[WN] Met elastiek ''western inrijden''

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Met elastiek ''western inrijden''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 19:51

Omdat mijn paardje geen neck reining kende en ik hem dit wilde leren heb ik veel gestapt, dit gaat nu goed en reageerd erg goed, ook kan hij bijna helemaal stoppen zonder teugels (in stap)

MAar in draf is het een ander verhaal, hij gooit zn hoofd omhoog. Vraag ik hem naar beneden dan is het twee seconde goed, en begint daarna weer met hoofd omhoog en sneller lopen..

Ik ben nooit weg van hulp teugels en accesoires, maar ik heb gister het elastiek geprobeerd (heel erg los), en dit werkte echt voorbeeldig.. aangezien ik er voor MOET zorgen dat hij naar beneden met zijn hoofd blijft aangezien zijn rug..

Is dit een goede manier om de neck reining aan te leren (met elastiek op een losse stand)? voor een paar keer (lees; 3 of 4) of even volhouden? of hoe leren jullie je paarden dit aan?

MissPippin

Re: Met elastiek ''western inrijden''

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:52

absoluut niet de goede manier

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:55

rijden met je zit. Als jij met een weggedrukte rug rijdt kun je niet verwachten dat je paard wel goed zijn rug gebruikt. Daarbij alles wat pijn kan veroorzaken oplossen/wegnemen.

Misschien heb je foto's?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 19:58

@ MIssPippin; Waarom is dit niet de goede manier?

@ Lailapri; Aan de teugel gaat wel goed, maar zodra ik de teugel los laat, (en hij dus zijn kans ziet) gooit hij zijn hoofd in de lucht.. rijden op zit gaat ook steeds beter, behalve als hij met zijn hoofd de lucht in loopt.. wat voor foto's wil je zien? er staan een paar in mn profiel, met elastiek heb ik geen foto's (omdat ik het eigenlijk nooit gebruik) (het was gister maar een testje, maar omdat ik het wel vond werken..de elastiek zit echt heel los, hij kan alsnog met zijn hoofd omhoog maar niet meer zover als hij normaal doet.)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:08

je schiet er niks mee op
omdat je paard zijn hoofd niet meer omhoog kan doen wil dat nog niet zeggen dat hij zijn rug WEL gebruikt
het is de omgekeerde wereld

jij moet hem zo goed met been en zit rijden dat hij met ruggebruik blijft lopen en netjes voorwaarts neerwaarts gaat lopen
ik weet hoe moeilijk dat is bij een paardje wat liever met zijn hoofd in de wolken loopt en het kan best zijn dat je paard jouw hulp nog nodig heeft en je dus niet al de teugels kunt loslaten

enige wat je echt kunt doen is training waarbij rug en buik spieren getraind worden waardoor hij sterk genoeg wordt om te kunnen dragen

ga even in je profiel kijken, daar kan ik niet veel aan zien

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:24

ondanks dat ik in dit geval een hulpteugel niet als oplossing zie maar idd anders rijden/concequent zijn is iets met elastiek wel de allerslechtse hulpteugel (en totaal niet-western) die er is.
dus als je al met een hulpteugel wilt werken (wat gewoon jouw keuze is uiteraard) zou ik nooit iets met elastiek pakken. daarmee merken ze namelijk nog steeds dat ze rek hebben en kunnen trekken en daarmee meer ruimte krijgen terwijl je juist wilt dat hij leert jouw grenzen te accepteren.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 06:57

Als ik het elastiek er om heb, merkt hij al meteen dat hij zijn hoofd laag moet houden en probeerd het dan ook maar een paar keer, wanneer hij zijn hoofd wel de lucht in gooi vraag ik hem naar beneden en dan blijft hij mooi beneden, hij weet dus wel zijn grens het is niet zo dat hij boven blijft hangen..:)

Wat kan ik dan beter doen? of hoe hebben jullie je paard neckreining geleerd? (daar heb ik denk ik meer aan)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 07:17

Corrigeer me als ik het fout heb hoor (altijd nuttig om dingen te leren per slot van rekening) maar paard leren met zijn hoofd constant en laag te lopen hangt niet per definitie samen met neckreining. Zoals ik het leer is het eerst de hoofdpositie goed krijgen (incl de nagefelijkheid) en als daaropvolgende stap met de neckreining aan de slag. En het oefenen met de hoofdhouding is tijdrovend. In het begin is het meer 'duikbootje spelen' omdat paardlief idd een paar seconden hoofd laag houdt en vervolgens weer omhoog gaat. Zaak is het om vooral vol te houden en nog een keer te vragen en nog een keer en nog een keer.. Uiteindelijk valt het kwartje (als ik mijn hoofd constant laag houdt ben ik van het gezeur af) en dan kun je verder gaan.
Geduld is een schone zaak..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:02

neckreining is totaal iets anders als de hoofdhalshouding
met neckreining begin ik al gelijk met inleren, het maakt namelijk helemaal niks uit hoe het paard zijn hoofd houdt om te kunnen neckreinen
het paard moet op druk van de teugel de bocht om gaan en juist jonge dieren reageren daar veel natuurlijker en directer op als verder ingeleerde paarden, die zijn vaak al wat afgestompd

om het paard met het hoofd naar beneden te krijgen moet je je paard richting bit drijven
zo krijg je druk op het bit en die druk moet je behouden en zogauw je paard daar redelijk constant in blijft kun je de teugels steeds meer vieren zonder het contact te verliezen
natuurlijk oefen je dit op een trens en niet op een scharenbit
maar hierbij heb je gewoon een instructeur nodig die je erbij begeleid
het hoofd komt namelijk nooit naar beneden als je paard niet recht is in het lichaam en van achter naar voren gereden is

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 12:52

Ik snap dat dat totaal iets anders is, en verwacht dan ook niet twee dingen tegelijk, maar omdat ik bang ben dat hij weer met zijn rug in de problemen komt (het is niet 100% zeker dat het daarvan komt) wil ik toch heel graag een lage halshouding, rond of niet.

Mij paard loop nagevenlijk zodra ik ik mijn teugels op maat heb (en dat is dan al niet strak), zodra ik ze los laat gaat hij echt enorm naar ''de wolken kijken'' ,hij gaat harder lopen maar is nog wel stuurbaar. Dit is echt alleen maar in draf (galop nog niet geprobeerd). in stap houd hij namelijk wel zijn hoofd omlaag.

Gewoon nagevenlijk houden totdat hij aanhoud, en dan langzaam laten vieren... ik ga het vanmiddag proberen, dank je:)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:54

[quote="ch_ntii123"]I Mij paard loop nagevenlijk zodra ik ik mijn teugels op maat heb (en dat is dan al niet strak), zodra ik ze los laat gaat hij echt enorm naar ''de wolken kijken'' ,hij gaat harder lopen maar is nog wel stuurbaar. Dit is echt alleen maar in draf (galop nog niet geprobeerd). in stap houd hij namelijk wel zijn hoofd omlaag. [quote]

Gewoon nogmaals vragen dus! en nog een keer en nog een keer.. Niet na een week al wonderen verwachten (en zelfs niet na 4 maanden in sommige gevallen).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:56

WN TR >> WN AM

Ik heb dit topic toch over op Western Algmeen gezet, omdat het toch meer een rijtechnische discussie is zo. :)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 13:04

Ik kwam eigelijk bij het idee van die elastiek, omdat ik op een filmpje had gezien hoe ze een quarter inreden met een elastiek...
Maar ik ga het anders doen:).. of in ieder geval proberen:)

Dank jullie:)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:07

Nee, het is niet de goede manier, simpelweg omdat het maar symptoombestrijding is. Kunstmatig, niet echt. Zou hij rijtechnisch echt correct voor elkaar zijn zou zijn hoofd beneden blijven. Neckreining aanleren is geen kunstje, echter een kwestie van conditioneren. Als jij je paard 1000 keer hebt laten wenden dmv binnenteugel van de hals, buitenbeen tegen het paard en binnenbeen van het paard; en dit consequent volhoudt zal hij het gaan begrijpen. Ik ben met mijn pony al een tijd zo bezig, echt alleen maar nog zo sturen, nu begint hij het langzaam zo te begrijpen en kan ik hem laten slalommen op de weg op 1 hand. Maar je moet wel geduld hebben en consequent zijn. Scholen van een paard neemt veel tijd in beslag. Overigens heb ik het idee dat je je paard nog vrij veel op teugel rijd en te weinig op zit. Leer hem eens aan dat zwaarder zitten langzamer betekend, dit hebben ze zo door en zo kun je hem onder het rijden ook corrigeren als hij te snel gaat zonder je teugel op te hoeven pakken. Kortom, accepteren dat het helaas allemaal niet zo makkelijk is op te lossen als je had gedacht en dat het toch rijtechnisch met, en dat les nemen geen slecht idee is. Veel succes!

edit: ik zie dat je het van een filmpje hebt.. Geen goed idee zomaar dingen te kopieren. Een paard inrijden met hulpteugel is in iedere tak van de paardensport een teken van onkunde en ongeduld.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:12

Nee echt geen elastiek, bij ons op de manege is het nu ook de 'mode', verschrikkelijk vind ik het, heb het 1 keertje geprobeert met mijn eigen paard (die wel al goed nagefelijk loopt en over het algemeen goed haar rug gebruikt) en ik voelde echt niets positief, ja ze liep met haar hoof de grond in maar meer ook niet. Je paard heeft constant druk in haar/zijn mond door zo'n elastiek, dus geen goede manier. Nagefelijk rijden is gewoon oefenen oefenen herhalen herhalen en nog is herhalen, met veel geduld en een GOEDE TRAINER, komt dit in orde, maar niet door een hulpmiddel te gebruiken. Leer de neckreining gewoon afzonder van de hoofdhouding en als het beiden goed gaat kan je gaan combineren. Succes !

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:18

ch_ntii123 schreef:
Mij paard loop nagevenlijk zodra ik ik mijn teugels op maat heb (en dat is dan al niet strak), zodra ik ze los laat gaat hij echt enorm naar ''de wolken kijken''

Waarom laat je ze dan los?
Je paard is nog niet toe aan losse teugel, dus gewoon proberen het contact te houden totdat wel zo is.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:19

Enig idee waarom hij zn hoofd omhoog doet? De oorzaak vinden en daar wat aan doen werkt vaak beter dan symptoombestrijding.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 13:24

Sinds 3 weken ongeveer ben ik hem inderdaad niet meer aan de teugel aan het rijden. Omdat hij bij de fysio is geweest, en hij mij vertelde dat ik dit wel moest doen(aan de teugel), heb ik dat gedaan omdat dit beter voor zijn rug moet zijn. Nu een tijdje verder vind ik dat hij goed loopt en mij (in dat opzicht) ''begrijpt'' hij gaat niet hangen en gooit zn hoofd niet omhoog:).. ook ben ik sinds die tijd weer aan het doorzitten (omdat dat ook niet ''mocht'')

Dat lessen zit er op dit moment gewoon even niet in, ik kan het nu gewoon niet betalen.. ben net van opleiding veranderd (ineenkeer 50% van het salaris wat ik had) en kan net mn paard onderhouden.. vandaar dat ik jullie deze vraag ook stel:)

Het elastiek staat niet strak, hij laat hem los door zn hoofd naar beneden te doen (ik hou ook niet van (strakke)''assesoires'', heb er nooit mee gereden en dacht, laat ik het is proberen.. toch pakte het voor mij gevoel goed uit..

Ik ga beginnen met de halshouding, daarna komt de rest:)

@ Romkabouter; omdat ik de neck reining wil aanleren, hoe weet ik dan dat hij er wel aan toe is?

@cornelie ; mijn idee is dat hij zijn hoofd omhoog doen, omdat hij dat zo geleerd heeft (het is niet duidelijk of hij gekoerst heeft). Ik heb niet het idee dat hij ergens last van heb, ik heb net een nieuw zadel en een paar maanden terug is hij naar de fysio geweest.. Tandarts wat verder terug. Hij deed dit al vanaf het begin en ook in stap (nu niet meer in stap alleen draf), het is vanzelf gekomen dat hij zijn hoofd omlaag deed in stap.. nu draf nog:P

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:35

ch_ntii123 schreef:
@ Romkabouter; omdat ik de neck reining wil aanleren, hoe weet ik dan dat hij er wel aan toe is?

neckreining = sturen mbv teugeldruk. Dit is voor later als je op 1 hand wilt gaan rijden

Heeft niks met de nageeflijkhied van je paard te maken waar je nu problemen mee hebt.

*edit* ik zie dat je rijdt op een draver, dat verklaard voor mij wel waarom je paard in de draf zijn kop omhoog gooit. In de drafsport is dat namelijk voor zover ik weet een gewenste houding. (al dan niet met geweld afgedwongen, dat kan ik bij jou paard natuurlijk niet weten)
Misschien dat ze daarin in training veel mee bezig zijn geweest. (ook al is het een kruising)

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:47

Gewoon doorzetten !!!
Drijven en teugelcontact houden
Je bent daar niet zomaar mee klaar en een paard is er ook niet zomaar klaar voor om losse teugels te geven
Bij mij op stal staat ook iemand met een draver en ze heeft wel les
Maar ik zioe het bij haar ook, constant hoofd omhoog
Tijdens haar lessen word ook gewoon gezegd, nog niet loslaten
Pas een beetje loslaten wanneer het paard een tijdje rustig met zn hoofd laag loopt en zn kont er onder zet!
Komt hij/zij omhooh. direct weer been erbij en weer naar het bit toe drijven!

Dus gewoon doorzetten !

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 14:00

oke, super..niet opgeven:P

Ik ga het zo proberen, jullie horen nog:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:10

Gewoon dressuurmatig en met aanleuning gaan rijden. Niet meteen alles losgooien als je met langere teugel wilt gaan rijden. Ook in de western moet je eerst voorwaarts-neerwaarts, werkt echt niet anders dan bij de dressuur.

Ik hoop dat je snel weer kunt gaan lessen. Helemaal bij een jong paard is het zo belangrijk!

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:15

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:19

Met een elastiek maak je je probleem alleen nog veel groter! Hij loopt niet vrijwillig met zijn hoofd laag en die elastiek zal dus altijd druk op zijn bit zetten omdat hij omhoog wil komen. Je leert je paard dus hangen op zijn bit omdat hij door te trekken meer ruimte krijgt , al is het maar tijdelijk!
Je kunt het vergelijken met een hond aan de lijn. Als je gewoon een leren of koord riem hebt dan kan je hond maar tot het eind van die lengte en dan wordt hij beperkt en roep je hem tot de orde. Heb je een hond aan een rol koord dan leert hij dat als hij maar trekt hij meer ruimte krijgt (het koord rolt af). Ga je dan zo’n hond na verloop van tijd aan een gewone lijn hangen dan ski jij er achteraan want hij gaat proberen zijn lijn te verlengen zoals hij dat geleerd heeft, door te trekken!

Jou paard is zo te lezen nog niet goed “Bridle broke”. Hij laat heel waarschijnlijk zijn bit echt nog niet los als jij dat vraagt.
De enige oplossing is voorwaarts voorwaarts voorwaarts , vragen met constante druk en drijven net zo lang tot je een knikje voelt ( moment waarop hij los laat en na geeft op het bit) Dan echt overdreven los laten zodat hij wordt beloond voor het na geven. Dan wachten tot hij weer echt met zijn hoofd hoog loopt ( Dus niet hem al voor die tijd weer opvangen!!!!!!!!! Dan leert hij het nooit!) en weer opnieuw gaan vragen en drijven. Dit gaat niet van vandaag op morgen lukken dat kost tijd en jij moet enorm consequent zijn.
Vooral als je paard, zoals Rom aan geeft, een draver is en dus nooit echt op die manier nageeflijk heeft leren lopen. Een aangeleerde en misschien zelfs wel bouw gerelateerde houding krijg je er niet zo maar 123 uit.

Verder ga ik met de rest mee neck reining heeft totaal niks met hoofd en als houding te maken.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:49

Eers dit http://www.youtube.com/results?search_t ... ning&uni=1 goed onder de knie,en daar na pas aan het hoofd gaan werken,als je goed traint komt dat hoofd van zelf wel,laat dat hoofd met rusteerst sturen dan de rest.
En een tijdje niet buiten dat paard zijn gang laten gaan,en je rug losser laten dan op de foto, bol niet hol.