[WN] Eerste westernles, waar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Eerste westernles, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:11

Omdat ik graag alle takken van de paardensport (een beetje) wil leren kennen wil ik graag eens westernles nemen. Waarschijnlijk blijft het bij 1x maar als het erg goed bevalt kan dat natuurlijk altijd veranderen :)
Ik zag in de Sticky al een lijstje met "westernmaneges" maar bijna geen enkele daarvan (bij mij in de buurt) heeft een website, en ik kan daarom weinig vinden over of ze uberhaupt lessen geven aan mensen zonder eigen paard, wat de kosten zijn, de ervaring van de mensen die de lessen geven etc. Het is daarom onmogelijk om te vergelijken waar ik het best terecht kan voor een les.

Daarom hier mijn vraag: Waar kan ik terecht voor een goede eerste westernles in de omgeving van Arnhem (of bereikbaar met OV)?

Over mijzelf:
21 jaar, tot 2 jaar terug een eigen pony t/m M2 dressuur wedstrijden gereden. Nu heb ik een (groen) bijrijdpaard dat springgericht wordt gereden door een prof springer en ik train haar dressuurmatig. Ongeveer 10 jaar rijervaring waarvan ongeveer 8 met eigen paard/bijrijdpaard. Al met al val ik er dus niet zomaar af, maar met western heb ik totaal geen ervaring.
Ik kan mijn bijrijdpaard niet meenemen en zoek dus een stal waar ik met een manegepaard een les kan rijden. Verder reis ik met OV dus een beetje bereikbaar is wel fijn. Ik ben bereid een eindje te reizen :)

Toushie

Re: Eerste westernles, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 06:15

Volgens mij is Woudenberg wel te doen voor je.
Daar zit Ed Gosen ;)
http://www.edgosen.com/

succes ermee. en Wie weet maak je de overstap wel :D

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:17

swra in halle , die hebben lespaarden, en een website
www.swra.nl
En is vanuit Arnhem ook goed te doen.

Henk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:03

Bedankt allebei, ik ga de websites eens uitpluizen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:20

Als ik zo kijk wordt het denk ik Ed Gosen.
Hun stal is met het OV veel beter te bereiken (bij SWRA moet ik nog 20 minuten lopen vanaf de dichtstbijzijnde bushalte, als je de weg niet kent is dat best een eind) en de website maakt op mij een wat professionelere indruk. Meer gericht op training en minder "manege".
Misschien denk ik dan verkeerd, maar dan heb ik het idee dat ik ook meer leer.

Freckles

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:55

Hoi in Harskamp bij stal Tepelenburg geeft Roelie Muller western les
Deze stal is goed te bereiken met ov

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:13

Ed Gosen is echt een aanrader, ik heb namelijk het zelfde gedaan als jij, kennis maken met zoveel mogelijk disiplines. Ed is een goeie instructeur, en de paarden die voor de lessen gebruikt worden zijn fijn te rijden, mits je de juiste hulpen geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:22

@Princesj: Oke, dat klinkt goed :)
Ik heb Ed Gosen nu een email gestuurd met wat vragen, als ik antwoord heb kijk ik weer even verder :)

Edson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:33

Ook is het mogelijk om op één van de managepaarden een les af te spreken bij White Socks Stables in Huis Ter Heide. Vanuit Utrecht of Amersfoort goed te bereiken met OV.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:25

@Edson: bedankt voor de tip :)
Ik wacht even de mail af van Ed Gosen, als het daar niet kan dan zal ik White Socks Stables eens mailen, net als SWRA.
Beiden zijn op een langere reisafstand dus Ed Gosen heeft tot nu toe mijn voorkeur :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:33

Allemaal heel erg bedankt voor de tips.
Ik heb inmiddels iemand van de stal van Ed Gosen aan de telefoon gehad, het klonk allemaal erg goed en ik kon de 20e terecht. Dus gelijk maar de knoop doorgehakt, 20 augustus rijd ik mijn eerste westernles :D Ik heb er nu al zin in!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:51

Ik heb gisteren mijn eerste westernles gehad bij manege galgenberg in Garderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:55

En hoe beviel het?

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:57

Veel plezier. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:06

Dankjewel, ik kijk er erg naar uit!
Ik wil dit al zo lang maar nu heb ik eindelijk de moed gevonden om het echt te regelen :)

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:09

Veel plezier, hoop dat het heel goed gaat bevallen. Vertel je later nog over je les? Ik ben vast aan het zoeken wie een goede trainer is ;)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:17

Blijheid schreef:
En hoe beviel het?

Ik vond het erg leuk en leerzaam, ik heb altijd aan de zijkant mijn 3 vriendinnen mogen bewonderen (die rijden al lang western) van hun had ik ook al wat tips en trucs ontvangen dus dat scheelde ook alweer. Maar in werkelijkheid is het toch moeilijker :o

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:30

@blijheid: je oordeel over de swra vind ik wel een beetje kortzichtig eerlijk gezegd. Ik ken de huidige trainster verder niet, maar ze is natuurlijk wel opgeleid door de vorige en dat was gewoon een prima trainster. Zeer kundig en een zeer nette trainster ook nog eens. En ook heel belangrijk: goede lespaarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:55

Wendy schreef:
@blijheid: je oordeel over de swra vind ik wel een beetje kortzichtig eerlijk gezegd. Ik ken de huidige trainster verder niet, maar ze is natuurlijk wel opgeleid door de vorige en dat was gewoon een prima trainster. Zeer kundig en een zeer nette trainster ook nog eens. En ook heel belangrijk: goede lespaarden...

Ik zeg toch ook, misschien heb ik het verkeerd, maar dit is wel de indruk die ik kreeg van hun website.
Dat is misschien kortzichtig ja, maar de lesprijzen zijn ongeveer gelijk, de ervaring van de trainers is ongeveer gelijk (tenzij ik van Ed Gosen zelf les krijg, wat ik kan zien heeft hij meer internationale ervaring), de reisafstand is ongeveer gelijk, de paarden zijn wat ik kan zien ook vergelijkbaar, maar de website van Ed Gosen ziet er veel professioneler uit, er staat meer en duidelijkere informatie op tja....Het beeld dat ik van beide stallen krijg is dat SWRA vooral gericht is op lesgeven aan onervaren ruiters, en Ed Gosen meer is gericht op training van paarden, en lesgeven van ervarener ruiters.
Dat neem ik dan wel mee in mijn keuze, en hoewel ik qua western onervaren ben heb ik al wel redelijk wat Engelse rijervaring en het beeld dat ik van beide stallen krijg is dat ik dan beter "pas" bij Ed Gosen :)

@Yoni: Ik zet sowieso op m'n blog (zie onderschrift) een verslagje
@Dynamiek: Leuk zeg! Ik denk dat ik het ook nog best moeilijk ga krijgen, maar dat is ook deel van de uitdaging :)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:34

Mijn vriendin heeft wat fotos gemaakt helaas waren het allemaal slechte kwaliteit, maar hier zit ik op cody, braaf dier

Afbeelding

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:39

Blijheid leuk dat je een blog bijhoud, ik zal er eens goed opletten (moet ik je hier niet kwijtraken anders kan ik je vorderingen niet goed volgen :D )

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:43

@blijheid: ik vind het simpelweg nogal kortzichtig om op basis van een website dergelijke conclusies te trekken. Dat is alles :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:54

@Wendy: Prima hoor, ik respecteer ieders mening :)
Ik vind zelf alleen dat websites ervoor bedoeld zijn om je een beeld te vormen van een bedrijf, dus daar gebruik ik het ook voor :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:40

En ik ben er ondertussen achter dat een website niet zo veelzeggend is :D
Er is bijvoorbeeld een stal met een schitterende website, waar de meest geweldige verhalen op staan... maar waarvan ik persoonlijk iedereen zou afraden om daarheen te gaan. Simpelweg omdat ze (in mijn ogen) de paarden slecht behandelen.

Daarom zou ik eerder zeggen: ga gewoon eens bij verschillende stallen kijken als ze lesgeven (of neem een proefles) en ga rijden waar de stijl van lesgeven, de paarden etc je aanstaat :D

Voor zover ik weet is Ed Gosen trouwens ook een prima keuze, dat heeft er verder niks mee te maken :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:46

@Wendy: Tuurlijk zijn websites niet veelzeggend :)
Maar ik ga ook geen complete overstap maken naar westernrijden, als ik dat zou willen zou ik zeker uitgebreider kijken :j

Ik wil nu graag één keer een proefles rijden, om eens te zien wat westernrijden ongeveer inhoud, en om nou op verschillende stallen te gaan kijken en proeflessen te rijden vind ik dan een beetje overdreven :)

Waarom ik ook voor Ed Gosen gekozen heb is dat hij op z'n site heeft staan wat hij allemaal gepresteerd heeft (aantal malen europees kampioen/NL Kampioen) terwijl bijvoorbeeld bij SWRA vooral staat dat ze goed communiceren, en dat ze een 8e prijs op het NK heeft gehaald.
Het is dus niet dat ik alleen naar het plaatje van een website kijk, maar ook naar wat er op staat. En resultaten zeggen mij in dat geval meer dan een zweverig verhaal dat je zo je best doet voor je klanten, ik ga er namelijk van uit dat iedereen dat wel doet ;)