koudbloedjes en endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

emma525

koudbloedjes en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 22:49

Hey,

Josephine op bokt 'delfa' zijn van plan met de Endurance te starten. :)
Mijn pony is een zeer zwaar gebouwde haflinger x fjord.
Waar moet je op letten bij zo'n pony? kwa voeding enzo..

groetjes emma

even een foto, links Josephine met Lizet (arabier x welsh) en rechts ik met Jiskefet.
hij lijkt hier veel smaller dan hij is! :P
Afbeelding

Ingerr

Re: koudbloedjes en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:20

wat geef je hem nu vooral te eten?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 22:17

inger1204 schreef:
wat geef je hem nu vooral te eten?

hij staat dag en nacht in het weiland, met hooi. een soms een paar handjes biks.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:46

emma..
wil je die foto verwijderen? ik sta er echt vreselijk op!
doe nmaar 1tje van alleen jis of zo :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:56

delfa schreef:
emma..
wil je die foto verwijderen? ik sta er echt vreselijk op!
doe nmaar 1tje van alleen jis of zo :P

En van je vrienden moet je het maar weer hebben, blijkt weer :D , is wel een lollige foto hoor.
Jullie hebben in ieder geval pret.

Niet dat ik nou vreselijk in de endurance zit. (rij nog maar sinds KWB in maart dit jaar)
Maar wat doe je verder met je paard, want van alleen voer gaat ie niet harder of verder lopen.
En voeren doe je naar behoefte...

Mijn pony staat nu 24/7 in royale wei. En krijgt nog steeds bijgevoerd. (en ja, het is een koudbloed, fjord namelijk)
En is momenteel in goede conditie (lees = dus niet te dik, en is in staat flink stuk werk te verrichten)
De vraag van mij aan jou is dus, hoeveel rij je je pony, hoevaak, hoelang, wat, hoezwaar etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 07:16

Ondanks dat correct voeren belangrijk is zegt dat niet veel over wat een paard (aan)kan.

Hoe lang rij je (tijd)?
Hoever rij je (afstand)?
Hoevaak rij je in de week en hoelang/ver per keer?
Welke gang rij je vooral en hoelang achter elkaar kan ze dat vol houden.
Hoe reageert je pony daarop?

Volgens mij zijn er meerdere topics te vinden over verschillende (koudbloed)rassen in de endurance.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 13:59

@ Sjolvir en Judith_
Ik rijd 4x per week ong. mijn zus rijd er ook op.
Meestal maken we een rondjes van? 7 km. soms langer
dan doen we het meest in draf, en hij houd het steeds beter vol, we waren laatst 4 uur weg, en bijna geen zweet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:00

Met een koudbloed in de endurance is voeding niet je grootste uitdaging. Dat gaat je koeling worden. Is en blijft lastiger bij koudbloeden.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 14:11

Sonja schreef:
Met een koudbloed in de endurance is voeding niet je grootste uitdaging. Dat gaat je koeling worden. Is en blijft lastiger bij koudbloeden.

hoe doe jij het dan? lekker nat gooien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:14

Niet. Ik heb er voor gekozen om geen endurance ermee te rijden, ondanks dat ik het een prachtige discipline vind.

Maar veel koelen op de hals met water is de beste manier ja. In combi met een hele goede conditie en dus ook absoluut niet teveel vet. Want dan komen ze hun hitte écht onvoldoende kwijt.

Gaat het om de pony in je profiel? Want die is ehhhhhh... 'ietwat' in rijke conditie zeg maar. Daar zit nog wel wat voorbereidingstijd in voor je die klaar hebt voor dergelijk werk.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 14:34

Het gaat idd om de pony op min profiel, maar op het moment is hij op een dieetje ;) maar hij is zoizo zwaar gebouwd. maar beetje buikje wegwerken kan geen kwaad.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:38

als je koelt moet je dat op de grote aderen doen,
maar niet waar veel spiermassa zit omdat je dan in eens op warme spieren koud water gooit

kijk anders is op deze site: http://www.fit-2-continue.com
en dan bij trainingen daar staat ook koelen bij

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 16:20

@ inger1204

oke, bedankt :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:48

emma525 schreef:
@ Sjolvir en Judith_
Ik rijd 4x per week ong. mijn zus rijd er ook op.
Meestal maken we een rondjes van? 7 km. soms langer
dan doen we het meest in draf, en hij houd het steeds beter vol, we waren laatst 4 uur weg, en bijna geen zweet :)

Zweet zegt niet echt wat over zijn conditie. Zweten is de natuurlijke manier van een paard om zich te koelen.
Het ene paard zweet van nature meer dan de ander. (die van mij is kampioen zweet procucent)
4 uur weg, zegt niets over de gereden afstand en het tempo.

Jij rijdt 4 x per week en je zus ? x per week? (1 dag? 2 dagen? 3 dagen?)

rondjes van 7 km, dus inclusief in en uitstappen? 3 kwartier onderweg? (doe je dan op 1 dag 1 rondje of rij je er 2, 3 of 4 achter elkaar?)
In stap dik een uur weg voor 7 km (1 uur en een kwartier?)

Kan jij even per dag opschrijven wat je paard per dag doet?
Nu snap ik hem niet helemaal.

Koelen van koudbloed blijft lastig. Alle overgewicht (lees spekvet, dat hij meevoert), maakt koelen weer lastiger en zijn
overtollige kilo's die hij de hele weg mee moet slepen, dag en nacht.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 15:27

Het wisselt elke week wat we met hem doen, dus dat is lastig op te schrijven. vandaag is hij 2x 1 uur dressuur gereden.
enne 3 kwartier met uitstappen. we gaan wel steeds sneller, meer draf enzo.

mijn zus rijd ong 3 dagen, soms loopt hij dus ook 2x per dag.
dat vet zijn we druk mee bezig. afvallen blijft een probleem

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:39

ik help emma wel even.. haha.
op buitenrit, doen we de laatste tijd best wel intensief zegmaar.
dus we stappen 10 minuten in, dan doen we 1 uur draf en galop en stappen we 10 minuten uit.
of we stappen 10 minuten in 1 uur draf en galop 10 minuten stap half uur draf en galop 10 minuten uitstappen.

maar soms doen we idd ritten van 3-4 uur dan draven we veel en doen ook galopstukken. verder doen we dat niet erg veel stappen tussendoor, onze paarden hebben wel een redelijk goede conditie vindt ik.. alhoewel die van mij alles wel veel makkelijker volhoudt(wordt hoe langer ik rijdt en hoe intensiever hoe drukker ze wordt, maar das weer een ander verhaal haha), is jiske (die van emma) ook niet echt bepaald moe na 3 uur redelijk intensief rijden.

hopelijk heb ik zo emma en jullie wat geholpen?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 15:43

delfa schreef:
ik help emma wel even.. haha.
op buitenrit, doen we de laatste tijd best wel intensief zegmaar.
dus we stappen 10 minuten in, dan doen we 1 uur draf en galop en stappen we 10 minuten uit.
of we stappen 10 minuten in 1 uur draf en galop 10 minuten stap half uur draf en galop 10 minuten uitstappen.

maar soms doen we idd ritten van 3-4 uur dan draven we veel en doen ook galopstukken. verder doen we dat niet erg veel stappen tussendoor, onze paarden hebben wel een redelijk goede conditie vindt ik.. alhoewel die van mij alles wel veel makkelijker volhoudt(wordt hoe langer ik rijdt en hoe intensiever hoe drukker ze wordt, maar das weer een ander verhaal haha), is jiske (die van emma) ook niet echt bepaald moe na 3 uur redelijk intensief rijden.

hopelijk heb ik zo emma en jullie wat geholpen?

thx! het klopt wel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:30

Handig voor jezelf, bekijk eens hoeveel kilometer je per keer rijdt en kijk hoe lang je erover doet. Dan heb je een indicatie van je snelheid.
Afstanden meten kan via http://www.afstandmeten.nl

Voordat ik met de endurance begon maakte ik ook wel eens ritten van 4-5 uur. Maar toen ik die rondjes later ging nameten waren ze nog geen 25 km lang. Je vegist je echt snel in het tempo.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 16:13

@ Lenneke_
bedankt voor de tip!

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:25

ik heb het even gemeten! in 2,5 uur rijden wij 18 km.
weet niet of dit snel is of zo?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 16:29

geen idee. vraag je aan mij.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:34

Dat is heel langzaam..
7,2 km/h nl
Dat is nog niet genoeg om de kennismakingsrit goed uit te kunnen rijden want dan moet je minimaal 8km/h halen over minimaal 25km.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:38

oké, haha. wat ik er nog vergeet bij te vertellen is dat dit wel zonder zadel is! omdat onze zadels niet goed passen. (zijn nieuwe in aantocht;))

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:06

Dan nog is het te traag... Je zult meer moeten draven dan je nu doet.

Ook ik was eerder teleurgesteld over de afstand van mijn gewone wandelrondjes... Zo'n GPS maakt je veel bewuster van wat je aan 't doen bent. :)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:23

Eerlijk gezegd vind ik 7 km een paar keer per week ook erg weinig ter voorbereiding van endurance. Mijn ijslander had meestal als het warm was (20-25 graden) bij de voorkeuring rond de 44 hartslag, vrij hoog dus voor een compleet relaxt paard. En met hem heb ik echt véél moeten trainen voordat hij góed (en met goed bedoel ik dan dus zonder dat ik me zorgen hoef te maken over zijn hartslag en het in 1 x goed is met 1 km voor p/a en finish ernaast stappen, in elk weertype.) een klasse I kon uitrijden. :) Koudbloeden hebben van zichzelf ook een hoge hartslag, en inderdaad moet je dan ook wel echt bij elk groompunt goed koelen (over de hals en dan wreef ik het altijd over de onderkant van z'n hals uit met m'n hand, want daar is belangrijk) als je zeker wil zijn. Ik hield niet bij hoe lang ik precies reed meestal, maar ik reed toch wel zo'n 3 x per week ritten van 2 á 3 uur, en 2 á 3 x per week ritten van 1 uur daarnaast, waarbij ik voornamelijk draafde om duur-conditie te krijgen. Dat werkte voor mijn ijslander erg goed! Met een koudbloed moet je ook voor klasse I over het algemeen flink trainen.

En inderdaad, 9 km/u lijkt heel makkelijk te halen maar het is best wel snel hoor! Er gaat zoveel tijd verloren in dingen als stappen, koelen en dergelijke.

Ik zou voor je een endurance rijdt persoonlijk ook een aantal keer (liefst in verschillende weersomstandigheden) ritten maken van de KMs die je wil gaan rijden, 26 - 40 km dus in klasse I. En daarbij dan ook op de helft en naderhand de hartslag controleren, en hoe lang je bezig bent voor de km/u (en als je echt zeker wilt zijn kan je als de HF boven de 60 is op de helft / het eind zelfs nog 10 minuten pauzeren voor je verder gaat / nogmaals checkt!). Een stetoscoop werkt ook en is goedkoop als je het geld voor een 'echte' hartslagmeter niet hebt.

Nou ja, hopelijk heb je hier wat aan. :)