[WN] Hoe is mijn postitie als Engels rijdende?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Hoe is mijn postitie als Engels rijdende?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 21:22

Hallo western bokkers! :wave:

Bij mij in de buurt heb ik twee leuke paardjes zien staan en ik ben eigenlijk van plan om binnenkort eens bij de eigenaren aan te bellen met de vraag of ze misschien een bijrijdster kunnen gebruiken :) Ik heb gezien dat deze paardjes western gereden worden, terwijl ik alleen ervaring heb met de Engelse rijstijl..Ik sta opzich open voor een Western ervaring, maar mijn vraag is eigenlijk of ik door mijn "achtergrond" al op "-1 sta" ?

Dus: hoe zouden jullie reageren als jullie de eigenaren waren?

Nog wat overige info: ik rij al zo'n acht jaar (ben 18), waarvan ook op huur- en eigen paarden, dus heb wel ervaring :j

Graag tips, ervaringen en andere nuttige dingen! :D Bedankt :)

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:47

Als je aangeeft dat je ook bereid bent om wat westernlessen te gaan nemen (met die paarden of een ander lespaard; mits je dat ook echt wilt), dan zou ik als eigenaar dat een positief gebaar vinden.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:56

Als ik de eigenaar was en ik zou toevallig een bijrijder zoeken, dan is iemand met een engelse achtergrond niet meteen een "-1". Als er een klik is, goed om gaat met de paarden en open staat om western te leren en bereid is daarin ook les te nemen (en dus wat geld in te steken), dan heb je toch een grote kans :) .

quarterH

Re: Hoe is mijn postitie als Engels rijdende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 00:50

Bij mij zou het wel een -1 zijn. Maar, ik ben erg veeleisend en wil grote shows doen dus er komt alleen iemand op die beter rijd dan ik.
En ik zou mijn (show)paard niet 'lenen' om een engelsruiter western te laten oefenen.
Maar, ik ben een uitzondering :-)

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 07:17

@PienB: Dan heb jij vast heel veel moeite met het vinden van een bijrijder als de eisen zo hoog zijn ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 07:28

Als je een aantal andere topics leest zal je zien dat het vinden van een westernbijrijder nog lastiger lijkt te zijn dan een "gewone", Engelse dus. Als deze mensen een bijrijder zoeken en jij meldt je aan terwijl je nog geen ervaring hebt in westernrijden dan sta je zeker niet op -1, zeker niet als je aangeeft de overstap door middel van lessen wel te willen maken. Daarbij komt dat de basis hetzelfde is en als je die beheerst kan je aan de slag.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 07:52

zou mij niet uitmaken.
Want -ondanks dat mijn paarden geen shows hoeven lopen ;) - mogen ook veel westernruiters en nog meer 'show-' ruiters ze nog niet de hoeven uitkrabben!
Ik zou gewoon willen weten hoe je rijdt en met paarden omgaat. De rijstijl doet er niet toe. Rijden is rijden.
Pienb, jij vindt jezelf erg goed rijden?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 09:21

silvester schreef:
Als je aangeeft dat je ook bereid bent om wat westernlessen te gaan nemen (met die paarden of een ander lespaard; mits je dat ook echt wilt), dan zou ik als eigenaar dat een positief gebaar vinden.

_Linda schreef:
Als ik de eigenaar was en ik zou toevallig een bijrijder zoeken, dan is iemand met een engelse achtergrond niet meteen een "-1". Als er een klik is, goed om gaat met de paarden en open staat om western te leren en bereid is daarin ook les te nemen (en dus wat geld in te steken), dan heb je toch een grote kans :) .

Ik zou dan inderdaad ook les willen ja :j Hetzij van de eigenaar zelf, hetzij van een instructeur..

Pienb schreef:
Bij mij zou het wel een -1 zijn. Maar, ik ben erg veeleisend en wil grote shows doen dus er komt alleen iemand op die beter rijd dan ik.
En ik zou mijn (show)paard niet 'lenen' om een engelsruiter western te laten oefenen.
Maar, ik ben een uitzondering :-)

Ik vind jouw term "lenen" wel een klein beetje kort door de bocht als ik eerlijk ben :) Dat is mijn insteek namelijk helemaal niet! Ik kan echter wel snappen dat je niet wil dat iedere jan doedel zo op je paarden stapt, vooral niet als je er zelf op hoog niveau mee rijdt..Ik zou zelf waarschijnlijk ook angst hebben dat diegene mijn paard "verpest"..
Maar aan de andere kant, als er goede begeiding is? Ik sta er voor open en ik mag van mezelf zeggen dat ik een goede, vriendelijke (!) basis heb ..

Maflinger_S schreef:
Als je een aantal andere topics leest zal je zien dat het vinden van een westernbijrijder nog lastiger lijkt te zijn dan een "gewone", Engelse dus. Als deze mensen een bijrijder zoeken en jij meldt je aan terwijl je nog geen ervaring hebt in westernrijden dan sta je zeker niet op -1, zeker niet als je aangeeft de overstap door middel van lessen wel te willen maken. Daarbij komt dat de basis hetzelfde is en als je die beheerst kan je aan de slag.

Dat is dus eigenlijk in mijn voordeel! ;)

sflj schreef:
zou mij niet uitmaken.
Want -ondanks dat mijn paarden geen shows hoeven lopen ;) - mogen ook veel westernruiters en nog meer 'show-' ruiters ze nog niet de hoeven uitkrabben!
Ik zou gewoon willen weten hoe je rijdt en met paarden omgaat. De rijstijl doet er niet toe. Rijden is rijden.
Pienb, jij vindt jezelf erg goed rijden?

Het gaat natuurlijk om mijn hele houding en de klik met de paardjes :j Ik heb in ieder geval veel respect voor paarden en zo ga ik ook met ze om, ik denk dat dat in ieder geval al een pluspunt is :)

Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:41

Ik ben met mijn paard nog niet zo lang met western bezig (de basis nog maar) en tot nu toe heb ik enkel "engelse" bijrijders gehad. Nu moet ik zeggen dat me dat niet zo goed bevallen is, maar het had anders kunnen lopen als die bijrijders ook westernles hadden genomen. Dus gewoon proberen :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 09:45

Wat beviel er niet aan Solleke? :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:56

Vooral de rijstijl in het algemeen, niet speciaal dat hij engels reed. Maar ik vond het ook verwarrend voor Noah, hij werd ook maar moeilijk los gelaten :)

(en ik ben erachter gekomen dat ik moeite heb met mijn paardje delen O:) )

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:08

Even wat antwoorden op opmerkingen en vragen.

Er zou ook heel veel moeten gebeuren voor ik een bijrijden op m'n eigen paard zou laten dalijk. Dan zou ze eerder een paar dagen staan. Maar paard heeft bij mij dan ook 1e prio qua tijdsindeling.
Ja, ik vind dat ik goed rijd. Waarom? Heb clinics gehad van grote internationale trainers waar ik veel van heb geleerd, lees en kijk veel waar je ook veel van leert. Sinds ik weer begonnen ben rijd ik nu 3 paarden, de zwarte die ik heb ingereden heb ik alleen maar goede reacties over gehad en de 2 anderen die ik nu rijd krijg ik ook alleen maar positieve reacties op en lopen ook beter nu (al). En ja, goed rijden is een ruim begrip en ook kwestie van smaak. Er zijn trainers waar sommigen mee weg lopen en anderen verschrikelijk vinden, dus dat is relatief.

En ts vraagt om meningen, ik geef de mijne en zet daar zelfs nog bij ' ik ben in de minderheid hiermee'. Ts moet toch weten dat er ook mensen zijn zoals ik die er niet voor open staan? Als ze alleen de positieve reacties ziet denkt ze dalijk ' geen probleem'. En blijken die mensen tovallig zo te zijn als ik. Dat is dan ook een flinke domper :-)
Nu weet ze dat niet iedereen er positief tegenover staat.

Corelli: succes!!!!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:28

Pienb: alleen omdat iemand een Engelse achtergrond heeft, betekent nog niet dat zij slechter kunnen rijden dan jij. Misschien rijdt TS na 3 lesjes western jou er wel volledig uit. :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:36

Dat kan maar dan nog ben ik te bang voor de engelse invloeden en zou ik daar mijn paard niet door laten verwarren.

Maar ullie hoeven mij niet te overtuigen (lukt och niet :-)) het ging om meningen en die weet de ts nu.

Ik heb jaren het paard van broer gereden door de week en hij in e weekenden. We reden beide goed maar heel anders. Iedere maandag had ik ruzie met het paard om haar weer naar mijn hand te krijgen en hij hetzelfde iedere vrijdag. Dat was niet fair tegenover het paard en daarom heeft hij haar uiteindelijk ook weggedaan.
Als de een alleen 'erop zit' dus alleen beweging geeft en verder niet echt traint en wat vraagt kan het imo wel maar als beide partijen echt willen rijden en trainen en dan een andere stijl hebben vind ik het niet fair tegen een paard.
Maar dat is mijn mening en ervaring.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 14:27

Pienb schreef:
En ts vraagt om meningen, ik geef de mijne en zet daar zelfs nog bij ' ik ben in de minderheid hiermee'. Ts moet toch weten dat er ook mensen zijn zoals ik die er niet voor open staan? Als ze alleen de positieve reacties ziet denkt ze dalijk ' geen probleem'. En blijken die mensen tovallig zo te zijn als ik. Dat is dan ook een flinke domper :-)
Nu weet ze dat niet iedereen er positief tegenover staat.

Corelli: succes!!!!

Inderdaad, ik heb gevraagd naar meningen dus de jouwe is ook zeer welkom :)

XoNo schreef:
Pienb: alleen omdat iemand een Engelse achtergrond heeft, betekent nog niet dat zij slechter kunnen rijden dan jij. Misschien rijdt TS na 3 lesjes western jou er wel volledig uit. :)

_O- Ik snap je punt, maar dat lijkt me sterk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:54

Het zal er een beetje aan liggen of en zo ja waarom ze een bijrijder willen en wat ze zelf met de paarden doen.

Als ik fanatiek wedstrijden aan het rijden ben wil ik namelijk sowieso geen andere ruiters op mijn paard hebben. Ja mijn trainer die mag erop om even wat te voelen, laten zien of beoordelen, maar verder ook niet. Je bent je paard dan toch aan het 'finetunen' en dan is imo élke andere ruiter een stoorzender.

Op de paarden waar ik geen wedstrijden mee reed/rijd of op nog wat lager niveau, ben ik minder moeilijk. Dan vind ik het vooral belangrijk dat de klik er is, dat er netjes met de paarden omgegaan wordt, en dat ze op een verantwoorde manier beweging krijgen. En dan heb ik eerlijk gezegd het liefst iemand met een 'dressuurmatige' achtergrond. Of deze "Engels" of "western" is maakt me niet zoveel uit. Als het maar iemand is die begrijpt hoe een paardenlijf in elkaar zit en welke oefeningen waarvoor handig zijn. OF dat iemand openstaat om het op MIJN manier te gaan doen. Want aanpassen aan een bijrijder dat doe ik dus niet. ZIJ passen aan aan mij, of anders is er geen deal.

Ik leer eerlijk gezegd liever een goed onderlegde dressuurruiter om los(ser) te laten, dan dat ik een westernruiter moet proberen wat dressuurmatige kennis te geven. Want daar ontbreekt het veel westernruiters aan vind ik.

Bij mij zou je dus (ALS je idd een 'nette' dressuurruiter bent ;) ) eerder een plusje dan een minnetje hebben.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:51

Vooropgesteld: er komt op mijn paard geen bijrijder.

Maar stel dat ik een bijrijder zou zoeken, dan maakt Engels of Western me niet zoveel uit. Als er tenminste wel de intentie is om te lessen en te leren.
Maar uiteindelijk zou mijn paard kiezen. Hij weet heel duidelijk wat hij wil zeg maar. En als je niet tegen hem opgewassen bent, dan houdt het voor mij heel snel op.
Dan kan hij beter een paar dagen lekker op de wei staan :)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:37

Ik sluit me bij Wendy en Sonja en Pien aan. Ik wil eigenlijk niemand anders op mijn paard hebben, tenzij ik ze dat vraag, of dat het mijn trainer is die wat wil voelen of uit leggen.
Ik ben geen wereld ruiter, ik vind me zelf eigenlijk ondermaats, maar mijn paard moet aan mij wennen en naar mijn hand staan. een andere ruiter heeft daar altijd invloed op, engels of western maakt niet uit.

En inderdaad, de bijrijder moet zich aan mij en mijn paard aanpassen, niet andersom.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:29

Ik heb een bijrijdster die engels rijdt. Ze rijdt netjes. Dat was de eerste voorwaarde :j
En ze heeft westernles. Dat is de tweede voorwaarde. Verder hebben we afspraken over welke hulpen gegeven worden. Dus bij Wiz wordt de westerngalopshulp op het buitenbeen gebruikt. En hij wordt niet hoog ingesteld. En loslaten is ook echt loslaten.

Er zijn engelse ruiters die ik voor geen goud op mijn paard zou willen zetten. Er zijn ook westernruiters die nooit op mijn paard zouden mogen.

Er zijn ook ruiters die ik aan mijn Lan gun. Die maakt dan gezellig gehakt van ze :j Hoef ik zelf niks meer aan te doen. Ik ken nog zo'n paard trouwens. Milena van Sonja kiest ook haar eigen ruiters ;) :D)

Dus kortom:
1. mijn paard zou je moeten zien zitten
2. je moet netjes zitten en fatsoenlijk rijden
3. bereid zijn westernles te nemen

Dan maakt het mij geen bal uit of iemand engels of western rijdt :j

Overigens komt er behalve mijn bijrijdster en ik (en eventuele instructrice) niemand op Wiz. Zo blijft het wel overzichtelijk en kun je met goede afspraken veel oplossen. Lan is makkelijker.. Die verpest je niet meer zo snel. die pak ik zo weer op.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:57

Een bijrijder op mijn paard, dat zou wel een keer lachen zijn :D

Maar ik heb liever een nette dressuurruiter dan een ruk en pluk westernruiter. In beide gevallen zullen ze moeite met hem hebben, maar bij de eerste zal het snel beter gaan en de tweede komt na 2 keer niet meer terug ;)

Dus bij mij zou je zeker niet met -1 beginnen omdat je engels rijdt. Ik zou je sowieso eerst willen zien rijden op mijn paard. En dan beslissen of je bij het paard past.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 07:44

Inderdaad zoals romkabouter zegt, zal ik het ook doen. Ik weet uit mijn omgevening mensen die ik dus NOOIT op mijn paardje wil hebben!!!
Ik ben geen fantastische ruiter, maar de omgang e.d. staan me al niet aan.
Ik heb geen bijrijder nodig, heb de tijd zelf genoeg, maar het zal mij niet uitmaken een western of dressuurruiter, maar de klik moet er wel zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 08:52

chery schreef:
Inderdaad zoals romkabouter zegt, zal ik het ook doen. Ik weet uit mijn omgevening mensen die ik dus NOOIT op mijn paardje wil hebben!!!

Same here, maar eerlijk gezegd zijn dat net zoveel westernruiters als dressuurruiters. Want dat getik en gehengel van een hoop westernruiters vind ik net zo irritant als het geflos van een aantal dressuurruiters.

Het grappige is overigens dat als je dat zo schrijft en leest het net is of ik dan zo netjes rijd, en dat is helaas ook nog steeds niet het geval :D Maar ja, dat is het verschil tussen fouten bij een ander zien en het bij jezelf proberen te voorkomen...

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:32

Sonja schreef:
chery schreef:

Same here, maar eerlijk gezegd zijn dat net zoveel westernruiters als dressuurruiters. Want dat getik en gehengel van een hoop westernruiters vind ik net zo irritant als het geflos van een aantal dressuurruiters.

Het grappige is overigens dat als je dat zo schrijft en leest het net is of ik dan zo netjes rijd, en dat is helaas ook nog steeds niet het geval :D Maar ja, dat is het verschil tussen fouten bij een ander zien en het bij jezelf proberen te voorkomen...

Precies, daarbij vind ik de warming-up en cooling-down super belangrijk en dat wordt ook vaak vergeten....
flossen, trekken en plukken is bij mijn paardje sowieso not done, want dan komt hij omhoog...... ;)
Hij is wat dat betreft voor mij als ex-engels dressuur muts een hele goeie geweest om los te laten!!! :=

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:55

ik zou je eerst eens op een van mijn paarden willen zien rijden.
doe je het zoals ik wil zien dat je rijdt en ook het paard los durft te laten zou ik pas verder met je gaan praten.
ik zou van je eisen:
1 je neemt minimaal 1x per week western les
2 je gaat western clinic's volgen
3. je komt het paard minimaal 3x in de week het paard rijden.
heb je problemen met 1 van deze 3 eisen hoeven we al helemaal niet meer verder te praten.

ik heb jammer genoeg al te veel ruiters gezien en ook stage medewerkers die er heel enthousiast aan beginnen maar als het ook maar even moeilijker wordt of het is toch niet wat ze er van gedacht hadden afhaken.
nu is dat voor mij geen probleem, wil je niet meer vertrek je toch weer maar denk vooral eens eerst aan het paard, die een paar weken om de dag gereden werd en nu van de ene op de andere dag stil staat. hoe fijn en leuk dat voor hem is.

daarom wil ik de TS adviseren om er eerst eens rustig over na te denken en eerst eens westernles gaat nemen voor ze er aan begint, want het lijkt zo makkelijk maar ook western rijden is best moeilijk.

ik begin er nl. niet meer aan om mensen zonder western ervaring op mijn paarden te zetten

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:02

piggeljay schreef:
ik zou je eerst eens op een van mijn paarden willen zien rijden.
doe je het zoals ik wil zien dat je rijdt en ook het paard los durft te laten zou ik pas verder met je gaan praten.
ik zou van je eisen:
1 je neemt minimaal 1x per week western les
2 je gaat western clinic's volgen
3. je komt het paard minimaal 3x in de week het paard rijden.
heb je problemen met 1 van deze 3 eisen hoeven we al helemaal niet meer verder te praten.

ik heb jammer genoeg al te veel ruiters gezien en ook stage medewerkers die er heel enthousiast aan beginnen maar als het ook maar even moeilijker wordt of het is toch niet wat ze er van gedacht hadden afhaken.
nu is dat voor mij geen probleem, wil je niet meer vertrek je toch weer maar denk vooral eens eerst aan het paard, die een paar weken om de dag gereden werd en nu van de ene op de andere dag stil staat. hoe fijn en leuk dat voor hem is.

daarom wil ik de TS adviseren om er eerst eens rustig over na te denken en eerst eens westernles gaat nemen voor ze er aan begint, want het lijkt zo makkelijk maar ook western rijden is best moeilijk.

ik begin er nl. niet meer aan om mensen zonder western ervaring op mijn paarden te zetten

Ik ben het hier helemaal mee eens !!!!