Helchteren 29 maart, wie start er?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

Helchteren 29 maart, wie start er?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 08:08

Het is bijna zover: Helchteren, 29 maart.

Was zomaar nieuwsgierig: wie start er?
Hoe "ver" ben je met trainen?

Ik start de 30km.
Paard is in december herstellend verklaard van een lichte peesblessure (scan gehad). Daarvoor 2 maanden (september/oktober) dagelijks 1/1,5 uur gestapt naast overdag weidegang en laatste maanden (november/december) draven en galopperen weer opgebouwd.

Afgelopen weken weer eens met de hartslagmeter gereden en ik was positief verrast *D

Ik ben van plan om in Helchteren niet de maximale snelheid te rijden (13km/pu).. vorig jaar reed hij 12 km/pu met twee hoeven in zijn neus :+ .
Wil dit jaar gezien zijn blessure insteken op 10-11 km/pu. :) Just for sure... :)

Chel_w

Re: Helchteren 29 maart, wie start er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:23

Ik ga misschien mee groomen met een vriendin. Ze ging volgens mij een laatste keer de 80 starten.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:17

nog niet getrained... maar wel van plan mee te doen :)
Eigenlijk is dit gewoon voor mij een trainingsrit. We zullen wel zien hoever we komen. Volgens mij is casandra wel fit genoeg voor een 20 km.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:58

Ik ben er zeker bij :D
Cisco begint aardig op conditie te raken, zeker voor de 20 km.
Gisteren hier het militair domein verkent met Martine. Het is er echt prachtig en ligt op 5 minuten afstand! Een geweldige trainingsrit in de regen!
Het pad gaat voornamelijk over het spoor van de tanks heen. Allemaal mul zand, kei zwaar dus! Zo te zien op google maps hebben we een 17 km gehad in 2 uur tijd. Niet de ideale snelheid maar gezien de omstandigheden echt goed geweest.
Vooral de heuvel wat leuk om omhoog te crossen :P
Volgende week is er een rit in Opglabeek.....

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:17

Als het voordien hard geregend heeft, is het inderdaad bagger, maar dan kun je naast de tankbaan net in de heide rijden. Dat is dan wel doenbaar. Bovendien zitten er meerdere stukken in die wel harder liggen...

Ik moet nog eens bekijken wie ik mee ga nemen en voor welke afstand, maar ik zou graag eens 30 km starten... Hopelijk is het dit jaar beter weer dan vorig jaar. :)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:20

SuSEQ schreef:
Als het voordien hard geregend heeft, is het inderdaad bagger, maar dan kun je naast de tankbaan net in de heide rijden. Dat is dan wel doenbaar. Bovendien zitten er meerdere stukken in die wel harder liggen...

Ik moet nog eens bekijken wie ik mee ga nemen en voor welke afstand, maar ik zou graag eens 30 km starten... Hopelijk is het dit jaar beter weer dan vorig jaar. :)

Gewoon veel op het militair domein oefenen ;)
Ik weet niet of het domein hier in Hechtel veel anders is dan in Helchteren. Martine en ik hebben ook vrij veel geasfalteerde baan genomen, maakt mij niks uit, Cisco vindt dat ook prima! Ik heb geen bagger gezien, gewoon nat zand. Het aantal plassen viel mij reuze mee! Jah een paar hele mooie diepe, hahaha, Martine zat bijna met dr voeten in het water :P
Enne de paarden waren wel bang van de tanks/wrakken die er lagen. Stel je voor dat die je opeten :P

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:59

Hij staat wel weer in de planning, dat zou dan alweer onze 5e keer Helchteren worden! :D Ik vind het een hele leuke wedstrijd, uniek voor België met al dat mulle zand en het platte parcours.

Hoe het parcours erbij ligt hangt heel erg van het weer af. Is het de week ervoor droog, dan is het mulle zand superzwaar, en zeker als op de dag zelf ook nog de zon schijnt is het dan geen pretje op die stukken (paard en ik houden niet van zand ;) ). Heeft het geregend, dan is het zand veel minder mul en goed te rijden. Helaas lopen er dan wel stukken onder water, waar diepe tanksporen zijn: daar is het dan echt baggeren.

Als eerste wedstrijd na een peesblessure zou het zeker niet mijn eerste keus zijn trouwens! :n Niet om je te ontmoedigen hoor, maar het is een vrij verraderlijk parcours vind ik. Niet gemakkelijk in ieder geval.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 07:39

Voor mij wel ontmoedigend zo'n reactie :o . Ik weet wat ik doe, zal me verantwoorden ;) :

Alles in overleg met mijn DA. Niet onbekend met endurance en ook niet onbekend in BE én niet onbekend met Helchteren.
Ik ken Helchteren, ken mijn paard, training is goed opgebouwd.

Daarnaast klinkt een peesblessure afschrikwekkender dan vaak de bedoeling is. Je hebt hele lichte en zware varianten.
Gelukkig behoorde mijn paard tot eerste variant. Het is dat ik zo'n muts ben met mijn paard en alle signalen serieus neem en de minimale zwelling opmerkte en liet scannen. Paard is nooit één stap kreupel geweest en op de scan waren maar mini haarscheurtjes waarneembaar. De eerste plaatselijke DA die ik liet komen merkte helemaal niks op en tóch zat het me niet lekker en heb twee weken later een 2nd opnion bij mijn BE DA laten doen.
Twee maanden stappen en daarna weer draven en galopperen opgebouwd. Dus ben nu alweer geruime tijd aan het rijden over diverse ondergronden (ook mul --> strand) ... En dat gaat allemaal goed.

Tot in Helchteren :) :)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:08

Als je weet wat je doet en wat het terrein is, is het natuurlijk prima hoor. ;) Als je paard echt hersteld is mag het ook niks uitmaken waar je rijdt, heel cru gezegd. Maar ik kan me herinneren toen mijn eigen paardje een (ook kleine) peesblessure had gehad, dat ik de revalidatieperiode doodeng vond: altijd bang dat ik net te ver ging. :o Ook de eerste wedstrijd vond ik daarna weer heel spannend (hoewel hij mét de blessure zelfs nog verschillende wedstrijden goed uitgelopen had!). En wij zelf zijn totaal geen zand gewend, dus mij zou het afschrikken.

Maar je hebt er goed over nagedacht, dus ik hou verder mijn mond! :D

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:32

Ik ga ook maar weet nog niet met welk paard of reeks en meer als training.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:53

Ik heb er ook over zitten denken hoor. Vorig jaar heeft Cisco een zware blessure gehad met 2 maanden rust. Maar nu dat ik afgelopen zondag in de regen het militair domein hier op de tanksporen heb gereden verwacht ik wel dat hij het aan kan. Ik zal Martine vragen om voor de wedstrijd in Helchteren nog 2x te komen oefenen als het voor haar mogelijk is. En anders dan zal het alleen worden. Jammer genoeg mag je alleen in de weekenden op het terrein komen, dus het is erg beperkt het oefenen!
Nu wordt het wat langer licht dus misschien kan ik het aantal trainingen per week omhoog gooien :D

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:30

linda, wil gerust met jou mee oefenen ;)
Zal wel niet lukken op het militair domein maar 'k weet nog wel een héél goed plekje! niet ver van bij ons is er een grote zandkuil (boxberg). Daar gingen wij vroeger altijd even crossen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:37

willeke_nijs schreef:
linda, wil gerust met jou mee oefenen ;)
Zal wel niet lukken op het militair domein maar 'k weet nog wel een héél goed plekje! niet ver van bij ons is er een grote zandkuil (boxberg). Daar gingen wij vroeger altijd even crossen.

Mn vakantie in Frankrijk gaat niet door (van 7 t/m 13 maart), zondag ben ik bij die rit in Meeuwen of zo, die week erna is prima :D
Ik zit nu 30 maart 4 dagen in Disneyland.......zo geregeld dat ik altijd kan paardrijden in het weekend :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:04

*zucht*
Pas een nieuwe baan en in maart moet ik mijn eerste week-end werken ... Juist ... ;(

Maar ik ga zondag dan nog wel even langskomen, na het werk .. hopelijk ben ik dan nog op tijd om nog wat mensen te zien en de prijsuitreiking mee te maken ofzo ;)

Baal er wel van eigenlijk :(

Qua ondergrond .. Van de 20 km is de eerste 10 km eigenlijk zo goed als "hard" (hard zand). Daarna kan er wat meer modder voorkomen (afhankelijk van al dan niet veel regen enzo) en het laatste stuk is het moeilijkste .. kan best wel verraderlijk zijn :j

Van de 30 km is volgens mij alles verhard (ben even aan het denken hoe ze nu precies rijden :+) behalve dan weer het laatste stuk, denk dat dit stuk iets van of 5/6/7 km is?

Moest iemand nog een inschatting willen hebben ;) Ken het terrein een beetje :Y)

Edit; voor degene die het vorig jaar misschien niet gezien hebben .. ik heb toen wat foto's gemaakt van het terrein .. die staan nog op de site van de organiserende club van toen ;) http://www.ruitersvandelangeadem.be/hel ... errein.htm

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 20:15

Ja tussen 23-28 km is echt bagger waar je heen moet en daarna ligt het weer hard. Naast die bagger ligt trouwens heide waar je ook op kan rijden op sommige stukken. Vorig jaar wilde mijn paard opeens drinken op de heide uit een regenplas. Super :j
Na die bagger moet je langs dat weggetje (waar trailers ook langs rijden) en dan nog een lus op het terrein.. waarbij je "heel frustrerend" de finish ziet liggen, maar waar je maar niet aankomt door die slingers :))

Ik heb er zin in. Hoop wel op goed weer. Niet te warm, niet te koud en vooral géén regen :P ..... O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:20

Nuja, het hangt ook wel echt af van het weer :j
Ik heb daar ookal gereden dat ik gewoon door dat stuk kon (draf/galop, iets snellere galop :Y) ) zonder 1 enkel probleem ..
Heb er natuurlijk ookal gereden dat ik in stap bijna verzoop (of pony dan toch) :+

Maar er is wel de mogelijkheid om erlangs te rijden :j als de schapen er niet toevallig grazen :Y) maar ik denk niet dat die er dan al zijn ;)

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 20:24

Ik heb het alleen vorig jaar meegemaakt. Dat was zakken tot kniehoogte op sommige stukken :+
Ik dacht toen nog: zou het hier óóit droog zijn of worden :)) Het blijkt dus, jij hebt het meegemaakt.

Wat jammer dat je moet werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:46

Vorig jaar ... dat was nu ook wel een EXTREME dag :+ Zo heb ik het weer nog nooit meegemaakt := (en ook daarvoor was het niet meteen een droge periode dacht ik). Was uiteindelijk wel blij dat ze mijn hulp hard nodig hadden en ik dus niet eerst kon meerijden zoals gepland :') Zat daar wel lekker droog aan de vet-in :Y)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:44

Morgen ga ik de heidetocht rijden in Gruitrode :D Ik ga er alweer een flinke training van maken! Ik heb zin met dit weer om eens lekker te crossen }>

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:08

Ja vorig jaar was vreselijk haha, vooral toen we in de stromende regen heel lang moesten wachten bij de voorkeuring (opeens onverwacht druk)... Zadels etc. lagen al klaar, dus die waren ook doorweekt.
Maar gelukkig toen we gingen rijden, werd het droog! En door de vele regen waren er nauwelijks nog mulle stukken zand. Wel op een stuk heel veel modder inderdaad...

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 12:05

En het was gratis en continue koeling :))

Je merkt toch met dit weer dat paarden het zwaarder hebben met de nog vrij dikke vacht. Gelukkig is het verharen wel al goed ingezet, poets hem grondig iedere dag en geef scheutje olie. De rest komt wel vanzelf :P

Wat leuk Zoezi :j Hoe was het?

Ik ben gister zo'n 15 km geweest, wel op vrij langzaam tempo (7,5 km per uur).. maar had als doel om wat ondergronden mee te pakken. Slik, stukken mul zand en een berm die vrij zwaar ligt.
Lang teugeltje en zo nu en stuurcorrectietje, over het algemeen redde hij zichzelf prima :j ... Lekker veel gestapt en van het zonnetje genoten :z

Vandaag dunne beentjes en zo'n 20 minuten in de bak gewerkt (VWNW) en daarna nog 3 kwartier aan de hand uitgestapt over harde. Colonne wielrenners getrotseerd met omroepwagen, altijd fijn %) :n

Morgen heeft ie vrij :)

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:41

Hey allemaal!

Ik ben Belgje vanuit Antwerpen, maar paardje staat in Sint-niklaas en ik ken helemaal niets van Endurance :D

Maar ik ben er heel recent hier op bokt over beginnen lezen en ben er heel enthousiast voor.
Via de website van endurance-elite las ik over die wedstrijd in Helchteren.
En ik had meteen zoiets van: ik doe mee!

Nu.. om te beginnen zou ik al zeker niet mee doen om te winnen maar gewoon om eens te testen of het iets voor mij en mijn paardje is.
Ik zou ook graag samen met iemand anders oefenen, dat lijkt me het "veiligst".

Wat denken jullie? Is dit terrein geschikt voor absolute beginners (ik rij recreatief)? Of compleet af te raden?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:50

Sin schreef:
Hey allemaal!

Ik ben Belgje vanuit Antwerpen, maar paardje staat in Sint-niklaas en ik ken helemaal niets van Endurance :D

Maar ik ben er heel recent hier op bokt over beginnen lezen en ben er heel enthousiast voor.
Via de website van endurance-elite las ik over die wedstrijd in Helchteren.
En ik had meteen zoiets van: ik doe mee!

Nu.. om te beginnen zou ik al zeker niet mee doen om te winnen maar gewoon om eens te testen of het iets voor mij en mijn paardje is.
Ik zou ook graag samen met iemand anders oefenen, dat lijkt me het "veiligst".

Wat denken jullie? Is dit terrein geschikt voor absolute beginners (ik rij recreatief)? Of compleet af te raden?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Hoi,

Gewoon doen. Dan maar niet binnen de tijd of met een te hoge hartslag. Je paard kan dan gewoon wennen aan het hele gebeuren (en jij zelf ook) Er zijn er vast wel die met je mee willen rijden!
Bij de VET2000 wedstrijden (zie www.vet2000.be) wordt wel eens bij inschrijven gevraagd naar iemand die ook alleen is.
Het is maar 20 km. Als je dat normaal ook rijdt met af en toe wat draf, dan is het zeker haalbaar.
Ik rij nu mijn paard ook maar 1x per week een 15-30 km. Op tijd binnenkomen gaat wel lukken, maar de hartslag, ach, t gaat om het plezier.
Ik ben niet zo prestatiegericht. Als mn paardje (en ik) maar plezier hebben!

Groetjesss

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:04

de wedstrijd in helchteren is van VLP en daar is het niet toegestaan te starten zonder licentie... Een recrealicentie kost 13 euro per jaar en dan moet je nog lidgeld betalen om je aan te sluiten bij een club.... en je moet nog eens betalen bij de inschrijving van de wedstrijd. Voor 1 wedstrijdje vind ik dat eigenlijk best veel geld.

Bij VET2000 daarentegen mag je wel starten zonder licentie. Dan doe je mee met de 'wandeling'. Het niveau ligt daar ietsjes lager (alleen de snelheid) maar qua kilometers is het dezelfde ronde dat je rijdt (ong 30 km). Je mag daar 2 keer per jaar meedoen zonder licentie. voor de kalender van de vet kijk je best eens op de website van Vet2000 http://www.vet2000.be

Of eventueel als je tot mei kan wachten, dan is er een oefenendurance in west vlaanderen, georganiseerd door Jantie van Team Elite. Daar mag iedereen in meerijden. Je hoeft dan ook geen licentie te hebben. Dit is eigenlijk bedoelt om het endurance wat bekender te maken bij het grote publiek. De info daarvan verschijnt ook op de website van team elite.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:10

willeke_nijs schreef:
de wedstrijd in helchteren is van VLP en daar is het niet toegestaan te starten zonder licentie... Een recrealicentie kost 13 euro per jaar en dan moet je nog lidgeld betalen om je aan te sluiten bij een club.... en je moet nog eens betalen bij de inschrijving van de wedstrijd. Voor 1 wedstrijdje vind ik dat eigenlijk best veel geld.

Bij VET2000 daarentegen mag je wel starten zonder licentie. Dan doe je mee met de 'wandeling'. Het niveau ligt daar ietsjes lager (alleen de snelheid) maar qua kilometers is het dezelfde ronde dat je rijdt (ong 30 km). Je mag daar 2 keer per jaar meedoen zonder licentie. voor de kalender van de vet kijk je best eens op de website van Vet2000 http://www.vet2000.be

Of eventueel als je tot mei kan wachten, dan is er een oefenendurance in west vlaanderen, georganiseerd door Jantie van Team Elite. Daar mag iedereen in meerijden. Je hoeft dan ook geen licentie te hebben. Dit is eigenlijk bedoelt om het endurance wat bekender te maken bij het grote publiek. De info daarvan verschijnt ook op de website van team elite.

Bij Jan rijden :P Gezellig