Asperger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

I_Love_Welsh

Asperger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 16:33

wie heeft er Asperger en rijd paard?
NEE Asperger is geen groente!
Dat zijn asperges
Laatst bijgewerkt door I_Love_Welsh op 08-04-09 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Asperger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:35

Ik denk dat je de vraagstelling even zou moeten aanpassen, bijvoorbeeld: wie heeft asperger en rijdt er paard? Dan is het íets duidelijker ;)

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:36

suleilitha schreef:
Ik denk dat je de vraagstelling even zou moeten aanpassen, bijvoorbeeld: wie heeft asperger en rijdt er paard? Dan is het íets duidelijker ;)

Inderdaad, ik dacht dat het om een ras ging, waar ik nog NOOIT van gehoord had. :')

I_Love_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 16:37

ok verbeterd

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:03

Asperges,bah!

Oh je bedoelt de afwijking asperge(r) (okee heel flauw :P ). Ik heb het niet ;)

Het is een soort van lichte vorm van autisme toch? Waarom zou dat onder aangepast rijden vallen?
Heb je het zelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:05

Ja, hier iemand...

Ik heb asperger, heb altijd gewoon op een manege gereden, erna veel verzorgpaarden gehad (wel met enige moeite moet ik hierbij vermelden), en nu sinds een half jaartje eindelijk mijn eigen beestjes!

Wat wil je er precies over weten als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:07

Hinke schreef:
Asperges,bah!

Oh je bedoelt de afwijking asperge(r) (okee heel flauw :P ). Ik heb het niet ;)

Het is een soort van lichte vorm van autisme toch? Waarom zou dat onder aangepast rijden vallen?
Heb je het zelf?

Omdat er in sommige gevallen niet in gewone manegelessen gereden kan worden ;)

Het is een beperking, dus kan het nodig zijn dingen hierop aan te passen :+
Vandaar!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 03:02

Ik neig naar asperger. Ik heb moeite met veel groepsaangelegenheden, dus ook met groepslessen. Dat ik sommige dingen niet snap en vermoedelijk nooit ga snappen, en andere dingen door heb voordat het verteld wordt. Je moet maar net een instructeur hebben die bereid is 100 keer of vaker iets heel eenvoudigs uit te leggen terwijl je veel moeilijker dingen zo doet. Dat is best lastig te begrijpen voor een buitenstaander.

Met privelessen en een eigen paard hoef je er geen hinder van te hebben, met alleen groepslessen op een manege kan je er heel lang door vastlopen op een nivo dat je eigenlijk al lang voorbij bent. Met verzorg- en bijrijdpaarden is er volgens mij weinig probleem, zolang als de eigenaar ermee overweg kan tenminste en je weer instructie hebt die geduld heeft.

Voor iemand met stoornissen in het autisme-spectrum is het altijd extra zoeken naar goede begeleiding, niet alleen op paardrij-gebied. Maar als je goed zoekt kan je meestal wel een instructeur vinden die hetzij enorm geduldig is, hetzij ervaring heeft met dergelijke stoornissen. Daarnaast maakt het nogal wat uit in welke mate je het hebt. Ik ken mensen met Asperger die echt autistisch zijn en waarmee het heel moeilijk is contact te krijgen, en mensen die net als ik op het randje zitten en wel moeite hebben met intermenselijk contact, maar daar meestal wel een weg in vinden.

I_Love_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 09:05

Ik heb inderdaad asperger.
Ik heb ook al een verzorgpaard gevonden.
Ik wil alleen weten hoe andere Aspergers ervoor staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:01

In het paardenleven? Ik denk niet veel anders dan anderen, alleen misschien wat meer moeite met het sociale aspect ervan!

qamez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:43

Als je asperger hebt dan is het van belang dat je een goede begrijpende instructeur hebt die weet wat asperger inhoud. Dan voorzie ik niet echt problemen. Het is natuurlijk wel prettiger om prive les te hebben maar dat is niet voor iedereen te betalen natuurlijk.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 06:44

ik denk dat iemand met asperger niet perse anders voor staan,

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:10

Mariska: waarom denk je dat?

Lynniiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:53

voor mensen met asperger is het toch vaak lastig om dingen goed en duidelijk te begrijpen.
Mijn neefje heeft Autisme en rijdt ook paard, dat gaat allemaal heel goed.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:58

Ik rijd paard en heb Asperger, ik heb ook een verzorgpaard maar heb ook gewoon in manegelessen gereden.
Wat er anders is in het paardenleven?
Het sociale aspect, maar daar heb ik schijt aan de laatste tijd. :o

In de rest van het leven is het af en toe behoorlijk gecompliceert helaas. :+

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:03

Mijn zoons hebben Asperger. Ik denk niet dat dat ze in omgang met paarden hindert. Ze zijn erg gevoelig en hebben daarmee juist een voordeel, een paard is ook een gevoelig wezen. Groeps activiteiten zijn wel lastiger door de afleidende geluiden enzo.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:43

Hoi,

Mijn zoontje heeft PDD-NOS. Ook een autistische stoornis. Hij rijd ook pony en het beest fungeert zo beetje als therapeut. Daarnaast heeft hij ADHD.

Hij krijgt trouwens les van Robijntjah. ~~}> Door haar eigen achtergrond weet ze heel goed hoe ze met hem om moet gaan. Zowel bij Asperger als PDD-NOS vind ik het wel heel belangrijk om een goede en geduldige instructeur te hebben. Ik zie mijn zoontje echt niet in een groepsles meerijden. Mede daarom zijn we erg blij met Robijntjah (Jolijn, je bent en blijft geweldig *\o/*

Natuurlijk is iedere autist anders en zijn er verschillende gradaties. Over het algemeen denk ik dat ze veel begeleiding nodig hebben.

Groet,
Agnes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:47

:o

Joke_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:43

Het blijft interessant om te lezen/horen dat paarden wel degelijk een soort therapeutisch effect kunnen hebben.

Ik wil jullie dan ook kort laten kennis maken met www.equiprana.be (Arendonk ligt 30min onder Eindhoven, eind 2009 wordt er ook gestart in Badhoevendorp)
Zopas ben ik gestart met het geven van psychosociale begeleiding met behulp van paarden.

Het is eigenlijk niet gericht op het leren paardrijden opzich maar door opdrachten uit te voeren met de paarden wordt er gewerkt aan je sociale redzaamheid, je eigen gedrag leren begrijpen, het gedrag van andere leren begrijpen en hier ook gepast om leren reageren.

Door met paarden te werken hoeft een begeleiding helemaal niet therapeutisch aan te voelen en kan je vaak meer op je gemak zijn en oefenen met je vaardigheden. Paarden beoordelen ons immers nooit!

Graag had ik geweten of jullie hier al ooit van gehoord hadden en of het jullie aanspreekt?

Succes!!

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:38

moonfish13 schreef:
Ik rijd paard en heb Asperger, ik heb ook een verzorgpaard maar heb ook gewoon in manegelessen gereden.
Wat er anders is in het paardenleven?
Het sociale aspect, maar daar heb ik schijt aan de laatste tijd. :o

In de rest van het leven is het af en toe behoorlijk gecompliceert helaas. :+

zeer herkenbaar :+

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:37

Erg interessant Joke. De therapeutische werking is voor ons ook de hoofdreden geweest om de pony aan te schaffen. Dat onze zoon daarnaast ook nog plezier heeft in het rijden is mooi meegenomen. Zelf ben ik gezegend met ADHD bekabeling in mijn hoofd. Ik merk dat er wel degelijk een therapeutische werking uitgaat van paardrijden. Trouwens alleen de omgang met paarden geeft al 'verlichting' en rust in mijn koppie.

Eigenlijk geen wonder dat equitherapie zo in opkomst is. We zouden er eigenlijk nog meer bekendheid aan moeten geven zodat de vergoedingen uitgebreidt worden.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:44

Je komt toch ook voor je eigen plezier naar een manegeles/paard toe. Dat er andere ook rijden zal allemaal wel. is mijn mening dan :D

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:10

Ik werk en rijdt op een manege waar kinderen met een beperking kunnen rijden. Zo ken ik ook een jongen met Asperger. Hij heeft 1x in de week een privélesje van een half uur en 1x inde week rijdt hij een uur in een groepsles mee.Gaat nu super de laatste tijd. Ligt er ook maar net aan hoe er mee wordt omgegaan enzovoort

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:16

Lynniiie schreef:
voor mensen met asperger is het toch vaak lastig om dingen goed en duidelijk te begrijpen.
Mijn neefje heeft Autisme en rijdt ook paard, dat gaat allemaal heel goed.

Ze begrijpen dingen wel. Maar doordat ze veel moeten 'puzzelen' duurt het vaker langer ;). Daarom moet je altijd vertellen, wanneer, wat, waarom, wie. Dat voorkomt onzekerheden. Als je bij een persoon met autisme werkt met duidelijke instructies kan een persoon met autisme net zo goed lessen volgen :). Denk wel dat sommigen (weet niet zeker of dat direct bij Asperger is) soms in paniek kunnen raken door onverwachte veranderingen. Een kind uit mijn stage klas met PDD-NOS reed ook paard. Hij was altijd hartstikke trots erover. Hij weet ook hartstikke veel over paarden, die je de andere kinderen vaak nog niet hoort vertellen. De ouders van X vertelden me dat het goed voor hem was, die samenwerking met een paard.

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:29

Een vriendin van mij heeft ook Asperger, maar die rijdt op een normale manege en heeft daar ook verzorgpaarden enzo...
Ze neemt alleen alles echt heel letterlijk.