[WN] Show format

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rob_H

Show format

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 10:03

Wat is de perfecte format voor een show?
Dit gezien vanuit de ruiter en zeker ook gezien vanuit de kijker/bezoeker.

quarterH

Re: Show format

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:29

Kun je iets specifieker zijn met wat je met format bedoeld?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 12:33

Een formule waar iedereen krijgt wat men wil.
Ruiters *publiek*organisatie*locatie eigenaar*.
En dan ongeacht ras *ervaring*portemonnee*etc.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:01

Gratis entree
Niet te vroeg beginnen of te laat eindigen
Niet al te lange pauzes
Tentjes voor eten/drinken en 'winkeltjes'
Lekker zittende tribune (kuipstoeltjes ipv houten latten)
Herkenbaar toezicht in binnenbak
Bereikbare startlijsten en puntenlijsten

Zo even snel uit de losse pols :D

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 13:09

Had toch wat meer van je verwacht DD :D
80% van wat je aangeeft is basic. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:51

Een show die op normale tijden begint en afloopt.
Een show waarbij je 2x 1 onderdeel kan starten (bijv 1x normale reining en 1x jackpot).
Een show met controle in de inrijbak.
Een goede showarena (geen rare afmetingen, slechte bodem etc).
Starttijden die van te voren bekend gemaakt worden.
Meer dan 1 jugde (voor het perfecte dan he ;) )
Youth-onderdelen.

Dit is wat bij mij als eerste in mij opkomt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:03

Eéntje waarbij in ieder geval duidelijk het welzijn van de paarden bovenaan staat.
Als ik op een wedstrijd kom kijken/deelneem waar duidelijk herkenbare toezichthouder(s) op het terrein en inrijbakken zijn (die zich dus niet stilhouden wanneer ze iets zouden moeten opmerken ;) ), ruimte is voor de paarden om te ontspannen (paddocks, stallen) voor de paarden die veel onderdelen starten, i.p.v. dat ze op de trailer moeten staan o.i.d, waar deskundigen rondlopen (misschien diezelfde toezichthouders) die kunnen beoordelen of een paard gezond is, loopt enz, het aantal te starten onderdelen per paard misschien zelfs een maximum heeft, de inrij-tijd aan een maximum is verbonden (bijvoorbeeld voor iedere deelnemer iets van 20 minuten voor zijn start) en de consequenties op overtredingen van deze niet al te lachwekkend zijn, dát zou er één zijn waar ik het leuk zou vinden om te gaan kijken / deelnemen. ;)

Of het verder strak georganiseerd, er winkels zijn, een patatkraam enz enz is allemaal voor mij van minder belang. Is ook leuk maar voor mij staat mijn/het paard op 1. De sporter moet goed verzorgd enz worden. ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:04

publiek

- voldoende zicht (geen palen, permanente camera's voor je neus waardoor je zelfs niet mag praten).
- wedstrijdonderdelen niet te lang en eventueel afgewisseld met een goede demo, of desnoods een entertainer (muziek of zo?)
- niveau's in onderdelen afgewisseld, ook naar 'interessant om naar te kijken'. Halter/showmanship is voor mij minder spectaculair om te zien
- fatsoenlijk te eten (meer dan patat, hamburger, broodje kroket).
- geen onbenullig hoge entree
- een paar koopstandjes zou leuk zijn, hoeft echt geen strodorp te zijn.
- eventueel een afgezonderd hoekje voor korte lezingen/clinics o.i.d. (je gaat niet de hele dag bij een wedstrijd kijken, niet iedereen vindt alle onderdelen even leuk.
- toezicht bij inrij bak op welzijn paarden e.d.

Ruiter

Kleine wedstrijd

- meer ringen heb ik geen probleem mee.
- deel onderdelen kan ook buiten verreden worden
- stuk gras om stukkie wei af te zetten met prikpaaltjes (zoals in Nordhorn)
- een keer een ander onderdeel erbij (zoals natuurtrail, free style pleasure of zo ;) )
- een goede demo
- mogelijkheid voor andere disciplines om elkaar tegen te komen (Trec? )
- de standaarddingen: op tijd, jury die moeite neemt toelichting te geven, jeugdklasse
- geen level 1 en 2 bij elkaar gooien
- niet verplicht alle onderdelen uit hoeven schrijven
- fatsoenlijk te eten

Grotere wedstrijd
- marienheem is prima georganiseerd, weitjes zou ik nog wel een pré vinden
- startgeld is aan de prijs, maar anders zal het wel niet uitkunnen
Laatst bijgewerkt door Anya op 31-05-09 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 14:18

Ok anya nu komen we ergens ;)
Ik vind zelf de rand voorwaarden ook belangrijk.(workshops,demo,s bv linedancing en gewoon leuke dingen om te bekijken voor het publiek of te doen (bv simpel weg hoefijzer gooien etc.
Gewoon simpele dingen die het publiek op de showgrounds houd en na *ontspanning* weer terug komt om de wedstrijden te bekijken (en niet naar huis gaat)

Maar wat betreft de ruiters,hoe moet dat dan.
bedoel wat moet je bieden?
Zelf denk ik iets in de trant van alleen jackpot classes (verdeeld in open amateur en novice)
Misschien zelfs in combinatie met jackpot dressuur of springen :7

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:31

Ja dat maakt echt uit, anders hebben mensen het na een uurtje gezien, onderdeel dat ze niks vinden en weg zijn ze.

Wat ook kan helpen:

- meer uitgebreide variant van 'ballenbak' mét oppas.
- eventueel een plek waar je je hond even achter kan laten. Honden gaan vaak mee, vinden het leuk, tot een bepaald moment. Dan moeten ze even kunnen rennen of zo.

jackpotclasses is best leuk, maar bedenkt dat je ook iets moet bieden voor de mensen die eigenlijk wel weten geen kans te maken op de jackpot. Iets wat ze wel mee naar huis kunnen nemen.

Want je wil je jackpotklasse gevuld hebben. En met de iets minder goede ruiters vallen de goede meer op, dus beter om naar te kijken.

Biedt ze allemaal een gratis foto serie, of een filmpje (kost geen drol meer tegenwoordig, dus waarom zou je het ze laten kopen). Of allemaal een mini-trophy van de grote variant. Voor op de vensterbank thuis. De inschrijfgelden zijn er ook naar. En doe dat dan voor verschillende niveau eventueel.

Springen, dressuur: ik vind dat het heel goed zou moeten kunnen erbij.

Haha zolang je niet aansluit bij de KNHS, want dan moet ik mijn ter plekke doodvallende paard verplicht ter sectie laten afvoeren ;) :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:32

Oh én een soort service waar je kunt slapen. Lijstje hotels, campings, huisjes in de buurt. Is niet altijd makkelijk te vinden op het net.
En wat ik dan weer té vindt is iets als de westernexperience. Daar waren de wedstrijden een bijproduct.

Overigens zie je dat dus ook bij de military. Helemaal vol met zuiptenten langs de route, ongelofelijk duur volk in de zuiptenten. Af en toe lopen ze een stukje naar de volgende zuiptent. Een strodorp met de helft paardenspullen en de rest lifestyle spul voor buitenwonende beter gesitueerden. een seciale viptent, vipparkeerplaats (gesponsord door Landrover).

Het gaat daar maar voor een handjevol toeschouwers en de ruiters om de paarden.
Groot succesnummer is overigens de shetje-races daar.. daar staat het altijd bomvol.

En bij de waterhindernis.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:54

Rob_H schreef:
Had toch wat meer van je verwacht DD :D
80% van wat je aangeeft is basic. 8-)

OK de extreme variant dan :+

Opgehaald worden met een Limo
Op de voor mij uitgerolde rode loper haRtelijk begroet worden door de voorzitter van de vereniging in kwestie en begeleid worden naar mijn VIP-plek
Een persoonlijke 'knipmes' om me van versnaperingen en snacks te voorzien
Afhankelijk van de temperatuur de mogelijkheid om bij te verwarmen of te koelen naar wens
Aan het eind van de wedstrijd een kleine attentie overhandigd krijgen om de dag aan te herinneren
Begeleid naar de Limo en vriendelijke uitgezwaaid
Met de Limo voor de deur afgezet

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:01

Wil je echt door de voorzitter worden ingehaald?

Mag ik daar dan bij zijn als toeschouwer :)

Maar serieus: die kachel/verkoeling lijkt me wel wat :j ;)

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:46

Jackpotklassen, double judged, dsba klassen, rassenshows (combi met aqha, apha enz.)

Deze dingen maken voor mij een wedstrijd aantrekkelijker!

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:56

Als er een eerlijke hap eten is voor een eerlijke prijs,ipv vette drek zou ik wel wat langer blijven.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:58

vette drek is wel een mooie omschrijving voor eigenlijk best wel vies :j

Dat geldt meestal ook voor de geserveerde 'huiswijn' overigens: best wel vies 8-)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:09

sflj schreef:
Eéntje waarbij in ieder geval duidelijk het welzijn van de paarden bovenaan staat.
Als ik op een wedstrijd kom kijken/deelneem waar duidelijk herkenbare toezichthouder(s) op het terrein en inrijbakken zijn (die zich dus niet stilhouden wanneer ze iets zouden moeten opmerken ;) ), ruimte is voor de paarden om te ontspannen (paddocks, stallen) voor de paarden die veel onderdelen starten, i.p.v. dat ze op de trailer moeten staan o.i.d, waar deskundigen rondlopen (misschien diezelfde toezichthouders) die kunnen beoordelen of een paard gezond is, loopt enz, het aantal te starten onderdelen per paard misschien zelfs een maximum heeft, de inrij-tijd aan een maximum is verbonden (bijvoorbeeld voor iedere deelnemer iets van 20 minuten voor zijn start) en de consequenties op overtredingen van deze niet al te lachwekkend zijn, dát zou er één zijn waar ik het leuk zou vinden om te gaan kijken / deelnemen. ;)

Of het verder strak georganiseerd, er winkels zijn, een patatkraam enz enz is allemaal voor mij van minder belang. Is ook leuk maar voor mij staat mijn/het paard op 1. De sporter moet goed verzorgd enz worden. ;)

Nou, ben benieuwd wat dan wel mag op zo'n show.....
Komen er ook razzia's bij de stallen /trailers om te kijken of niemand rare spullen erbij heeft?

Sorry maar vind dit veeeeel te ver gaan hoor. Paar dingen zie ik wel wat in maar 90 procent vind ik veel te overtrokken.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:15

Helemaal mee eens Pien!
Toezicht in de inrijbakken prima. Maar als voorbeeld, mijn paard flipt als een gek als je hem maar 20 min mag warmrijden.

En een uurtje (of zelfs iets langer) op de trailer staan is heus niet zo erg hoor, zeker niet met een gevulde hooizak.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:16

Verder:
Grote show (aqha, apha, nrha alles double judged)
Owja, doe er voor de toeschouwers ook maar ncha bij, is leuk om naar te kijken.
2 grote binnen arena's, beide met geschikte reiningbodem.
En ook nog wat buitenbakken en roundpens.

Lang weekend, voldoende boxen, omliggende betaalbare hotels en campingplekken
Door lang weekend normale start en eind tijden (bv 8 tot 22 en laatste dag max tot 18 uur)

Voor publiek: de verschillende classen door elkaar om het leuk te houden.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:27

Ja wat meer AQHA dan heb je in de toekomst mogelijk een performance halter show erbij.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 22:34

Pienb schreef:
Verder:
Grote show (aqha, apha, nrha alles double judged)
Owja, doe er voor de toeschouwers ook maar ncha bij, is leuk om naar te kijken.

Dit is zeker niet de format die ik beoog :D
Geen rassen/discipline/basis shows.
En zeker geen combinaties die simpelweg in nederland niet zijn te organiseren.
Denk kleinschaliger ,maar toch met meer allure als dat wat nu wordt aangeboden,maar dan met de vrijheid van wat er wordt uitgeschreven.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:39

Jammer......

Allure... Dus een soort van eliteshow haha

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:40

Persoonlijk mogen van mij al die rassen wel bij elkaar gekieperd worden ;) (komt vast omdat ik geen ras heb)

Maar serieus: als toeschouwer is het echt een stuk leuker om appies, paints, quarters en whatever door elkaar te zien in een paar onderdelen.

Dan eerst pleasure voor de appies, dan voor de paints, dan voor de quarters, dan voor de breeding stocks en de arabieren, dan voor alle rassen.. dus dan zie je de eerste rassen weer verschijnen met nog wat rassen erbij.

Daarvoor zijn de rassenverenigingen en de WRAN. Harstikke leuk voor de ruiters, maar voor het publiek niet direct iets om van wakker te liggen.

Ik kan me mijn eerste western-NK als toeschouwer nog herinneren waar geloof ik toen 3 paints tegen elkaar reden. En daarna hetzelfde onderdeel met een paar appies tegen elkaar. Raarrrrr vond ik dat als westernleek.

dunnit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:52

Ik ga wel eens naar deze show http://www.dqha.de/Q8-Q9.130.0.html
die vindt ik echt extreem goed georganiseerd.
-goed faciliteit
-goed show secretatiaat (accuraat, aardig, service gericht!)
-goede ACTUELE site
-goede winkels
-aardige mensen
-veel verschillende dicipline's

echt een aanrader. Rob-H, als je zelf iets wil organiseren (daarom vraag je het lijkt me) dan zou je hier eens heen kunnen ter inspiratie.