[WN] Even een lekenvraag over de (pleasure) gangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BabbieB

Even een lekenvraag over de (pleasure) gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 10:35

Ik ben bezig met het maken van een opdracht voor mijn instructeursopleiding en ik loop daarbij tegen de vraag aan wat een jog nu onderscheidt van een draf en een lope van een galop.

Zonder tegen schenen aan te willen schoppen moet ik eerlijk zeggen dat ik filpmjes tegenkom van paarden in de jog die helemaal geen zweefmoment meer hebben. Voor zover ik weet is het bij pleasure niet de bedoeling om het zweefmoment uit de gangen te halen, maar misschien heb ik het wel helemaal mis. Wie helpt mij? Ik wil het graag goed vermelden in mijn huiswerkopdracht...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:56

Tsja wat moet je hier op antwoorden....
Het is de bedoeling dat in de pleasure, de paarden "for pleasure" rijden. Je moet heel comfortabel kunnen zitten.
Het is ooit ontstaan omdat de ruiter de hekken om de weilanden controleerden en dat waren natuurlijk urendurende ritten die niet te snel mochten gaan maar ook niet te lang moesten duren.
Je moest dus een paard hebben wat een comfortabel drafje had waardoor ruiter en paard het lang volhielden.
Net niet te snel om het fouten in het hek over het hoofd te zien en net niet te langzaam waardoor het nog langer zou duren.

Daar is een leuke tak van westernsport uit ontstaan die nu, naar mijn bescheiden mening, het spoor volledig bijster is.
Ik zie graag een paard wat soepel in het lijf een langzaam tempo loopt zonder zijn natuurlijke gang te verliezen. Mooi in verzameling en taktmatig zijn gangen doorloopt.
Zo houd je een paard ook gezond en blij.
Maar de ellende is dat het een jurysport is waarbij er naar de pijpen van de jury wordt gedanst en we tegenwoordig kijken naar bijna (soms helemaal) kreupele paarden die takt en beweing hebben moet inleveren om zich krabbelend door de arena begeven. Die hun hoofd op en neer bewegen in de lope (galopje) om zo nog hun balans te kunnen vinden.
|(
Ondanks dat ik een pleasure paard heb zal ik niet meedoen aan deze stroming en hoop dat ik toch in de prijzen zal vallen als het zover is.

Edit:
Dit legt het wel goed uit hoe het zou moeten zijn:
http://www.youtube.com/watch?v=WVZfC-uGMOo

quarterH

Re: Even een lekenvraag over de (pleasure) gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:14

kijk eens op www.aqha.com, daar vind je regelboek van aqha, daarin staat precies beschreven hoe een jog ed moet zijn

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:28

Een zweefmoment in de jog is inderdaad niet geliefd, maar is ook niet erg praktisch vanuit het oogpunt dat je het uren moet volhouden :D Dan ben je volledig geshaked :))

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:42

Vera schreef:
Ondanks dat ik een pleasure paard heb zal ik niet meedoen aan deze stroming en hoop dat ik toch in de prijzen zal vallen als het zover is.

Niemand zal het met me eens zijn,maar ik denk dat dat voor een heel groot gedeelte wordt bepaald door het paard,en dat de ruiter daarin mee gaat.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:21

Rob, ik hoop het!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 06:45

Okay, bedankt allemaal! Zou het correct zijn om te stellen dat er naar een zo klein mogelijk zweefmoment wordt gestreefd?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 07:38

Nee :D Er wordt voornamelijk gestreefd naar een galop met forward motion. Ik durf wel te zeggen dat er NIET wordt gestreefd naar een jog met een zo klein mogelijk zweefmoment, er is gewoonweg geen sprake van een zweefmoment :P Ik zeg ook eerlijk dat ik dat ook niet gepast zou vinden. Er is niets mis met de hedendaagse jog, mits deze goed uitgevoerd wordt en je geen paard hebt wat voor jogt en achter stapt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:45

Rob_H schreef:
Vera schreef:

Niemand zal het met me eens zijn,maar ik denk dat dat voor een heel groot gedeelte wordt bepaald door het paard,en dat de ruiter daarin mee gaat.

hoezo zal niemand het met je eens zijn? als het alleen om de ruiter ging kon je een paardje van 2000 euro meenemen naar de worldshow met de beste trainer en zou die winnen..... nou, ik denkt het niet.... het paard heeft een heel groot deel hierin en een goede ruiter is handig om het maximale uit het paard te kunnen halen

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:01

Zal het iets duidelijker uitleggen,want men begrijpt mij niet :D
Een speciaal voor de pleasure gefokt paard zal van *nature* dat zweefmoment niet hebben (althans de kans is zeer groot)
maw als de ruiter het paard dusdanig trained dat de *natuurlijke* gangen blijven gewaarborgd ,bv in de jog, je dat zweefmoment niet krijgt.
Dus wil je wel dat zweefmoment zul je daaraan moeten werken(net als dat een paard met zweefmoment dit *afgeleerd krijgt*
En dan zeg ik dus, in bv het geval van Vera (die volgens mij toch echt een pleasure paard heeft,dat de kans heel groot is dat de ruiter meegaat in de gangen van het paard en niet eraan gaat sleutelen.

En daar zullen niet veel mensen het mee eens zijn.(ja PeinB jij wel en ook Xono zoals ik dat inschat)
Comprende 8-)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:58

Zeker mee eens Rob! :j Niks zo makkelijk als een pleasurepaar die de gangen al heeft :D

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 16:01

:? En dat is dus wél de bedoeling?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 16:01

BBreedveld schreef:
Nee Er wordt voornamelijk gestreefd naar een galop met forward motion. Ik durf wel te zeggen dat er NIET wordt gestreefd naar een jog met een zo klein mogelijk zweefmoment, er is gewoonweg geen sprake van een zweefmoment

:? En dat is dus wél de bedoeling?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:03

Het niet hebben van een zweefmoment in de jog bedoel je??

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 16:08

Yupz :o

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:10

Als je wil winnen wel (het niet hebben van) 8-)

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 16:55

Haha, we begrijpen elkaar :D

Het ontbreken van een zweefmoment is gewenst :P

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:26

XoNo schreef:
Een zweefmoment in de jog is inderdaad niet geliefd, maar is ook niet erg praktisch vanuit het oogpunt dat je het uren moet volhouden :D Dan ben je volledig geshaked :))

en dat is dus niet waar.. Een paard dat goed over de rug loopt een redelijk weekgekoot is shaked helemaal niet. Dat zit heel lekker en stabiel in een jog terwijl er toch een zweefmoment is. Dat geen zweefmoment is in de pleasure het gewenste beeld is, heeft meer te maken met het type paard en naar aanleiding daarvan de gewenste houding/beweging dan met het plezierige zitten.

Dit om dat fabeltje ook maar eens uit de wereld te helpen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:32

Ik zit toch liever/lekkerer op die met een natuurlijke jog hoor :-) (zonder zweef)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:35

Ja dat mag :j :+
Natuurlijk. Ieder zijn type paard. Het zou vreselijk saai zijn als we allemaal een reining gefokte buckskin hadden :+
En ik ga er helemaal in mee dat als het ras bepaalt hoe de gang/houding eruit moet zien, dat dan andere type paarden (zoals o.a. de mijne) daar minder aan voldoen.

Maar het is gewoon niet zo dat je door elkaar wordt geschudt.
Tenzij een ongeschikt paard op op te rijden: pak em beet een tuiger o.i.d. Die schudden je (uitzonderingen daargelaten) idd door elkaar.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:42

Och een van de quarters die ik nu rij is ook niet te zitten in de draf.... En toch echt wel tipische (oude lijnen) quarter....

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:50

Anya schreef:
XoNo schreef:

en dat is dus niet waar.. Een paard dat goed over de rug loopt een redelijk weekgekoot is shaked helemaal niet. Dat zit heel lekker en stabiel in een jog terwijl er toch een zweefmoment is. Dat geen zweefmoment is in de pleasure het gewenste beeld is, heeft meer te maken met het type paard en naar aanleiding daarvan de gewenste houding/beweging dan met het plezierige zitten.

Dit om dat fabeltje ook maar eens uit de wereld te helpen.

Nja, het was dus ook geen feit, maar een mening :P Misschien had ik het wat duidelijker moeten vermelden. Ik heb liever een paard met vlakke gangen en geen zweefmoment.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:39

:+
Maar gelukkig blijf je wel lief Xono :j

@Pien: klopt, zo'n quarter ken ik ook. Niet uit te zitten in draf. Maar zit wel weer als een huis in galop.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:42

Jep, deze ook!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:59

Anya schreef:
:+
Maar gelukkig blijf je wel lief Xono :j

Danku :+