[WN] [RT] naar voren duikelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

[RT] naar voren duikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 05:56

Pfff na de foto's van papenburg erger ik me rot aan mijn eigen zit....

[WN-ITP] Papenburg (DL), 21 juni

Voor mijn gevoel zit ik dus echt rechtop, en als ik dan de foto's zie arghhhhhhh.
Nou heb ik een nogal stevig achterwerk, en vraag me af of er meer dames zijn die hier last van hebben, ik voel me soms net zo'n duikelpoppetje...

Anoniem

Re: [RT] naar voren duikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 07:47

Heeft niet met je kont of het formaat ervan te maken maar met de plaats waar je 'm neerplant :D
Je zit vrij ver achterin je zadel. Als je iets verder naar voren gaat zitten en ietsjes je bekken kantelt is het al makkelijker om je schouders recht boven je heupen te houden. En dan is het alleen nog kwestie van tieten laten zien ;)

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:26

........maar niet teveel tits, want dan krijg je pijn aan je rug! :D (en zit je hol)
Ik heb hetzelfde probleem (gehad, rij nu niet) .
Idd wat Sonja zegt , probeer het diepste punt van je zadel te zoeken en je bekken te kantelen ,buikspieren aantrekken, rug bol maken.
De eerste tijd, voor je gevoel ,iets naar achteren leunen, maar je zit dan toch rechtop.
Niet te lange beugels kan ook helpen, ook al ziet dat er helaas iets minder mooi uit.
Maar het is een rot probleem, ben dan ook jaloers op al die minder gevulde langbenig amazones. :P

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:32

Ik heb ook eenzelfde type paard en ook altijd het idee iets naar voren te zitten op hem. Als ik op een ander paard zit ben ik veel rechter namelijk en kan ik echt meer op mn achterste zitten! Ik heb het idee dat het aan hun beweging ligt.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:37

Ik weet er alles van CC!!! Ik moet ook flink aan mijn houding werken en zit nu voor mijn gevoel ook teveel achterover, maar kijk ik in de spiegel dan zit ik recht, maar wat heb ik een spierpijn in de bovenbuik!!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:40

Vaak ook een buikspierenkwestie.
Als je deze meer aanspant en inderdaad je bekken meer kantelt dan zit je wel rechtop.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:06

ik ga met sonja mee

verder heb ik die neiging ook wel als het spannend is en je paard wat gejaagd en met minder ruggebruik loopt
eigenlijk druk je jezelf dan wat uit het zadel met je dijbenen en bilspieren
kwestie van je houding weer corrigeren ala sonja(midden zadel opzoeken, bekken kantelen en buikspieren aanspannen) en vervolgens een paar keer heel diep inademen en uitblazen(flink zuchten :D )
blijf met je aandacht bij je paard, sluit je een beetje af van je omgeving en probeer het gevoel van thuis weer terug te krijgen
ik merk dat het bij mij vaak gebeurd als ik meer met mijn omgeving bezig ben inplaats van me consentreer op mijn paard en rijden

en denk vooral als een belgische: "Zitten op je poep!" :D

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:17

Hier eentje met hetzelfde probleem! Al rij ik nu al veel minder met holle rug, toch duik ik geregeld nog naar voren (met bolle rug deze keer ;) ). Ik zit dan echt recht... denk ik. Maar als ik mezelf dwing nog verder, ontspannen, naar achter te zitten, dan pas zit ik recht. En mijn benen ontspannen naar beneden, nog zo'n probleem.
Als ik dan zo naar achter zit, merk ik ook dat eigenlijk veel beter zit. Maar die gewoonte hé, daar moet je echt vanaf geraken.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:30

Het valt allemaal niet mee!!!! En dan zeggen ze dat western voor luie mensen is!!! nou ik vind het flink werken hoor!!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:50

Ook hier hetzelfde probleem :+

Space_nr1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:11

Bekend probleem,
heb nu Haptonomielessen op het paard van Paulette van Zorn en moet zeggen dat het
mij duidelijk helpt met het krijgen van een rechte maar toch ontspannen zit. voordeel is dat mijn paard hierdoor ook ontspanner wordt.
Volgens mij komt Paulette ook wel op locatie.
http://www.equidact.nl

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:24

ik lees ook mee hier .... en ga de tips toepassen .... :D

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 06:57

Mijn ervaring is ook dat het enorm kan verschillen met een ander zadel. Ik heb er namelijk ook een handje van om naar voren te leunen/hangen, maar dat verschilt wel enorm per zadel. Sommige zadels dwingen me gewoon om vanzelf rechtop te zitten, dus zonder dat ik er moeite voor hoef te doen, terwijl een ander zadel er alles aan doet om mij niet rechtop te kunnen laten zitten :D

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 11:49

@susan helaas gaat voor mij dat excuus niet op ;) maarrrrrr wel iets anders, bekkenbodemspieren!!! Ik heb gemerkt dat nu ik idd mijn bekken meer kantel, mijn bekkenbodemspieren meer aangespannen worden. Na mijn 2 bevallingen waren die ondanks oefeningen slapper dan slap (knieën bij elkaar met niezen :P ) nu ik mijn bekken meer kantel merk ik dat die spieren ook weer meer aangespannen worden.
Heb van de week 2 paarden gereden, een met engels zadel en ander met reiningzadel, en heb er nu extra op gelet. Ben heel benieuwd hoe lang het duurt voor het een automatisme wordt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:04

Ik heb hetzelfde probleem. Met doorzitten en in stap zit ik netjes rechtop, maar vooral de galop is een ramp. Komt denk ik ook dat mijn pony vrij hard galopeerd, dan is iets voorover zitten makkelijker. Hopelijk dat ik het met lessen kan oplossen, tot die tijd lees ik mee.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:15

Ik heb dit probleem ook wel wat.
Ik heb een stevig achterwerk en een erg holle rug, ik kan je zeggen dat deze combinatie het niet echt makkelijk maakt om je bekken te kantelen. Verder zit ik echter wel recht hoor, het is volgens mij ook een beetje kwestie van je houding aan je eigen lichaamsbouw aan te passen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:52

Herkenbaar CC. Ik doe het ook. En ik heb besloten dat ik het wel best vind. Ik zoek toch vaak de meest comfortabele houding op en ben al blij dat ik niet ergens wat vastzet.. daar let ik eer op dan dan stukje houding.

Maar wat Sonja zegt klopt wel.. Iets meer voorin gaan zitten helpt wel.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:04

De tip van sonja toegepast en ik heb mijn beugels langer gemaakt, was in het begin iets wiebelig, maar volgens mij zit ik nu beter.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:00

Chery verlies je je beugels dan niet als je ze 1 gaatje langer maakt?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:18

MSQuincyTE schreef:
Chery verlies je je beugels dan niet als je ze 1 gaatje langer maakt?

Nee geen last van, alleen wat wiebelig in het begin, maar dat duurt een paar dagen en dan is het weer normaal gevoel.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:30

Gaan je benen dan ook geen eigenleven lijden? dat deden die van mij wel toen ik mijn beugels te lang had :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:44

Dan heb je ze echt te lang. Je moet natuurlijk wel druk in je beugels kunnen houden. Hoe wou je anders remmen? :D

Ngen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:18

wat ook nog een oorzaak kan zijn is je zadel , als je zadel te breed is vooraan op je zit, dat zal je ook verder naar achteren gaan zitten
hier voor zijn er vrouwen zadels die ergonomisch beter zitten voor een vrouw

heb een collega die dit probleem ook heeft gehad

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:59

Sonja schreef:
Dan heb je ze echt te lang. Je moet natuurlijk wel druk in je beugels kunnen houden. Hoe wou je anders remmen? :D

Vandaar dat ik ijn beugels ook korter heb gemaakt Sonja, en nou is het goed :j

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 12:09

@ngen in mijn cuttingzadel heb ik dat idd, die is heel breed, maar goed daar rijd ik zelf eigenlijk niet meer mee. Mijn reiner is een stuk smaller gelukkig. Oefening baart kunst zegt men, dus ik blijf er aan werken ;)