[END] Starten in juli, te warm?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

olga

[END] Starten in juli, te warm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 09:26

Ik zit een beetje in dubio. Ik wil graag 25 juli starten in Soest, maar zie dat niet zitten als het rond de 30 graden is. Hoe doen jullie dat, of stel ik me aan :o .
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 26-03-09 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast wegens 'dressuur'reacties

Djilna

Re: Starten in juli, te warm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:36

Je weet nu nog niet of het dan zo warm is, helemaal in NL niet.
En ik weet niet wat voor paard je hebt, maar als je je naar de weersomstandigheden aanpast is het te doen. Rustig rijden en véél koelen.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:39

idd.. het kan zomaar 18 graden zijn en regenen...

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:43

ik denk dat je je aanstelt! hihi :D

Het weer is altijd zooo wisselend in NL, en als het 30 graden is mag je in zomertenue, en als je kort inrijdt overleven jullie het wel! Ook vind ik als je eenmaal op je paard zit dat je de warmte niet meer zo voelt!
Succes!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:46

Inderdaad, mocht het dan echt zo warm zijn rijd je gewoon kort in.. Rijd je je proeven en dan snel uitstappen en je paard goed koelen (laten drinken) dan is er verder niks aan de hand. Er is toch ook geen enkele manege die zijn deuren sluit in de zomer omdat het te warm is om lessen te rijden?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:46

We hebben het hier over endurance, niet over dressuurproeven. ;)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:47

Mensen, het gaat hier over endurance :+
Een 'proef' duurt dan al snel 2,5 uur :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:48

friendly schreef:
Inderdaad, mocht het dan echt zo warm zijn rijd je gewoon kort in.. Rijd je je proeven en dan snel uitstappen en je paard goed koelen (laten drinken) dan is er verder niks aan de hand. Er is toch ook geen enkele manege die zijn deuren sluit in de zomer omdat het te warm is om lessen te rijden?

Het staat wel bij endurance hé, daar rijdt je wel iets langer dan een proef.

Stel dat het echt warm is, dan is het verstandig om je snelheid aan te passen, van te voren zeker weten dat je paard goed drinkt, veel plekken in de route drinken of een andere manier van vocht aanbieden en veel blijven koelen.

Maar voor hetzelfde geldt is het koud en regent het. :+

olga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 09:51

Ik hoor het al, ben gewoon een muts ;) . Of het is gewoon onzekerheid. Daarbij gaat het me ook helemaal niet om de tijd die ik er over doe. En wie weet is het wel 18 graden met regen.
Ik ga me inschrijven!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:54

Sorry daar had ik overheen gelezen. Dat het over endurance ging.. Ik zag het op de home pagina staan en reageerde op de berichten die er al stonden. Normaal kijk ik wel ernaar welke categorie het is... Sorry!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:55

Nee hoor je bent geen muts. Beter dat je je er wel druk over maakt dan dat je denkt dat het niets uitmaakt welk weer het is. 30 graden is extreem en dat was het afgelopen jaar wel. Maar als je erop inspeelt kan het prima!

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:34

Vind ook dat je geen muts bent ;) Maar ik denk dat het erg paardafhankelijk is of hoge temperaturen een probleem vormen. Er zijn genoeg mensen die de zomerwedstrijden vermijden omdat hun paard niet goed tegen de hitte kan. Ik heb zelf in 2006 mijn allereerste wedstrijd op de Ginkelse Heide gereden bij 32 graden en dat was geen punt. Mijn paard heeft er dan ook totaal geen last van, gewoon goed laten drinken en heel veel koelen.

Als ik een paard zou hebben die moeite heeft met hoge temperaturen dan zou ik me wel inschrijven voor de zomerwedstrijden maar zeker overwegen om af te melden als de weersvoorspelling ongunstig is voor mijn paard. Overigens is het misschien nog wel nuttiger om op de luchtvochtigheid te letten in plaats van naar de temperaturen te kijken. Ik heb het idee dat paarden meer moeite hebben met 24 graden en een hoge luchtvochtigheid dan met 32 graden en kurkdroge hitte.

Djilna

Re: [END] Starten in juli, te warm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:40

Dat is helemaal waar, aangezien ze dan moeilijker via zweet (verdamping) hun warmte kunnen verliezen.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 10:59

Ze kan op zich wel goed tegen de warmte. Maar idd met de combinatie van de luchtvochtigheid kan het erg benauwd zijn. Afzeggen kan altijd nog.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:15

oops ik dacht dat het over een gewone wedstrijd dressuur ging!
Tsja endurence is wel wat anders. Maar ik zou eerst even afwachten wat het weer doet in juli. Afzeggen kan altijd nog toch als het je echt te.. warm.. lijkt!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:45

Tja, dan kan je ook beter niet starten in mei, juni en augustus, dan kan het net zo goed 30 graden zijn (Zelhem vorig jaar bijvoorbeeld)

Ik zeg een wedstrijd niet af om weersomstandigheden. Bij 30 graden is het gewoon koelen, koelen en nog eens koelen. Als je vroeg start het eerste stuk wat meer tempo maken, als het nog relatief koel is.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:48

Ik weet dat mijn paard slecht tegen warm en vochtig weer kan (droge hitte is geen probleem) en dat is al eens niet zo heel goed gegaan na afloop van een klasse 3-wedstrijd, dus ja - ik houd daar zeer zeker rekening mee. Op koelen, koelen en nog eens koelen vertrouw ik niet. Ik heb toen niet anders gedaan dan uitgebreid koelen tijdens de rit, ook rustig gereden, op alle keuringen was-ie OK en toch voelde mijn paard zich niet helemaal top een uur na de rit.

Ik schrijf wel in, maar mocht het warm en vochtig zijn, dan is de kans groot dat ik er een klasse 2-afstand van maak in plaats van een klasse 3. Ook op advies van de veterinairen die er destijds bij waren.

Afzeggen kan idd ook, niemand verplicht je om te starten, je doet het nog altijd voor je plezier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:57

Ik weet dat mijn paard aardig goed tegen hitte kan. Wel moet er zelf voor zorgen natuurlijk dat hij goed blijft drinken, dat er veel gekoeld wordt en dat we langzaam rijden. Ook niet bepaald onbelangrijk, zelf blijven drinken.

Wel ben ik geneigd om net als Karin bij extreme hitte de afstand in te korte.

30 graden in mei is mogelijk, net zo goed als sneeuw, hagel en vorst tijdens een wedstrijd in april. ;(

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:18

Precies. In Banholt twee jaar geleden was het ook het hele weekend 30 graden en toen was het nog maar Koninginnedag.

Samoria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:14

thommie schreef:
ik denk dat je je aanstelt! hihi :D

Het weer is altijd zooo wisselend in NL, en als het 30 graden is mag je in zomertenue, en als je kort inrijdt overleven jullie het wel! Ook vind ik als je eenmaal op je paard zit dat je de warmte niet meer zo voelt!
Succes!

inderdaad, ik rij juist liever zo met warm weer.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:18

Zomertenue kennen we niet bij de endurance.

En nogmaals, onze 'proeven' duren minimaal 2.5 uur. ;)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:51

Nee, geen zomertenue, we mogen geen eens een korte broek en een hemdje aan

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:52

Nou ja, geen mouwloos hemdje :P
Als het maar met enige mouw is, maar die definitie is ook een beetje vaag. In de atlethiek mogen ze wel gewoon sporttops aan, toch jammer dat dat voor ons niet geldt.

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:07

ja idd jammer! :D

ik denk dat je gewoon moet proberen waar je paard wel en niet tegen kan en wat hem dan helpt.
ik dacht vorig jaar in zelhem een groot warmte-probleem te hebben met mn fjord. ze heeft het gewoon er snel warm (veel zweten), maar kan daar dan blijkbaar wel goed tegen. ik heb toen ook eerst met mn grooms overlegd wat te doen. wel of niet starten ..toch maar wel. en dan rustig aan doen en veel koelen. uiteindelijk heeft ze daar gewoon heerlijk gedieseld zoals ze normaal zou doen. :D
dit was wel op een klasse 1 afstand.. zoals karin al zegt: als je in de hogere klasses inschrijft kun je altijd voor een klasse lager gaan...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:07

Die van mij kan dus helaas niet tegen warmte en is er in Soest om metabole redenen uit gegaan op de p/a, de hartslag wilde moeilijk zakken en de temperatuur bleef te hoog. er zijn liters water overheen gegaan, maar het was voor haar gewoon niet te doen. Nou was het die dag ook achterlijk warm en zijn er heeeel veel mensen uitgevallen, maar ik start niet snel weer als het zulk weer is.