Rugklachten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martine74

Rugklachten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 13:04

Hallo,
Ik heb regelmatig rugklachten.
Ik wil weer gaan paardrijden.
Zou dat gaan met die rugklachten of raden jullie mij dat af.
Ik heb wel weer zin om weer te beginnen, en dan neem ik die rugklachten wel voor lief.

Graag hoor ik wat van jullie

Groeten Martine

x_Ladylover

Re: Rugklachten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:21

je moet natuurlijk zelf weten wat je doet. ik weet niet hoe erg je rugklachten hebt. zelf weetje hoe ver je kan gaan.

Toch als je erg graag wil rijden zou ik het gewoon proberen.
Begin gewoon rustig en bouw het op.
Probeer niet op een paard te rijden die "niet lekker zit" waardoor je hobbelt.
&doorzitten is ook niet zoon goed idee als je met rugklachten zit.
Misschien als je het rijden rustig opbouwt dat het dan iets minder word?

succes!

_xCatlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:31

Gewoon proberen, als het niet gaat merk je dat snel genoeg.

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:32

Je moet luisteren naar je ichaam, dus 'gewoon' rustig beginnen en als het iet gaat, dan gaat het niet.. ;)

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:32

Gewoon proberen, de eerste paar keren zal je sowieso een beetje last hebben omdat je dan die spiergroep weer gebruikt.
Bij de een is het erger dan de ander ;).

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:30

Gewoon proberen, maar heel rustig aan. De berichten hierover zijn wisselend, enerzijds kan rijden belastend zijn of "klappen" geven in je rug (zeker als je niet zo ervaren bent), anderzijds train je je rug- en buikspieren en bevordert het een rechte houding. Ik heb ooit in een les gezeten met iemand die paardrijles deels vergoed kreeg van de verzekering - voor zijn rugklachten!
Ik heb nu RSI en kan de teugels niet vast blijven houden, daardoor al dik 5 maanden niet gereden. Manlief rijdt, daarna mag ik uitstappen, en tegenwoordig doe ik ook eens een drafje of galopje, met lange losse teugel, zolang paard goed nageeft en haar rug loslaat gaat dat prima.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:37

ik zou zeggen: probeer het...

ik heb zelf ook rugklachten en bij mij helpt het juist tegen de pijn...en ook met doorzitten of lichtrijden is het heel verschillend. ik kan juist lekkerder rijden in verlichte zit of doorzittend, maar lichtrijden gaat juist minder bij mij...
dus het verschilt ook per persoon en op welk paard je rijd...

BiancaDinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:51

ik heb dat ook het helpt goed

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:54

Bij de ene helpt paardrijden juist heel goed, bij de ander niet.
Probeer het gewoon, maar luister goed naar je lichaam. Forceer niets en bouw het langzaam en goed op. Als je lichaam zegt stop, stop dan ook en ga niet verder. Anders heb je de kans dat je het alleen maar erger maakt. ;)

Ik heb zelf twee hernia's gehad en dit wat ik hierboven beschreven heb is uit ervaring en hebben de artsen mij zo aangeraden en verteld.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:05

Hier nog een persoon met rugklachten. Een tijd terug hiervoor ook bij de manuele therapeut gelopen. Die raadde mij juist aan om te gaan paardrijden. Uiteraard wel op een braaf paard, want bokkensprongen zijn dan weer net niet bevoordelijk voor je rug. Door paardrijden worden je spieren namelijk aangesterkt (getraind) en gemasseerd. Mocht je echt een dag niet overeind kunnen komen en het zelfs uitstraald naar je benen, dan moet je het niet doen...

Kristl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:03

Als je rugklachten krijgt kan je beter even stoppen, je springt, bij wijze van gewoon even van je paard en gaat even rusten, 5 tot 10 minuutjes. (Helpt bij mij) Probeer het daarna gewoon opnieuw.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:39

praat met een goede fysiotherapeut. En rustig opbouwen is heel belangrijk.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:45

Ik rijd ook gewoon met rug klachten,ik zit alleen niet kaarsrecht want dan krijg ik juist last van me rug.Je moet de houding nemen die jij het prettigst vind zitten.Zolang je recreatief rijd is daar nix mis mee,op wedstrijden kan je dat niet doen denk ik.
Ik rijd zelfs met een nek hernia,doe alleen iets wat voorzichtiger dan voorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:14

En denk om je paard. Als je zelf een vaste rug hebt kun je niet goed meebewegen en krijgt je paard er ook last van.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:17

Ik heb een hernia en ik heb zelf niet zo veel last als ik rijd, moet alleen niet mijn hakken niet te ver uitdrukken.
Heb je al een poos geprobeerd niet te rijden? Dat heb ik nl gedaan, 3 maanden niet gereden, gekeken of mijn rugklachten verbeterde maar dat was niet zo, nu rijd ik weer.. niks aan 't handje! ;)

Het belangrijkste is dat je naar je lichaam luisterd!

Beterschap! :)

suusje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:18

mijn moeder had veellast van haar schouders en rug, ze heeft een keer 'meegedaan' met voltige (allen stap, draf en galop) en ze heeft de kraker daarna afgebeld! :D het hielp wel! maar zoals er veel staat,gewoon kijken hoe het gaat en inderdaad langzaam opbouwen! en ee nmakke pony die niet bokt, weg rent en niet lkkr zit

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:43

ja gewoon proberen!! braaf paardje uitzoeken die lekker zit en gewoon eens gaan kijken hoe het gaat. veel mensen die met rugklachten zitten wordt juist aangeraden te gaan paardrijden. en zolang je recreatief rijdt kan ook niemand zeggen dat je bv niet kaarsrecht zit, dan zeg jij gewoon dat je zo gemakkelijk zit toch?? moet alleen niet proberen veel stijlpunten te gaan halen op wedstrijd dan :+ :o

DruivenTros

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:05

Als je weer gaat rijden, moet je dit zeker rustig weer oppakken.
Niet gelijk hard gaan crossen enzo.
En je moet zeker naar je lichaam luisteren, als je pijn voelt, moet je gewoon
weer even gaan stappen.
Ga NIET over je pijngrens heen.

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:22

Ik zou als ik jou was eerst even naar de dokter gaan en daar om advies vragen! Hoe is het nu met je rug?

Whis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:40

Gewoon rustig aan weer gaan proberen.
Lukt het niet dan weet je genoeg. Jij weet inmiddels hoe je pijn is. Dat kunnen wij niet voelen.
Maar natuurlijk wel rustig aan beginnen.

Biancxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:08

Hier hetzelfde.. Heb rug en knieklachten. Ben meer gaan sporten (zwemmen en skaten) om mn spieren sterker te krijgen. Nu rijd ik weer paard en gaat het opvallend goed. Ik kan alleen niet altijd doorzitten, dit voelt niet zo goed in mn rug.
maar rustig aan weer gaan proberen en goed luisteren naar je lichaam. Succes!

12elisa1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:20

Ik heb het ook gehad een beetje onder in me rug en ik ben nr de dokter geweest en dan moet je buikspieroveningen doen elke morgen werkt egt heeel goed en ik heb het nooit meer gehad

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:40

Meestal werkt paardrijden erg goed bij rugklachten, omdat het goed losgemasseerd wordt en je lekker rechtop gaat zitten etc.
Lekker proberen! :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:43

Het hangt heel erg van de oorzaak af.
Feit is dat de hoek die je bovenbenen met je rug maken, een hele gezonde houding is. Bovendien ervaar ik zelf dat het erg lekker 'los' wordt (mijn spieren zijn gauw wat stijf).
Maar als je echt een aandoening bijv. hernia oid hebt, zou ik het even met mijn arts of therapeut bespreken.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:38

Ik kreeg van mijn manueel therapeut/fysiotherapeut ook de tip om vooral maar wat meer te gaan rijden. Ik heb ook vrij veel last van mijn rug, deels wordt dit veroorzaakt door een verkeerde houding. Omdat je bij paardrijden juist heel goed op je houding let, is dat voor mij heel goed, en daarnaast train je er inderdaad bepaalde spieren mee. Wel moet ik ook mijn verstand gebruiken en goed kijken hoe ik rijd en hoelang. Ik merk zelf wel dat ik baat heb bij goeie rijles (Centered Riding), waarbij je echt op de millimeter gaat voelen of je wel recht zit, welke houding het beste is voor jou en je paard, etc.

Als je twijfelt, zou ik het wel navragen bij een fysiotherapeut ofzo, want de ene rugklachten zijn de andere natuurlijk niet. Er zullen ook echt wel problemen in je rug zijn waar paardrijden juist verkeerd op inwerkt.