[WN] Welzijn van dieren op wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeppySan

Welzijn van dieren op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 22:19

Het topic van Jos is geopend met een ander doel dan de discussie over welzijn op wedstrijden zoals deze nu gaande is.
Ik vind het wel een belangrijk onderwerp en daarom open ik nu een nieuw topic om deze discussie voort te zetten.

Dierenwelzijn is heel belangrijk, maar de vraag is:
Wat is mishandeling en wat niet.

Het is sterk gestoeld op ieders eigen mening en gevoel.
Laten we dit topic eens gebruiken om te zien of we een aantal concrete stellingen kunnen formuleren waar toezichthouders aan kunnen refreren wanneer zij iemand aanspreken op gedrag.
Oftewel zwart-wit "wat is niet meer tollerant".
Probeer er ook bij te zetten hoe een overtreding geconsateerd en bewezen moet worden.

Deze bevindingen zouden we voor kunnen leggen aan de wran, de federatie en misschien meerdere western rijdende organisaties om hiermee een duidelijke regelgeving te creëren over dierenwelzijn.
Dan is er een wet die zegt dat mag niet en op grond daarvan kunnen toezichthouders hun werk doen en kan de federatie sancties uitdelen aan overtreders.

Ooit hebben we (wedstrijdorganisatoren) van de federatie roze A3 formaat regels gekregen om op te hangen op wedstrijden. Ik vind deze regels en de commissie die ze uit moet voeren of sanctioneren nog te vaag.
Dit is de tekst:
(zere vingers van het overtypen, dus typvauten voorbehouden)

Citaat:
Federatieregels betreffende het welzijn van dieren op wedstrijden.
Het welzijn van dieren.

Iedere deelnemer zal ten aller tijde zijn paard op menselijke wijze, waardig, met respect en mededogen behandelen.
Het gedrag jegens of de behandeling van paarden zal getoetst worden aan wat in paardentraining en showprocedures algemeen beschouwd wordt als wreedheid, mishandeling en onmenselijkheid.

Wanneer een onmenselijke behandeling wordt gemeld of geconstateerd, zal de wedstrijdleiding onmiddellijk het incident onderzoeken en aan de federatie rapporteren. De wedstrijdleiding zal alle mogelijke moeite doen om de medewerking te verkrijgen van een door de federatie of één van haar ledenverenigingen goedgekeurde jury of van door de federatie geautoriseerd personeel, indien deze op het wedstrijdterrein aanwezig is.

Verboden gedrag.

Op het wedstrijdterrein dienen leden en niet leden van de federatie deelnemers, trainers, eigenaren en hun vertegenwoordigers alsmede alle overige aanwezigen zoals toeschouwers zich op een ordentelijke, verantwoorde en sportieve manier te gedragen en menselijkheid te betrachten tegenover de paarden, met als doel het goede verloop van de wedstrijd te bevorderen en een eerlijke competitie te bewerkstelligen. Onsportief of onverantwoordelijk gedrag of andere vorm van wangedrag zoals het illegaal, onfatsoelijk, oneerbiedig of onmenselijk behandelen van paarden, is verboden en zal leiden tot disciplinaire acties tegen de betreffende personen conform de disciplinaire procedures van de federatie. Bovendien heeft de wedstrijdleiding de bevoegdheid overtreders onmiddellijk van het wedstrijdterrein te verwijderen om het decorum van de wedstrijd te waarborgen. De wedstrijdleiding zal over het incident schriftelijk rapporteren aan de federatie.

Menselijke behandeling

Het is niet toegestaan een paard in de ring te brengen dat er dof, loom, lethargisch, vermagerd, gespannen of oververmoeid uitziet. Op het wedstrijdterrein waaronder ook begrepen de stallen, boxen, inrijterrein en de wedstrijdring, is wreedheid jegens een paard niet toegestaan. Hieronder wordt onder andere verstaan:
1) Het in de mond aanbrengen van een voorwerp dat overmatig ongemak of pijn veroorzaakt.
2) Een paard zodanig vastzetten in de box of trailer of tijdens het longeren of rijden dat onnodig ongemak of pijn veroorzaakt.
3) Het gebruik van wrede trainingstechnieken of –methoden, zoals barreren ofwel de paardenbenen slaan met een voorwerp (b.v. tack-stokken, hindernisbalken, enz)
4) Het gebruik van inhumane attributen, zoals bijvoorbeeld zaagtandbitten, hak kluisters, tack-kragen, of tack hackamores.
5) Toepassing van enig object of middel dat de beweging van of circulatie in de staart belemmert.
6) Een opzettelijk wrede behandeling die tot bloeding lijdt.

Disciplinaire procedure.

Reikwijdte van de sanctie: voor iedere schending van de federatievoorschriften heeft het uitvoerend comité (riders commissie) de bevoegdheid om een sanctie op te leggen, zoals het intrekken of weigeren van startkaarten, het intrekken voor een bepaalde of onbepaalde tijd van het recht om deel te nemen aan door de federatie erkende evenementen het ontzeggen van terreinen waarop federatie plaatsvinden en bovendien het opleggen van een boete tot een maximum van € 5000,00 euro
Het uitvoeren comité kan als sanctie ook een verbod opleggen om te adverteren in officiële publicaties van de federatie de WHW.

Kom eens met concrete regels en hoe ze uit te voeren.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:30

Ik vind de regels alles behalve vaag.Ze zijn zeer duidelijk.
Waar het aan schort is de controle en de sancties.

Pintopini

Re: Welzijn van dieren op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:36

ik ga mee met Rob erg duidelijke regels, heb ze vroeger elke keer dat ik op stal was doorgeleven, hingen ze in de kantine, gewoon om duidelijk altijd te beseffen, dat mensen het ook aan hun laars lappen.
Een goede controle op de inrijbak bij wedstrijden vind ik zeker een goede, want daar wordt regelmatig door verschillende ruiters een loopje genomen met de regels!
ja ik weet er zijn al diverse discussies over geweest, maar toch als daar meer controle op is zou de sport een stapje vooruit kunnen gaan.
Vnl voor mensen die voor de 1e keer komen kijken.
Als ik meer inschrijfgeld zou moeten betalen om een offical die controle uitoefend op de inrijbak, zou ik geen moeite hebben, liever dat dan een 2 judged show en in de inrijbak geen toezicht en iem. zn paard rukt en plukt.
Maar ja waar trek je de grens, iedereen kijkt er anders tegenaan!

Dus eigenlijk de contole moet beter worden!! en van daar uit de sancties! Maar zolang er geen controle is....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 02:20

als ik kijk naar de opgenoemde punten... sorry, maar di kun je voor het grootste deel zo interpreteren als je wilt.
' een voowerp in de mond die onnodig ongemak' uhm... is dat niet eigenlijk ieder bit?
enz enz.
ik zou ze concreter maken als dit want ik als ruiter zou me hier altijd tegen verzetten omdat ze niet concreet genoeg zin.
er is nog heel veel mogelijkheid tot verschillende uitleg hier.

kijk, blod is bloed, dat is heel duidelijk.

en bv ' een bit dat niet is toegestaan in de showring magook niet mee gereden woden op de gehele showground' vind ik ook al een stuk duidelijker en concreter.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 07:21

Ik vind ze niet zo onduidelijk.. "onnodig". wanneer is iets onnodig. Ik vind het al snel onnodig. Andere mensen hebben daar heel andere ideeen bij. Opbinden in de stal. Zeer onnodig en dierenmishandeling in mijn optiek. Anderen vinden dat niet onnodig. Een twisted wiredbit.. behoorlijk onnodig. Anderen vinden van niet.

Bloed als ultieme vorm van laakbare dierenmishandeling... een paard an gort meppen mag dan wel.. als je maar geen bloed trekt. De mondhoeken stuktrekken mag ook, als je maar geen bloed trekt of het thuis hebt gedaan zodat het nu niet meer bloedt.

Die regels zijn vaag en bieden ruimte voor ellenlange discusie en interpretatie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:46

Als ik die regels lees schrik ik! Bij een NORMAAL denkend en handelend mens komen zulke wreedheden toch niet voor!? Niet thuis en niet tijdens wedstrijden.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:43

En wat is normaal? Ik zie het vaak genoeg om me heen gebeuren dat een paard wel eventjes "op zijn nummer gezet" wordt. En dat gebeurt niet altijd even zachtzinnig. En ja, die eigenaars vinden dat normaal. Grondwerk is raar, zweepraggen is "normaal".

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:05

Dus zijn er duidelijke regels nodig zoals:
-welke bitten mogen er wel en welke niet.
-Hoe hoog mag je een paard vastzetten (in centimeters),
-wat is er naast barreren nog meer (te) wreed,
-wat is een opzettelijk wrede behandeling (grenzen voor spoor scherpte/lengte??).
Als je niet duidelijke grenzen stelt gaat het nooit wat worden.. Ik ben als beginneling absoluut niet de geschikte persoon om dat soort dingen vast te stellen en vraag me af of het kan (zo meen ik me te herinneren dat sommige mensen hoog vastbinden juist weer prima vonden.. ). Vindt dit wel een goede aanzet trouwens!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:34

Onder normaal versta ik dat je leuk en met plezier met de sport bezig bent! En je paard ook.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 07:35

Wat dacht je van een paard uren in een trailer laten staan in de brandende zon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:43

Hier kom je nooit uit. Wat de één al zielig vindt, noemt de ander 'bumpen' of 'nagefelijk vragen'. Wat de één 'je paard overbelasten' vindt, noemt de ander 'allround rijden en dus starten'. Wat ik asociaal gedrag in de inrijbak noem, noemt een ander 'losrijden voor de reining'...

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:10

troi schreef:
Dus zijn er duidelijke regels nodig zoals:
-welke bitten mogen er wel en welke niet.
-Hoe hoog mag je een paard vastzetten (in centimeters),
-wat is er naast barreren nog meer (te) wreed,
-wat is een opzettelijk wrede behandeling (grenzen voor spoor scherpte/lengte??).
Als je niet duidelijke grenzen stelt gaat het nooit wat worden.. Ik ben als beginneling absoluut niet de geschikte persoon om dat soort dingen vast te stellen en vraag me af of het kan (zo meen ik me te herinneren dat sommige mensen hoog vastbinden juist weer prima vonden.. ). Vindt dit wel een goede aanzet trouwens!

het spijt mij, maar een paard o.a. hoog vastzetten :? ik vind het totale bullshit
waarom......omdat je het met rijden niet voor elkaar krijgt dat t paard z'n hoofd op de gewenste hoogte houdt?!
belachelijk
voor rest is er geen discussie mogelijk.
ik heb genoeg gezien in diverse takken van paardensport en
in mijn ogen, als je een dier op een zo negatieve manier moet beinvloeden
(dat er weer topics geopend worden en dat de westernmensen geen bezoekers meenemen naar de shows)
om tot een prestatie te komen (of t nu met mishandeling of narcotica is) en niet op een diervriendlijke manier
tot prestaties kan komen........mwha, moet je toch maar s gaan nadenken of je wel in de juiste vak of hobby zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:17

kjcm fijn dat jij het belachelijk vind om een paard hoog op te binden :j (goed teken) maar helaas is het absolute werkelijkheid...

Ik weet niet eens wat de dingen zijn die in punt 4 genoemd worden, en dat wou ik geloof ik ook maar zo houden...

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:16

nou sonja, als je weet wat het is kun je een ander er op aanspreken. het beeld wat ik me van jou gevormd heb is dat je dat wel doet. als niemand weet wat wel en niet mag, is er ook niemand die de ander er op kan attenderen dat ie wreed bezig is.

maar inderdaad, er moeten minimum en maximum grenzen gesteld worden anders vind iemand het of te hoog, of niet hoog genoeg, bijvoorbeeld.

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:34

Kan er dan ook iets geregeld worden over het meenemen van veulens (die nog niet afgespeend zijn) naar wedstrijden?
M.a.w. meedoen met de merrie aan de wedstrijd en het veulen meenemen naar de wedstrijd en zolang in de trailer 'opsluiten'..... dit vind ik persoonlijk 'not done' maar ik heb het al een paar keer gezien (ofwel gehoord want de veulens gingen namelijk nogal tekeer in de trailer/vrachtwagen waarin ze waren opgesloten :n )

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:12

Ik wens een ieder heel veel succes toe met het bepalen wanneer iets wel of niet de grens van het acceptabele overschrijd.
Ik stel voor dat degene die in staat is om de uit het buitenland overgenomen cq vertaalde adviezen in een context te plaatsen die voor een ieder duidelijk is, en ongenaakbaar is voor andere interpretaties te benoemen tot hoofd van de commissie.

ik zou het niet kunnen 8-)

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:18

is ook moeilijk natuurlijk, want ieder zn normen en waarden liggen anders.................
vooral als bijv. de eigenaar van een paard wil dat zijn/haar paard presteert
en verwacht dat de trainer er voor zorgt dat de prestaties er komen.
heb vaak genoeg meegemaakt (in een andere tak) dat paarden op hun 6e of 7e niets meer konden.
en dat had wdb in sommige gevallen niet eens met mishandeling oid te maken.

ik kan t ook niet, als ik maar weet voor mijzelf dat ik daar niet aan mee wens te doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:19

Maar bepaalde richtlijnen zou toch wel moeten kunnen? Zoals dat hoog vastbinden (bijvoorbeeld max op schofthoogte?) ? Of ben ik nu te optimistisch?

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:06

troi schreef:
Maar bepaalde richtlijnen zou toch wel moeten kunnen? Zoals dat hoog vastbinden (bijvoorbeeld max op schofthoogte?) ? Of ben ik nu te optimistisch?

Dan zou ik eerder voor een richtlijn kiezen waarbij je zegt dat het paard zijn hoofd in natuurlijke positie moet zijn. Dus daar waar het hoofd is als het paard ontspannen staat. Wij binden paarden wel eens hoog vast voor de veiligheid, maar dat betekent dat alleen het touw hoog vastgebonden is en niet het hoofd omhoog getrokken.

Verder ben ik een voorstander van entry check. Één persoon aan weerszijde van de ingang en die elk paard laten controleren voordat de deelnemer naar binnen mag.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:29

Ik zou het al fijn vinden als de inrijbakken voorzien zouden worden van camera's gekoppeld aan een live-streaming.....zodat iedereen kan zien wat daar gebeurd.......en je aan de hand van wat je daar ziet gaat bepalen met wie je nog 'zaken' wilt doen! ;)

Dat ze dan ook tijdens bestuursvergaderingen gebruikt kunnen gaan worden is alleen maar mooi meegenomen 8-)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:37

alles wat jullie verzinnen gaat niet helpen als je de regels kent en zo weet te draaien dat je ermee wegkomt. Tuurlijk kun je een lijst bitten produceren (zo'n lijst is er al). Tuurlijk kun je aangeven dat een paard niet hoog opgebonden mag worden. De grootste gruwelijkheden staan al in het lijstje. Het lijstje gaat mank bij de term 'onnodig'.

Dit geeft zo ontzettend veel mogelijkheid tot interpretatie en omstandigheden die iets nodig maken. Daar kom je alleen uit als je iemand benoemt die in staat is/voldoende gezag heeft om ter plekke een oordeel te vormen en dat ook nog kan/mag uitvoeren.

En soms is de lijn ook wel dun. Ik kan me nog herinneren dat ik met een steigerend stampvoetend paard in de line up heb gestaan. Nou ja.. in de buurt van de line up. Helemaal niet leuk. Dood en doodeng vond ik het. Mijn anders zo lieve paard (dat al heel vaak meegeweest was op wedstrijd) wilde opeens naar de trailer met haar maatje erop terug. Koste wat het kost. En dat was geen bangheid van Lan, dat was gewoon stout. Ik heb toen ook mijn sporen wel stevig gebruikt en haar in de mond getrokken. Het zal er vast niet fijn uitgezien hebben, maar het alternatief was dat we over de bakrand gingen.. Lan in galop naar de trailer.. en ik een paard dat wegkwam met dat gedrag dus het nog een keer zou proberen. Later hebben we met een aantal ruiters in een niet-wedstrijdsituatie geoefend tot dit probleem opgelost was. Maar nogmaals het zag er niet lief uit. Toch ben ik ervan overtuigd dat ik op dat moment het goede heb gedaan.

En zo geldt dat voor iedere ruiter. Ze hebben allemaal een reden waarom dit nu nodig is en niet valt onder 'onnodig'. Nu vind ik doorgaans veel meer onnodig dan sommige andere ruiters, maar dat zullen andere ruiters weer van mijn toenmalige oplossing hebben gevonden.

Je komt er kortom nooit uit. Tenzij je daartoe mensen benoemt, die een redelijke vrijbrief geeft mensen aan te spreken en te sanctioneren (ongeacht wat mensen zelf voor reden voor 'nodig' hebben. Het veronderstelt dat wij als ruiters deze officials allemaal respecteren.

Ik ben daar best toe bereid. Ik vraag me af voor wie dat allemaal nog meer geldt.
Laatst bijgewerkt door Anya op 11-05-09 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:47

Anya: In principe zou ik daar best toe bereid zijn maar ;) Door wie en hoe gaan deze mensen worden gekozen dan?
Daar ligt een groot probleem voor mij, ik ben helaas mijn vertrouwen kwijt in mensen die zogenaamd onafhankelijke functies hebben in de westernwereld...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:55

ja dat is een ander probleem, want bij dat gebrek aan vertrouwen in sommige onafhankelijke functies sluit ik me aan. Maar dat staat er even los van.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:01

Nou, ik kan het anders niet los zien hoor! Hoe wil je nu mensen op een eerlijke manier sancties op kunnen leggen als vriendjespolitiek niet uit te sluiten is? Daar word volgens mij ook niemand blij van :n

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:11

Dat vind ik wel een goede PK :D

Ik denk dat de dingen die je in ieder geval kunt vastleggen wel kunt beschrijven en dat de rest, wat nu ook niet beschreven staat, ook niet kan beschrijven.

- bitten die geoorloofd zijn, staan al beschreven, maar dit moet eigenlijk ook in de inrijbak gelden
- inderdaad vaststellen op welke hoogte je je paard maximaal mag vastzetten, schofthoogte vind ik wel een normale hoogte om je paard maximaal neer te zetten.
- bloed is diqualificatie, kijk bijv. naar het topic van Jos en de 'bitcontrole'. Bit mag dan wel toegestaan zijn, maar bloed in de mondhoeken is gewoonweg not done. Evenals bloed onder de buik van spoorgebruik e.d.
- vaste controle in de inrijbak op bovenstaande punten.

Zaken wanneer je 'te hard' bent vind ik heel moeilijk. Ik geef mijn paard ook weleens op zijn donder alsie niet luistert...waar ligt de grens en vindt degene die langs de bakrand staat te kijken dat wel rechtvaardig? Had ik mijn paard op dat moment volgens hem of haar juist een klopje op zijn hals moeten geven? Ik denk dat je er toch op moet vertrouwen dat mensen dat inzicht zelf hebben en alleen dingen kunt vastleggen die te omschrijven zijn, zoals welk materiaal je gebruikt en in hoeverre er 'sporen van geweld' op het paard terug te vinden zijn.

Al die regeltjes zouden onnodig moeten zijn, maar de praktijk leert dat dit niet het geval is.