[WN] Hoe bedoel je "broke"...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

Hoe bedoel je "broke"...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 17:35

Paard (3-jarige) verliest op de helft van de pleasureproef zijn bosal en..... gaat gewoon keurig door en wordt reserve champion. (NSBA)

http://www.youtube.com/watch?v=PEXPNyrNRoM

De discussie gaat of hij niet ge-DQ't had moeten worden...

@Rob_H weet jij dat of NSBA daarover afwijkende regelgeving heeft t.o.v. AQHA?
(niet dat het dagelijks voorkomt maar is toch leuk om te weten)

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:25

Of de NSBA afwijkende regels heeft mbt dit voorval weet ik niet,ken de de verschillen niet mbt fouten in de pleasure.
Wat betreft de NSBA regelgeving staat er niets over het verliezen van een hoofdstel.
Als je binnen komt zonder hoofdstel dat voldoe je niet aan de regels en lig je eruit.
Maar in dit geval was alles in orde op het moment dat de class begint.
Dan verlies je je bosal.tja en dan.
Het verliezen van de bosal is niet omschreven dus in principe geen rede tot een DQ
Er zit geen bit aan dus je kunt ook niet terug vallen op een regel die aangeeft welk bit gebruikt mag worden.
Als je puur op de regels afgaat is de teugelvoering op dat moment niet correct,(heel Los)MAAR als het paard op dat moment een constante hoofdhouding behoud dan moet deze teugelvoering volgens de regels weer beloont worden.
Verder voldoet dit paard qua gangen geheel aan de wensen en regels van de NSBA (of dat mooi is is een andere discussie ;) )
Ik kan me voorstellen dat de jury dit niet ziet als een rede om een dq te geven.Eerder om een paar plaatsen naar boven te zetten 8-)

XoNo

Re: Hoe bedoel je "broke"...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:31

Naar mijn idee ook volledig volgens de regels :D Ik vind het wel enorm stoer om dan gewoon zonder bosal verder te gaan :j

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:19

Zo die weet wat hij moet doen ;)
Super gaaf !!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:34

Geweldig, gewoon doorgaan :P

(Alleen... jaja daar hebben we de zeikerd weer... dat paard is linksvoor véél korter in de beweging dan rechtsvoor... :\ )

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:35

I.i.g niet teugelkreupel _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:15

Haha wat een geweldige actie _O- Heel stoer van haar dat ze gewoon door is gegaan!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:55

Hoe zit het met 'brake of gait' op het moment dat de ruiter het paard stilzette om het hoofdstel af te doen ??
Of kent de NSBA deze regel niet ??

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:03

Sonja schreef:
Geweldig, gewoon doorgaan :P

(Alleen... jaja daar hebben we de zeikerd weer... dat paard is linksvoor véél korter in de beweging dan rechtsvoor... :\ )

viel mij ook al op ja. en ook niet altijd even constant in de jog. de lope vond ik wel heel mooi

maar ik doe het haar niet na :P

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:38

wow wat knap!!
En zo netjes.
maar was het dan niet erg dat ze halt hield om het hoofdstel af te doen terwijl er "walk" gevraagd was?
(het zal in de pleasure misschien niet zo heten, maar dan ben je toch 'out of pattern'???)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:39

Onderbreking van de gevraagde gang heet dat, in goed Nederlands.
Zou ik eerlijk gezegd best flauw vinden als ze daar op afgerekend zou worden, ondanks dat het feitelijk misschien wel had gemoeten...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:46

Tot zover ik weet levert een break of gait meestal wel minpunten, maar geen DQ op :j

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:09

ok, weet ik dat ook weer!
zo leer je altijd wat bij he?

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:17

dit is een gevalletje stomme pech en niet met opzet ofzo gedaan ,dus ik vind geen DQ .

Moet nog wel even kwijt dat ik die paarden voor geen meter vind lopen ,hoezo hoe haal ik elke vorm van beweging uit mn paard? ik vind het niet om aan te zien. doe mij maar de nederlandse pleasure paarden!

Godfried

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:46

storrum schreef:
Paard (3-jarige) verliest op de helft van de pleasureproef zijn bosal en..... gaat gewoon keurig door en wordt reserve champion. (NSBA)

http://www.youtube.com/watch?v=PEXPNyrNRoM

De discussie gaat of hij niet ge-DQ't had moeten worden...

@Rob_H weet jij dat of NSBA daarover afwijkende regelgeving heeft t.o.v. AQHA?
(niet dat het dagelijks voorkomt maar is toch leuk om te weten)

Deze video is leuk en vol genot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:48

Wauw! Wat gaaf zeg!!! :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:51

Uriah schreef:
dit is een gevalletje stomme pech en niet met opzet ofzo gedaan ,dus ik vind geen DQ .

Moet nog wel even kwijt dat ik die paarden voor geen meter vind lopen ,hoezo hoe haal ik elke vorm van beweging uit mn paard? ik vind het niet om aan te zien. doe mij maar de nederlandse pleasure paarden!

Het is stoer dat ze verder gaat.

Ben het wel met bovenstaande eens, Hoezo : "forward motion" ?? paarden lijken stil te staan, ze lopen scheef, etc. of zoals een trainer tegen mij zei ""pleasure ( and horsemanship) are an abomination of the western sport" , als ik dit zie kan ik hem alleen maar gelijk geven!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:54

heel knap doorgereden
ook al loopt het paard echt gruwlijk langzaam toch zie je dat ze corrigeert als hij uit frame valt
in het begin van het filmpje zwalkt het paard in stap :\
in de galop loopt het paard ook echt van achteren naar voren, ontzettend knap al wil ik niet weten hoe ze dat paard dat ooit geleerd hebben

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:17

Ik vind de galop er niet uitzien en had haar negatief gescored voor de break of gait(s).
Never nooit niet dat ze tweede kon worden, als je de andere paarden ook ziet lopen. (Voor zover je dat kunt zien natuurlijk)
Maar ook geen DQ, omdat er niets in het regelboek staat over het halverwege verliezen van je bosal, voor zover ik dat kan vinden.
Je zou nog over een DQ kunnen twijfelen omdat je niet goed kan zien of ze haar paard/zadel aanraakt.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:52

Ik vind het knap van d'r dat ze gewoon doorgaat, dat zowieso.
Maar de gangen van die paarden........ik wil niet weten hoe ze die paarden zover krijgen. En dan die hoofden zo troosteloos naar beneden. Nee, het is niet mijn ding.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:50

Pff, echt knap dat ze gewoon door kan rijden!
Maar wel raar dat ze dan toch nog reserve champion kan worden. Ik vind die pleasure trouwens wel mooi, echt goed als je je paard zo kan laten lopen (zonder bosal hihi)

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:54

DubbelDun schreef:
Hoe zit het met 'brake of gait' op het moment dat de ruiter het paard stilzette om het hoofdstel af te doen ??
Of kent de NSBA deze regel niet ??

Ik wilde het nog vermelden,maar ja dat was het moment om een dq te geven.
Maar ik weet zeker dat de jury heel snel zijn hoofd afwende als hij toevallig die kant op had gekeken.
Maar een break of gait is geen dq.
Zover ik me herinner heeft de NSBA pleasure geen fout die een dq tot gevolg heeft in de regels vermeld staan

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:01

Ik vind het knap dat ze de tegenwoordigheid van geest had om door te rijden.
Maar ik vind ook dat iedereen die denkt een beetje pleasure te kunnen rijden dit moet kunnen.
En verder die gangen en hoofdhouding +:)+ +:)+ *\o/* +:)+ +:)+ *\o/* +:)+ .

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:06

Ik dacht dat een break of gait van meer dan 5 passen wel een DQ op kon leveren, maar ik heb ook de ervaring dat jury's daar soepel mee omgaan (hehehe := ).
In ieder geval mooi dat ze daar in dit geval niet te kinderachtig over geweest zijn. Hoewel... dit moet natuurlijk niet iedereen gaan doen. Het stilstaan bedoel ik dan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:10

Ze rijdt idd netjes door. Zou idd gewoon moeten kunnen, maar de praktijk lijkt mij (als niet-kenner trouwens) toch echt anders.