[WN] non pro status opgeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

korrelzout

non pro status opgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 18:32

Hallo,

Ik zit in dubio of ik mijn non pro status zal op zal geven en pro zal worden.
niet omdat ik dat wil maar omdat de regels zo zijn.

ik zal even uitleggen hoe het zit.

Ik heb gewoon werk wat niks met paarden te maken heeft.
Maar na mijn normale werk heb ik wat lesklantjes aangenomen stuk of 4
en rij ik 3 paarden, waar ik dus voor betaald word
dit omdat ik het natuulijk erg leuk vind en zodat ik me eigen paard daar ook een beetje mee kan betalen.
het is toch weer een les voor jezelf of een zak voer enz.

alleen het probleem is natuurlijk dat zodra je geld verdiend in de paarden dat je dan geen non pro status meer mag houden.
maar ik heb geen open paard en ik heb het dan over NRHA nivo wat dus aardig hoog is.
en ook de paarden die ik rij (train) zijn niet van zo'n nivo dat je mee kan doen in de open reining nrha.

ik vind dus de stelling dat als je geld verdient in de paarden je open kan starten ook onzin.
zeker in nederland heb je maar weinig van hoog nivo paarden.
en mochten die er wel zijn vragen mensen echt niet of ik die wil rijden.
dan zoeken ze wel een bekende goed presterende ruiter om hun paard door te laten rijden.

en dat terwijl er een aantal non pro ruiters het geld hebben en de paarden om open te kunnen starten en die mochen gewoon non pro blijven omdat het hun eigen paarden zijn waar ze hun geld mee verdienen.
mij lijkt dat ook niet helemaal eerlijk.

en ik verdien ook echt niet zo veel geld in de paarden dat ik er van kan eten.
ik vind het gewoon leuk om mensen te helpen met hun paard met bassis problemen.

wat vinden jullie ervan?
zal jij je non pro status opgeven omdat het de regels zijn? met gevolg dat je dus eigenlijk voor spek en bonen mee rijd en de NRHA sponsord met je inschrijfgeld.
of zal je het risico nemen dat je verraden kan worden en dus geschorst word.

DubbelFun

Re: non pro status opgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:01

Tja de regels zijn zoals ze zijn en dat zal niet iedereen 'uitkomen'.

Feit blijft dat je geld verdient met lesgeven en het rijden van paarden van anderen. Daar hangt dus een konsekwentie aan.

Dat er non-pro's zijn die geld verdienen met hun eigen paard omdat ze leuk meedraaien is iets heel anders; appels met peren vergelijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:15

Lijkt mij iets wat je op de ALV inbrengt voor evt aanpassing, en als de andere leden dan vinden dat dat niet nodig is, dat je je dan daarbij neerlegt en de regels respecteert.
Dat er non-pro's met budget en paardkwaliteiten voor open zijn, lijkt mij totaal niet ter zake doend. Dat hou je altijd.
Dan kun je als pro ook wel gaan zaniken dat er pro's met betere paarden zijn en betere sponsors, en dat die dan in een pro-plus-klasse moeten omdat je anders geen kans hebt.
Maw: zo blijf je bezig. Gebruik die tijd en energie lekker om te trainen ;)

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:24

je gewoon aan de regels houden.
heeft niks te maken of je er van kan eten .
je geeft les en krijgt ervoor betaald.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:34

Gewoon aan de regels houden en pro worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:20

Inderdaad, zou netjes pro worden :j
En trouwens, het rookie pro niveau is nu ook weer niet zo enorm hoog.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:32

gewoon pro worden.
om dit te voorkomen accepteer ik dus geen geld ed.
je kunt niet alles hebben, je moet kiezen.
en als ze erachter komen heb je echt een probleem!
sorry, maar ik vind het absoluut niet kunnen om non-pro te starten terwijl je er geld mee verdient. die regels zijn er ook voor jou.

als je echt goed bent komen die goede paardne vanzelf :-)
en als je niet goed bent? tja... dan zou je ook geen geld moeten krijgen voor trainen van paarden en mensen, simpel toch?

sorry, ben hier misschien wat fel in maar ik zit me krampachtig aan de regels te houden dus kan het dan niet zo goed hebben als anderen dat niet doen.
ennuh.. sonja: ALV??? van de NRHA??? moet je even ticket USA doen en hopen dat ze je niet finaal uitlachen als je hiermee komt :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:34

Moet je daar per sé lijfelijk aanwezig zijn dan?
En is er geen Nederlandse vereniging van met enige vrijheid?
NOG een reden om niet in dat rare kwarterwereldje te stappen dus :=

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:40

Pienb schreef:
en als je niet goed bent? tja... dan zou je ook geen geld moeten krijgen voor trainen van paarden en mensen, simpel toch?

Dus als je geen goede paarden aangeboden krijgt, ben je meteen zo slecht dat je niet eens geld zou moeten krijgen? Wat zie jij alles altijd zwart wit.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:05

Sonja schreef:
Moet je daar per sé lijfelijk aanwezig zijn dan?
En is er geen Nederlandse vereniging van met enige vrijheid?
NOG een reden om niet in dat rare kwarterwereldje te stappen dus :=

nrha is geen kwarterwereldje hoor... mag jij zelfs met je fjordje meedoen als je dat wilt :-)
en dit is toch wel een van de basis regels... die verander je echt niet zo snel...
is ook een algemene regel die je bij alle internationale organisaties hebt ( nrha, ncha, aqha, apha...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:07

En die dus gerespecteerd dient te worden omdat blijkbaar alle leden het daar mee eens zijn.
Wederom gewoon punt en klaar dus.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:07

XoNo schreef:
Pienb schreef:

Dus als je geen goede paarden aangeboden krijgt, ben je meteen zo slecht dat je niet eens geld zou moeten krijgen? Wat zie jij alles altijd zwart wit.

nee dat is niet wat ik zeg (of bedoel).
maar TS zegt dat ze vind dat ze geen pro hoeft te doen omdat ze geen goede paarden heeft.
dat vind ik krom.
pro gaat niet om goede paarden maar om goede ruiters (anders geef je geen les/ train je geen paarden voor geld toch?)

je ziet bij non-pro limited betere scores dan bij rookie pro hoor....
daarom vind ik het goed dat ze bij nrha ook de levels hebben bij pro, zodat je dus juist wel als beginnende pro met 'mindere' paardjes kunt meedoen, in de pro.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:08

Sonja schreef:
En die dus gerespecteerd dient te worden omdat blijkbaar alle leden het daar mee eens zijn.
Wederom gewoon punt en klaar dus.

precies :-)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:25

Gewoon pro worden en minder paarden doen zodat je meer tijd over houdt om de andere paarden beter te trainen.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:41

Ik adviseer je om Pro te worden. Twee redenen. 1, je verdient geld en dat is tegen de regels. Het is voor iedereen vervelend als mensen die geld verdienen toch tussen de non-pro's gaan rijden, want waar trek je dan nog de grens.
2, je mag alleen Rookie non pro en Green as Grass starten wanneer je een Non Pro Approval hebt en het niet je eigen paard is.
Wanneer je Pro wordt mag je veel meer starten, ook op lager niveau. (Zoals, de Novice, Rookie, Limmited en Green as Grass)

Je kan ook mee doen met het Apprentice Program. Met dit programma kunnen non-pro ruiters voor 1 jaar een prokaart aanvragen, mits werkend als assistent-trainer, om te kijken of het pro-schap iets voor ze is. Wanneer het niet bevalt kan je na een jaar als nog terug naar de Non Pro, zonder de vervelende gevolgen. Maaarrr, dan moet je wel aangesloten zijn bij een NRHA Professional.

Citaat:
(http://www.nrha.com) Apprentice Program
The Apprentice Program was designed to allow individuals who are current NRHA Non Pros to learn, train, and show under a member of the NRHA Professionals as an Open rider. This gives the Non Pro the opportunity to explore the possibility of becoming an NRHA Professional, without facing the three to five year wait should they decide not to continue as a professional trainer and remain a Non Pro. An apprentice can do so under one or more members of the NRHA Professionals concurrently or consecutively during the twelve month period. All earnings that an individual has on record will be used to determine their eligibility while participating in the Apprentice Program. At any time during the twelve months should an individual decide not to continue with his or her apprenticeship, they must continue to sit out of Non Pro competition and are not able to re-apply for Non Pro status until the end of the twelve months. At the end of the twelve month apprenticeship, the individual can do one of two things:
They may choose to remain an Open rider and completely relinquish Non Pro status. If this is the case, all previous Non Pro earnings will be backed out and any Open earnings accumulated during the apprenticeship will be used to determine eligibility.

Or they can re-apply for Non Pro status without having to wait 3-5 years before showing as a Non Pro. All earnings accumulated during the apprenticeship will be used to determine eligibility.
The Non Pro Apprentice Exemption is outlined in the 2008 Handbook on page 26, number (10), items (a-h). Should an Apprentice decide to re-apply for Non Pro status, the exemption from the 3-5 year wait period is addressed in the 2008 NRHA Handbook on page number 25, number (5), item (f).

Please note, the Apprentice Program is twelve consecutive months and at no time during the apprenticeship can an individual show in Non Pro classes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:15

HumbleTalent schreef:
Je kan ook mee doen met het Apprentice Program. Met dit programma kunnen non-pro ruiters voor 1 jaar een prokaart aanvragen, mits werkend als assistent-trainer, om te kijken of het pro-schap iets voor ze is. Wanneer het niet bevalt kan je na een jaar als nog terug naar de Non Pro, zonder de vervelende gevolgen. Maaarrr, dan moet je wel aangesloten zijn bij een NRHA Professional.
Hoe verhoudt dit zich tot andere organisaties; dus bij de AQHA/APHA en de WRAN ?? Anders heb je daar wel een probleem als je daar wél AMA c.q. ≤ Level 3 wilt starten.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:38

Interessant dit. Snap nu nog minder van de wedstrijdregels :+.

Heb ik een vraagje: 'mijn' instuctrice geeft integrided riding lessen, verdient daar ook geld mee. Ze rijdt western en heeft ambities om ooit te gaan starten. Wat ik van haar begreep is dat ze gewoon mee wil doen in de beginners (L5 geloof ik nu?). Is dit nu, als ik bovenstaand verhaal lees, ook niet toegestaan? Of geldt deze regel alleen wanneer je westernlessen geeft en zou je dus bijvoobeeld als je dressuurlessen geeft, maar zelf western rijdt, wel in de beginners mogen starten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:40

Nee dat is niet toegestaan. Je geeft les in de paarden, dus dan start je niet bij de beginners.
(waarbij "je" dus algemeen is, niet op jou gericht)

Ik vind overigens dat je als instructeur ook best wel een beetje te kak staat als je dan niet L2 of L1 start :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:41

Dan moet ze minstens L2 starten of open.
Ze verdient geld met paarden dus ze zal daar moeten.

Trouwens, ik vind het wel flauw als een paardrijdinstructeur (maakt niet uit welke discipline) bij beginners als L5 ruiters wil starten. Hoe bedoel je 'Ik wil graag lintjes rijden'...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:42

@Yv_ : Het geldt voor alle vormen van lesgeven. Iemand die lesgeeft wordt geacht al beter te kunnen rijden, dus zou die niet meer in de L5 thuishoren.
Bij de AQHA is een uitzondering gemaakt voor mensen die lesgeven aan 'minder bedeelden', die mogen na aanmelding en toestemming wél blijven starten in de AMA.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:59

Nee Niels, ik denk niet dat zij op die manier denkt. Ik denk dat ze gewoon geen weet heeft van de regels. Ze rijdt al jaren western, maar is nooit gestart. Afgelopen NK was geloof ik ook haar eerste wedstrijd die ze heeft bijgewoond als bekende bakrandridder :D.
Ik denk dat haar gedachte gewoon was: ik ben nooit gestart, dus mag ik bij de beginners. (weet ik niet zeker hoor, is een gedachte die bij mij opkomt...)

Zij heeft een paard wat lijkt op een appaloosa, het is een kruising. Volgens mij moet ze dan gewoon WRAN starten toch?

Edit: Wat wordt er bedoeld met minder bedeelden?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:00

Nog een edit: Gelden deze regels alleen voor de officiele wedstrijden? Of ook voor de onderlinge?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:26

Yv_ schreef:
Edit: Wat wordt er bedoeld met minder bedeelden?
Gehandicapten.
Citaat:
Nog een edit: Gelden deze regels alleen voor de officiele wedstrijden? Of ook voor de onderlinge?
Juist voor de officiële wedstrijden.
Ook onderlinge wedstrijden worden vaak onder de regels van de WRAN verreden, maar niet alemaal. Vaak wordt het wel vermeld, zoniet dan kan er wat meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:28

Maar op een onderlinge wedstrijd bij de beginners starten als instructeur zijnde is misschien wel nóg sneuer dan op een officiële wedstrijd.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:50

Sonja, die kant wil ik niet uit... Ik vraag me alleen wat af, nieteens iets om wat mij gaat, want ik mag wel gewoon L5 starten ;).
Gaat me er niet om of het sneu is of niet, gaat me erom wat de regels zijn bij wedstrijden. Officieel én onofficieel dus.

Ik ga haar in ieder geval de informatie doorspelen en wat ze ermee doet moet ze zelf weten. Consequenties zijn in ieder geval niet voor mij van toepassing.