[SGW] Tips voor de overstap van L naar het M

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nelis

Tips voor de overstap van L naar het M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 18:44

Vraagje aan de ruiters die al een keer de overstap van het L naar de M hebben gemaakt?

Zijn jullie extra gaan trainen? prive of via de regio of groepstrainingen?

Welke Cross hebben jullie daar voor uitgekozen, of juist net niet?

Ik wil na het NK in het M gaan starten, dus zit even met wat vraagjes over hoe ik dat aan zal gaan pakken...
:D

Sim

Re: Tips voor de overstap van L naar het M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:28

Ik ben niet extra gaan trainen in de zin van vaker een crosstraining doen. Wel extra gaan trainen op " dikkere" hindernissen. Het verschil van L naar M is vrij groot namelijk.
Wat wel heel belangrijk is, is je galoptraining als je M gaat starten. Ik deed toen echt intervaltraining. Vergis je niet in het tempo dat je moet rijden in het M en de afstand wordt ook weer wat langer dat in het L.

Ik heb toendertijd (aantal jaar geleden) Gorssel als overstap-cross gekozen, omdat die altijd heel fair gebouwd is en je niet meteen een hele dikke M-cross voor je neus krijgt.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 19:29

ok thanks voor de tips Sim,

Interval in de zin van 5 min galop en zoveel minuten stappen? of meer duur werk door lange stukken draven?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:31

Interval in de zin van 5 min galop, stap, 5 min galop etc. en in de galop ook schakelen met je tempo.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 19:32

ok , zit dicht hier bij het strand dus dat zou mooi kunnen,

zou 1 x in de week volstaan?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:36

Ja, als je in je dressuurwerk ook veel galop(schakel)werk pakt!

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 19:38

Simmie schreef:
Ja, als je in je dressuurwerk ook veel galop(schakel)werk pakt!

OK! :D

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:19

Ik heb het 2 jaar geleden geprobeerd en mij viel het tegen maar dat wil niet zeggen dat dat voor jullie het geval is. Mijn grootste probleem waren de trakheners, ik was niet zeker en dat ging over op Plato. We zijn hier nu erg op aan het oefenen en ik wil ook in Gorssel de overstap maken naar het M (of misschien eerst een Belgische wedstrijd in het L). Ik maak me nog niet druk om de tijd, eerst lekker vertrouwd rondrijden is nu belangrijker voor ons maar het tempo ligt wel hoog in de M en daar moet je gericht op trainen :j

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 07:05

De overgang van L naar M is inderdaad groot. Naast wat Simone en Ingrid al hebben genoemd (tempo, afstand, zwaardere sprongen) krijg je meer en lastiger combinaties en moet je (dus) lijnen met meer controle rijden. Daar kan je je in trainingen goed op voorbereiden; op de meeste terreinen is wel wat te doen met verplaatsbare hindernissen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:11

ik zou je idd zeker een aparte training aanraden. IMO moet je trainingsniveau toch wel echt een stuk hoger liggen voor je de overstap maakt, dan ziet de wedstrijd er wat makkelijker uit.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 10:56

nog enkele aanraders om een training bij te gaan volgen prive?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:20

Rob :D

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 11:22

Lielle schreef:
Rob :D

denk inderdaad dat ik maar is Rob ga pesten , :P

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:18

Zijn terrein is ook heel geschikt hiervoor, hij heeft echt alle mogelijke gaten, hagen en combinaties staan die je in het M tegenkomt. Ik trainde voor mijn overstap veel in Ysselsteyn en dat terrein heeft eigenlijk te weinig vaste M hindernissen om je op een M-wedstrijd voor te bereiden.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:10

Ik ben het er mee eens dat je op een andere manier moet gaan trainen maar ben het er niet helemaal mee ens dat je vooral andere hindernissen moet trainen.
Als je op een goede manier rijdt (voldoende ritme, goed verlicht kunnen zitten en toch je paard ondersteunen, controle houden enz) kun je in principe ook de moeilijkere hindernissen. Natuurlijk is het wel fijn om dit zo af en toe te oefenen om te weten of je paard dapper genoeg is en je het zelf aandurft maar daar ligt naar mijn idee niet de hoofdzaak. En als het goed is heb je in het L al wat vaker de moeilijkere weg gekozen hebt als voorbereiding op het M.

Het lijkt mij juist belangrijk om te trainen op:
- eigen balans
- je paard goed ondersteunen
- ritme houden
- controle
- Conditie
- Soms een wat moeilijkere sprong of combinatie, vooral datgene waar je zelf tegenop ziet.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:30

Nelis, als je in juli ergens privé gaat trainen heb ik wel interesse om mee te doen! Ik wil in het najaar de overstap naar het M maken. Misschien is een lesje met z'n tweeën fijner dan alleen!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:57

sfranken schreef:
Ik ben het er mee eens dat je op een andere manier moet gaan trainen maar ben het er niet helemaal mee ens dat je vooral andere hindernissen moet trainen.
Als je op een goede manier rijdt (voldoende ritme, goed verlicht kunnen zitten en toch je paard ondersteunen, controle houden enz) kun je in principe ook de moeilijkere hindernissen. Natuurlijk is het wel fijn om dit zo af en toe te oefenen om te weten of je paard dapper genoeg is en je het zelf aandurft maar daar ligt naar mijn idee niet de hoofdzaak. En als het goed is heb je in het L al wat vaker de moeilijkere weg gekozen hebt als voorbereiding op het M.

Ben ik persoonlijk gedeeltelijk met je eens. Degene bij wie ik train heeft het motto dat je over het algemeen wat zwaarder traint dan je wedstrijdniveau, zodat de cross makkelijker is. Ik kan me daar goed in vinden (wil natuurlijk niet zeggen dat dat de enige manier is en andere manieren niet mogelijk/niet goed zijn!!)

Citaat:
Het lijkt mij juist belangrijk om te trainen op:
- eigen balans
- je paard goed ondersteunen
- ritme houden
- controle
- Conditie
- Soms een wat moeilijkere sprong of combinatie, vooral datgene waar je zelf tegenop ziet.

Misschien begrijp ik je verkeerd hoor, maar het lijkt me dat je die dingen (muv aangepaste conditietraining) al voor elkaar hebt voor je M wilt gaan starten. Zeker de controle is in het M, waar je toch veel combinatie-sprongen tegenkomt van essentieel belang om voor elkaar te hebben.
Juist in de lagere klassen waar vaak onervaren paarden lopen zijn de dingen die jij noemt van belang om een paard safe door de cross te loodsen.

(interessant onderwerp eigenlijk als je er vanuit verschillende invalshoeken naar kijkt)

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 17:02

ik maak ook altijd van die interresante topic's sim ;)

mo dat lijkt me een goed plan!

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:36

Grappig Simmie. Ik oefen dus echt nooit veel zwaarder dan de crossen zijn die ik moet rijden. Er zijn zelfs enkele moeilijke hindernissen bij ons in het bos die ik nog nooit geoefend heb. Ik kom toch vaker per week in dat bos. Sommige van die hindernissen heb ik bij onze wedstrijd wel gesprongen. Ik vind het belangrijk om juist flinke sprongen vanuit een lekker crossritme te nemen. Ik heb er dan tijdens de cross ook wel vertrouwen in dat dat goedkomt omdat ik weet dat zaken als controle, balans etc redelijk voor elkaar zijn.

En wat betreft het voor elkaar hebben van die punten die ik eerder benoem vind ik dat dat vaak nog tegenvalt. Ik zie ook in het M nog regelmatig mensen rijden waarvan ik denk: "maar goed dat het paardje zo braaf is want anders ging het goed fout." En gelukkig komt braafheid dan vaak tot uiting door te weigeren anders zou het er nog slechter uitzien.
Daarnaast denk ik dat je die punten eindeloos kunt blijven verbeteren. Als ik bv Badminton op tv kijk dan zie ik het vaker gebeuren dat een ruiter door zijn balans het paard helpt om in de benen te blijven. Er zijn niet veel ruiters die dat kunnen en dan ook nog eens in een fractie van een seconde daadwerkelijk uitvoeren als het even mis gaat. Dus verbetering is altijd mogelijk.

Ook controle lijkt me steeds weer verbeterbaar. Een paard super aan de stem, been, hand en lichaamshulpen hebben blijft toch het uiteindelijke doel.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:42

sfranken schreef:
Grappig Simmie. Ik oefen dus echt nooit veel zwaarder dan de crossen zijn die ik moet rijden. Er zijn zelfs enkele moeilijke hindernissen bij ons in het bos die ik nog nooit geoefend heb. Ik kom toch vaker per week in dat bos. Sommige van die hindernissen heb ik bij onze wedstrijd wel gesprongen. Ik vind het belangrijk om juist flinke sprongen vanuit een lekker crossritme te nemen. Ik heb er dan tijdens de cross ook wel vertrouwen in dat dat goedkomt omdat ik weet dat zaken als controle, balans etc redelijk voor elkaar zijn.

Zo zijn de meningen heel verdeeld :D Dat wat Sabine hierboven aangeeft, zou voor mij nooit werken. Ik wil liefst alle hindernissen al in een of andere vorm gesprongen hebben. Kwestie van vertrouwen, misschien komt dat omdat Plato mijn eerste crosspaard is en we nog steeds veel moeten leren of misschien gewoon de aard van het beestje. Ik weet wel dat ík het nodig heb en daar werken we nu aan :o
Wel ben ik het helemaal eens met het verhaal van controle en balans. Dat wordt steeds belangrijker in de combi's.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:24

Wel grappig dat ik het dus echt 100% met Sabine eens ben! Ook ik vind controle en balans belangrijker om te oefenenen dan moeilijke hindernissen. Wat eenvoudigere hindernissen kan jezelf ook al een stuk lastiger maken door ze op een andere manier bv schuin aan te rijden , dit kom je in de M wel tegen. Maar dan blijft naar mijn idee de controle, balans en ritme het belangrijkst. Ik spring dikke hindernissen ook liever vanuit mijn echte cross ritme.

Misschien dat wij hier idd anders over denken omdat wij al op een hoger niveau rijden waardoor we al veel meer dikke sprongen tegen zijn gekomen en wij het daarom minder noodzakelijk vinden om hier op te trainen maar meer op de afwerking.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:44

Dat wilde ik net gaan opmerken. Vergeet niet dat ruiters die nog nooit zo'n dikke hindernis hebben gesprongen ook aan hun eigen gevoel en vertrouwen moeten werken.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:49

Lielle dat is absoluut waar! Maar ja ik vind zowiezo dat je in een M cross niet echt veel dikke sprongen tegenkomt maar kan me heel goed voorstellen dat mensen die voor het eerst M gaan starten hier heel anders over denken!

In een M corss staan de hindernissen niet echt hoog het wordt alleen allemaal wat breder met meer aanzien en een stuk technischer. De moeilijkheid van die brede sprongen zit voornamelijk bij de ruiters tussen de oren (niet vervelend bedoeld, maar kan het even niet op een andere manier uitleggen), die moeten daat eerst vertrouwen op krijgen en dat kan idd door dit te oefenen. Om de technische sprongen goed te nemen is het toch belanrijker om aan andere dingen te werken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:57

Ik denk daar nu ook anders over, maar bij mijn M debuut (in IJsselsteijn) was ik echt bloednerveus! En daar zaten toen echt wel een paar dikke sprongen in, dat zijn tegenwoordig de Z sprongen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:17

Ik ben dus zo iemand die echt 20.000 kleuren scheit voor een M cross. Al die hoge, brede hindernissen en vooral DE TRACKENERS :oo Zoals ik er nu tegen aan kijk, zou ik dat dus nooit durven.

En wat de trainingen betreft train ik meestal ook de moeilijkere sprongen dan het daadwerkelijke niveau welke ik in de cross start. Echter kan ik met Zoë niet veel aan galoptraining doen, omdat ik er niet mee buiten kan rijden :(