[WN] Broke? Geen eigen initiatief?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Broke? Geen eigen initiatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 13:04

Af en toe zie ik hier de term 'broke' voorbij komen. Wat ik mij afvraag is wat jullie daar nu precies onder verstaan?
Want ik heb de associatie met 'gebroken' paarden. Paarden waarbij men zo ver is gegaan dat ze letterlijk geen enkel initiatief meer vertonen. Paarden die geestelijk gewoon kapot zijn gemaakt.
Dus als ik dan lees 'je paard is nog niet voldoende broke' dan is de eerste gedachte die in mij opkomt 'dat moet je ook gewoon niet willen'.
Ik wil een paard wat naar me luistert en aan de hulpen staat, maar wel een paard wat nog eigen initiatief vertoont en niet doods zijn werkje doet zoals je bijvoorbeeld op sommige maneges redelijk vaak ziet.
Dus in hoeverre vinden jullie dat een paard naar de baas moet luisteren? Is er nog ruimte voor eigen initiatief, of is dat uit den boze en moet het paard ten allen tijde doen wat het baasje zegt?

Eigenlijk ben ik heel benieuwd hoe hier tegenaan gekeken wordt...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:21

Eigenlijk is dit moeilijk om te beantwoorden. Begrijp me niet verkeerd, ik wil ook geen paard dat broke is in de traditionele zin van het woord.
Maar ik wil wel een paard dat ten allen tijden naar mij luistert. Vroeger zou ik gezegd hebben dat mijn paard initiatief mag nemen. Maar als je paard dat doet, dan luistert hij op dat moment niet naar jou en jouw hulpen. Da's nu in mijn ogen gewoon niet veilig. Ik zie dat met mijn jonge paard, een goed voorbeeld, die wil altijd naar de andere paarden toe. Leuk hoor als je in de piste aan het rijden bent en er komt een vreemd paard te piste in. Kan ik van voren af aan beginnen, maar hij neemt wel intiatief :+ . Dat wil ik dus niet ;) .
Van mij mag mijn paard best eens kijken als er ander binnenkomt maar hij moet wel zijn werk/aandacht bij mij hebben. Ik kan hem dan een kleine correctie geven en hem duiden op zijn werk. Is dat paard dan broke?

Ik zie wel graag een paard met een "twinkel" in zijn ogen. Je ziet dikwijls paarden die ergens staan als dood, geen intresse in de omgeving of wat er gebeurt. Of paarden die bijna dood vallen van het schrikken als de ruiter is te luid kucht omdat het dier denkt dat er iets van "straf" komt.

Zoals ik al zei, moeilijk uit te leggen :D

Achterom

Re: Broke? Geen eigen initiatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 13:26

Wel een leuke uitleg bolieke :j
Want jouw beeld zit zo te lezen dicht in de buurt van wat ik wil. Mijn eigen paard is soms bijvoorbeeld nogal kijkerig. Maar ik verwacht wel van hem dat hij bij de les komt als ik dat wil. En dat hij er niet vandoor scheurt als 'zijn' merrie hinnikt. Want dan staat daar iets minder prettigs tegenover voor hem :D

Maar als ik de hulp verkeerd geef, of ik gebruik bijvoorbeeld net iets teveel binnenteugel, dan vind ik het niet echt een probleem als hij daar dan op inspeelt. Had ik het maar goed moeten doen :+

Maar dat is iets anders dan het traditionele gebroken in mijn ogen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:43

Broke in mijn ogen is een paard dat niet zo snel ergens van staat te kijken. Dat niet op zijn rug gaat liggen van een wapperend stukje plastic, of als ik een keer onhandig doe bij het rijden of opstappen. Kijken mag, maar eigeninitiatief nemen op de momenten dat ik met hem bezig ben niet. In mijn ogen is dat echter niet "gebroken".

En de twinkel in de ogen, allemaal goed en aardig, maar ik hou niet van grapjurken die schrikken om het schrikken en je vervolgens alle hoeken van de bak laten zien.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:05

Ik geloof niet dat paarden schrikken om het schrikken. Wel denk ik dat dit soort paarden gewoon niet genoeg vertrouwen in de ruiter hebben op dat moment. Het heeft dus zeker wel waarde om echt een leider te zijn voor je paard. Maar je kunt ook een leider zijn zonder dat je paard zijn karakter helemaal kwijtraakt.

Ik ben toch wel blij dat die van mij wel braaf is maar toch af en toe probeert haar grenzen te verleggen. Het houdt je bezig he... :D

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:32

@ Cassidy: mijn paard heeft dus een serieuze twinkel in zijn ogen. Hij is een deugeniet en ook mensen die hem niet kennen, zien dat direct. Nochtans haalt hij zeker geen gevaarlijke rottigheid uit en ik loods geregeld heel wat oudere en meer ervaren paarden voorbij enge dingen met dat jonge ding van mij. Hij test mij uit, neemt graag het iniatief en is heel nieuwsgierig.
Dit alles maakt het moeilijk om zijn aandacht bij zijn werk te houden. Mijn lesgever zegt dan ook dat hij "gebroken" moet worden, hij bedoelt daar mee dus wel dat hij gewoon moet leren zijn aandacht bij mij te houden en reageren op de hulpen die ik geef. Ik denk dat ik een heel raar gezicht trok toen hij broke zei ;) .

Je kan je een breuk lachen met mijn paard (of juist heel erg ergeren :D ). Maar ik zou hem niet meer kunnen missen. Als ik dan iemand zie rijden met een paard dat goed gehoorzaamd maar toch die "twinkel" heeft, dan zijn dat wel meestal paarden die in hun begin jaren niet de makkelijkste waren (toch een geruststellende gedachte :D ;) ). Die paarden krijg je zo goed niet door te "breken" maar juist door ze telkens een stapje voor te zijn en eigenlijk in te spelen op hun speelse karakter.

@ Roosje: zoiets bedoel ik ook.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:55

Saddle en bridle broke heeft niks met breken van paarden te maken. Het zijn gewoon de engelse benaming voor zadelmak en geschoold in de mond. Een paard wat broke is is een paard wat goed geschoold is en fijn aan de hulpen staat. Mijn paard is goed geschoold en staat heel fijn aan de hulpen. Maar mijn bonte dame zou zich zelf niet zijn als ze niet af en toe lekker de clown uit gaat hangen. Ze denkt weldegelijk mee en weet wat haar taak is en neemt die serieus als dat van haar gevraagd wordt. Maar er is zeker ruimte voor gekheid ik zou niet anders willen. Ze is echt enorm broke maar zeker niet gebroken!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:11

Ik ga met adrienne mee :j

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:13

Voilà Adrienne geeft hier een deskundige uitleg. Goed, dan is dat misverstand over broke nu wel opgehelderd. Voor mijn dan toch :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:21

een paard mag alle eigen initiatief van de wereld nemen als ie op de wei staat, in de stal enz enz.
maar onder het zadel en aan de hand heeft het idd te luisteren naar de baas en wil ik het broke hebben.
wil niet per definitie zeggen 'levenloos' ofzo maar wel gehoorzaam en 'braaf'

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:31

Pienb schreef:
een paard mag alle eigen initiatief van de wereld nemen als ie op de wei staat, in de stal enz enz.

En dan nog liefst niet te veel initiatief :D zoals de hele zak voeder uit de container vissen en leeg eten, alles eten wat over de omheining is ipv zijn eigen gras, of omkeren in de trailer en vast te komen liggen. Oei, oei ik kan beter een brommer kopen! ;)

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:40

Tja... wat is cutting dan.. een paard dat eigen initiatief toont of een paard dat na een hulp zijn 'ding' doet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:48

In mijn ogen is een cutter een paard dat na wat hulp zijn ding doet. Er moet cow sense inzitten, maar de rest is te trainen (en moet ook getraind worden).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 16:00

Pienb schreef:
maar onder het zadel en aan de hand heeft het idd te luisteren naar de baas en wil ik het broke hebben.

Het grappige is dat mijn paard waarschijnlijk nooit helemaal 'broke' krijgt volgens jouw definitie, behalve als je hem zou breken.

Hij is wel zo'n paard met een twinkel zoals bolieke dat ook omschrijft... en die zijn nu eenmaal niet altijd gehoorzaam en braaf. Tenminste de mijne dus niet.

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:05

Pienb schreef:

Precies zoals ik erover denk wil inderdaad een paard dat onder het zadel doet wat ik van haar vraag. Als ik ga toelaten dat zij onder het zadel 'grappige' dingen doet, doet ze het op wedstrijden ook en daar ben ik iets te serieus voor bezig met wedstrijden. Maar in de wei tegen andere paarden vind ik het heerlijk als ze de clown uithangt maar dan wel met een grens ik wil niet dat ze uitbreekt etc. Maar soms zie je ook paarden die als de dood zijn voor hun ruiter en dan ook als een sombie door de bak lopen dat wil ik ook weer niet. Mijn paard moet naar mij luisteren en doen wat ik van der vraag maar ik wil wel dat ze er lol in heeft.

Het paard dat ik nu rij is daar nog lang niet en moet nog zoveel leren. Maar naar een enorm zware start van 1,5 jaar waar ik enorm veel van der heb moeten pikken en waar het eigenlijk alleen maar gezeik en gezeur was begint ze nu eindelijk te doen wat ik vraag en begint ze het ook leuk te vinden! En dat is het waar ik het voor doe het moet voor haar en voor mij leuk zijn maar ik ben de baas.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:26

mbt cutting: hier neemt het paard pas eigeninitatief als de ruiter zegt 'nu mag je' (hand naar onder). niet gewoon onder het zadel gaan cutting wanneer ie er zin in heeft

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:27

Broke is voor mij wat ze in engelse termen "bevestigd " noemen.Paard weet wat er van hem verwacht wordt en de oefeningen zijn bekend.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:22

cat: maar ik ken maar heel weinig engelse paarden die in mijn definitie broke zijn hoor.....

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:29

catalyst1 schreef:
Broke is voor mij wat ze in engelse termen "bevestigd " noemen.Paard weet wat er van hem verwacht wordt en de oefeningen zijn bekend.

+:)+

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:45

Broke komt van "to braek in'' dat doe je ook met je schoenen, zadel, auto en nog veel meer dingen.
Een paard begint bij ''halter broke'',broke to ride, en als hij show klaar is is het een finished reiner,cutter, cow horse of wat dan ook.
Het is dan ook gewoon een graad bepaling voor waar het paard in zijn trainig is.
Het is misschien een aanrader om te kijken of er mensen zijn die hun Amerikaanse ''horse magazines'' door willen sturen als een leesmap, zodat ook die genen met wat minder toegang naar juiste info, deze ook een kunnen lezen en leren, de vragen die hier op dit forum langs komen doen mij afvragen of sommigen zo wie zo wel weten waar western nu eigenlijk over gaat.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 07:47

Een forum is er juist om vragen te stellen.......

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 08:38

Lees je alles of alleen de onderste regel?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 08:59

@MidnightPSan: wat grappig: je geeft een antwoord maar toch ook weer niet :D
'to break in' dat had ik al verwacht, maar wat jij dus eigenlijk aangeeft is dat de mate waarin je een paard 'broke' moet hebben afhangt van je niveau en het doel wat je met het paard hebt?
Dus dat een paard voor de reining anders broke moet zijn dan voor de pleasure? Is dat wat je bedoelt?

Dus een opmerking 'dan is je paard nog niet voldoende broke' is eigenlijk onzin als het een algemene opmerking betreft. Of een paard voldoende broke is, is afhankelijk van hoe ver je bent in de africhting en welk doel je hebt met je paard.
Zou je zo ver kunnen gaan om te stellen dat uiteindelijk de judge dit bepaalt? :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:15

uhm...nee, zo makkelijk is het niet.
het verhaal van MPS klopt natuurlijk maar dan nog is voor velen de definitie van wat is dan broke anders.

voor mij is een paard dat in de ring bv kickt bij een wissel niet broke genoeg. een ander zegt misschien 'och kan gebeuren'.
een paard dat aan de hand half over je heen loopt als jij stopt vind ik niet voldoende halterbroke een ander zegt misschien 'och hij looopt toch mee?'.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 09:56

Pienb schreef:
voor mij is een paard dat in de ring bv kickt bij een wissel niet broke genoeg. een ander zegt misschien 'och kan gebeuren'.

Het lijkt me dat hierin de regels leidend zijn toch? Een wedstrijd is heel simpel gesteld een beoordeling van de africhting van het paard (en de vaardigheid van de ruiter). Dus als een oefening goed uitgevoerd wordt, scoort de combinatie hoger. Wordt de oefening niet goed uitgevoerd (bijvoorbeeld een kick bij de wissel) dan scoort de combinatie lager.
Waar de ruiter dan genoegen mee neemt... tsja, dat is heel persoonlijk.
Maar de beoordeling is dan leidend toch?
Citaat:
een paard dat aan de hand half over je heen loopt als jij stopt vind ik niet voldoende halterbroke een ander zegt misschien 'och hij loopt toch mee?'.

Daar kun je volgens mij ook geen regel voor stellen. Ik pik dat ook niet, maar een zekere stalgenoot wist me ook al te vertellen dat mijn paard ook niks mag :+ (dat was toen ik mijn paard een stukje door de wei joeg omdat hij andere dingen interessanter vond dan met mij meekomen).

Maar daarom vind ik de uitspraak 'dan is je paard niet voldoende broke' ook een vreemde. Want wanneer een paard voldoende broke is, is van zoveel factoren afhankelijk, waarvan een hele belangrijke de beoordeling van de eigenaar is, of op een wedstrijd: de beoordeling van de judge.