[WN] Waarom Western rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joosiien

Waarom Western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 23:39

Ik heb me voor mijn PWS verdiept in de paardensport. Laatst heb ik een topic geoepend bij Natural Horsemanship om erachter te komen waarom mensen voor Natural Horsemanship komen.

Nu leek het me ook leuk om dit ook te weten waarom jullie voor western/dressuur/springen/etc. gekozen hebben.

Dus mijn vragen aan jullie:
- Sinds wanneer rijdt je al western?
- Heb je altijd al western gereden of reed je hiervoor bijv. dressuur?
- Wil je altijd western blijven rijden?
- Wat vind jij nou zo leuk aan het western rijden?

extra:
rijdt je ook wedstrijden of gewoon recreatie?

quarterH

Re: Waarom Western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:55

Nou de eerste....
Ik heb western gereden van 1993 tot 2000. Vervolgens eruit geweest en nu weer sinds eind 2008 begonnen.
Heb eigenlijk nooit echt engelsgereden daarvoor, misschien max 1 jaartje.
Western is voor mij het enige. Ik zou geen andere manier willen.
Vind ook eigenlijk alleen quarters leuk ( en soms paints). Dus ja, als ik rijd dan western en anders liever niet!

Wat zo leuk..... De sfeer, de lange teugel, de rust, de dicipline, de show (nepstaarten, bling bling enz) de manier van leren (streng maar fair, veel gekeken naar de psyche van het paard), de zadels, spullen, kleren....
Eigenlijk alles dus :-)
Ik heb vroeger inderdaad veel wedstrijden gereden, nederlandse duitse en europeese kampioenschappen. Wil dat nu ook weer gaan doen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 08:11

Ik rijd nu een jaartje western. En hiervoor engels (maar echt dressuur mag je het niet noemen :D )
Ik wil altijd western blijven rijden omdat ik het een heel comfortabele manier van rijden vindt (gemaakt om hele dagen te kunnen volhouden..) en een stuk spectaculairder dan engels. Ik ben nog vooral erg veel aan het leren maar zou het leuk vinden om in de toekomst eens een wedstrijdje mee te pakken.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 08:42

oeps dubbel :o
Laatst bijgewerkt door Mloez op 13-03-09 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 08:42

-ik rij sinds 2001 western
-voorheen heb ik 7 jaar engels gereden, dressuur en springen.
-is wel de planning ja :)
-het is een stuk relaxter, over het algemeen een hele andere sfeer dan bij het engels rijden waar het (op de stallen waar ik was) altijd haad en nijd onder elkaar was. voor mij is de teugelvoering ook een voordeel aangezien ik reuma heb in mijn handen, en bij western zo min mogelijk contact gewenst is in tegenstelling tot de constante aanleuning bij het engels rijden. en quarters zijn gewoon geweldige paardjes!

-ik rij tot nu toe nog geen echte wedstrijden, heb wel een oefenwedstrijd gereden, maar de bedoeling is dat ik eind dit jaar toch wel ga starten.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:33

- Sinds 2002
- Nee, dressuur/springen/eventing
- Nee, wel paardrijden. Voor mij is er niet zoveel verschil.
- Niet perse het westernrijden, gewoon paardrijden is leuk
- ik rij ook wedstrijden

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:37

Joosiien schreef:
Uhm...sinds 2002 ongeveer...
Hiervoor reed in recreatief engels....
Ja, absoluut!
Naar mijn idee is het relaxter en logischer voor het paard.....het is vragen EN loslaten, imo duidelijker dan in de engelse stijl.....

extra:
Momenteel ben ik aan het trainen om ooit de wedstrijden in te gaan...

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:48

ik vind het westernrijden er inderdaad soms veel ontspannener uitzien, maar sommige oefeningen op hoog niveau lijken mij ook zwaar voor het paard en soms slecht voor de ledematen (bedoel ik bijvoorbeeld die slide-stop, of het spinnen, maar ik heb er verder geen verstand van hoor, dus hoef geen commentaar, wél uitleg ;) )

zelf wil ik ook nog wel eens proeven aan het western rijden, maar blijf voorlopig gewoon dressuur rijden. zelf rijdt ik een combi tussen engels en klassiek. heb 7 maanden op een klassieke stal gewerkt, en op de klassieke manier wordt er (net als jullie zeggen) veel meer naar de combinatie gekeken. ruiter én paard moeten het met plezier doen. niet alleen de ruiter

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:50

Ik ben met westernrijden in aanraking gekomen toen kennissen van mijn ouders een westernmanege in het Noorden begonnen.
Welk jaar dit was, weet ik niet meer precies, volgens mij was ik een jaar of 15. (dus zo'n 7 jaar geleden)
Ik was helemaal verkocht aan de manier van rijden, maar door gebrek aan een eigen paard én goede westerninstructie in de buurt, reed ik nog zo af en toe recreatief op de haflinger van een vriendin. Tot het écht begon te kriebelen en ik toch maar naar de manege in de buurt ben gegaan. Ik was toen denk ik een jaar of 17.
Ik heb vanaf mijn 13e recreatief dressuur gereden, op de plaatselijke manege. Heb het er nooit zo naar mijn zin gehad, want het was stap, draf en galop. Verder konden ze daar geen les geven. Totdat mijn tante een arabiertje kreeg en ik de paardjes van de eigenaar mocht verzorgen en rijden en privéles van de eigenaar kreeg. Toen ben ik wel gaan leren dat er meer was dan staf, draf en galop, maar helaas bleek mijn interesse hier toch neit zo te liggen. En een jaartje daarop kregen die kennisen van mijn ouders die manege :D.

Ik rij nu zo af en toe recreatief op de paardjes van stalgenoten, maar echt rijden wil ik het niet noemen. Ik wil dus altijd western blijven rijden ja!

Wat ik er zo leuk aan vind? De afwisseling, de manier waarop het óók kan :), het sfeertje van de wedstrijden... etc.

Ik rij nog geen wedstrijden, zit zeker in de planning, maar aangezien het al een hele poos in de planning zit, vraag ik me af of ik daadwerkelijk ooit op wedstrijdterrein zal rijden. Reden zet ik hier niet openbaar :).

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:19

Ik rij sinds 2002 recreatief western, wel het zadel maar niet de rijstijl en sinds 2005 ben ik ook fanatiek gaan lessen.
Hiervoor reed ik manège rijstijl :P en veel buiten op de "klassieke" manier.
Ik zal nooit meer de overstap maken, alleen al omdat ik mijn westernzadel niet zal kunnen missen.
Alleen al de hele sfeer erond, het harnachement, de kledij. Het paard leren met losse teugels rijden ipv constante druk, zorgt (in mijn ogen) ook voor meer rust bij het paard.
Wedstrijden zijn geen doel voor, lekker recreatief en toch correct met je paard rijden. Maar ik sluit niet uit dat ik ooit wel eens een vriendschappelijk wedstrijdje ga rijden.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:21

Joosiien schreef:
een paar jaartjes
hiervoor 22 jaar dressuurmutsie geweest ;)
Wil je altijd western blijven rijden?
zeker weten
de manier van rijden, relax, geen gestress

extra:

het is de bedoeling zodra mijn paardje en ik er aan toe zijn om wedstrijden te gaan rijden

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:21

Ik rijd nu zo'n 15 jaar western (ook in de sport). Daarvoor zo'n 25 jaar gesprongen en gedressuurd. Het leukste aan western vind ik de verschillende onderdelen. Lekker veel afwisseling. Ik rijd recreatief buiten en verder in de sport: horsemanship, trail, pleasure en hard aan het trainen voor superhorse (stukje trail, horsemanship en reining in 1 proef). Dus de ene dag een buitenrit naar strand, dan een keer trail oefenen, 1 dag pleasure en horsemanship en dan een stukje reining. Blijven we heerlijk alert en wakker en wordt het niet saai!! Ook een keer een klein weekje gewerkt met koeien, was super leuk om te doen.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:36

Nu zo'n 10 jaar ermee bezig.
- Heb je altijd al western gereden of reed je hiervoor bijv. dressuur? Daarvoor dressuur en lange afstand ritten.
- Wil je altijd western blijven rijden? Ook, ik vind de manier van trainen erg fijn ,duidelijk en logisch. Veel wordt ook psygologisch naar het paard toe aangepakt en veel consequenter.
Daarnaast zou ik als ik het lichamelijk aankon ,me ook wel willen verdiepen in dressuur,klasieke rijkunst en/of tolten en gaited horses.
Dus ik heb een brede interresse!
- Wat vind jij nou zo leuk aan het western rijden? De Quarter Horse , uitrusting van tuig en kleding, de trainingsvisies , het loslaten en ontspanning hierbij, de actie in de reining.
- rijdt je ook wedstrijden of gewoon recreatie? veelal recreatie en thuis trainen, minder wedstrijden (zelfrijden), wel wedstrijdpaarden in bezit.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:41

Sinds wanneer?:Vanaf mijn 6e reed ik op maneges in de "dressuur"lessen, zo ongeveer tot mijn 16e.
Later begon ik weer eens op een manege in de buurt, zag daar eens een westernles en was verkocht.
De sfeer was anders, de rijstijl trok me aan, al de verschillende onderdelen. Dus na een aantal jaren westernlessen bij verschillende trainers besloot ik mijn eigen quarter aan te schaffen.
Wil ik western blijven rijden?: Ondertussen heb ik geleerd, dat er zoveel verschillende manieren van paardrijden zijn, die ik combineer. Ik probeer uit, welke trainingsmanier het best bij mijn paard past. Ik denk dat, als je je paard echt wil "gymnastiseren", je ook dingen uit de dressuur gebruikt.
Verder blijf ik lekker de westernonderdelen rijden.
Wat heeft mijn voorkeur?: Horsemanship, trail, pleasure.
Het leuke van westernrijden?: Ik kan mijn spijkerbroek lekker aanhouden. En de zadelknop...wow, die heeft me heel wat keertjes "gered"...Vooral tijdens buitenritten op mijn nog groene paardje... Overal "grote paardenvreters" in de bosjes..om maar te zwijgen over die enge witte ANWB-paddestoeltjes... Geweldig dat handvat... :o
Rij ik wedstrijden?: "Vroeger" wel gedaan. Maar ik merk, dat ik niet dat competitiegevoel heb. Heel af en toe kriebelt het een beetje, toch eens mee te doen ergens. Al is het maar om te kijken hoever ik in mijn training ben. En dan vloeit dat gevoel lekker weer weg....haha....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:17

Sinds wanneer rijdt je al western?

Sinds 1994 toen Rakker 3 jaar werd en ingereden werd

Heb je altijd al western gereden of reed je hiervoor bijv. dressuur?

ik ben begonnen als engels manege ruitertje, maar dat ging niet denderend
op mijn 22 een dressuurpaard gekocht en dressuur gereden tot M2 niveau op wedstrijden

ja, als je bedoelt de manier van je paard rijden

nee, als je bedoelt in westerntuig en western wedstrijden
ik start met mijn appie nu endurance wedstrijden en wil ook eens kijken hoe hij het doet in de dressuur
ik bekijk per paard waar zijn aanleg ligt en pas daar dan zoveel mogelijk ons beider intresse op af

Wat vind jij nou zo leuk aan het western rijden?

het zadel zit het allerbeste voor mij
de manier van rijden sluit goed aan bij mijn manier van willen rijden
de wedstrijden zijn gezellig en je hebt veel verschillende onderdelen
verder hoef je geen pinquinpakje aan en ben je redelijk vrij in kleur en kledingkeuze

ik heb veel western wedstrijden gereden op Amateur niveau, nu het L2

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:29

Sinds wanneer rijdt je al western?
Sinds 1999 geloof ik

Heb je altijd al western gereden of reed je hiervoor bijv. dressuur?
Ik heb van mijn 6e tot mijn 12e manegelessen gereden. "Engels" maar niet bar veel van geleerd. Vond de paarden leuk, maar de manier van rijden op een gegeven moment niet meer. Tot mijn 28e niet gereden tot ik in het dorp waar we woonden een westernstal ontdekte! In 2001 ons eerste paard gekocht: een Paint en dat ras zijn we altijd trouw gebleven :+: .

Ja!

Wat vind jij nou zo leuk aan het western rijden?
Het is voor mij een meer "logische" en relaxte manier van rijden. Rijkleding en sfeer is casual en meer mijn stijl dan wat bij de Engelse stijl gebruikelijk is. De diversiteit in disciplines spreekt me ook aan; een westernwedstrijddag is daardoor nooit saai :D .

Beide

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:13

Sinds November 2008 (newbie nog dus :P)

Voordat ik begon ruim 6 jaar niet actief gereden, de 6 jaren daarvoor gewoon engels gereden (manegelessen en verzorgpony's)

Ja, maar ook wel in combinatie met het engels denk ik. Ik ga het engelse rijden niet afzweren ;) en daarbij ben ik ook gewoon enorm gek op springen! Dus dat mis ik nu nog wel.

De stijl spreekt me aan en ook de omgang met het paard. Je zit het paard niet constant zo in de mond als met het engels en ik vind dat er ook meer en beter op gevoel wordt gereden en met meer zithulpen enzo. Ook de onderdelen zoals reining (met z'n stops, spins, rollbacks enz) en de trail spreken mij aan.

extra:

Recreatief, misschien ooit nog kleine wedstrijdjes.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:41

Heb altijd dressuur gereden en wat gesprongen tot 9 jaar geleden. Was toen 36 jaar. Ben overgestapt op western, nadat ik mijn kwpn-er had moeten laten inslapen en even helemaal geen zin had om een ander paard te zoeken. Dacht toen , ga lekker western lesjes nemen.
Daarna een paard erbij gezocht en 3 jaar later een tweede omdat mijn man ook steeds meer ging rijden.
Vindt het western vooral zo leuk door de veelzijdigheid van disciplines. Show zelf in trail, pleasure, horsemanship, reining en versatile en teampenning en train voor de working cowhorse.
Daarnaast natuurlijk ook recreatief en de bosritten.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:53

2001

ik ben zowat geboren op het paard :P
heb dus eerst veel pony gehobbeld en vooral veel gevallen :))
maar toen ik een jaar of 6 was ben ik met dressuur lessen begonnen.
tot mijn 16e dus rij nu 8 jaar western

ja zeker weten.
al vind ik dressuur op de juiste manier erg mooi.
maar western rijden past meer bij me.
mijn moeder rij nog wel dressuur dus kan af en toe nog stiekum passage doen dat vind ik zo leuk :D ;)

de spins, slidings zijn zo'n gaaf gevoel. :D
en het is zo mooi om je paard met zo weinig rond te kunnen sturen.
uiteindelijk dan want je moet er toch eerst echt voor werken ;)
en de sfeer op wedstrijden.
de outfits zo leuk al die kleurtjes zwart wit is zo saai.

wedstrijden
ik zou nooit recreatie kunnen rijden.
na 2 dagen niet trainen ga ik me erg vervelen :))

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 00:37

Joosiien schreef:
Ik heb me voor mijn PWS verdiept in de paardensport. Laatst heb ik een topic geoepend bij Natural Horsemanship om erachter te komen waarom mensen voor Natural Horsemanship komen.

Nu leek het me ook leuk om dit ook te weten waarom jullie voor western/dressuur/springen/etc. gekozen hebben.

- Sinds wanneer rijdt je al western? dit is mijn 7e jaar
- Heb je altijd al western gereden of reed je hiervoor bijv. dressuur? hiervoor reed ik op een manege, maar daar verloor ik mijn interesse in. Doordat die manege failliet ging, moest ik wat anders zoeken. dat is toen western geworden.
- Wil je altijd western blijven rijden? Ja, nu wel. In het begin miste ik het engels rijden erg, maar dat gevoel is helemaal weg.
- Wat vind jij nou zo leuk aan het western rijden? Vooral de veelzijdigheid. er is vanalles. trail, pleasure, reining, koeien..
de sfeer en kledingkeuze maakt het gezellig en kleurrijk

extra:
rijdt je ook wedstrijden of gewoon recreatie? op dit moment ben ik mijn kwartje aan het beleren. daar wil ik recreatief, maar zeker ook wedstrijden proberen te rijden. [b][/b]

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:32

Vanaf 2002

Daarvoor reed ik recreatief op standaard maneges en verzorgponies.

Ik wil altijd blijven rijden! Qua sport trekt de western me het meest, maar er zijn ook andere takken die ik leuk vind.

De diversiteit in onderdelen

extra:
Ja ik rij recreatief wedstrijden! ;)

MSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:09

- Sinds wanneer rijdt je al western? Ik rij nu 5 jaar Western.
- Heb je altijd al western gereden of reed je hiervoor bijv. dressuur? Ik heb alleen Western gereden.
- Wil je altijd western blijven rijden? Ik heb er wel eens over nagedacht om iets anders te gaan doen, maar ik ben tot nu toe nog steeds bij western gebleven.
- Wat vind jij nou zo leuk aan het western rijden? Dat het ze lekker ontspannend is en dat het zo afwisselend is.

EXTRA :
Heel af en toetjes rij ik een wedstrijd, meer recreatie dus. ;)

P.S. leuk dit ! :D

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:26

Ik vind Western stom...... :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:13

Joosiien schreef:

Nu ongeveer zo'n 5 jaar denk ik.

Citaat:

Ik reed hiervoor dressuurmatig maar gewoon als hobby erbij, geen wedstrijden ofzo.

Citaat:

Jazeker, zou er niet aan moeten denken om de quarters en de sfeer te moeten verlaten!

Citaat:

Wat ik zo leuk vind aan westernrijden zijn de paarden, lekker cool in het hoofd en het rijden, het is toch net ff anders dan dressuur.

Citaat:
extra:

Beide! Toevallig start ik eind april mijn 1e wedstrijd en train ook op pittig niveau. Maar buitenrijden doe ik nu met het mooie weer ook zodra het kan (eigenlijk wel wekelijks) omdat dat wel mijn favo bezigheid is.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:01

Sinds 1998/99 ongeveer.

Nee, hiervoor reed ik Engels.

Ja, het zadel zit véél lekkerder :D

De manier van rijden, de optoming, het relaxte, de sfeer en de vele, vele verschillende disciplines.

- Rijdt je ook wedstrijden?
Ja, sinds een jaar of 6/7.