Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ben helemaal blij!!!!! Nobel01 schreef:Nog een tip:
Als je goed weet hoe je goed op een paard moet zitten en je wervels goed op elkaar kan houden tijdens het rijden, dan komt het helemaal goed.
Mijn fysio zei tegen mij, omdat je al zo lang rijd en de beweging van het paard goed kan volgen, mag het geen probleem zijn. Als je nog zou moeten beginnen met rijden, dan zou ik het afraden.
Veel succes met je operatie, en misschien zit je er na 6 weken nog niet op, maar er komt een moment dat je voelt dat het weer kan.

Zammie schreef:Ik ben in het verleden ook geopereerd aan een hernia. Ik ben zelf na 6 weken weer gaan paardrijden. Eerste paar keer wel op een wat bevestigd paard, maar daarna alweer snel alles gedaan wat ik voordien ook deed. Ik had destijds weleens wat last, maar kon eigenlijk qua rijden alles weer. Springen, dressuur, zadelmak maken. Geen enkel probleem. Helaas heb ik later weer opnieuw rugklachten gekregen en is het rijden nu alleen nog dressuur en mijn eigen spul heb ik wel zelf van jongs af aan beleerd. Luister naar je lichaam en gewoon eens proberen. Tipje: opstappen met een krukje is zeer aan te bevelen. Heb je nog last van uitstraling in 1 van je benen?
ben ik vrij kort nadat ik de hernia kreeg toch weer voorzichtig gaan paardrijden. Het gekke was dat als ik op het paard zat, ik veel minder last van de hernia had.
ik rijdt zowizo alleen recreatief. Oelke is bijna 21 en daarmee is het mooi geweest met hard werken. Heb ook ooit onder een auto gelegen, toen al m'n stuit zwaar gekneusd. Sindsdien kan ik niet meer doorzitten, dressuur zal dus zowizo niet meer gaan. (vinnik toch niet zo leuk)
morgen is het eindelijk zover, zeker na al deze successtory's Nobel01 schreef:ik heb in 2001 een ernstige hernia gehad.
Kon niet meer lopen en ook mijn blaas en darmen deden het niet meer.
Ik ben echt tot aan mijn middel verlamd geweest.
Ben met spoed in een ander ziekenhuis geopereerd, en heb bijna 3 weken opgenomen gelegen.
Daarna heb ik een jaar moeten revalideren.
Ik kan je vertellen dat bijna alles goed is gekomen.
Alleen heb ik een zwakke blaas en het gevoel in mijn rechter onderbeen is er niet meer.(de spierkracht wel, alleen het gevoel van de huid is er niet meer).
Ik rijd nog gewoon paard en zelfs wedstrijden op M-niveau. Ik moet wel rekening mee houden dat ik rechts niet voel waar mijn onderbeen zit als ik rijd. Ik ben er nu aan gewend en dat gaat goed.
Alleen als je je niet lekker voelt, is het eerste waar je last van krijgt is je rug, want dat is en blijft een zwakke plek.
Ook rijd ik niet meer elke dag, want dat kan ik niet meer. Ik moet altijd één of twee dagen rustig aan doen zodat mijn rug weer kan herstellen.
Nog een tip:
Als je goed weet hoe je goed op een paard moet zitten en je wervels goed op elkaar kan houden tijdens het rijden, dan komt het helemaal goed.
Mijn fysio zei tegen mij, omdat je al zo lang rijd en de beweging van het paard goed kan volgen, mag het geen probleem zijn. Als je nog zou moeten beginnen met rijden, dan zou ik het afraden.
Veel succes met je operatie, en misschien zit je er na 6 weken nog niet op, maar er komt een moment dat je voelt dat het weer kan.
paardenmaf schreef:Mathes, ik (en de fysio) verwacht ook dat het wel goed gaat zeker voor de spieren in de onderrug. Ik mag met wel 10 minuten beginnen maar dat is ook niet zo gek, mijn spieren hebben een half jaar niks liggen doen zo ongeveer. Maar ik denk ook dat het er inderdaad best ook los van wordt als je er niet te lang op zit. En dan natuurlijk lekker gaan opbouwenik rijdt zowizo alleen recreatief. Oelke is bijna 21 en daarmee is het mooi geweest met hard werken. Heb ook ooit onder een auto gelegen, toen al m'n stuit zwaar gekneusd. Sindsdien kan ik niet meer doorzitten, dressuur zal dus zowizo niet meer gaan. (vinnik toch niet zo leuk)
Heb er echt zin inmorgen is het eindelijk zover, zeker na al deze successtory's
Lous, op je 12e.... ik vond mij al zo piepjong met m'n 25
Lous schreef:Ik ben nog wel op de oude manier geopereerd en met draadjes gehecht. Er zit dan ook een litteken van mijn onderrug tot net tussen mijn billen. Best breed en niet echt kort