[WN] Gewicht quarter enter en volwassen quarter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Gewicht quarter enter en volwassen quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 09:06

Aangezien ik bij de laatste keer ontwormen kleine bloedwormen in de mest van 1 de paarden ben tegen gekomen wil ik straks ontwormen met moxidectine, ook werkzaam tegen ingekapselde larven van de bloedworm.
Nu is het erg belangrijk bij het geven van moxidectine om het juiste gewicht van de paarden te weten.
Nu krijgen de volwassen quarters altijd voor 600 kilo en ik verwacht dat dit geen problemen gaat geven met de moxidectine.
Maar de jaarling quarter hengst vind ik wat lastiger. Hij heeft de laatste keer voor 300 kilo gehad.

Waar schatten jullie het gewicht van de quarters op en dan vooral van een jaarling?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:09

Heb je geen weegbrug in de buurt?
Oosterwolde zit er 1 ;)

cissy

Re: Gewicht quarter enter en volwassen quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:10

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:03

er zijn toch van die meet linten voor gewicht? bij onze voerhandel is ook een weegbrug daar mag je ook met de paarden op :D

maar ik denk wel idd 300 kg . volgens mijn DA is het ook niet erg als ze bv iets teveel krijgen.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:17

Ik zou in dit geval samen met de veearts een actie plan maken.
Met ontwormen alleen kom je er denk ik niet.
Ik weet natuurlijk niet hoe de situatie is, dus het is ook moeilijk om raad te geven.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 19:39

Sonita, hoe bedoel je met alleen ontwormen kom je er niet?

Ik stel mij toch zo voor dat er meer mensen bij Western Algemeen zijn met een quarter van 1 jaar. Wat denken zij hoeveel dat beestje weegt? Voor welk gewicht ontwormen zij?

Een weegbrug had ik ook wel bedacht, maar man wat een geheister met 5 paarden. Een meetlint had ik ook bedacht, maar geldt dat ook voor veulens?
Zoals ik al schreef de volwassen paarden durf ik gerust voor 600 kilo te geven, maar moxidectine schijnt nogal precies te komen met de dosering.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:58

TS: Schakel liever de DA in, ik denk dat jou jaarling ontworming via injectie (s) nodig heeft! Beterschap!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:01

Ik zou de DA inschakelen en niet zelf gaan ontwormen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 22:26

Ik schreef dat ik bij 1 van de paarden bloedwormen heb aangetroffen, maar dat is niet bij de jaarling.
En natuurlijk schakel ik de dierenarts in, tenslotte haal ik daar de wormspuiten op, maar iedereen kan je vertellen dat om de ingekapselde larven van de bloedworm aan te pakken je de werkzame stof moxidectine nodig hebt.

_Vanes_: heb je enig idee hoe schadelijk, lees dodelijk, ontwormen per injectie kan zijn?

Maar goed: helaas kan nog niemand mij vertellen hoe zwaar hun eigen jaarling quarter wordt geschat. Jammer.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 06:56

Mijn quarter(merrie) van anderhalf heeft een lichte besmetting met bloedwormen gehad. Ik heb haar moxidectine voor 400 kg gegeven. Na een paar weken is haar mest gecontroleerd door de DA en daar zaten alleen nog wat larfjes in. Ze heeft gelijk een ivermectine voor 400kg gekregen. Probleem opgelost. Binnenkort ga ik wel ontwormen voor 450kg. Ik schat het gewicht n.a.v. een berekening op basis van de buikomvang en met een meetlint. Een brug is natuurlijk beter, maar ja.... als je die niet hebt... ;)
Succes!!

Groetjes, Nancy

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 08:25

Finnie: dank je wel voor je antwoord.
Die van jou is dus 1,5 jaar en schat je op 400/450 kilo. Die van mij wordt in mei 1 jaar dus als ik voor 350/400 kilo ontworm dan zit ik aardig goed.
Ik heb bij hem trouwens geen bloedwormen gevonden, maar bij 1 van de volwassen paarden en dan ook nog maar een paar.
Als ik dan straks, een paar weken voor dat ze het land weer op gaan, ontworm met moxidectine dan gaan ze 'schoon' het land in.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:25

je kunt ook alleen met jaarling naar een weeg brug .

of het meet lint gebruiken en eerst kijken wat daar uit komt ,als dat in de buurt van 300 ligt zal hij vast wel kloppen.

Toen mijn veulen 8 maanden was moest ik haar voor 150 kg antibiotica geven en ze is best flink nu! ze is een quarter x arabier maar het is echt de quarter kant opgegaan in bouw.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:53

@Romeorowan, gemiddeld zal een jaarling kwa gewicht een 300 tot 400 op de weegschaal zetten. Let wel ongeveer, het ligt er ook een beetje aan hoe groot en gevoed het paardje is. het meetlint is voor een jaarling niet geschikt (staat er als het goed is ook op) en voor pony's is er ook nog weer een ander lint om te gebruiken.

Maar bij mij komt er wel een andere vraag op, wanneer denk je je paarden met moxidectine te gaan ontwormen??? (ik las straks in je openingspost) Moxi is idd het enigste middel wat tegen bloedworm (ingekapselt) werkt, alleen moxi moet je alleen in de wintermaanden geven. Dat is de tijd dat de bloedworm in de maag en darmen zitten, en je ze dus goed kan bestrijden. Doe je dat in het voorjaar of de zomer geef je jezelf wel een behoorlijk risico. Zodra het weer iets warmer word beginnen ze weer te migreren. En dan heb je bloedworm die door het hele lichaam zit en overal schade kan aanrichten als het gedood wordt. Want dat is nou net het punt met moxidectine het dood de worm ala minute waar deze zich ook bevind. Dus please be carefull en wacht geen week meer met ontwormen. Ik ken meer dan 1 die er een paard aan heeft verloren.

Ik heb een link voor je naar een heel stuk over moxidectine, gewicht enz enz. Tis alleen wel in het engels, hoop dat dat geen probleem is.
http://www.equinenet.org/ernet/worms.html Er staan in dat stuk ook nog een aantal links met info.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 14:07

Rina: bedankt voor de link. 'k heb het gelezen en direct daarna de dierenarts gebeld.
Volgens de dierenarts mag ik met een week of 3 ontwormen met Equest, werkzame stof moxidectine. Zij zegt dat moxidectine het hele jaar gegeven mag worden.
Volgens haar was alleen met een zware spoelwormbesmetting het gevaar van de migratie van de dode wormen.

Met het gewicht van de jaarling zit ik tussen de 300 en 400 kilo dacht ik aardig goed.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:16

Dan vind ik dat je een geweldige (NOT) dierenarts hebt. Sorry hoor maar IK ben 1 van diegenen die er een paard aan hebben verloren, en moxi hoort niet in het voorjaarschema :n
Mijn paard had toen ik het kocht ook bloedworm (en geen spoelworm, waarbij bloedworm veel gevaarlijker is dan spoelworm. En ik me afvraag waar dat fabeltje weer wegkomt, maar dat is even beside the point.) Bij hem vond ik dus ook wormen in de mest. En we hebben er een stuk of 4 Eqvalan/Equimax ingekiepert om ze te lijf te gaan. Werkte dus wel iets maar allemaal krijg je ze daarmee niet weg. Dus in overleg met mijn DA, die gelijk al aangaf dat ontwormen met Moxi op dat moment gevaarlijk was (het was juni) we geen andere optie meer hadden. Dus moxi erin, en ja de wormen waren dood, maar einde liedje was dat mijn paard vanwege een op een verkeerde plaats doodgegane worm er zelf ook kapot aan ging. Dus vind je het erg dat ik hier effe niet goed van wordt. Dierenartsen zouden zichzelf iets beter moeten laten voorlichten en bijscholen, aangezien ik het met regelmaat lees hier op Bokt dat men moxi in het voorjaar geeft (mijn nekharen staan alweer overeind) Mijn DA heeft meerdere bijscholingen over wormen en bestrijding gevolgt en komt niet voor niets met deze info.

Bloedworm mirgreert door het lichaam, vanaf ongeveer april tot aan oktober, en jij wilt op dat moment dat die wormen dus door het lichaam wandelen deze dood maken................ Nu is het tijdstip om er wat aan te doen, niet wachten tot over een paar weken, dan is alles alweer door het lichaam aan het gaan en maak je veel meer kapot dan alleen de worm.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 16:20

Rina: oke, maar ik heb net vorige week ontwormd met ivermectine, hoelang moet/mag er tussen beide ontwormingen zitten.
Wat vreselijk dat je je paard eraan verloren hebt. Had je paard een lichte of een zware besmetting? Bij die van mij heb ik echt maar een paar gevonden.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:52

Het klopt inderdaad dat moxidectine geadviseerd wordt in november ivm bloedworm. Bij mijn paard is na een mestonderzoek in november bloedworm (lichte besmetting, dus niet te zien in de mest!) vastgesteld, dus is ze gelijk behandeld met Equest. Na 3 weken nog een keer mestonderzoek gedaan en toen bleken er alleen nog wat larfjes aanwezig. Ze heeft toen nog een keer ivermectine gehad en daarna was alles weg.
Ik heb ook bewust in november het mestonderzoek laten doen in geval er bloedworm geconstateerd zou worden..

Op een leeftijd van een jaar werd ze behandeld voor een gewicht van 350kg. Dat was altijd voldoende, voorzover je dat na kunt gaan aan de hand van mestonderzoek.

Groetjes, Nancy

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:12

Had hier ook kleine bloedworm. Heb alles behandeld met Equest...dat was vorige maand.
Heb de kwpn veulens (10/11 mnd en 8/9 mnd) gewogen met lint (goed nauwkeurig), zaten rond de 280 kg.
Zullen ook mestonderzoek doen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 08:24

Met het gewicht van de jaarling zit ik wel aardig goed.

Ik zal nog even verder verslag doen over de moxidectine/Equest. Ik heb gesproken met dhr. Jansen van Fort Dodge, iemand van Equest die o.a. de lezingen geeft aan dierenartsen.
Hij adviseerde (net als mijn da) om eind april/begin mei Equest te geven. Dan gaan ze schoon de wei op.
Dan in de zomer nog een keer Equest en dan eind november een Equest Pramox.

Ik hoef niet bang te zijn dat ze ter aarde storten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:50

Ja dat is ook wel de persoon (iemand die voor het merk Equest werkt) om zulke vragen aan te stellen. Geloof je echt dat die iets tegen "zijn" merk zal zeggen. Nee die komt zelfs met een compleet Equestschema voor het hele jaar. Hij heeft z'n boterham weer verdient.

Ik zeg nog maar 1 ding, veel sucses en ik hoop echt voor je dat je laatste zin niet uitkomt.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 12:00

Heel erg bedankt voor het meedenken, maar uiteindelijk zal ik toch zelf de beslissing moeten nemen en ben ik altijd zelf verantwoordelijk voor het resultaat.
Als ik alle mensen die ik heb gesproken dus niet kan vertrouwen, maar alleen op jou (rina) moet afgaan (die ik dus niet ken), dan wordt toch wel heel gecompliceerd.
Het grote voordeel is (denk ik) dat mijn paarden gezond zijn en er maar bij 1 een paar wormpjes zijn gevonden.

Maar zoals gezegd bedankt voor de antwoorden, ook al was het topic bedoeld om het gewicht te schatten van een 1 jarige quarterhengst.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:19

Mijn quartermerrie is 10 maand en weegt volgens mij EN mijn dierenarts rond de 200kg. Volgens mij is 300-400 kg echt teveel voor een jaarling.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:43

Tegen geïnhibeerde larven van Cyathostominae (kleine strongyliden, dus kleine bloedwormen) werkt enkel Panacur (fenbendazole), 5 dagen na elkaar. Dit is het enige middel dat hier tegen werkt. Deze wormen komen vooral voor bij paarden tussen de 1 en 3 jaar. Tegen de ingekapselde larven heeft moxidectine idd de beste werking.
Rond deze periode (februari-maart) ontworm je best met Equimax of Equest Pramox. De volgende ontworming (mei-juni) doe je best met Avermectine, dwz producten met ofwel ivermectine ( Eqvalan, Furexel, Eraquel, Ivomec,..) , ofwel moxidectine (Equest). Het verschil tussen ivermectine en moxidectine is dat ivermectine een kortere ERP heeft (egg reappearance period), nl 8 weken, terwijl dit bij moxidectine 16 weken is.
Ivermectine werkt tegen spoelworm, bloedworm en horzel. Moxidectine idem, maar ook tegen de larven van bloedwormen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt ;)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:52

ik ben een beetje laat maar na aanleiding van dit topic vraag ik mij af of ik mijn paard dan niet onderdoseer. ik heb een q merrievan + - 143 cm hoog. ik had haar altijd op 400 kg, maar is ze zwaarder dan?
waar kan ik zo'n gewichtlind krijgen??

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:55

nee hoor. wij hebben er laatst een paar laten wegen en een paar met een 'meetlint' gewogen.
volwassen quarter haalt de 600 over het algemeen niet hoor.... paintless, denk dat je wel goed zit met die 400 kilo voor die van jou, misschien zelfs wat hoog nog