dan weer compenseren in je bovenlichaam. Zo iemand knikt in in 1 zij en zakt op den duur zelfs naar de andere kant van z'n paard toe.

In het gros van de gevallen boek je al veel vooruitgang door niet teveel op het links-rechts verschil te focussen, maar door mensen te leren hun bekken stabiel te maken vanuit hun buikspieren, en bovenbenen/heup/billengebied te ontspannen. Hierdoor trek je jezelf niet meer 1 kant op.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:13

CQtie schreef:
Ik had het over de binnenschouder, niet over de hand.
Als je je schouder iets naar voren brengt dan ga je automatisch je binnenbeen iets langer maken.
Het is moeilijk in woorden uit te leggen uiteraard...het zit hem gewoon in de subtiliteit van je balans.

Jaja, ik zie het voor mij!

Ikzelf zit ook niet echt recht, ik zit altijd wat meer naar links. In de piste gaat het nog, blijkbaar zit ik daar rechter doordat ik oefeningen rij etc. Goed op mijn houding, handen let. Maar buiten, lange rechte stukken, dat is soms een ramp. Ik probeer er nu wel op te letten en blijkbaar geef ik meer druk (langer been ?) op mijn linkerstijgbeugel, met alle problemen vandien. Nu ik weet wel waar het probleem ligt (bij mij dus), dus ik werk er wel volop aan.

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:35

Equimotion schreef:
Er zijn maar weinig mensen die zo'n ernstige vorm van aangeboren scheefheid hebben dat je daarmee je paard echt in de weg zit, dan had je dit bij andere activiteiten in je dagelijks leven echt wel gemerkt. Bijna niemand is 100% recht.

Voor de meeste ruiters geldt hetzelfde als voor paarden: je belast je lichaam scheef doordat je jezelf een verkeerde manier van bewegen hebt aangeleerd.

Iemand die echt structureel scheef zit en die je op een zadelbok zet, gaat op dezelfde manier zitten als op z'n paard.

In het gros van de gevallen waar mensen structureel meer gewicht op 1 zitbeenknobbel zetten, spannen ze ook teveel met de spieren en en rondop dat gebied. Daardoor blijf je jezelf in die houding trekken. Je gaat dat in veel gevallen dan weer compenseren in je bovenlichaam. Zo iemand knikt in in 1 zij en zakt op den duur zelfs naar de andere kant van z'n paard toe.

In het gros van de gevallen boek je al veel vooruitgang door niet teveel op het links-rechts verschil te focussen, maar door mensen te leren hun bekken stabiel te maken vanuit hun buikspieren, en bovenbenen/heup/billengebied te ontspannen. Hierdoor trek je jezelf niet meer 1 kant op.

Bedankt voor je reactie, heb je site ook even bekijken en ziet er interessant uit. Ik ben misschien wel van plan een keer een cursus oid te gaan volgen als het niet verbeterd, het is voor mij nu wat lastig omdat ik een jong paard heb. Wil haar niet scheef maken maar ook niet teveel belasten met zitlessen aan de longe..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:38

Misschien kun je iemand vinden met wie je samen dit soort dingen kunt doen. :)

Ik zou zo met je meedoen, maar wij wonen te ver uit elkaar...

@ Equimotion, ik vind het ook een hele fijne post van je, dit is zo interessant! (sprak de studente fysio...)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:40

mystery1980 schreef:
Hallo,
Met rijden op de rechterhand zit ik teveel met mijn gewicht op links, probeer dit te verbeteren maar vind dit enorm moelijk, iemand tips of oefeneningen om hieraan te werken?

Je kunt bijv je rechter beugel één gat langer doen dan je linker zodat je, om goed te blijven zitten, iets meer de rechterkant moet oprekken.
En je moet je paard gaan recht richten, vele paarden lopen als wij ze gaan rijden niet recht dit is een van rijtechnische onderdelen die wij een paard moeten leren.

mystery1980 schreef:
paard is idd rechtsgebogen, rechts is ook mijn moeilijke kant.

Even voor de duidelijkheid;
Als een paard niet recht loopt drukt hij één kant weg bijv naar rechts.
Je hebt dan een holle kant links, daardoor weinig druk op de linkerteugel en je hoeft linkerbeen maar weinig te gebruiken en loopt hij ook makkelijk met "stelling" op de linker voltes.
Je hebt dan de bolle kant rechts, waardoor je veel druk op de rechterteugel hebt en je moet veel je rechterbeen gebruiken om hem te corrigeren en hij valt in de voltes inplaats dat hij gebogen is.
Is dit wat je bedoeld.

Dan is het de vraag van de kip en het ei. ;)
Loopt jouw paard scheef, omdat jij niet recht zit of zit jij scheef ,omdat je paard niet recht is . ;)
Laatst bijgewerkt door sliding op 22-09-09 16:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:00

sliding schreef:
Je kunt bijv je rechter beugel één gat langer doen dan je linker zodat je, om goed te blijven zitten, iets meer de rechterkant moet oprekken.

Dan blijf je fixeren op een links-rechts verschil. Zoiets kan je soms wel helpen om een betere positie te vinden, maar als je de kern van het probleem niet oplost kom je er niet verder mee. Iemand die scheef zit omdat hij teveel spant gaat er niet beter van zitten.

@Maureen: een goede zitles hoeft niet per definitie te betekenen dat je zonder beugels aan de longe wordt rondgestuurd. Je kunt ook een groot gedeelte van je training naast je paard doen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:02

@ Maureen, misschien is centered riding ook wel iets voor je. :)
Kan vaak ook zonder eigen paard als je ergens op locatie gaat. :)

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:33

Neem goed les van iemand die hier kijk op heeft. Ik heb zelf heel veel aan de lessen van paulette zorn, die ziet wat je verkeerd doet. www.equidact.nl