ik ben een tijdje terug met mijn (nu 4 jarige) haflinger overgestapt naar het western rijden.
Nu deden we het met rijden op zich zoiezo heeeeel rustig aan dus er viel niet zo heel veel over te stappen
we reden al die tijd al heel rustig aan (denk zo'n 3 x in de week), vaak ook buiten, maar zoiezo boomloos, bitloos en niet strak in de krul..
maargoed; het western gaat errug goed al zeg ik het zelf. Ze pakt het super op! ik had al wel het vermoeden maar DIT is het voor ons.. ze rijdt met volledige ontspanning, is super meewerkend en vrolijk.
allemaal super dus
maaaaar;
ik heb er nog steeds geen fatsoenlijk galop op zitten
. ik schaam me een beetje aangezien ze 4 is, maar ze heeft er altijd heel veel moeite mee gehad (altijd bokken met aanspringen en als ze mag kiezen blijft ze eeuwig draven); ik heb haar daar nooit echt in doorgepakt.heb het wel af en toe gevraagd maar haar er nooit flink doorheen ge'mept' ofzo.
Buiten op rechte stukken gaat het nu stukken beter sinds kort en voel ik hoe fijn haar galop kan zijn.
Nu heb ik van mijn lesgeefster doorgekregen dat ik moet aanleren met alleen mijn rechterbeen aan te springen, als hulp; en dan echt alleen je rechterbeen en niet zover achter de singel als bij dressuur..
Alleen heeft ze zichzelf aangeleerd (nu ik er iets meer mee bezig ben en haar uitbundig beloon als ze aanspringt) om uberhaupt aan te springen op been..
dus ik drijf nu (om te versnellen en niet alleen maar die jog te rijden); zij begint gekke huppeltjes te maken op aan te springen (ofzoiets).. das weer NIET de bedoeling natuurlijk.
wat doe ik nu? kan ik het er ook op 'bouwen' dmv een 'commando' of geluid ofzo?
het woord galop kent ze wel en als ze los loopt (grondwerken) springt ze feilloos aan.. onder het zadel dus niet
lang verhaal; maar ik hoop dat iemand de ultieme tip heeft hoe ik dit het beste kan doen haha