[WN] Paspoort Invullen QH

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempjeh

Paspoort Invullen QH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 16:10

Vanaf 1 juli moet het blad igevuld zijn over wel of niet naar slacht (voor menselijke consumptie?)

Ik moet voor 1 van mijn qh een nieuw blad dus aangeschaffen hiervoor, de DA zei dat het via het stamboek gaat, hoe werkt dit? ik moet toch niet via amerika een handtekening krijgen om een blad in te vullen?

Of moet ik gewoon via de KNHS dit doen? Kan iemand mij helpen?

Hollybollie

Re: Paspoort Invullen QH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:24

Nee, kan niet via de KNHS (volgens onze dierenarts). Moet via de rasvereniging, in jouw geval dus de NQHA. Niet erg handig dat de NQHA haar leden hier (nog??) niet over informeerd. Op de website van de NQHA kan ik er ook niks over vinden maar neem aan dat je contact op moet nemen met:
Jorgen van der Holst
Postbus 118
3886 ZJ Garderen

Deze schijnt verantwoordelijk te zijn voor de NQHA paspoorten.

Of misschien even een mailtje sturen naar de NQHA?

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 16:26

dankjewel ik ga meteen een mail sturen!

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:54

Bloempjeh schreef:
Vanaf 1 juli moet het blad igevuld zijn over wel of niet naar slacht (voor menselijke consumptie?)

Ik moet voor 1 van mijn qh een nieuw blad dus aangeschaffen hiervoor, de DA zei dat het via het stamboek gaat, hoe werkt dit? ik moet toch niet via amerika een handtekening krijgen om een blad in te vullen?

Of moet ik gewoon via de KNHS dit doen? Kan iemand mij helpen?

Samenvatting:
Per 1 juli 2009 gaat de Europese wetgeving mbt IR-regels in en op 1 jauari 2010 moeten alle paspoorten aan de nieuwe wetgeving voldoen.
Dat betekend dat elk paard gechipt moet zijn (vanaf 7 mnd leeftijd) en een paspoort conform de EU-regels moet hebben. Dat betekent dat je in het paspoort een bladzijde voor "medische behandeling" moet hebben. Vooral paspoorten uitgegeven voor 2004 bevatten deze bladzijden niet. Hierop moet de d'arts aangeven welke medicijnen zijn toegedient aan het paard als dit paard ooit voor de slacht in aanmerking komt. Laat je op deze pagina invullen dat het paard niet voor de slacht bestemd is, dan hoeft er daarna nooit meer iets ingevuld te worden.
Heb je deze bladzijde niet, dan kan je als QH of PH eigenaar voor een klein bedrag een inlegvel bij Jorgen van der Holst aanvragen (beheert paspoortuitgifte voor de NQHA). Hij moet wel registreren aan welke paarden hij een inlegvel uitreikt, dus graag een kopie van de 1e bladzijde van je paspoort opsturen.
Na 1 juli mogen er geen inlegvellen meer uitgegeven worden en moet je dus voor 1 januari 2010 een geheel nieuw paspoort (duurder!!) aanvragen.

Ohja, en de houder van het paard is verantwoordelijk voor de juistheid van het paspoort en chip. Houder hoeft niet de eigenaar te zijn, dat is bijv de stalhouder, vervoerder, trainer e.d die het paard onder zijn hoede heeft. Deze wordt dan ook beboet als iets niet in orde is !!

Hoop het zo wat verduidelijkt te hebben.

Natascha de Heer
d'arts Dierenkliniek Emmeloord

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:35

@ Natascha dH
Bedankt voor de uitleg, heeft u enig idee hoe k met dhr. Jorgen van der Holst in contact kan komen? Of is deze van de NQHA zelf en staat dit adres op de site?

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:40

Ik krijg net deze mail van de nqha terug; (zijn wel snel moet ik zeggen!)

> Dag Larissa,
>
> Dat klopt helemaal. Maar op dit moment zijn er nog een aantal
> organisatie aan het overleggen wat en hoe te doen.
>
> Hou even de site in de gaten.
>
> Met vriendelijke groet,
>
> General Secretary
>
> Antoinette

Dus er is nog niks bekend volgens mij?

Simpley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:14

Hallo, Het bovenstaand berichtje klopt helemaal!
Op dit moment zijn we druk met het goed organiseren, hoe we dit zo snel en efficient kunnen aanpakken. Niet dat de mensen te lang op hun papieren moeten wachten. Op de website komt dit binnen een aantal dagen te staan.

Mocht je nog iets willen weten, dan hoor ik dit graag!

Antoinette

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:03

Begrijp ik het goed dat de DA (en niet de eigenaar) op de pagina 'medische behandeling' moet invullen (+ handtekening) dat het paard niet bedoeld is voor de slacht?

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:48

Wat slecht dat dit nog niet geregeld is bij de NQHA, dit was al veel eerder bekend en 1 juli 2009 is het voor je het weet!

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 08:08

@ Ods, tja daarom gooide ik het op een gegeven moment maar hier, wat mij ook opvalt is dat veel Dierenartsen nog niet eens precies weten wat ze ermee moeten, zowel de nederlandse als de belgische niet (weet niet of dat in Belgie ook is/komt)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 08:22

In Belgie moest je al vanaf het begin opgeven of het paard voor menselijke consumptie is of niet, hier moet je ook nog een mutatiedocument hebben..... kost nog eens zoveel euries extra.
Zoiets zal in NL ook nog wel komen... }>

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:19

omdat ik weinig vertrouwen heb in de 'paspoortuitgevendeinstantie' bij de nqha en toch al bij de knhs moest zijn voor m'n andere paard, heb ik daar gewoon 2 inlegvellen besteld. Was geen probleem. Ook bij het n.a.s waar ik ook een paspoort van heb, kon ik gewoon invullen hoeveel ik er wilde. Dus als je 't mij vraagt maakt 't niet uit waar je dat inlegvel aanvraagt. ;) enige nadeel van de knhs is dat het even duurt, waarschijnlijk omdat dat ook een grote (en logge) organisatie is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:25

Zit er nog prijsverschil tussen de verschillende instanties ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:56

Bij de KNHS is t 7,50. Verder geen idee van de prijzen. T apspoort van mn ene Paint kwam van de KNHS, dus daar t vel aangevraagd. De ander kwam van de NQHA en daar zat t al blad al in.

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 10:01

dus het maakt niet uit als ik voor mij qh via de KNHS bestel? (heb een NHS paspoort, maar begreep dat er een handtekening/stempel van het stamboek in moet, en de KNHS is niet de AQHA )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:03

Volgens mij hoeft er geen stempel van t stamboek op t papier, alleen van de DA. Ik heb het inlegvel aangevraagd bij de paspoortuitgevende instantie, in dit geval de KNHS.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:05

nee hoor dat hoeft hiervoor niet. Hooguit die handtekening dus.
Prijzen zullen weinig verschillen omdat ze er maximaal 7,50 voor mogen vragen.

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:20

Op de site van de KNHS staat toch echt dat je het inlegvel bij de instantie moet aanvragen die het paspoort uit heeft gegeven. Dit stukje stond op hun site:

Aanvragen inlegvel
Vraag zo snel mogelijk, maar uiterlijk 30 juni 2009 een inlegvel aan, als de pagina’s “medische behandeling” in een paardenpaspoort ontbreken.
Een inlegvel moet aangevraagd worden bij de instantie die de paspoorten heeft uitgegeven (zie eerste pagina in het paspoort). Neem contact op met die organisatie of volg de instructie in het blad of op de website van die instantie.
De contactgegevens van de paspoortuitgevende instanties staan ook op http://www.nl-paardenpaspoort.nl.
De paspoortuitgevende instanties zullen in ieder geval willen weten:
· Naam, adres en woonplaats van de aanvrager
· Naam, chipnummer en levensnummer van het paard (cq de paarden)

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 18:01

Dus misschien kom ik nu heel blond over... er staa naam van de bevoegde instantie; N.H.S., is dit dan de KNHS? want k zie niks met NHS in de lijst van paspoortuitgevende instanties...

Dus dat hele gebeuren met bij de stamboek aanvraag doen klopt niet? :)

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:16

Dan kan je gewoon een inlegvel bij de KNHS aanvragen. Die heette eerst de NHS. Ik dacht dat je een NQHA paspoort had (hebben wij voor onze quarters), dan moet het dus bij de NQHA.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:23

Klopt. Dat ene paspoort van mij is ook van de "N.H.S"
Later zijn ze Koninklijk geworden. ;)
@ Hollybolie (Hillbilly? :) ) Dat klopt maar als je het aanvraagformulier invult krijg je hem toch. ;)

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:37

dankje sflj

Maflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:20

Ik heb het net ook even nagekeken en ik hoef geen inlegvel aan te vragen

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:35

ik heb het dus wel in breeze haar paspoort staan, maar t is niet ingevuld. moet dat door een da gedaan worden? of moeten zij alleen de stempel zetten en kan ik als eigenaar, zelf invullen en later een stempel halen als ik toch bij de da ben?

enneh, wanneer was dit landelijk bekend geworden? want ik wist helemaal van niets.

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 07:31

Paintless schreef:
ik heb het dus wel in breeze haar paspoort staan, maar t is niet ingevuld. moet dat door een da gedaan worden? of moeten zij alleen de stempel zetten en kan ik als eigenaar, zelf invullen en later een stempel halen als ik toch bij de da ben?

enneh, wanneer was dit landelijk bekend geworden? want ik wist helemaal van niets.

ik heb het gelezen voor het eerst (en enige) in het KWPN blad, maar geloof ook de hoefslag (of IDS/PaardenEnSport) scheen het ook in gestaan te hebben...
zoals gemeld vind ik het ook slordig dat de stamboeken niet even hun leden een brief hadden gestuurd...